Reklama

Ekologia po chrześcijańsku

Papież Franciszek apeluje o to, by zahamować niesprawiedliwość, by nie krzywdzić z jednej strony człowieka, a z drugiej – Ziemi, bo to jest przecież nasz dom, nasza matka – mówi w rozmowie z Niedzielą bp Tadeusz Lityński.

Niedziela Ogólnopolska 35/2023, str. 20-21

Karolina Krasowska

Bp Tadeusz Lityński

Bp Tadeusz Lityński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Kamil Krasowski: W najbliższym czasie Kościół powszechny na całym świecie będzie się łączył we wspólnych obchodach Światowego Dnia Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego, który przypada co roku 1 września. Dzień ten ustanowił papież Franciszek w 2015 r., ogłaszając jednocześnie encyklikę Laudato si’. Jaka idea przyświeca dziś tej inicjatywie?

Bp Tadeusz Lityński: Żeby zrozumieć myśl i ideę Ojca Świętego, warto się odwołać do jego ostatnich słów skierowanych do młodych z całego świata w Lizbonie. Gdy papież przemawiał na portugalskim uniwersytecie katolickim, podkreślił potrzebę przedefiniowania postępu. Stwierdził, że „potrzebujemy ekologii integralnej, wsłuchiwania się w cierpienie planety wraz z cierpieniem ubogich; umieszczenia dramatu pustynnienia obok dramatu uchodźców; kwestii migracji obok spadku urodzeń; zajęcia się materialnym wymiarem życia w obrębie duchowości”. Zaznaczył, że „nie może być polaryzacji, ale konieczna jest wizja integralna”. Franciszek, jako głowa Kościoła, z perspektywy Rzymu zwraca uwagę na konkretny krzyk i wołanie o pomoc tych, którzy są dotknięci cierpieniem związanym z brakiem wody, pożywienia, poczucia bezpieczeństwa oraz właściwej ochrony zdrowotnej, a także na konkretne zagrożenia dla naszej planety wynikające z rabunkowej formy gospodarki, która jest obecna w różnych regionach na świecie, co jest również dostrzegalne na naszej, polskiej ziemi, jak choćby ostatni krzyk związany z pożarem składowiska odpadów w Zielonej Górze-Przylepie. Ten pożar zwrócił uwagę na to, jak wielkie niebezpieczeństwo niosą ze sobą każde składowisko toksycznych odpadów, a także ilość tych niebezpiecznych, trujących lokalizacji.

Światowy Dzień Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego rozciąga się na cały wrzesień i zakończy się 4 października, we wspomnienie św. Franciszka z Asyżu. Jak dobrze wykorzystać ten czas?

Pogłębiając świadomość naszej odpowiedzialności za powierzone nam dary stworzenia i mając na uwadze związane z nią stojące przed nami wyzwania, pragniemy prosić Boga Stworzyciela, aby swoją łaską wspierał misję, którą nas obdarzył względem całego stworzonego świata, jak również przeprosić za nasze zaniedbania w tej materii. Zachęcam do tego, by w naszych wspólnotach diecezjalnych, parafialnych i zakonnych świadomie stanąć przed Stworzycielem w łączności modlitewnej z Ojcem Świętym i całym światem. W tym samym czasie będziemy zanosić nasze modlitwy w łączności z Kościołem prawosławnym i innymi wspólnotami religijnymi na wszystkich kontynentach. W czasie wspomnianych dni modlitw zachęcam również do podjęcia różnych form aktywności w parafiach, wspólnotach i szkołach. Mogą one polegać np. na przeprowadzeniu dedykowanej katechezy szkolnej, konferencji czy wybranej inicjatywy na rzecz środowiska na terenie parafii. To może być również konkretna pomoc dla ośrodków misyjnych, chociażby przy budowie studni, czy wsparcie żywnościowe na kontynencie afrykańskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jak zapowiadają się obchody tego wydarzenia?

Ma ono charakter ogólnoświatowy, ale będzie także widoczne z perspektywy poszczególnych diecezji czy parafii. W tym szczególnym czasie zapraszamy np. w dniu 7 września przedstawicieli naszej metropolii – z archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej, diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej oraz diecezji zielonogórsko-gorzowskiej – do sanktuarium Matki Bożej Rokitniańskiej Cierpliwie Słuchającej na wspólną modlitwę. Pragniemy połączyć się w dziękczynieniu Stwórcy za „dary z Bożej Ręki”, a także w prośbie o wszelkie łaski, abyśmy godnie wypełniali powierzoną nam misję. Będziemy również przepraszać za różne zaniedbania. Pragniemy przeżyć to wydarzenie w naszej metropolitalnej wspólnocie tworzonej przez wiernych tych trzech diecezji. Do udziału w naszej modlitewnej wspólnocie w sposób szczególny zapraszamy osoby, które zawodowo lub jako pasjonaci służą w „ogrodzie Bożych darów”. Zapraszamy zatem duszpasterzy i przedstawicieli m.in.: pszczelarzy, rolników, przetwórców płodów rolnych, producentów żywności, ogrodników, zielarzy, leśników, opiekunów pomników i rezerwatów przyrody, osoby zatroskane o czystość wód, powietrza i ziemi, członków instytucji i organizacji aktywnych na rzecz środowiska naturalnego.

Dwa lata temu przy Radzie ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski powstał Zespół „Laudato si’”. Podobnego zespołu nigdy wcześniej nie było. To pokazuje, że Kościół chce być obecny wszędzie tam, gdzie kształtują się losy świata i człowieka, i dotyczy to także sfery ekologii. Jaka jest rola i na czym polegają działania w ramach tego gremium?

Zespół został powołany z potrzeby wzmocnienia głosu Kościoła w sferze ekologicznej. To grono osób, które swoją wiedzą i doświadczeniem oraz inicjatywami wspiera w Kościele w Polsce myśl papieża wyrażoną w encyklice Laudato si’ w zakresie troski o dzieło stworzenia. Co ciekawe, wcześniej w tej koordynacji powstał portal EKOMAIKA, który stanowi pewną przestrzeń przekazywania informacji dotyczących sfery ekologicznej. Powstała też publikacja Gratias Domine pod redakcją ks. dr. hab. Witolda Ostafińskiego, która zawiera propozycje kazań oraz konspekty przykładowych katechez związanych z poszanowaniem środowiska i ekologią – zarówno na poziomie dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Warto również dodać, że powstał bardzo dobry film Gratias Domine, który treściowo przybliża encyklikę Laudato si’. Inicjatywą, która w tej chwili się dokonuje, jest również powołanie w każdej diecezji duszpasterzy środowisk „Laudato si’”, kapłanów o wrażliwości ekologicznej, wywodzących się z różnych kręgów związanych m.in. z pszczelarstwem, ogrodnictwem czy leśnictwem, by służyli swoją pomocą każdemu biskupowi w trosce o dzieło stworzenia.

Papież Franciszek w tegorocznym Orędziu na Światowy Dzień Modlitw o Ochronę Świata Stworzonego wspomina o „nawróceniu ekologicznym”. Jakie obszary miałoby ono obejmować i jakie wyzwania stawia to dzisiejszej ludzkości?

O „nawróceniu ekologicznym” mówił już św. Jan Paweł II, a obecny papież kontynuuje i pogłębia tę myśl. Ojcu Świętemu bardzo zależy na tym, aby na świat rozlały się sprawiedliwość i pokój. Zauważamy, że źródłem wojen i niesprawiedliwości są przede wszystkim chęć zysku i prowadzona w wielu miejscach na świecie rabunkowa gospodarka, czyli tzw. ekspansja egoizmu. Franciszek wzywa, by zahamować tę niesprawiedliwość, by nie krzywdzić z jednej strony człowieka, a z drugiej – Ziemi, bo to jest przecież nasz dom, nasza matka. Stwarza to przestrzeń do zabierania głosu i działania dla tych, którzy decydują o gospodarce i życiu społecznym na świecie, a także dla nas wszystkich, zwykłych mieszkańców planety, ludzi Kościoła, żebyśmy więcej wołali w modlitwie o nawrócenie, o szacunek i miłość do każdego stworzenia, a przez tę modlitwę i różne inicjatywy społeczne wyrażali szacunek dla Stwórcy.

Światowy Dzień Modlitw o Ochronę Stworzenia ustanowił papież Franciszek 1 września 2015 r. Inicjatywa ta była odpowiedzią na sugestię prawosławnego metropolity Pergamonu Jana Ziziulasa, wyrażoną przy okazji prezentacji encykliki Laudato si’. Obchody tego dnia są okazją do potwierdzenia naszego powołania do bycia gospodarzami stworzenia i podziękowania Stwórcy za wspaniałe dzieło, które powierzył naszej opiece. „Jako chrześcijanie chcemy wnieść wkład w rozwiązanie problemu kryzysu ekologicznego, który ludzkość obecnie przeżywa. Czyniąc to, musimy najpierw w naszym bogatym dziedzictwie duchowym odkryć na nowo najgłębsze motywacje dla naszej troski o ochronę stworzenia” – napisał Franciszek w liście z 6 sierpnia 2015 r.

Bp Tadeusz Lityński ordynariusz zielonogórsko-gorzowski, przewodniczący Zespołu „Laudato si’” przy Radzie ds. Społecznych KEP

2023-08-22 12:40

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na 6 stycznia ks. Mariusza Rosika: Dokąd gwiazda prowadziła

2024-12-30 11:22

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Karol Porwich/Niedziela

Zapisana na karcie Ewangelii scena owiana jest poświatą tajemniczości. Rozgrywa się pod rozgwieżdżonym niebem, we wschodnich – pełnych kolorów i zapachów – klimatach, co jeszcze bardziej fascynuje i zaciekawia. Ewangelista posłużył się gatunkiem literackim zwanym legendą. Legenda opisuje wydarzenia historyczne, używając bogatej symboliki, aby przekazać przesłanie ponadczasowe.

Jednak legenda o trzech tajemniczych wędrowcach obrosła legendami, które nie mają nic wspólnego z Mateuszowym opowiadaniem. Jakimi?
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Rozpoczynają się uroczystości ku czci św. Pawła Pierwszego Pustelnika

2025-01-06 09:28

[ TEMATY ]

Jasna Góra

św. Paweł

pawełki

Karol Porwich/Niedziela

2022-01-07_Rozpoczęcie nowenny do św. Pawła I Pustelnika

2022-01-07_Rozpoczęcie nowenny do św. Pawła I Pustelnika

Na Jasnej Górze w poniedziałek rozpoczynają się dziewięciodniowe uroczystości ku czci św. Pawła Pierwszego Pustelnika. Zwieńczeniem tzw. Pawełków będzie błogosławieństwo dla dzieci i matek oczekujących potomstwa.

Św. Paweł Pierwszy Pustelnik jest patriarchą zakonu paulinów, który znajduje się na Jasnej Górze. Jego wspomnienie, obchodzone przez zakonników 15 stycznia, poprzedza dziewięciodniowy cykl nabożeństw (tzw. Pawełki), które odbywają się we wszystkich paulińskich klasztorach.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję