Reklama

Rodzina

Zazdrość ma kilka twarzy

Czy istnieje ta dobra? Do czego może prowadzić ta źle pojęta? Porozmawiajmy o zazdrości w małżeństwie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Biblii – Kain i Abel. W mitologii greckiej – Herakles i Dejanira. W literaturze np. Hrabia Monte Christo, Balladyna, Granica, w filmie – Dekalog IX Krzysztofa Kieślowskiego. Pierwsze z brzegu przykłady, w których jednym z głównych motorów postępowania bohaterów jest zazdrość. Potężny żywioł, który – jeśli jest niekontrolowany – potrafi unurzać w błocie nawet najpiękniejszą relację, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do tragedii...

Zazdrość – rak miłości

Reklama

Niedawno przeczytałem polską powieść współczesną, lotów... w sam raz na wakacyjne odprężenie, ale widać nie najgorszą, skoro jej lektura potrafiła wzbudzić kilka poważnych refleksji. Jednym z głównych wątków w relacji Anny i Patryka jest chorobliwa zazdrość mężczyzny, który wręcz obsesyjnie zabiega o to, by wybranka zgodziła się go poślubić, po czym usiłuje zamknąć ją w „złotej klatce”. Jako świetnie zarabiający chirurg planuje dla przyszłej żony (odnoszącej sukcesy dziennikarki radiowej) życie wypełnione troską o dom, sprzątaniem, praniem, gotowaniem obiadów, z czasem – urodzenie i wychowywanie gromadki dzieci. Ktoś powie: piękny i zbożny plan, ale co z tego, skoro ułożony bez pytania o zgodę samej zainteresowanej. Praca zawodowa, realizacja własnych pasji przez ukochaną w pojęciu Patryka w ogóle nie wchodzą w grę, bo przecież w redakcji Annę otaczają koledzy, którzy tylko czyhają, aby jej zawrócić w głowie. Mimo to Anna – wymusiwszy na narzeczonym obietnicę, że nadal będzie mogła pracować zawodowo – decyduje się na małżeństwo. Po ślubie zaczyna się emocjonalna jazda bez trzymanki. Zazdrość (dodam: bezpodstawna) Patryka przeradza się w obsesję, która...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystarczy, bo nie o streszczenie książki tu chodzi, tylko o zarysowanie punktu wyjścia do rozważań na temat zazdrości w małżeństwie.

Czy zazdrość to samo zło?

W powszechnym mniemaniu sprawa wydaje się prosta: zazdrość jest „be”, odczuwają ją ludzie niedojrzali, zachłanni, nastawieni na branie, chorzy na egoizm. Jest niebezpieczna dla wzajemnej relacji, bo niszczycielska, zdolna zatruć miłość.

Jest jednak jeszcze coś takiego jak okoliczności. A jeśli druga „połówka” daje powody do zazdrości? Mąż np. regularnie wracający późno do domu z pokrętnymi tłumaczeniami, bawidamek flirtujący (a może nie tylko?!) z innymi kobietami... Żona wiecznie znudzona i zmęczona w domu, za to nabierająca wigoru w towarzystwie innych mężczyzn. Dbałość o wygląd, uśmiech dla obcych, a w domowym zaciszu przydeptane kapcie, rozciągnięty dres, chłód, obojętność... „A tak się staram. Wszak ja dla niego/niej wszystko. A on/ona tak mi odpłaca. Widocznie już się dla niego/niej nie liczę”. Jak widać, w pewnych sytuacjach trudno nie odczuwać zazdrości...

I tak oto pojawia się myśl, że z tą zazdrością sprawa może być trochę bardziej skomplikowana, niż by nam się wydawało. Może są różne rodzaje zazdrości: „zła” – bezpodstawna i „dobra” – uzasadniona?

Wyłączność w sprawach kluczowych

Reklama

W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie sięgnijmy do Pisma Świętego, do Księgi Wyjścia (20, 3-5). Zawierając przymierze z Izraelem, Bóg stawia m.in. taki warunek: „Nie będziesz miał cudzych bogów obok Mnie! Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią! Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, bo Ja Pan, Bóg twój, jestem Bogiem zazdrosnym”.

Co takiego? Bóg i zazdrość!? Przecież komu jak komu, ale Jemu, który jest czystą Miłością, coś tak paskudnego jak zazdrość powinno być zupełnie obce. A jednak...

Tylko, że źródłem tej zazdrości jest nie egoizm, a jego odwrotność – bezgraniczna miłość. Bo z czego wypływa zazdrość Boga względem Izraela? Z tego, że Bóg pragnie wyłączności – ale nie ze względu na siebie, lecz ze względu na dobro człowieka. Nie chce (przepraszam za antropomorfizację) dzielić się swoim ludem z żadnymi innymi bożkami, gdyż ci nie istnieją, a zatem oddawanie im czci jest stratą czasu i zgubą dla duszy. Izraelici mają być Mu wierni dla ich własnego dobra.

Wyłączność w małżeństwie

Gdy przeniesie się powyższy przykład na małżeńskie poletko, trzeba stwierdzić, że zazdrość jest całkowicie zrozumiała w sytuacji, gdy mąż/żona odmawia drugiej „połówce” wyłączności w obszarach kluczowych dla trwałości i szczęścia ich związku. Do takich bez wątpienia należy wierność w wymiarze fizycznym. Nie ma co się dziwić zazdrości tam, gdzie brakuje pewności co do elementarnej lojalności współmałżonka w aspekcie seksualnym. I chodzi tu nie tylko o zdradę fizyczną, lecz również o psychiczną – np. fantazjowanie o innych kobietach/mężczyznach, gdy przysięgło się wierność tej konkretnej osobie.

Reklama

Przyczyny zazdrości mogą być jednak dużo głębsze niż – ujmując rzecz prymitywnie – „pójście do łóżka z innym/inną”. Często chodzi nie tyle o wierność cielesną (bo ta jest dochowana), ile o więź duchową. W prawidłowo funkcjonującym małżeństwie to mąż/żona powinni być pierwszymi adresatami najskrytszych myśli, marzeń, planów, przemyśleń, pasji, zwierzeń. Jakże uniknąć zazdrości, jeśli mąż pyta o radę nie żonę, tylko koleżankę z pracy, a żona ubiera się tak, aby podobać się sąsiadowi? Jak nie popadać w złe emocje, kiedy dla innych zawsze uśmiech i dobre słowo, a dla współmałżonka tylko wymówki i przytyki? Jak nie „wkurzać się”, gdy w przysiędze była mowa o miłości, wierności i uczciwości małżeńskiej, a w życiu jest się wiecznie numerem drugim (trzecim/piątym), bo ważniejsza mamusia, koledzy z pracy, koleżanka-psiapsiółka, kariera, piwo, paznokcie, mecz, ryby?

Słuszna potrzeba wyłączności może się jednak wynaturzyć i przerodzić w karykaturę. Dzieje się tak, gdy jedno z małżonków próbuje zawłaszczyć drugą osobę, zamienić ją w coś w rodzaju breloczka u paska. „Ja mam ci wystarczyć – po co ci znajomi?”; „Zapomnij o swoich pasjach – masz być dla mnie, dla rodziny”. Małżeństwo nie oznacza rezygnacji z zainteresowań, upodobań, dotychczasowych relacji z bliskimi, przyjaciółmi, kolegami. Szczęśliwi, którzy potrafią tu wyważyć proporcje!

Być wolnym od zazdrości

Czy w małżeństwie da się obyć bez zazdrości? Da się – pod pewnymi warunkami, które przedstawiam w porządku chronologicznym.

Po pierwsze, od najmłodszych lat konieczna jest praca nad sobą, skutkująca z czasem wewnętrzną dojrzałością; zrozumienie, że miłość to coś znacznie więcej niż uczucie, tzw. motylki w brzuchu, że to świadomy wybór na dobre i na złe, to bycie dla kogoś, a nie dla siebie.

Po drugie – dobre rozeznanie przed ślubem. Namysł, wzajemne poznanie się, dojrzały, świadomy wybór współmałżonka.

Po trzecie – zaproszenie do wzajemnej relacji Boga jako Tego Trzeciego. „Bez Boga ani do proga” – mówi przysłowie. Jeśli małżonkowie zakorzenią swoją miłość w łasce sakramentu, jeśli od Boga będą czerpać siły do tego, by kochać, ufać i służyć sobie nawzajem, przebaczać, to przetrwają razem. Jeśli Boga postawią na pierwszym miejscu, żonę/męża na drugim, a potem dzieci, rodzinę, pracę, przyjaciół, pasje i zainteresowania – to nie będzie powodów do zazdrości.

2023-08-14 14:22

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak sobie radzić z zazdrością?

Niedziela Ogólnopolska 3/2023, str. 49

[ TEMATY ]

zazdrość

Adobe Stock

Cierpisz, gdyż masz zakłócone relacje z bratem lub siostrą? Czujesz wobec nich zazdrość lub nienawiść? Poniżej znajdziesz wskazówki, jak się pogodzić z rodzeństwem.

Nie mamy wpływu na to, czy dorastamy jako jedynacy czy z rodzeństwem. Możemy akceptować nasze rodzeństwo, kochać je i mieć z nim bliską relację. Zdarza się jednak, że od samego początku napotykamy ze strony rodzeństwa zazdrość i postrzegamy je jako wroga, który kradnie nam np. miłość rodziców.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Debata wyborcza w TV Republika

2025-04-14 22:21

[ TEMATY ]

debata prezydencka

TV Republika

W poniedziałek po godz. 20 rozpoczęła się debata wyborcza w TV Republika. Zmierzy się w niej dziesięciu kandydatów ubiegających się o urząd prezydenta;

W poniedziałkowej debacie udział wzięli: kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki, kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen, kandydat Trzeciej Drogi Szymon Hołownia, Adrian Zandberg z Partii Razem, Grzegorz Braun (Konfederacja Korony Polskiej), Marek Jakubiak (Wolni Republikanie), a także Joanna Senyszyn, Krzysztof Stanowski, Artur Bartoszewicz oraz Marek Woch.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję