Reklama

Historia

Śmierć w wiejskiej chacie

Chłopskie groby z dawnych wieków nie zachowały się do dzisiejszych czasów tak jak te królewskie czy magnackie. Przetrwały jednak niektóre wiejskie tradycje, a przede wszystkim szacunek dla zmarłych.

Niedziela Ogólnopolska 44/2023, str. 52-53

Muzeum Narodowe w Warszawie

Stanisław Witkiewicz, "Pogrzeb na wsi", 1878 r

Stanisław Witkiewicz, Pogrzeb na wsi, 1878 r

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Śmierć w dawnej Polsce była zjawiskiem częstym. Umierało wiele kobiet w gorączce popołogowej, rzadko które dziecko dożywało dorosłości. Pozostałych przy życiu dziesiątkowały choroby i epidemie. Obawiano się nie tyle samej śmierci, ile odejścia bez przygotowania duchowego. Modlono się więc o zgon we własnym łóżku, z możliwością wyspowiadania się i uporządkowania wszystkich swoich spraw. Stąd trudna do zrozumienia dla ludzi XXI wieku modlitwa: „od nagłej i niespodziewanej śmierci zachowaj nas, Panie!”.

Z trumną na strychu

Szlachta i magnateria celebrowały żałobę i pochówek zmarłego w okazałych obrzędach, które trwały niekiedy tygodniami. Zwykli chłopi nie mogli sobie na to pozwolić, ale także chcieli godnie żegnać swoich bliskich i zadbać o swój własny pogrzeb, np. przygotowując wcześniej trumny. Zwykle były one zbijane z kilku desek i opatrywane krzyżem, czasem ciosane z jednego pnia. Wynoszono je na strychy i wykorzystywano – magazynowano w nich... ziarno i wierzono przy tym, że zapewnia to dostatek domowi. Kiedy jednak ziarno się z trumny wysypywało, wieszczyło to rychły zgon właściciela.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Różnych oznak nadchodzącej śmierci w rodzinie doszukiwano się szczególnie wtedy, kiedy jeden z domowników ciężko chorował. Bano się więc wycia psa, nawoływania kruków, sów i puszczyków, tłumaczono sobie złowrogo sny, a nawet kierunek kopania jam przez krety. Kiedy do chorego przyjeżdżał ksiądz, pilnie obserwowano zachowanie jego koni przed domem. Jeśli grzebały kopytami w ziemi, oznaczało to, że kopią grób dla chorego.

Grobowa deska

Powszechny zwyczaj nakazywał położyć zmarłego po śmierci na specjalnej ławie – grobowej desce. Miało to zapewnić spokój jego duszy. W niektórych okolicach na tejże desce wycinało się później imię zmarłego, datę śmierci, symbole religijne i ustawiało się ją koło domu, kaplicy lub przy bardzo uczęszczanej drodze, z prośbą o modlitwę za zmarłego.

Nieboszczyka ubierano, po czym wokół niego w specjalnym obrzędzie zbierali się krewni i przyjaciele. Przepijając doń piwem lub gorzałką, pytali: „czemużeś umarł?”. Przekonywano go, że miał przecież dom, żonę, dzieci, inwentarz, i po wyliczeniu każdej osoby czy przedmiotu powtarzano: „czemużeś umarł?”. Jeśli zmarłą osobą była kobieta, wkładano jej w rękę igłę i nici, jeśli mężczyzna – narzędzia, którymi posługiwał się za życia. Przez cały czas czuwano przy zwłokach, śpiewano pieśni żałobne i lamentowano. Powszechny był zwyczaj wkładania zmarłemu do trumny tego, co lubił za życia, np. butelki wódki, tabakierki z tabaką, chleba, grzebienia, którym się czesał, czy zabawek i orzechów, a także pieniędzy.

Reklama

Podczas wynoszenia zmarłego z domu przestrzegano zwyczaju wynoszenia go nogami naprzód. Trzy razy uderzano trumną o próg i mówiono przy tym: „wieczne odpoczywanie umarłemu”. Dla podkreślenia ostatecznego pożegnania się z ojcowizną palono wszystkie rzeczy, które dotykały ciała w ostatnich godzinach, wylewano wodę za konduktem żałobnym i tłuczono naczynie, w którym była, a w progu kładziono siekierę. Pilnowano się także podczas przechodzenia konduktu pogrzebowego. Nie wolno było wtedy wyglądać przez okno, jeść, a orszak w żadnym przypadku nie mógł przejeżdżać polami.

Wszyscy żegnają zmarłego

Zmarłych chłopów chowano nie w budynkach kościelnych tak jak szlachtę, tylko na cmentarzach usytuowanych wokół kościołów. Pozostawali wtedy nadal jakby członkami wspólnoty religijnej. Z zasady całe społeczności wiejskie poczuwały się do obowiązku udziału w pogrzebie, odprowadzenia zmarłego na miejsce ostatecznego spoczynku. Niektóre wydawały w tej sprawie specjalne pisane instrukcje, np. w jednej z warmińskich wsi w XVII wieku: „Gdy gospodarz albo gospodyni umrze, każdy gospodarz, jeśli nie sam, powinien na pogrzeb posyłać jedno z domu swego, wyjąwszy czasu powietrza morowego. Kto nieposłuszny będzie, odłoży do gminu 5 sz.Na cmentarzu jeden z poważniejszych gospodarzy wygłaszał mowę pogrzebową. Podkreślał pozytywne cechy zmarłego, twierdził, że nieboszczyk nikomu nic nie zawinił, ale gdyby jednak ktoś miał doń pretensje, to nie wypada ich podtrzymywać wobec człowieka spoczywającego w grobie, w imieniu którego on wszystkich znajomych, obecnych i nieobecnych, przeprasza.

Podczas pogrzebu trzeba było także pamiętać o kilku zasadach rodem z pogańskich czasów. Przede wszystkim rodzinie i krewnym nie wolno było zaglądać do jamy grobowej, żeby nieboszczyk nie pociągnął ich za sobą. Jeśli podczas kopania grobu obrywały się ściany, tłumaczono to skąpstwem zmarłego, jeśli zaś w grobie zbierała się woda lub w czasie pogrzebu padał deszcz, to miał on być pijakiem za życia.

Reklama

Mimo sprzeciwów duchownych, na zasypanych grobach składano chleb, mięso, piwo, które miały stanowić zaopatrzenie na drogę „w zaświaty”.

Umarł Maciek, umarł...

Po pogrzebie urządzano przyjęcie. Panował zwyczaj, że na stypie śpiewano dawne pieśni – przykładem może tu być popularna pieśń o Maćku, który umarł i leży na desce, lecz gdyby mu zagrano, to zatańczyłby jeszcze. W czasie przyjęcia cały czas pito na cześć zmarłego i rzucano pod stół kąski z każdej potrawy. Po biesiadzie dokładnie wymiatano izbę i wyrzucano skrupulatnie wszystkie odpadki.

Ludność mieszkająca na wsi pamiętała o swoich zmarłych. Dniem, w którym szczególnie czczono tych, którzy odeszli, były Zaduszki. Odwiedzano wtedy tłumnie groby i nie zapominano dać jałmużny żebrakom, proszono ich przy tym o modlitwę za dusze zmarłych. Ten, kogo było stać, wyprawiał nawet poczęstunek dla ubogich, nazywany „obiadem żałobnym”.

Pamięć o zmarłych zachowywała się w rodzinach chłopskich długo, ale ich groby ulegały szybkiemu zniszczeniu. Miejsca ich wiecznego spoczynku często przekopywano na groby dla następnych zmarłych. Poza tym na cmentarzach odbywały się różne uroczystości, kiermasze i odpusty z handlarzami, kuglarzami, awanturującymi się włóczęgami. Cmentarz w dni świąteczne przypominał bardziej wrzaskliwy jarmark niż miejsce wiecznego spoczynku. W dni powszednie natomiast pasły się tam kozy, krowy i inne zwierzęta należące do służby kościelnej. Siłą rzeczy mogiły ulegały szybkiej dewastacji i dzisiaj trudno znaleźć na wiejskich cmentarzach stuletnie i starsze chłopskie groby. Tym bardziej należy dbać o te, które ocalały.

2023-10-24 14:46

Oceń: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święta i mistyczka

Niedziela Ogólnopolska 41/2022, str. 18

[ TEMATY ]

Święta Teresa od Jezusa

François Gerard PD

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Święta Teresa od Jezusa, dziewica i doktor Kościoła

Jej dzieło "Księga życia" pomogło odkryć Boga św. Edycie Stein.

Pochodziła z zamożnej szlacheckiej rodziny, która zamieszkała w hiszpańskiej Ávili. Jako młoda dziewczyna została oddana do internatu Augustianek w tymże mieście, jednak ciężka choroba zmusiła ją do powrotu do domu. Kiedy poczuła się lepiej, w wieku 20 lat wstąpiła do miejscowego klasztoru Karmelitanek. Podczas długich godzin samotności i cierpienia zaczęło się jej życie mistyczne i postępowało zjednoczenie z Bogiem. W 1557 r., wpatrzona w obraz Chrystusa Ubiczowanego, doznała wewnętrznej przemiany. Ważną rolę w jej przemianie odegrała lektura Wyznań św. Augustyna. Kierownikami duchowymi przyszłej świętej byli św. Franciszek Borgiasz i św. Piotr z Alkantary. Teresa dokonała reformy we własnym zgromadzeniu. W swoich działaniach pokazała mocny charakter, zawsze była posłuszna Majestatowi Boga. Swoje przeżycia mistyczne zawarła w swoich dziełach, m.in. w Księdze życia (1565), Drodze doskonałości (1565-68), Twierdzy wewnętrznej (1577).
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa z Avila - życiowa mistyczka

Niedziela łódzka 41/2007

[ TEMATY ]

święta

François Gérard, "Św. Teresa”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”

Św. Teresa Wielka z Ávila – piękna kobieta, „teolog życia kontemplacyjnego”
Czy czytali Państwo „Drogę doskonałości” św. Teresy z Avila, reformatorki żeńskich klasztorów karmelitańskich, mistyczki i wizjonerki? A jej listy pisane do osób duchownych i świeckich? To zaskakująca literatura. Autorka, święta i doktor Kościoła, żyjąca w XVI w. w Hiszpanii, ujawnia w niej nadzwyczajną trzeźwość umysłu oraz wiedzę o świecie i człowieku. Jej znajomość ludzkiej, a szczególnie kobiecej natury, z pewnością przydaje się i dziś niejednemu kierownikowi duchowemu. Trapiona chorobami, prawie nieustannie cierpiąca, św. Teresa zwraca się do swoich sióstr językiem miłości, wolnym od pobłażania, ale świadczącym o głębokim rozumieniu i nadprzyrodzonym poznaniu tego, co w człowieku słabe, i może stanowić pożywkę dla szatańskich pokus. Po latach pobytu w klasztorze św. Teresa podjęła trudne dzieło reformy żeńskich wspólnot karmelitańskich. Dostrzegła niedogodności i zagrożenia wynikające z utrzymywania dużych zgromadzeń, zaproponowała więc, aby mniszki całkowicie oddane na służbę Chrystusowi mieszkały w małych wspólnotach, bez stałego dochodu, zdane na Bożą Opatrzność, ale wolne od nadmiernej troski o swe utrzymanie. Zadbała także o zdrowie duchowych córek, nakazując, aby ich skromne siedziby otoczone były dużymi ogrodami, w których będą pracować i modlić się, korzystając ze świeżego powietrza i słońca. Te wskazania św. Reformatorki pozytywnie zweryfikował czas i do dziś są przestrzegane przy fundacji nowych klasztorów. Oczywiście, główna troska św. Teresy skierowana była na duchowy rozwój Karmelu. Widziała zagrożenia dla Kościoła ze strony proponowanych przez świat herezji. Cóż może zrobić kobieta? - pytała świadoma realiów. Modlitwa i ofiara jest stale Kościołowi potrzebna. Kobieta, przez daną jej od Boga intuicję i wrażliwość, potrafi zaangażować nie tylko swój umysł, ale i serce na służbę Bożej sprawy. W życiu ukrytym i czystym, przez modlitwę i ufność może ona wyprowadzić z Serca Jezusa łaski dla ludzi. Jak korzeń schowany w ziemię czerpie soki nie dla siebie, ale dla rośliny, której część stanowi, tak mniszka za klauzurą Karmelu podtrzymuje duchowe życie otaczającego świata. Dąży do zażyłości z Panem nie dla zaspokojenia własnych pragnień, lecz dla Królestwa Bożego, aby Stwórca udzielał się obficie stworzeniu, karmiąc je łaską i miłością. Tak widziała to św. Teresa i tak postrzegają swe zadanie dzisiejsze karmelitanki. Modlą się za Kościół, za grzeszników i ludzi poświęconych Bogu, narażonych na potężne i przebiegłe zasadzki złego, aby wytrwali i wypełnili swoje powołanie. Szczęśliwe miasto, w którym Karmel znalazł schronienie. Szczęśliwa Łódź. Pełne wiary, wolne od strapień doczesnych, mieszkanki Karmelu potrzebują wszakże naszego wsparcia, materialnej ofiary, dziękczynnej modlitwy. W przededniu święta Założycielki Karmelu terezjańskiego, w roku poprzedzającym 80. rocznicę obecności Karmelitanek Bosych w Łodzi przy ul. św. Teresy 6, ku nim zwracamy spojrzenie. Niech trwa wymiana darów.
CZYTAJ DALEJ

O Różańcu na rzeszowskiej Baranówce

2025-10-16 00:02

ks. Jakub Oczkowicz

Odpust u Matki Bożej Różańcowej

Odpust u Matki Bożej Różańcowej

Kaznodzieja przez kolejne dni przypominał nam o wadze i znaczeniu modlitwy różańcowej. Nawiązując do listu apostolskiego Jana Pawła II Rosarium Virginis Mariae, ukazywał ją jako szansę na pogłębienie swojej wiary, zbudowaniu relacji z Chrystusem, jak również medytację chrześcijańską nad wydarzeniami z życia Jezusa i Jego Matki.

Kulminacyjnym dniem tegorocznych obchodów był dzień 7 października, kiedy uroczystej Eucharystii odpustowej przewodniczył Ksiądz Biskup Kazimierz Górny – biskup senior Diecezji Rzeszowskiej. W homilii przypomniał o roli modlitwy różańcowej w historii naszego narodu i świata, dzięki czemu nie raz doświadczano cudownej opieki Matki Bożej. Ksiądz Biskup podzielił się również osobistym świadectwem mocy tej modlitwy. Podkreślił również znaczenie istnienia Róż Różańcowych, których diecezjalnym opiekunem jest ks. Czesław Goraj – proboszcz parafii Pani Różańcowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję