Postaci ubiczowanego, ukrzyżowanego czy też martwego już Jezusa szczególnie poruszają w Wielkim Poście… Znajdujemy je w wielu kościołach naszej diecezji.
Po modlitwie w Ogrójcu zdradzony i wydany przez Judasza Chrystus zostaje uwięziony. Przywiązany do kolumny jest okrutnie biczowany, oczekuje na wyrok Piłata i egzekucję. Ten moment przedstawiono choćby na obrazie z Czudca z XVII wieku, znajdującym się obecnie w Muzeum Diecezjalnym w Rzeszowie. Doznań duchowych dostarcza pełen ekspresji wizerunek Pan Jezus u słupa, hiszpańskiej szkoły malarskiej o zagadkowym rodowodzie, znajdujący się w bazylice Ojców Bernardynów w Rzeszowie.
Wielu z nas nie zauważa, iż w mrocznym wnętrzu jednej z bocznych naw rzeszowskiej fary, co roku w okresie Wielkiego Postu odsłaniany jest piękny, XVIII-wieczny wizerunek Chrystusa Frasobliwego. Dumający Pan Jezus przeżywa ostatnie chwile, okryty płaszczem, głowę okaleczoną cierniem podpiera ręką. Jest On szczególnie bliski ludziom, ponieważ jest symbolem ich codziennych trosk. To bardzo „człowieczy Bóg”.
Narzędzie hańby, ale i znak miłości – krzyż, to bodaj najbardziej znany typ ikonograficzny umęczonego Nazarejczyka. To na nim Pan dokonał żywota, tu wypełnił swoją odkupieńczą misję. Dziesiątki pięknych i zabytkowych krucyfiksów wisi w naszych kościołach, są również eksponowane w Muzeum Diecezjalnym w Rzeszowie. Szczególnie ekspresyjny jest Chrystus z kościoła Ojców Bernardynów w Rzeszowie.
Niezwykle poruszającym wizerunkiem jest martwy Chrystus, zdjęty z krzyża. Kto z nas nie zna wielce sugestywnego obrazu Andrea Mantegny Martwy Chrystus z ok. 1480 r. To dzieło przeraziło nawet samego mistrza: uznał je za zbyt szokujące i pozostawił je do śmierci w swojej pracowni. Ale my mamy równie piękny, namalowany przez nieznanego artystę, obraz z Tyczyna. Ale chyba najbardziej wymownym wizerunkiem cierpiącego Jezusa jest tzw. Fons vitae – źródło życia. Chrystus boleściwy przedstawiany jest na fontannie bądź studni, będący źródłem, zdrojem żywota: jego odkupieńcza krew jest orzeźwieniem i źródłem nadziei dla każdego z nas...
Fundusz Kościelny nie jest darem państwa dla Kościoła, tylko konsekwencją upaństwowienia nieruchomości kościelnych w 1950 r. – powiedział PAP rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak. Ocenił, że propozycja Lewicy jest nieuczciwa, bo we władaniu państwa nadal pozostaje około 60 tys. ha nieruchomości.
Szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała w poniedziałek, że skierowała wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu projektu ustawy likwidującej Fundusz Kościelny.
W Centrum Sztuki w Oławie odbył się Poranek Żonkilowy, będący finałem konkursu plastycznego organizowanego przez Hospicjum Domowe Caritas Archidiecezji Wrocławskiej. Do konkursu przedstawiono 72 prace uczniów szkół podstawowych i średnich zaangażowanych w Pola Nadziei.
Podczas wydarzenia zaprezentowano krótkie filmiki, w których autorzy prac konkursowych opowiedzieli o swoich inspiracjach, refleksjach oraz przesłaniu, jakie chcieli przekazać poprzez swoje dzieła – rysunki, malarstwo, kolaże i inne techniki plastyczne. Sławek Graczyk, koordynator wolontariatu Pól Nadziei, podkreślił coraz wiesze zrozumieniem tematów związanych z cierpieniem, chorobą ale i nadzieją: - Młodzież coraz lepiej rozumie ten temat, ponieważ uczestniczy w Porankach Żonkilowych, warsztatach w szkołach oraz Marszach Żonkilowych. To nie tylko okazja do spotkań, śmiechu i wspólnego działania, ale przede wszystkim do rozmowy o hospicjum, opiece, wrażliwości i wzajemnej pomocy. Co ważne, młodzież sama chętnie zabiera głos. Podczas Poranka Żonkilowego można było obejrzeć kilkanaście nagrań, w których uczniowie opowiadają o swoich pracach. Nie tylko stworzyli piękne rysunki, malunki i kolaże, ale także – razem ze swoimi nauczycielami – nagrali krótkie filmiki, dzieląc się refleksjami. Widać, że coraz bardziej otwierają się na ten temat i chcą o nim mówić publicznie. Czyż nie o to właśnie chodzi? - Na scenie wystąpili uczniowie Gminnej Szkoły Podstawowej w Oławie, którzy pod kierunkiem pani Katarzyny Daleckiej przygotowali wzruszający program słowno-muzyczny. Publiczność miała również okazję wysłuchać występu chóru tej samej szkoły, prowadzonego przez pana Jacka Chlebnego. Zanim przystąpiono do ogłoszenia wyników konkursu, uczestnicy mogli
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.