Reklama

Kultura

Polska była jego namiętnością

„Dość żył dla swojej sławy, ale zbyt krótko dla ojczyzny, której był mocnym filarem” – tymi słowami na francuskim cmentarzu w Auxerre w 1834 r. pożegnał swojego przyjaciela kpt. Antoni Olszewski.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Krytyk literacki i historyk, teoretyk romantyzmu i publicysta, rewolucjonista i pianista. Jeden z najbłyskotliwszych umysłów i najmocniejszych, choć wulkanicznych, charakterów w polskiej historii. Urodzony 220 lat temu w galicyjskim Bojańcu Maurycy Mochnacki był niegdyś powszechnie znanym bohaterem – symbolem niezłomnej woli walki o „wolność, całość i niepodległość Ojczyzny naszej”, przypieczętowanej nie tylko słowem, ale i czynem. To kolejny ogłoszony przez Sejm patron roku 2023.

Polski Robespierre

Trudno doszukać się „zwykłych” momentów w jego krótkim życiu. Już jako student wydziału prawa Uniwersytetu Warszawskiego na kilkanaście dni przed złożeniem egzaminu magisterskiego w 1823 r. został „we własnym mieszkaniu napadnięty przez policjanta i zelżony, gdy chciał napaść odeprzeć, porwany do więzienia, z rozkazu W. Xięcia (Konstantego – P.Ż.G.) przez 40 dni pod gołym niebem, z największymi zbrodniarzami przeznaczony do robót publicznych w ogrodzie belwederskim”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W wyniku nacisku rosyjskich władz w więzieniu stworzył memoriał (nazwany później „pismem karmelickim”) wymierzony w polski system szkolnictwa. Za opracowanie tego pisma został zwolniony po 8 miesiącach. Warunkiem zakończenia kary było również objęcie posady rosyjskiego cenzora. Mochnacki, nie wykazując się oczekiwaną gorliwością, został dyscyplinarnie zwolniony, z zakazem podejmowania pracy w urzędach publicznych. To ukształtowało jego bezwzględną nienawiść do moskiewskiej niewoli. Od tej pory zajął się działalnością publicystyczną. Pracował w Izydzie Polskiej jako tłumacz i asystent redaktora naczelnego. W 1827 r. założył Gazetę Polską, pisał również dla Kuriera Polskiego i redagował gazetę Głos obywatela z ziemi zabranej.

Mochnacki był członkiem sprzysiężenia podchorążych Piotra Wysockiego. I to właśnie on pamiętnej nocy 29 listopada 1830 r. na Rynku Starego Miasta w Warszawie ogłosił wybuch powstania listopadowego. „Szlacheccy pamiętnikarze ze zgrozą opisują, jak «diabłu podobny» młody potwór w czarnej rozwianej pelerynie i czarnym płaskim cylinderku uwijał się na czarnym koniu wśród mas plebejskich Starego Miasta i Powiśla, podjudzając je do ataku na śródmieście” – napisał Marian Brandys w Końcu świata szwoleżerów. W wydawanym w czasie powstania Dzienniku Krajowym Mochnacki publikował teksty, w których stanowczo głosił potrzebę odbudowy niezależności polskiej państwowości na demokratycznych zasadach. Ten młody, bo liczący zaledwie 27 lat radykał nazywany będzie „polskim Robespierre’em”, nieprzewidywalnym rewolucjonistą.

Reklama

Zaraz po wybuchu powstania kontrolę nad stolicą przejęło środowisko konserwatywno-ugodowe, ale Mochnacki nie dawał za wygraną. Jego środowisko powołało do życia Towarzystwo Patriotyczne pod przewodnictwem Joachima Lelewela. Wkrótce jednak ukonstytuował się Rząd Tymczasowy, w którym nie było już miejsca dla przedstawicieli klubowiczów Mochnackiego. Ostatecznym zaś pogrążeniem dla jego politycznych aspiracji było ujawnienie i rozpowszechnienie przez jego przeciwników najbardziej kompromitującego dokumentu w jego życiorysie – „pisma karmelickiego”. Gdy wraz z detronizacją cara Mikołaja jako króla Polski 25 stycznia 1831 r. powstanie przerodziło się w wojnę polsko-rosyjską, Mochnacki zaciągnął się do wojska. W obronie Olszynki Grochowskiej (25 lutego 1831 r.) odniósł rany w ramię i w nogę. Walczył w bitwach pod Okuniewem, Wawrem, nad Liwcem pod Długosiodłem i – już jako oficer – w bitwie pod Ostrołęką, gdzie znów został – tym razem czterokrotnie – ranny, co wykluczyło go z dalszych walk już do końca powstania. Za męstwo na polu bitwy odznaczono go Krzyżem Złotym Orderu Virtuti Militari.

Gdy po klęsce pod Ostrołęką szansa na powodzenie powstania zmalała, ale nie była jeszcze przekreślona, Mochnacki związał się politycznie z gen. Janem Krukowieckim. Towarzystwo Patriotyczne, mając nadzieję na rządy u boku generała, zainicjowało rozruchy, które wybuchły 15 sierpnia 1831 r. Rząd salwował się ucieczką. Niestety, Krukowiecki zamiast podzielić się władzą rozpędził Towarzystwo Patriotyczne. Mochnackiego kazał nawet rozstrzelać. Ten jednak, nie po raz pierwszy zresztą, cudem wyszedł z opresji.

Reklama

Samoświadomość istnienia narodu

Mochnacki kochał Polskę uczuciem gorącym i romantycznym, wielbił jej wielkość historyczną i tradycje wolnościowe, a miłość ta „była jego jedyną namiętnością”. Był autorem m.in. artykułu pt. Myśli o literaturze polskiej z 1828 r., rozprawy O literaturze polskiej w wieku XIX z 1830 r. oraz Powstania narodu polskiego – pracy, której pisanie rozpoczął w 1830 r. i nigdy nie ukończył. Przedstawił w niej swoje poglądy na klęskę powstania, którą upatrywał w niedojrzałości przywódców, ich braku gotowości do przyjęcia na siebie odpowiedzialności za ważny moment historyczny oraz w słabym zapleczu społecznym. I choć jego generacja nie doświadczyła osobiście bycia obywatelami Rzeczypospolitej, to jednak pamięci o tym obywatelstwie się nie wyrzekła. Ci ludzie czuli się Polakami, i to bez względu na to, pod którym zaborcą przyszło im żyć. Mochnacki opisał ten fenomen; stwierdził, że „naród istnieje, kiedy uzna się w jestestwie swoim”, czyli gdy nabędzie samoświadomości istnienia. Uważał Polaków za najstarszych synów europejskiej wolności, którzy mogą być dumni ze swych wolnościowych tradycji, jednych z największych i najświetniejszych w Europie. „Jeden człowiek, gdy myśleć zacznie, przychodzi ku uznaniu samego siebie; tak samo i cały naród w myśli swojej toż uznanie samego siebie w jestestwie swoim mieć musi”.

Bohater Wielkiej Emigracji

Po upadku listopadowego zrywu Mochnacki zasilił szeregi Wielkiej Emigracji. Do kraju nie mógł już wrócić – powstrzymywał go przed tym zaocznie wydany przez carski sąd wyrok śmierci. Na emigracji szybko ewoluowały jego poglądy polityczne. Z lewicowego radykała przeobraził się w zwolennika konserwatywnego księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, którego uznał za jedyną osobę cieszącą się wystarczającym autorytetem wśród swoich i możnych tego świata, by dalej prowadzić sprawę narodową.

Reklama

Uznawany jest za nowoczesnego myśliciela filozofii czynu. – Wyprzedzał świadomość patriotycznego społeczeństwa. Trzy lata działalności emigracyjnej w skłóconym Paryżu uczyniło z niego bohatera – powiedział o Mochnackim red. Jerzy Mikke w audycji Polskiego Radia z 1993 r. Mochnacki był także znakomitym pianistą. Często dawał koncerty, m.in. w celach charytatywnych, a jeden z nich stał się inspiracją dla Jana Lechonia, który po wysłuchaniu recitalu w Metz w 1832 r. napisał wiersz pt. Mochnacki.

Zmarł na gruźlicę 21 grudnia 1834 r. w Auxerre. Jego ciało powróciło do ojczyzny dopiero po 187 latach i 27 listopada 2021 r. zostało uroczyście pochowane w Alei Zasłużonych na Powązkach Wojskowych, w ramach oficjalnego pogrzebu państwowego, w oprawie ceremoniału wojskowego. To wydarzenie było symbolicznym hołdem zarówno dla samego Mochnackiego, jak i dla całego pokolenia Wielkiej Emigracji.

2023-09-05 14:52

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Pawlukiewicz na żywo

Mówi zrozumiałym i obrazowym językiem, który trafia do ludzi, szczególnie młodych. To jeden z powodów, że na kazania i rekolekcje ks. Piotra Pawlukiewicza ściągają tłumy wiernych. Z daleka

Dla wielu Msza św. o niewygodnej godzinie 15. w warszawskim kościele akademickim św. Anny stała się nawykiem. Wiadomo: odprawi ją i kazanie wygłosi ks. Piotr Pawlukiewicz, jeden z bardziej znanych i cenionych w Polsce kaznodziei. Jednak rektor kościoła ks. Jacek Siekierski zastrzega, że nie zawsze o tej godzinie 15. ks. Pawlukiewicz w św. Annie jest.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Chcemy zobaczyć Jezusa

2024-05-04 17:55

[ TEMATY ]

ministranci

lektorzy

Służba Liturgiczna Ołtarza

Pielgrzymka służby liturgicznej

Rokitno sanktuarium

Katarzyna Krawcewicz

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

4 maja w Rokitnie modliła się służba liturgiczna z całej diecezji.

Pielgrzymka rozpoczęła się koncertem księdza – rapera Jakuba Bartczaka, który pokazywał młodzieży wartość powołania, szczególnie powołania do kapłaństwa. Po koncercie rozpoczęła się uroczysta Msza święta pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. Pasterz diecezji wręczył każdemu ministrantowi mały egzemplarz Ewangelii św. Łukasza. Gest ten nawiązał do tegorocznego hasła pielgrzymki „Chcemy zobaczyć Jezusa”. Młodzież sięgając do tekstu Pisma świętego, będzie mogła każdego dnia odkrywać Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję