Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Namiot w Jakubie

Niedziela Ogólnopolska 1/2025, str. 25

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wyrażenie „w Jakubie rozbij namiot” znajduje się w Księdze Mądrości Syracha. Jest to głęboka refleksja nad pochodzeniem i znaczeniem biblijnie pojętej mądrości. Warto zwrócić uwagę na to, że mądrość wypowiada się w pierwszej osobie, jest uosobiona i pozostaje w szczególnie zażyłej relacji z Bogiem. Została stworzona – jak sama wyznaje – przed wszystkimi rzeczami i od początku zakorzeniona jest w Bożej obecności. Mądrość stanowi zatem fundamentalny aspekt stworzenia – spleciony z porządkiem wszechświata. Została ustanowiona jako trwały i stabilny fundament rzeczywistości naturalnej i duchowej. Nie jest ona jedynie przemijającą cechą, ale to wieczna prawda, niezmiennie aktualna.

Mądrość związana jest ze świątynią, w której pełni służbę. Jerozolima to bijące serce ludu wybranego, święte miasto. Obraz ten wyraża sakralny charakter mądrości oraz jej związek z Izraelem. Mądrość pochodząca od Boga jest towarzyszką człowieka na drogach historii zbawienia – nie tylko w stworzeniu, ale także w dziejach Przymierza. Przebywa na Syjonie, pośród wybranego ludu, który jest dziedzictwem Boga i Jego własnością. Mądrość jest z jednej strony integralną częścią stworzenia, jako Boski pierwiastek, i jednocześnie fundamentalnym elementem relacji między Stwórcą a człowiekiem, jako kontekst zbawczego dialogu toczącego się w historii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Syrach w swojej refleksji nad naturą mądrości podkreśla jej związek z wybranym ludem, Izraelem. Bóg zwraca się do mądrości: „W Jakubie rozbij namiot i w Izraelu obejmij dziedzictwo!” (Syr 24, 8). Jakub, który później został nazwany Izraelem, reprezentuje korzenie izraelskiej wspólnoty i przypomina początki historii ludu wybranego pochodzącego od Abrahama. Dzieje patriarchy Jakuba to historia zmagania i jednocześnie przemieniającego spotkania z Bogiem. Tekst z Księgi Syracha podkreśla zasadniczy związek między poszukiwaniem mądrości a tożsamością Izraelitów jako ludu Przymierza. Bóg przez jego zawarcie powierzył potomkom Jakuba Prawo i obietnice. To one są budulcem i fundamentem prawdziwej mądrości. Jest ona wpleciona w duchową tkankę Izraela, a jej ślady można znaleźć w historii dialogu Boga z wybranym ludem. Idea rozbicia namiotu podkreśla koncepcję obecności Boga pośród ludu, sugerując zarazem wspólnotowy charakter mądrości. Ta mądrość obecna w Jakubie stanowi jednocześnie cenne dziedzictwo, które powinno być przekazywane jako model i środek prawego życia – życia w wierności Przymierzu, na miarę otrzymanej obietnicy.

Mądrość, której źródłem jest sam Bóg, objawia się w stworzeniu i historii jako jeden z przejawów Bożej obecności w świecie. Nie ma tu mowy o jakiejś abstrakcyjnej idei. Mądrość można osiągnąć przez wytrwałe dążenie do zachowania wierności Bogu. Jest ona przewodniczką prawego i harmonijnego życia. Ślady jej obecności w historii Izraela stanowią inspirację do poszukiwania jej także dziś, w kontekście naszego życia.

2024-12-28 16:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prorok Amos

Niedziela Ogólnopolska 39/2025, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

pl.wikipedia.pl

Prorok Amos

Prorok Amos
Prorok Amos głosił i przepowiadał w VIII wieku przed Chrystusem. Echem tego jest księga znajdująca się w tzw. zbiorze proroków mniejszych, zatytułowana imieniem proroka. To imię znaczy „jest mocny” i stanowi skrót imienia Amazjasz. Amos pochodził z miasta Tekoa, położonego w Królestwie Judzkim, na południe od Betlejem. Jego misja była nietypowa – przekazywał orędzie przeznaczone dla mieszkańców Królestwa Izraela, czyli dla pokoleń, które odłączyły się od pokolenia uznającego nad sobą zwierzchnictwo potomków Dawida. Może dlatego spotkał się z oporem i sprzeciwem. Jego antagonistą był królewski prorok Amazjasz z Betel. Domagał się on, by Amos powrócił do Judy. Uważał bowiem, że Amos przyszedł do Betel, by zarabiać na swe życie. Dlatego też traktował go jako konkurenta. Co więcej – oskarżył Amosa przed królem Izraela Jeroboamem o knucie spisku, jako że zapowiadał on śmierć króla i niewolę mieszkańców Izraela.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję