Reklama

Niedziela w Warszawie

Rekolekcje z ikoną

W Wielkim Poście warto przyjrzeć się ikonie. Wyjątkową okazję ku temu daje wystawa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.

Niedziela warszawska 11/2024, str. V

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Archiwum MAW

„Siódma stągiew”, Tomasz Biłka OP

„Siódma stągiew”, Tomasz Biłka OP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesny świat, pełen różnorodnych bodźców i pędu, często gubi Boży zamysł i Jego obraz. W dobie kultury obrazkowej pomocą w poszukiwaniu Boga może być Ikona – jak zauważył prawosławny teolog o. Michel Quenot, podczas kontemplacji „staje się ona oknem ku wieczności”.

„Oto syn Twój...”

Okazją do przeżycia swoistych „obrazowych” rekolekcji jest trwająca wystawa czasowa w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej „Oto syn Twój, Oto Matka twoja”. Na ekspozycji prezentowanych jest ponad pięćdziesiąt współczesnych ikon, wykonanych przez artystów podczas 15. Międzynarodowych Warsztatów Ikonopisania, które odbyły się w zeszłym roku w Castel Gandolfo. Tematem pleneru były tytułowe słowa Jezusa skierowane do Maryi i św. Jana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z wielu prac wybrałem dwie, które pozwalają wejść w doświadczenie Bożej obecności.

Pierwsza z nich to ikona Ostapa Lozynskiego „Matko, oto syn Twój”. Ukazany został na niej moment, gdy ukrzyżowany Jezus, przedstawiony po prawej stronie, przekazuje Maryi pod opiekę św. Jana. Postacie te znajdują się po lewej stronie, za nimi zaś przedstawieni są dwaj skazańcy, których nogi są przywiązane do krzyża. Ten specyficzny sposób ukazania postaci przesuwa uwagę z męki Chrystusa na Jego odkupieńczą Ofiarę.

Reklama

Na dole obrazu ukazane są dwie kości do gry. Pierwsza, po lewej stronie krzyża, ukazuje sumę oczek wynoszącą siedem, co symbolizuje całość i wypełnienie biblijnych proroctw dotyczących śmierci Jezusa. Druga kość, po prawej stronie krzyża, ma sumę oczek wynoszącą osiem, co oznacza doskonałość ofiary Chrystusa, dającej nam życie wieczne.

Na ikonie odnajdziemy także inne narzędzia męki znane z opisów ewangelicznych, m.in. lancę i gwoździe. Na drugim planie widoczny jest mur, na którym wypisane są w różnych językach wyrazy odnoszące się do Chrystusa. Znajdziemy tam słowa: „król”, „zwycięzca”, „oto Człowiek” czy tytułowy fragment z Ewangelii Jana.

„Siódma stągiew”

Druga ikona to praca o. Tomasza Biłki OP „Siódma stągiew”. Jej centralnym elementem jest Chrystus ukazany na przezroczystym krzyżu, pod którym umieszczono sześć stągwi nawiązujących do wesela w Kanie Galilejskiej. Stągwie kamienne, które św. Jan w swojej Ewangelii użył do opisania cudu, służyły Żydom do rytualnych oczyszczeń i pozwalały odzyskać ponowne uczestnictwo w kulcie.

Tytułowa siódma stągiew może być utożsamiana z samym Chrystusem – znajduje się ona za krucyfiksem, a widz patrzy na nią od góry. Jezus znajduje się w środku stągwi, a jednocześnie Jego krzyż wyrasta z niej. W środku naczynia namalowana jest granatowa przestrzeń z refleksami czerwieni – może to być nawiązanie do kielicha podczas Eucharystii, gdzie mieszane jest wino z wodą, które później stają się Najświętszą Krwią.

Ikona ta jest obrazem Ofiary krzyżowej, która zawsze dokonuje się podczas Przeistoczenia i jest świadectwem, że przez śmierć Jezusa każdy może otrzymać odpuszczenie grzechów i nowe życie.

W czasie trwającego Wielkiego Postu warto powrócić do korzeni Kościoła i przyjrzeć się ikonie, która, podobnie jak chrześcijaństwo, zmienia się, próbując nowoczesnymi środkami szukać Bożego oblicza. Prace na wystawie w MAW można oglądać do 27 marca.

2024-03-13 08:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa i pamięć

[ TEMATY ]

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

Ks.dr Mirosław Nowak

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Ks. dr Mirosław Nowak

Ks. dr Mirosław Nowak

W 3. rocznicę śmierci ks. dr. Mirosława Nowaka, dyrektora Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w latach 2013-2021, MAW zaprasza przyjaciół i znajomych na wspólne przeżywanie tej rocznicy i wspominanie ks. Mirka.

Ksiądz Mirosław odszedł w Niedzielę Miłosierdzia Bożego 11 kwietnia 2021 r. po długim okresie pobytu w szpitalu spowodowanym zakażeniem wirusem covid-19.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Ideały są nadal żywe

2025-04-06 15:17

Biuro Prasowe AK

    - Wręczamy dzisiaj nagrodę człowiekowi, który w krytycznej sytuacji broni chrześcijaństwa, wiary, cywilizacji łacińskiej, interesów Państwa Polskiego, dobra narodu i bliźnich. Tak jak Bolesław Chrobry i Henryk Pobożny, stoi on z otwartą przyłbicą naprzeciwko potoków kłamstwa, pogardy i nieczystych interesów. Stoi nie z mieczem, ale z modlitwą, prawdą i dobrym słowem – mówił prof. Wojciech Polak w czasie laudacji o abp. Marku Jędraszewskim, który został laureatem Nagrody im. Henryka Pobożnego.

Wyróżnienie przyznawane przez Bractwo Henryka Pobożnego zostało wręczone metropolicie krakowskiemu w czasie uroczystości w Centrum Spotkań im. Jana Pawła II w Legnicy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję