Odbyły się XVI Ogólnopolskie Spotkania Garncarskie. Głównym celem tych spotkań, odbywających się w pracowni Adama Żelazko, jest zachowanie tradycji garncarskich w Łążku przez bezpośredni przekaz umiejętności toczenia na kole i zdobienia z zachowaniem tradycyjnych technik i metod. – Uczestnicy mają niecodzienną okazję, aby prześledzić cały proces powstawania ceramiki, począwszy od przygotowania gliny, przez toczenie na kole, suszenie, malowanie, szkliwienie, po wypał w piecu. Istotą warsztatów jest odtworzenie tego procesu przy użyciu tradycyjnych metod, technik czy narzędzi – mówiła Barbara Nazarewicz, dyrektor Muzeum Regionalnego w Janowie Lubelskim. Dodatkową atrakcją tegorocznych warsztatów był wypał najstarszą i najbardziej prymitywną metodą, stosowaną przez wiele kultur na całym świecie od setek lat. – Gotowe wyroby są układane w dole wykopanym w ziemi na trocinach, poprzetykane gałązkami, a na końcu przykryte stosem drewna. Następnie drewno jest podpalane od góry. Przez kilka godzin dorzuca się drewno aż do momentu, kiedy ogień zejdzie do dna dołu. Temperatura może osiągać 1000o C. Wtedy dół jest przykrywany i pozostawiony do ostygnięcia. Dla wielu ceramików jest to fascynująca i kreatywna metoda wypalania, która pozwala na tworzenie unikalnych i oryginalnych prac – mówiła Urszula Bugajewska, która nadzorowała proces nietypowego wypalania. XVI Ogólnopolskie Spotkania Garncarskie zostały dofinansowane ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Pomóż w rozwoju naszego portalu