W bazylice archikatedralnej w Przemyślu odbyło się błogosławieństwo nowych siedemdziesięciu sześciu ceremoniarzy, sześćdziesięciu lektorów i ponad trzydziestu ministrantów.
Uroczystej Mszy św. przewodniczył abp Józef Michalik. Homilię wygłosił ks. Grzegorz Czerwonka.
Obrzęd błogosławieństwa jest zwieńczeniem formacji, którą ministranci przeżywali podczas Szkoły Ceremoniarza oraz formacji odbywającej się w dekanatach i w parafiach. Od tego momentu ceremoniarze będą posługiwali w swoich parafiach jako ci, którzy pomagają duszpasterzom w organizacji służby liturgicznej, a czasami także prowadzą zbiórki ministranckie.
W dalszej części wydarzenia ministranci zgromadzili się w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu. Ceremoniarzom wręczono dyplomy, legitymacje oraz krzyże. Lektorzy otrzymali dyplomy oraz egzemplarz Pisma świętego, natomiast ministranci ołtarza: dyplom i pamiątkowy album. Wręczono także nagrody dla ministrantów roku, wcześniej zgłoszonych przez duszpasterzy.
Ministrantom, w ważnym dla nich dniu, towarzyszyli rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, a także duszpasterze. W trakcie uroczystości wszyscy mogli skorzystać z gościnności Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu podczas agapy. Organizatorami wydarzenia byli diecezjalni duszpasterze Służby Liturgicznej Ołtarza: ks. Łukasz Jastrzębski i ks. Tomasz Biedka.
Co obejmuje?
Rok formacyjny Liturgicznej Służby Ołtarza obejmuje Szkołę Ceremoniarza, kursy liturgiczne dla ministrantów pełniących określone funkcje, a także dla lektorów. Niektóre elementy formacji odbywają się także na poziomie dekanatu, gdzie dekanalni duszpasterze Służby Liturgicznej organizują kursy i spotkania formacyjne. W ramach formacji organizowane są także rekolekcje dla ceremoniarzy już posługujących w swoich parafiach. W tym roku rekolekcje te odbywały się pod hasłem: „Liturgia dla zaawansowanych”. Obok spotkań formacyjnych, dużą popularnością cieszą się turnieje ministranckie w piłkę nożną organizowane w ramach dekanatów, archiprezbiteratów, następnie na szczeblu archidiecezji. Najlepsze drużyny reprezentują archidiecezję podczas mistrzostw Polski.
Modlitwa ojca i dzieci podczas 24 Godziny Męki Pańskiej
W kościele św. Józefa, już po raz dziesiąty odbyło się 24-godzinne czuwanie przed Najświętszym Sakramentem.
Fragmenty tomów skupione wokół mistycznych dialogów sługi Bożej Luizy Piccarretty z cierpiącym Zbawicielem, opisujących ostatnie 24 godziny życia Jezusa Chrystusa, odtwarzanych przez lektorów, było niecodziennym, mistycznym wprowadzeniem w Wielki Tydzień organizowanym już po raz 10. Trzeba dodać, że Przemyśl był drugim miejscem w Polsce, po Świętej Wodzie, gdzie to nabożeństwo zaistniało po raz pierwszy.
Śmierć Benedykta, Jana, Mateusza, Izaaka i Krystyna, pierwszych męczenników Polski obraz umieszczony w kościele opactwa Kamedułów w Bieniszewie
Bracia Międzyrzeccy żyli, pracowali i głosili słowo Boże na ziemiach, które geograficznie usytuowane są w Europie, lecz o określeniu Świętych mianem Europejczyków decyduje w równej mierze ich szczególna postawa.
Synowie możnych rodów - Benedykt urodzony w Benewencie, Jan z Wenecji i towarzyszący im Barnaba- na zaproszenie księcia Bolesława Chrobrego wyruszyli z pustelni św. Romualda w Pereum do odległego i nieznanego im kraju. "Odbywszy więc długą drogę przez Alpy [...] weszli do kraju Polan, gdzie mówiono nieznanym językiem [...] i zastali księcia, imieniem Bolesław [...]. I we wszystkim tenże Bolesław okazując im łaskawość, w zacisznej pustelni z wielką gotowością zbudował im miejsce, które sami sobie obrali [...] i dostarczał im środków niezbędnych do życia". Podróż mnichów, po której osiedli w pustelni niedaleko ujścia Obry do Warty, według dziejopisarza św. Brunona z Kwerfurtu, przygotował sam cesarz Otton III. Do przybyszów z Włoch dołączyli wkrótce nowicjusze Izaak i Mateusz z możnego chrześcijańskiego już rodu Polan oraz Krystyn - chłopiec z pobliskiej wsi usługujący pustelnikom.
W swym eremie Bracia przygotowywali się do pracy misyjnej na ziemiach polskich. W nocy z 10 na 11 listopada 1003 roku zostali napadnięci i wymordowani. Mordercy spodziewali się obfitych łupów, których w pustelni nie było. Po złapaniu, osądzeni i skazani zbójcy, opowiedzieli przed egzekucją, że ich ofiary umarły śmiercią męczeńską, z modlitwą na ustach, także Krystyn, który bronił pustelni i poległ w walce. Swoje życie ocalił Barnaba, który był wtedy w drodze do Rzymu. Wkrótce papież Jan XVIII zaliczył Braci w poczet świętych.
Europejskość męczenników, którzy zginęli według wszelkich przypuszczeń w eremie niedaleko wsi Święty Wojciech pod Międzyrzeczem, ma kilka wymiarów. Najbardziej oczywisty jest fakt geograficznego usytuowania w konkretnej przestrzeni, którą z jednej strony otwiera pustelnia kamedułów we włoskim Pereum, z drugiej natomiast zamykają ziemie "między rzekami", czyli okolice Międzyrzecza, w kraju Bolesława Chrobrego. Stąd mieli wyruszyć z misją głoszenia chrześcijaństwa w najbardziej odległych zakątkach państwa Polan, kontynuując dzieło ewangelizacyjne rozpoczęte przez św. Wojciecha.
Parafie oraz zgromadzenia zakonne w Portugalii prowadzą zbiórki środków na wsparcie dla strażaków. Również w sanktuarium maryjnym w Fatimie regularnie odbywają się modlitwy oraz zbiórki na rzecz jednostek straży pożarnej, a także osób, które ucierpiały w tegorocznych pożarach lasów i nieużytków rolnych.
Pomimo ustania fali pożarów pustoszących Portugalię w dalszym ciągu prowadzone są też w całym kraju akcje służące uświadomieniu obywateli o potrzebie oczyszczania terenu i prewencji związanej z możliwością zaprószenia ognia. Część inicjatyw koncentruje się też na wsparciu strażaków pomagających w szalejących od wtorku na terenie Portugalii wichurach, które przyniósł sztorm Claudia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.