Reklama

Kościół

Działo się coś wielkiego

Na czym polegał fenomen ks. Jerzego? Co sprawiało, że ten niepozornej postury i niedysponujący wielkim głosem kapłan przyciągał tłumy ludzi na Msze św. za ojczyznę i głoszone podczas nich kazania? I dlaczego stał się tak niewygodny dla ówczesnych władz?

Niedziela Ogólnopolska 42/2024, str. 13-14

[ TEMATY ]

bł. Jerzy Popiełuszko

Muzeum ks. Jerzego Popiełuszki/40rocznica.popieluszko.net.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W stanie wojennym Msze św. w intencji ojczyzny sprawowane były w wielu miejscach Polski, ale ogólnokrajowy rozgłos zyskały te, które w kościele św. Stanisława Kostki na warszawskim Żoliborzu odprawiał ks. Jerzy Popiełuszko. Stały się one fenomenem religijnym i społecznym. Powodów tego było kilka, ale najważniejsze, w moim przekonaniu, były trzy. Po pierwsze – oczywiście, to, co ks. Jerzy mówił w homiliach, po drugie – w jakich okolicznościach to mówił, a po trzecie – jaka była oprawa artystyczna tych wyjątkowych Eucharystii.

Ksiądz Jerzy Popiełuszko odprawił trzydzieści Mszy św. za ojczyznę, homilie natomiast głosił na nich dwadzieścia sześć razy. Pierwszą Mszę św. „w intencji ojczyzny i tych, którzy dla niej cierpią” – bo tak w pełni brzmiała główna intencja – sprawował 28 lutego 1982 r., ostatnią – 30 września 1984 r., 3 tygodnie przed śmiercią. Te Msze św. były pomysłem ks. Jerzego: to on pisał wszystkie wygłaszane teksty, homilie, samodzielnie też opracowywał szczegółowy przebieg nabożeństwa z programem artystycznym wykonywanym przez zaproszonych aktorów czy śpiewaków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Nie głosiłem własnej mądrości”

Reklama

„Bogu Najwyższemu niech będą dzięki za to, że i nas (...) umocnił w przekonaniu, że kroczyliśmy właściwą drogą, kiedy co miesiąc zanosiliśmy modlitwy o pokój w ojczyźnie, o wolność, miłość i sprawiedliwość, o prawdę, o umocnienie nadziei, o wolność dla więzionych, o godność pracy ludzkiej, o pielęgnowanie zdobyczy Sierpnia ’80, o konieczny dialog i ugodę społeczną na uczciwych zasadach, i w tylu innych intencjach” – powiedział ks. Jerzy Popiełuszko na Mszy św. za ojczyznę 26 czerwca 1983 r., 3 dni po zakończeniu drugiej pielgrzymki do Polski Jana Pawła II.

W tych krótkich słowach ks. Jerzy streścił najważniejsze tematy swoich homilii. Mówił w nich tym, którzy z wiarą i potrzebą serca przyjeżdżali często z odległych miejsc Polski, jak w czasach zniewolenia żyć wolnością wewnętrzną, jak żyć w prawdzie, która tej wolności jest podstawą, jak nie utracić nadziei oraz oczyścić się z nienawiści i żądzy odwetu wobec przedstawicieli władz i służb, którzy szczególnie w stanie wojennym szykanowali i niszczyli ludzi za pragnienie życia w prawdzie i wolności. Ci ludzie wiedzieli, że to, co mówi, nie jest teorią, bo ten, kto to mówi, sam tak właśnie żyje. Znajdowali tego potwierdzenie także poza liturgią, w długich spowiedziach w konfesjonale i w codziennym życiu księdza, który w całości ofiarowywał swój czas, zdolności i energię innym, pomagał im w sposób duchowy i materialny.

Reklama

Ksiądz Popiełuszko, jak wyznał na jednej z Mszy św. za ojczyznę, nigdy nie głosił „własnej mądrości”, ale kierował się Ewangelią oraz nauczaniem prymasa Stefana Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Nie ma właściwie homilii, w której nie odwoływałby się do swych duchowych mistrzów: cytował ich bezpośrednio, omawiał ich teksty czy czerpał inspiracje bez podania źródła, ale zawsze wszystkie kazania, dobrze przemyślane i przemodlone, przygotowywał sam. Ksiądz Jerzy odwoływał się do większych od siebie, ale siła jego kazań była ogromna, gdyż nauczanie społeczne Kościoła o prawdzie i godności człowieka, o wolności, sprawiedliwości i solidarności osadzał bardzo mocno w trudnych wydarzeniach dnia codziennego ludzi, z którymi, jak dobry pasterz, był blisko i dobrze znał ich problemy. I to jest jeden z powodów fenomenu Mszy św. za ojczyznę.

Trzeba było wielkiej odwagi

Ksiądz Popiełuszko podczas Mszy św. za ojczyznę składał na ołtarzu cierpienia narodu umęczonego stanem wojennym i łącząc je z ofiarą Chrystusa, prosił Boga, by przemieniał je w łaskę umocnienia wiary i miłości, w łaskę trwania w nadziei na zwycięstwo dobra nad złem. W ten sposób ks. Jerzy włączył się w potężny nurt dziejów polskiego Kościoła, wielkich duszpasterzy patriotów, którzy miłość do Boga łączyli z miłością ojczyzny.

– On mówił o tym, co ludzi bolało, dotykało, co widzieli, o ich nieszczęściach. On to nazywał po imieniu. Nie znam drugiego przypadku takiej zbiorowej miłości i wiary jak w tego człowieka, że to, co on mówi, jest prawdą. Nie zaskakiwał czymś nowym, ale artykułował to, co ludzie czuli. Wracali do domów pokrzepieni, że ich wspólne problemy są dostrzegane, że Kościół to widzi i jest z nimi – wspominała Anna Szaniawska, żona wybitnego filozofa prof. Klemensa Szaniawskiego, z którym przyjaźnił się ks. Jerzy.

Jak zauważa Karol Szadurski, inżynier hutnik, jeden z najbliższych przyjaciół księdza, by mówić jak on na kazaniach o tym, „jak są łamane sumienia ludzi, o aresztowanych, więzionych, których się wypuszcza z aresztu po podpisaniu deklaracji o współpracy, trzeba było wielkiej odwagi”. Większość jej nie miała. Ksiądz Jerzy ją miał. I dzięki temu inni przestawali się bać, bo czuli, że ktoś czuje jak oni i przemawia w ich imieniu.

Reklama

Rozumiał to dobrze ks. Popiełuszko. Zapytany kiedyś przez brytyjskiego dziennikarza, dlaczego Msza św. za ojczyznę stała się tak popularna, odpowiedział: „Chyba dlatego, że wyrasta ona ze stykania się z problemami, z wczuwania się w problemy ludzi na co dzień. Mówię to, co ludzie myślą i co mi opowiadają często bardzo osobiście, a nie mają odwagi, nie mają możliwości wypowiedzenia głośno. Mówię to, kiedy uznaję, że jest to prawda, że to powinno być znane ludziom, że w tej intencji trzeba się modlić. Z kolei to mówienie prawdy w kościele powoduje, że ludzie nabierają do mnie zaufania, bo wypowiadam to, co oni czują i myślą. To wraca również przez sprawy duszpasterskie”.

Tam, w kościele św. Stanisława Kostki, podczas Mszy św. za ojczyznę zawiązywała się wspólnota ludzi podobnie myślących; ludzi, którzy w tym miejscu czuli się wolni.

Jedyny taki zespół

Istotnym elementem fenomenu Mszy św. za ojczyznę była także ich oprawa artystyczna. Odprawiane w ostatnią niedzielę miesiąca trwały ok. 2 godzin, z czego część artystyczna zajmowała od 30 do 40 min. Składała się na nią poezja religijno-patriotyczna wykonywana przez wybitnych artystów bojkotujących reżimową telewizję. Aktorów, którzy podczas Mszy św. za ojczyznę recytowali wiersze, prowadzili czytania mszalne i śpiewy, było kilkudziesięciu, poczynając od tak wybitnych jak Gustaw Holoubek, Andrzej Łapicki, Maja Komorowska, Halina Mikołajska, Danuta Szaflarska, Jan Englert, Piotr Fronczewski i wielu, wielu innych. Na pewno żaden polski teatr nie miał tylu aktorskich znakomitości.

Co istotne, cały program artystyczny osobiście układał, wybierał wiersze i pieśni ks. Jerzy Popiełuszko. Wybierał poezję może nie zawsze na najwyższym poziomie, ale zawsze osadzoną w polskiej tradycji literackiej i patriotycznej, zawsze trafiającą do słuchaczy. On bowiem dobrze wyczuwał nastroje i potrzeby ludzi. Gdy któryś z artystów zaczynał się popisywać swoimi umiejętnościami, co było nieadekwatne do miejsca i widowni, ks. Jerzy rezygnował ze współpracy z nim.

On po to się narodził

Msze św. za ojczyznę, przy wszystkich zaletach ducha ks. Jerzego, nie stałyby się zapewne fenomenem w ówczesnej Polsce, gdyby nie szczególne działanie Ducha Świętego, obecnego przecież na każdej Mszy św. Ale podczas Mszy św. odprawianych przez ks. Popiełuszkę w kościele św. Stanisława Kostki działo się coś więcej. Dziennikarz Stefan Bratkowski zwrócił uwagę – a podzielało to zdanie wielu obecnych na tych Mszach – że kiedy ks. Jerzy zaczynał mówić, w kościele nie tylko zapadała cisza i wszyscy byli w niego wpatrzeni, ale też zaczynało się coś jakby dziać z fizycznością tego budynku. Jakby „przedziwnie rósł, a głos Jurka zaczynał brzmieć niebywale mocno (a przecież nie miał tubalnego głosu). Naraz w tym kościele zaczynało się dziać coś wielkiego”.

Ksiądz Bogdan Liniewski, przyjaciel ks. Jerzego od czasów seminarium duchownego, nie ma wątpliwości, że to wszystko, co działo się z ks. Jerzym od 1980 r., to była łaska Boża, wpływ Ducha Świętego. „On się po to urodził, żeby w roku 1980 zaistnieć i być świadkiem Chrystusa w tamtych czasach. Tego nie da się inaczej wytłumaczyć, jak działaniem łaski Bożej, wpływem Ducha Świętego”.

doktor historii, publicystka, wykłada dziennikarstwo na UKSW

2024-10-15 14:11

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pomyśl, jaki sens ma twoje zabieganie – rozważania ks. Popiełuszki

[ TEMATY ]

bł. Jerzy Popiełuszko

Muzeum ks. Jerzego Popiełuszki/40rocznica.popieluszko.net.pl

- Pomyśl, jaki sens ma twoje życie, twoja praca, twoje zabieganie, twój majątek, wszystko, co czynisz. Pomyśl, co stanowi istotną i nieprzemijającą wartość w twoim życiu - te słowa ks. Jerzego Popiełuszki, wypowiedziane podczas kazania w pierwszą niedzielę Wielkiego Postu w 1984 r. towarzyszyły inauguracji roku obchodów 40 - lecia porwania i męczeńskiej śmierci kapłana. Przy grobie Błogosławionego odmówiono modlitwę o wolność od lęku i nienawiści oraz w intencji Ojczyzny. Modlitwa ta odbywać się będzie codziennie o godz. 21 przez 37 tygodni. W każdym tygodniu uczestnicy będą mogli wysłuchać fragmentu rozważań ks. Jerzego Popiełuszki i odnieść te rozważania do własnego życia. To jeden z elementów programu „osobistej i społecznej duchowej przemiany”, który można podjęć w roku 40 - lecia śmierci ks. Popiełuszki.

„Pomyśl, jaki sens ma twoje życie, twoja praca, twoje zabieganie, twój majątek, wszystko, co czynisz. Pomyśl, co stanowi istotną i nieprzemijającą wartość w twoim życiu. Jeżeli siebie i swoje życie mierzysz tylko tym, co materialne, co egoistyczne, obłudne w ambicjach. Jeżeli twoje życie nie jest przepełnione miłością, wiarą, nadzieją na spotkanie z Bogiem, pamiętaj, że prochem jesteś i w proch się obrócisz. Ale pamiętaj także, że zmartwychwstaniesz do życia wiecznego. Zmartwychwstaniesz - ale czy też do życia w szczęściu czy w beznadziejności, zależy od tego, czy w porę zatrzymasz się, i nadasz właściwy sens i właściwą wartość twojemu życiu. Czy zmartwychwstaniesz do życia w szczęściu czy w beznadziejności, zależy również między innymi i od tego, jaka jest twoja odpowiedzialność za drugiego człowieka […] Czy zmartwychwstaniesz do szczęścia czy do beznadziejności, zależy od troski twojej o potrzebujących pomocy. Czasami może bardziej niż materialnej - pomocy w postaci dobrego słowa, życzliwego podania ręki, uśmiechu”
CZYTAJ DALEJ

Jelenia Góra: 20 grudnia pogrzeb tragicznie zmarłej 11-letniej Danusi

2025-12-18 09:23

[ TEMATY ]

pogrzeb

PAP/Krzysztof Ćwik

Msza św. za duszę zmarłej tragicznie 11-letniej Danusi, a następnie jej pogrzeb odbędzie się 20 grudnia, w sobotę w kaplicy na Starym Cmentarzu Komunalnym w Jeleniej Górze. Poinformował o tym Prezydent Jeleniej Góry Jerzy Łużniak. W tym dniu ustanowił też żałobę na terenie miasta Jelenia Góra. Prezydent Miasta zwraca się do mediów z apelem o uszanowanie prywatności ceremonii pogrzebowej.

"W związku z tragicznymi okolicznościami śmierci 11-letniej Danusi, która zginęła 15 grudnia 2025 roku, ustanawiam sobotę, 20 grudnia 2025 roku, dniem żałoby na terenie Miasta Jelenia Góra. Zwracam się z apelem do organizatorów wszelkich imprez rozrywkowych, wydarzeń kulturalnych i sportowych o rozważenie ich odwołania lub przełożenia. Msza Święta za Duszę Zmarłej odbędzie się w sobotę o godz. 12:00 w kaplicy na Starym Cmentarzu Komunalnym w Jeleniej Górze, natomiast pogrzeb odbędzie się bezpośrednio po zakończeniu ceremonii żałobnej. Zgodnie z wolą Rodziny Zmarłej proszę o uszanowanie prywatności i nieobecność mediów podczas ceremonii pogrzebowej. Łączę się w bólu z Rodziną i Bliskimi Zmarłej" - napisał prezydent Jeleniej Góry na Facebooku, gdzie zamieścił też nekrolog tragicznie zmarłej nastolatki.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję