Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Nikogo nie znamy według ciała

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ciało jest nie tylko częścią nas, ale przez swe zmysły utrzymuje także kontakt z otaczającym nas światem i ludźmi. Dzięki niemu zdobywamy potrzebne informacje. Na ich podstawie formułujemy osądy, gromadzimy wiedzę i podejmujemy decyzje o naszym działaniu. W języku Biblii ciało wiąże się z ziemskim sposobem funkcjonowania człowieka. Jako dar Boga samo z siebie jest dobre, choć podlega ograniczeniom. Takie też jest poznanie, które człowiek zdobywa dzięki swojemu rozumowi, czyli mówiąc językiem Biblii – dzięki własnemu ciału. Stąd ludzka wiedza jest ograniczona. Symbolizuje ją zakaz spożywania z drzewa poznania dobra i zła. Drzewo to natomiast symbolizuje wszechwiedzę właściwą Bogu. Ta z kolei jest niedostępna dla człowieka, gdyż jako stworzenie ma on cielesną naturę o innych możliwościach niż te dostępne Bogu. Znamiennym wyrazem ograniczenia cielesnych możliwości poznawczych w kwestiach nadprzyrodzonych jest stwierdzenie, którym Chrystus zwraca się do św. Piotra pod Cezareą Filipową: „nie objawiły ci tego ciało i krew” – czyli nie poznałeś tego własnym rozumem (Mt 16, 17b).

Poznanie czegoś według ciała, czyli dzięki własnemu rozumowi, ma jeszcze jedno ograniczenie – wiąże się z możliwością błędu. Ludzkie obserwacje nie zawsze są kompletne. Często nie wiemy wszystkiego o wydarzeniach, które rozgrywają się wokół nas. Człowiek nie zawsze potrafi odróżnić fałsz od prawdy. Niekiedy nie umie dotrzeć do autentycznych intencji, które kierują działaniem innych, oraz do tego, co rozgrywa się w czyimś wnętrzu. Zdarza się też, że ze zgromadzonych informacji wyciąga niewłaściwe wnioski. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze jedna bardzo poważna, a może nawet najważniejsza sprawa: natura ludzka została skażona grzechem. Kierowany pokusą człowiek koncentruje się na sprawach materialnych, ulega pożądliwości, stawia siebie w miejsce Boga, czyli dąży do tego, by mieć pełne panowanie nad swym życiem i podporządkować sobie innych. W ten sposób ciało i jego pragnienia stają się wyznacznikiem ludzkiego działania. Sprawy wiary, rzeczywistości nadprzyrodzonej i Boga schodzą wówczas na drugi plan, bywają odrzucane, a nawet lekceważone. Spojrzenie na życie według ciała zawęża lub fałszuje perspektywę obrazu ludzkiego życia.

Cielesny sposób patrzenia na świat Chrystus zmienia przez swoją śmierć i swoje zmartwychwstanie. Daje człowiekowi nowe spojrzenie, które pozwala dostrzec przestrzeń nadprzyrodzoną. Ono daje w niej udział, otwiera na działanie Ducha Świętego, a Ten umożliwia człowiekowi przeniknięcie spraw Bożych. Ów Duch objawia prawdę o Bogu i człowieku niedostępną dla ludzkiego umysłu. Pozwala zrozumieć, że o zbawieniu decyduje nie tyle ludzka mądrość czy przebiegłość, ile moc Boga obecna w krzyżu Chrystusa. Tym samym to nie silni i potężni decydują o losie ludzi, ale Jezus Ukrzyżowany i Zmartwychwstały. W życiu zatem nie powinno się dążyć do zaspokajania każdego popędu ciała, lecz trzeba naśladować miłość objawioną przez Boga i ofiarowaną w Chrystusie, który za nas umarł i zmartwychwstał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-06-18 14:27

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kryzys wiary czy kryzys człowieka?

Niedziela świdnicka 19/2013, str. 1, 4-5

[ TEMATY ]

wiara

Bóg

człowiek

Bożena Sztajner/Niedziela

JULIA A. LEWANDOWSKA: - Jakie są przyczyny kryzysu wiary w życiu człowieka?
CZYTAJ DALEJ

Najstarszy czynny klasztor chrześcijański ma nowego namiestnika

2025-09-16 20:32

[ TEMATY ]

najstarszy

klasztor chrześcijański

nowy namiestnik

Anna Przewoźnik

Archimandryta Symeon (Papadopoulos) został 14 września ihumenem (przełożonym) klasztoru św. Katarzyny na Synaju oraz arcybiskupem-elektem Synaju, Raitho i Farasu i tym samym zwierzchnikiem autonomicznego Prawosławnego Kościoła Synaju, którego Kościołem macierzystym jest Patriarchat Jerozolimski. Dotychczas stał on na czele Metochionu (przedstawicielstwa) Synajskiego w Alepochori na południu Grecji.

Wybór nowego namiestnika najstarszego czynnego klasztoru chrześcijańskiego na świecie był w praktyce jednomyślny, gdyż poparło go 19 z 20 członków Bractwa Mniszego i tylko sam Symeon wstrzymał się - zgodnie z wielowiekowym zwyczajem - od oddania głosu na siebie.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II i narodziny Solidarności: siła wiary w obliczu komunizmu

2025-09-17 08:49

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

narodziny Solidarności

siła wiary

oblicze komunizmu

Archiwum IPN

Św. Jan Paweł

Św. Jan Paweł

Jan Paweł II i ruch „Solidarności” to dwie historie splecione ze sobą tak mocno, że trudno dziś wyobrazić sobie dzieje Polski bez tego spotkania. Pontyfikat papieża z Polski okazał się jednym z najważniejszych czynników, które zmieniły bieg wydarzeń w kraju, a zarazem zapoczątkowały procesy prowadzące do upadku komunizmu w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

Wszystko zaczęło się w czerwcu 1979 roku, podczas pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny. Miliony Polaków, które wyszły na ulice, zobaczyły, że są większością. Władza komunistyczna, dotąd budująca swoje panowanie na strachu, znalazła się w defensywie. Jak zauważyli sami sowieccy analitycy, „pierwsza wizyta papieża w PRL w 1979 r. była równoznaczna z wtargnięciem Zachodu i doprowadziła do powstania dwuwładzy w tym kraju”. Jak podkreśla dr Robert Derewenda: „Kiedy Jan Paweł II przyjechał w pierwszej pielgrzymce do Polski, to mówił w imieniu narodu. Wypowiadał słowa, których nikt nie wypowiadał, bo nie mógł ich wypowiedzieć, a gromadził rzesze Polaków, których komuniści nie byli w stanie zatrzymać”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję