Reklama

Wiadomości

Tysiąc lat zwiedzania

Dzięki wprowadzeniu multimediów i scenografii można opowiedzieć znacznie więcej niż w tradycyjnych placówkach mówi Robert Kostro, dyrektor Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wojciech Dudkiewicz: Dyrektorem Muzeum Historii Polski jest Pan od 17 lat – przetrwał Pan kilka rządów, wielu premierów i ministrów kultury. Jak to możliwe?

Robert Kostro: To skomplikowane. Dość powiedzieć, że starałem się umiejętnie rozmawiać z każdym ministrem, ale także prowadzić żywe, działające muzeum. Nie ma też wątpliwości, że nie każdy minister wspierał ten projekt tak jak prof. Piotr Gliński. W każdym razie nie siedzieliśmy i nie czekaliśmy na zmiłowanie tego czy innego urzędnika. Nie mieliśmy siedziby, ale byliśmy aktywni, organizowaliśmy wystawy – m.in. na Zamku Królewskim w Warszawie, w Bibliotece Uniwersyteckiej, na Zamku w Zamościu, w holenderskiej Bredzie – o 1. Dywizji Pancernej i gen. Stanisławie Maczku, a nawet w Budapeszcie – na temat tysiąca lat relacji polsko-węgierskich.

Reklama

Działaliście Państwo jednak głównie wirtualnie...

Trochę wirtualnie, trochę w realu. Powstały ciekawe projekty edukacyjne, takie jak krążąca obecnie po Polsce multimedialna wystawa „Powstali 1863-64”. Staraliśmy się opowiadać o historii w taki sposób, by większość Polaków mogła się z nią utożsamiać jako wspólną opowieścią. Żeby nikt nie miał poczucia, że to jest przeciwko komuś, że odbywa się tu jakaś gra historyczna czy polityczna. Nie jest tajemnicą, że w czasie rządów PO dwa razy było blisko zamknięcia projektu albo mojego odejścia. Wiele osób wtedy myślało, że muzeum nigdy nie powstanie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Od dawna znany był termin otwarcia budynku muzeum na warszawskiej Cytadeli – 28 września – wraz z wystawą czasową. Główną, stałą wystawę zobaczymy za 2,5 roku. W takim razie dlaczego otwarcie teraz?

Często tak się dzieje. Muzeum Polin też się otworzyło w części wystaw czasowych, w nowej odsłonie Muzeum Wojska Polskiego także można oglądać tymczasową, a nie ostateczną wystawę. W przypadku dużych muzeów – a nasze będzie największe w Polsce – przygotowanie stałej wystawy trwa miesiące. Otwieramy się wcześniej, co wynika z faktu, że nasza placówka pełni wiele funkcji poza wystawą stałą. Jest przestrzeń do wystaw czasowych; tam będą organizowane wystawy tematyczne. Jest duże audytorium, gdzie można organizować konferencje, koncerty, rozmaite wydarzenia artystyczne; jest sala kinowa, są sale konferencyjne, edukacyjne. Wszystko to będzie działać jako duże centrum kulturalne i centrum promowania edukacji historycznej, polskiego dziedzictwa itp. od samego początku, od momentu otwarcia.

Reklama

Każdy ma swoją wizję historii. Pan również taką ma i z pewnością znalazła ona odzwierciedlenie w scenariuszu muzeum. Mylę się?

Nie myli się Pan. Ale taka duża wystawa, obejmująca ponad tysiąc lat historii Polski, musi być efektem wieloletniej i zbiorowej pracy. Jej koncepcja powstała w kilku etapach, z udziałem wybitnych historyków, m.in. prof. Andrzeja Nowaka. Wyjściowa wizja, tzn. uznanie, że w pierwszej kolejności interesuje nas to, co jest fascynującego, chwalebnego w przeszłości Polski, a w drugiej – że widzimy ją przede wszystkim jako historię wolności, to w dużej mierze kierunek, który osobiście nadałem temu muzeum.

Czy w tej wizji jest miejsce na bardziej kontrowersyjne kwestie, jak np. ta z XX wieku, a dokładniej obóz w Berezie Kartuskiej, Wyspa Węży gen. Sikorskiego?

Opowiadając tysiąc lat historii, nie zawsze możemy pokazać wszystkie szczegóły. Nie wynika to albo nie zawsze wynika to z decyzji historycznych o pomijaniu jakichś wydarzeń, ale z decyzji praktycznych – zwiedzający już więcej nie przyjmie do wiadomości, zamęczymy go tym. I tak obejrzenie tej całej wystawy zajmie co najmniej 3 godz., a jeśli ktoś będzie się chciał uważnie wczytywać, wsłuchiwać i wpatrywać w materiały multimedialne – to 5-6 godz.

Reklama

W ostatnich latach nastąpił wysyp muzeów w Polsce. Ich lista – Pan to wie lepiej – jest długa. Czy to kwestia większego zainteresowania historią, przeszłością?

To jeden z powodów. Poza tym wcześniej, właściwie od II wojny światowej, powstało niewiele muzeów, a jeśli już, to w miejscach martyrologicznych, na ziemiach zachodnich, i początkowo bazowały one na zbiorach poniemieckich, m.in. Muzeum Narodowe we Wrocławiu czy Szczecinie. Dopiero Muzeum Powstania Warszawskiego, powołane w 2004 r. przez Lecha Kaczyńskiego, było pierwszym od lat 30. XX wieku dużym muzeum historycznym. I jeszcze jedno. W latach 90. ubiegłego wieku na całym świecie nastąpiło odnowienie muzealnictwa historycznego. Odkryto, że dzięki wprowadzeniu do niego multimediów, scenografii można opowiedzieć znacznie więcej niż w tradycyjnych placówkach, można wprowadzać pewne wątki tam, gdzie brakuje oryginalnych obiektów. Także Polska przeżywa rewolucję, która jest odbiciem przemian następujących w muzealnictwie na całym świecie. I trzeba powiedzieć, że powstało u nas co najmniej kilka muzeów światowej klasy.

A odkrycie przez tzw. czynniki decyzyjne, że polityka historyczna jest lub może być istotną częścią polityki, również tej bieżącej?

Oczywiście, też. Na pewno jednym z powodów zainteresowania polityką historyczną pod koniec lat 90. ubiegłego wieku było to, że zauważyliśmy, iż wiele narodów, państw prowadzi taką politykę bardzo intensywnie. Do ważnych realizacji muzealniczych lat 90. należy np. waszyngtońskie Muzeum Holokaustu czy Niemieckie Muzeum Historyczne. A my jesteśmy daleko w tyle. Gdy kilka lat temu chodziłem po Berlinie, doliczyłem się ośmiu wystaw na temat podziału Niemiec i Berlina, ucieczek z NRD do Berlina Zachodniego. Berlin wzmacniał swoją tożsamość, budował wizerunek na opowiadaniu o podziale Niemiec. Takich rzeczy często się nie zauważa, przyjmuje się jako naturalne, ale to bazuje na tym, że działa wiele instytucji, które o tej historii opowiadają, przenoszą ciężar zainteresowania z epoki nazizmu na epokę podziału i bardziej chwalebne części historii Niemiec.

Czy Muzeum Historii Polski będzie na siebie zarabiać?

Tak jak znakomita większość muzeów na świecie nie będzie na siebie zarabiać, choć będzie przynosić pewne dochody. Duże audytorium, salę kinową, sale konferencyjne będzie można wynajmować. Liczymy też na współpracę z różnymi firmami, które – mam nadzieję – będą finansowały część naszej działalności. Ponadto muzea generują ruch turystyczny. Nawet jeśli same nie przynoszą dochodów, to zarabia na tym okolica – miasto, restauracje, hotele itd. To nie są stracone pieniądze. Pieniądze wydawane na kulturę nigdy nie są stracone. Muzea się opłacają.

Robert Kostro - historyk, dziennikarz, publicysta, polityk

2023-09-26 14:21

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premier: prawdziwie opowiedziana historia Polski to oręż do walki o lepszą przyszłość Rzeczpospolitej

Prawdziwie opowiedziana historia, a w szczególności historia Polski, nie tylko powód do dumy, ale przede wszystkim oręż do walki o silną Polskę i o lepszą przyszłość Rzeczpospolitej - powiedział w czwartek premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości otwarcia Muzeum Historii Polski.

Szef rządu przypomniał, że pierwsze polskie muzeum powstało po trzecim rozbiorze w 1801 roku w Puławach; zostało założone przez Izabelę Czartoryską. "Można zapytać, jaki był cel tego zbierania pamiątek, dokumentów, artefaktów. Już wtedy celem nie było (...) zbieranie ich w celu sentymentalnym, co raczej przede wszystkim zbieranie dzieł z naszej przeszłości po to, aby stały się orężem do walki o odrodzoną Polskę" - podkreślił premier.
CZYTAJ DALEJ

Kapłaństwo jak jutrzejsza gazeta [Felieton]

2025-10-02 23:00

Obraz wygenerowany przez AI

Czytałem wczoraj, że ma powstać nowy religijny kanał TV. Zainteresowany temat zacząłem sprawdzać, jaką linię ma koncern go prowadzący. Przeglądając programy TV emitowane przez tego wydawcę natknąłem się na serial, który uwielbiałem w późnym dzieciństwie - “Zdarzyło się jutro”. Było w nim coś niezwykłego. Gary Hobson, zwyczajny facet z Chicago, codziennie rano dostawał gazetę z przyszłości. Nie był superbohaterem w pelerynie, nie miał broni ani pieniędzy, ale miał tylko poczucie misji i odpowiedzialności. Wiedział co się może wydarzyć i miał świadomość, że brak reakcji może doprowadzić do tragedii.

Przypominając sobie niektóre wątki przyszła mi myśl, że główny bohater dzień po dniu walczy o nadzieję. Wielu bohaterów, którym pomaga Gary to ludzie będący na skraju życia, przejawiający brak nadziei. A on swoją postawą i słowem namawiał, że jeszcze nie wszystko stracone, że można się podnieść, że jeszcze jest czas, że można inaczej.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do duszpasterzy seniorów: starzenie się to część „cudu, jakim jesteśmy”

2025-10-03 14:31

[ TEMATY ]

Watykan

cuda

duszpasterze seniorów

starzenie się

PAP

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Ojciec Święty przyjął na audiencji duszpasterzy osób starszych, którzy uczestniczyli w Watykanie w kongresie, zorganizowanym przez Dykasterię ds. Świeckich, Rodziny i Życia. Zwracając się do nich, przypomniał o wielkim pragnieniu swojego poprzednika, by budować przymierze młodzieży z seniorami. Podkreślił, że osoby starsze są „darem i błogosławieństwem”, a proces starzenia się to część „cudu, jakim jesteśmy”, jako Stworzenie.

Nawiązując do tematu spotkania, zaczerpniętego z biblijnej Księgi Joela „Starcy wasi będą śnili sny!” (Jl 3, 1), Ojciec Święty zauważył, że słowa te były szczególnie bliskie jego poprzednikowi. Franciszek wielokrotnie mówił bowiem o potrzebie budowania przymierza między młodym pokoleniem, a osobami starszymi. „W cytowanym fragmencie prorok zapowiada powszechne wylanie Ducha Świętego, które jednoczy pokolenia i każdemu udziela różnych darów” - mówił Leon XIV, podkreślając tym samym, że owo porozumienie pokoleń jest darem od Boga i owocem otwarcia na Jego działanie. Zachęcił też do sięgania do katechez Franciszka z roku 2022, poświęconych chrześcijańskiej wizji starości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję