Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

W sukni i garniturze. Co może wydarzyć się na pielgrzymce?

Piesza pielgrzymka diecezji bielsko-żywieckiej obfitowała w szereg historii. Wśród wielu z nich jest pielgrzymkowy ślub Norberta i Pauliny Markiel z Bielska-Białej. Wracamy do tej historii w czasie, gdy startuje tegoroczna edycja rekolekcji w drodze.

Niedziela bielsko-żywiecka 32/2023, str. IV

[ TEMATY ]

pielgrzymowanie

Tomasz Wnętrzak

Młodzi na szlaku

Młodzi na szlaku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na pątniczy szlak Norbert i Paulina wyruszali trzy razy. Swój debiut na nim zawdzięczają ks. Stanisławowi Joneczce, wtedy przewodnikowi grupy 8., który namówił ich na objęcie funkcji bagażowych. Gdy w kolejnych latach pojawiali się na pielgrzymce, to zawsze w tych rolach. Jak śmieje się Paulina, gdy załadowywali bagaże na samochód jej chłopak zachowywał się bardzo rycersko. Większe gabarytowo plecaki i torby przechodziły przez jego ręce. Jej pozostawał asortyment pomniejszych rozmiarów. Po wykonanej pracy dołączali do grupy, z którą rozstawali się na kilka kilometrów przed noclegiem. Oboje zajmowali się rozładunkiem i szeregowaniem bagaży, tak aby pątnicy szybko i sprawnie mogli odebrać swoje rzeczy. Te czynności powtarzali przez wszystkie dni pielgrzymowania.

Łączą wartości

Reklama

Jak wspominają, świat wartości, który oboje wyznawali, był od samego początku impulsem do wzajemnego zbliżania się do siebie. Bycie blisko Kościoła jeszcze te więzi pogłębiało. Wraz z ks. S. Joneczko byli zaangażowani we wspólnotę Agape, która działa na rzecz niepełnosprawnych dzieci. Pielgrzymka była więc naturalną konsekwencją ich wzrastania w wierze. Po raz pierwszy pojawili się na niej w 2012 r. Gdy postanowili iść po raz drugi, mieli jasno wyklarowane intencje: Panie Boże, wskaż mi, czy to ten człowiek ma kroczyć u mego boku w małżeństwie i czy to ta droga jest dla mnie przez Ciebie wybrana. Według Norberta takim potwierdzeniem słuszności obranej drogi były rozmowy z innymi pątnikami, którzy mówili, że są z Pauliną niezwykle dobraną parą i że się świetnie dopełniają. W podobnym przekonaniu utwierdziła się także Paulina, którą przekonały konkretne znaki zesłane przez niebo. – Prosiłam Pana Boga o zmaterializowanie się Jego odpowiedzi. Chciałam czegoś konkretnego. I kiedy ten dialog z niebem trwał, podeszła do mnie kobieta i powiedziała, że małżeństwo to coś niesamowitego, a patrząc na nas, widzi jak dobrze się rozumiemy, więc nie mamy się nad czym za długo zastanawiać. Kolejnego dnia, gdy znowu tak zaczepiałam Pana Boga i Maryję, kolejna osoba wypowiedziała się w podobnym tonie. Przyjęłam te słowa za dobrą monetę, ale to jeszcze nie było to. Do przełomu doszło podczas noclegu w Nieradzie. Rozpętała się gwałtowna burza i zaczęliśmy pomagać osobom w namiotach. Ratowaliśmy ich rzeczy przed kompletnym zalaniem i przenosiliśmy je na strażnicę. Wtedy okazało się, że mój chłopak zgubił Koronkę do Bożego Miłosierdzia w kształcie obrączki, którą mu pożyczyłam. Zrobiło mi się strasznie przykro. Jednocześnie poprosiłam Pana Boga o znak, który przypieczętuje moją decyzję o zamążpójściu. Tym znakiem miało być odnalezienie koronki. I rzeczywiście w tym błocie i wodzie od razu ją znalazłam. Nawet nie musiałam szukać. Wzrok sam powędrował w miejsce, w którym się znajdowała – wspomina Paulina. Ostatniego dnia tamtej pielgrzymki Paulina otrzymała jeszcze jedną koronkę na palec. Jej wręczeniu towarzyszyły oświadczyny. Wszystko działo się tuż przed jasnogórskim klasztorem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na ślubnym kobiercu

Reklama

W Pińczycach w 2015 r. Paulina i Norbert powiedzieli sobie sakramentalne „tak”. Ich małżeństwu pobłogosławił ks. Stanisław Joneczko. Do swojej dyspozycji mieli całą plebanię. Miejscowy proboszcz dodatkowo podjął narzeczonych i ich rodziców obiadem. Za stołem zasiedli na trzy godziny przed Mszą św. – Dużo było niewiadomych. Nie wiedzieliśmy, czy będziemy mieli organistę, czy nie. Okazało się, że ks. S. Joneczko w prezencie ślubnym wystarał się dla nas o zespół „Magnificat”, który zadbał o oprawę muzyczną liturgii. To było niesamowite – zaznacza Paulina. – Liczyliśmy, że na naszą Mszę ślubną przyjdzie może kilkudziesięciu pielgrzymów. W tamtej okolicy nocleg rozłożony jest na kilka miejscowości, więc tłumów się nie spodziewaliśmy. Jakież było nasze zaskoczenie, gdy oklaskami powitało nas kilkuset pątników – podkreśla. Po Mszy św. Młoda Para zaprosiła swoich gości na wesele do karczmy. Zabawa trwała do 6 rano. Godzinę później Paulina i Norbert maszerowali już wraz z innymi w grupie 8. W drodze na Jasną Górę towarzyszyli jej rodzice. Ostatniego dnia pielgrzymki, zgodnie z tradycją oboje weszli w Aleje NMP w weselnych strojach. – Teściowie przywieźli nam ubrania i przebieraliśmy się w lesie. Nawet nie zauważyliśmy pracujących przy ścince drzew mężczyzn. Zorientowałam się, gdy dobiegł do mnie głos: – Panowie ja mam zwidy. Jest taki upał, że w zagajniku widzę pannę młodą w białej sukni. To chyba udar – wspomina Paulina. Na wałach jasnogórskich Młodą Parę powitał bp Roman Pindel. Chwilę później uczestniczyli we Mszy św. w miejscu, w którym zwykle znajdują się kapłani. Podczas modlitwy wiernych usłyszeli, że jedna z intencji jest im dedykowana.

Patrz w serce

– Jak patrzę na Młode Pary, które biorą ślub, to widzę ogromną nerwówkę przed tym wydarzeniem. Starają się z całych sił dopiąć, co się da, na ostatni guzik. My wszystko przeżywaliśmy z wielkim spokojem. Nie skupialiśmy się na zewnętrznej oprawie. Liczył się Duch. Gdy stanęliśmy na ślubnym kobiercu, kościół wypełnił tłum pielgrzymów, którzy z dobroci serca modlili się za nas i nam kibicowali. Mając takie wsparcie na ziemi i w niebie, wiem, że każde małżeńskie trudności możemy przezwyciężyć. Od samego początku małżeństwo odbierałam jako krzyż, który niesie się wspólnie. Dlatego wierzę w siłę wspólnoty małżeńskiej i wspólnego zmagania się z przeciwnościami. Ale żeby tak było, musi być przy Tobie osoba, która ma tego świadomość – puentuje Paulina.

Ks. Józef Walusiak, wieloletni dyrektor Pieszej Pielgrzymki na Jasną Górę: – Ludzie, którzy brali ślub na pieszej pielgrzymce, najczęściej byli na niej wychowani. Oni kilkakrotnie przemierzali ten szlak. Wiedzieli, co się na niej dzieje, chłonęli jej specyfikę oraz lgnęli do braci i sióstr, którzy ją tworzyli. Nic więc dziwnego, że gdy poznawali na niej swoją drugą połówkę, to w naturalny sposób chcieli zwieńczyć ten związek ślubem, który odbędzie się na pielgrzymce. To przypadłość ludzi wierzących i bardzo maryjnych. Oni powierzali się opiece Opatrzności Bożej i Matki Boskiej.

Ks. Damian Koryciński, dyrektor diecezjalnej pieszej pielgrzymki: – Ślubów na diecezjalnej pielgrzymce było wiele. Moda na nie była największa w latach 80. i 90. Pamiętam je, gdy uczestniczyłem w pielgrzymce jako chłopiec. W tym roku nikt do nas nie zgłaszał takiego zapotrzebowania. Ślubu na pątniczym w tym roku raczej się nie spodziewamy.

2023-08-01 08:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pielgrzymowanie na Jasną Górę

Niedziela Ogólnopolska 32/2024, str. 5

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymowanie

Karol Porwich/Niedziela

Trzeba męstwa, żeby jednoznacznie się określić, wyruszyć w pielgrzymkę, to identyfikacja i mocne utożsamienie się z Kościołem – zauważa przeor Jasnej Góry o. Samuel Pacholski. Nie ma praktycznie rodziny, w której ktoś kiedyś nie brał udziału w pielgrzymce. Wynika to z wielkiej potrzeby bliskości z Bogiem. Pielgrzymi przychodzą, by prosić w potrzebach nie tylko swoich indywidualnych, ale także Kościoła i ojczyzny, w tym pokoju na świecie.

Każdego roku o tej porze jasnogórskie sanktuarium przeżywa prawdziwe pielgrzymkowe oblężenie. To właśnie w sierpniu dociera tu największa liczba pątników. Na Jasną Górę wiedzie ponad pięćdziesiąt pięć szlaków pielgrzymkowych, liczących w sumie ponad 15 tys. km. Ojcowie paulini korzystają z doświadczeń lat poprzednich, starają się jak najlepiej przygotować do przyjęcia pątników. Wiedzą, jak wielka spoczywa na nich odpowiedzialność i jak ważne jest, by każdy z pątników czuł się w domu Matki Bożej Królowej Polski jak u siebie.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Nominacje do Nagrody im. J. Długosza

2025-10-01 08:52

[ TEMATY ]

Międzynarodowe Targi Książki

Mat.prasowy

Jury 28. Konkursu o Nagrodę im. J. Długosza ogłosiło listę 10 nominowanych książek. Konkurs, organizowany przez Targi w Krakowie w ramach Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie®, od lat wyróżnia najlepsze polskie publikacje naukowe i humanistyczne, które wnoszą istotny wkład w rozwój światowej nauki i kultury.

Tegoroczna edycja przynosi ważne zmiany. Poza prestiżową statuetką dłuta śp. Bronisława Chromego oraz 30 tys. zł dla autora, po raz pierwszy przyznana zostanie nagroda pieniężna 10 tys. zł dla wydawnictwa oraz wyróżnienie edytorskie. Nowości te podkreślają znaczenie pracy redakcyjnej przy tworzeniu wartościowych publikacji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję