Reklama

Święci i błogosławieni

Powróćmy do Tomasza

W 2023 r. mija 700 lat od kanonizacji św. Tomasza z Akwinu. Czego możemy nauczyć się od niego dzisiaj?

Niedziela Ogólnopolska 29/2023, str. 24-25

[ TEMATY ]

św. Tomasz z Akwinu

pl.wikipedia.org

Witraż z kościoła św. Patryka w Ohio, "Św. Tomasz z Akwinu rozmawia z Ukrzyżowanym Jezusem"

Witraż z kościoła św. Patryka w Ohio,

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tomasz z Akwinu (1224-74) jest niewątpliwie jednym z największych myślicieli Zachodu. Został kanonizowany 18 lipca 1323 r. w Awinionie przez papieża Jana XXII. To, jak wielkie znaczenie miał dla Kościoła, obrazuje fakt, że na soborze trydenckim umieszczono na ołtarzu tylko dwie księgi – Biblię i Sumę teologii Tomasza z Akwinu. Od wieków św. Tomasz jest dla Kościoła katolickiego jednym z najważniejszych punktów odniesienia w interpretowaniu wiary i rozstrzyganiu ważnych kwestii teologicznych.

– Warto go czytać, bo to zachęta, aby w swoich wyborach nie kierować się tym, co powierzchowne, ale iść ku głębi. Nie możemy naszych decyzji opierać na symptomach, bez rozumienia istoty zjawisk. I to gwarantuje nam św. Tomasz z Akwinu. Uczy myślenia o wspólnocie politycznej jako posiadającej cel, a tym jest cnotliwe życie obywateli, partycypacja w decyzjach, a więc zachęta do współodpowiedzialności. Tomasz uczy pewnego podejścia do życia, które zawsze się sprawdza. To kultura argumentu i racji, szukania konkretnych uzasadnień, a nie opierania wszystkiego na odczuciach i wrażeniach – podkreśla ks. prof. dr hab. Piotr Roszak z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Powrót do źródeł

To, że Akwinata jest wciąż aktualny, potwierdza inicjatywa przetłumaczenia wszystkich jego dzieł na język polski. Jak zauważa ks. Roszak, „przetłumaczenie dzieł na język polski to impuls w stronę takiej kultury, w której dyskusja jest prowadzona na «racje», a nie na efekty medialne, w której szuka się prawdy, a nie zwycięstwa w debacie”. – Chodzi zatem o jakość naszego życia chrześcijańskiego, które się odnowi, kiedy wrócimy do źródeł, a nie kiedy się od nich oderwiemy, co zdaje się, że podpowiada nowożytność ze swymi różnego rodzaju „rewolucjami” – dodaje ks. Roszak.

Święty Tomasz z Akwinu jest wciąż bardzo ceniony także jako filozof, zwłaszcza gdy chodzi o metafizykę, teorię poznania i etykę. Jego spuścizna jest ogromna, obejmuje nie tylko komentarze do Biblii czy traktaty teologiczne, ale także komentarze do dzieł filozofów starożytnych (Arystoteles, Boecjusz) oraz samodzielne pisma filozoficzne. Te dzieła to monumentalne komentarze do pism Arystotelesa, dzieła systematyczne, a wśród nich znakomita Summa theologiae, traktaty i dysputy na różne tematy. Jan Paweł II w swojej encyklice Fides et ratio przypomniał, że „Kościół słusznie przedstawiał zawsze św. Tomasza jako mistrza sztuki myślenia i wzór właściwego uprawiania teologii” (n. 43).

Reklama

– Tomasz to wzór nie tyle gotowych odpowiedzi, na zasadzie kopiuj-wklej, ile sztuki myślenia, w której bierzemy Pana Boga pod uwagę, nie wstydzimy się tego, że wyrastamy z kultury chrześcijańskiej. Jeśli idziemy do współczesnego świata, to z przekazem, który ma uzasadnienie, za którym stoją racje – zaznacza ks. Roszak.

Akwinata w duszpasterstwie

– Co do aspektu duszpasterskiego – Tomasz z Akwinu porządkuje myślenie, a to oznacza, że w duszpasterstwie może być punktem odniesienia w czasach, gdy wszystko wydaje się względne, relatywne. Tomasz pokazuje, w co wierzy Kościół i dlaczego tak wierzy. A przy tym zachęca do postawy nie tyle „bronienia” swojego, własnych poglądów, ile przekonywania innych, aby przyszli do Kościoła, uwierzyli w Chrystusa, odnaleźli sens sakramentów – wyjaśnia ks. Roszak i apeluje: – Warto, aby duszpasterze mieli na półkach dzieła Akwinaty, to doskonała pomoc w katechezie, rekolekcjach, kazaniach – aby karmić lud Boży nie własnymi przemyśleniami, ale tym, w co wierzy Kościół, a Tomasz z Akwinu pozwala zrozumieć.

Nie ma historii kultury bez Tomasza

Takie przekonanie miał Benedykt XVI. W swoich katechezach przypomniał, że św. Tomasz z Akwinu, jako uczeń Alberta Wielkiego, dokonał rzeczy o zasadniczym znaczeniu dla historii filozofii, teologii, dla historii kultury. Tomasz bowiem nie tylko przestudiował dogłębnie Arystotelesa i jego komentatorów, ale też postarał się o nowe przekłady łacińskie oryginalnych tekstów greckich. „Skomentował większość dzieł Arystotelesa, oddzielając w nich to, co było wartościowe, od tego, co budziło wątpliwości lub należało w całości odrzucić, wykazując zbieżności z faktami chrześcijańskiego Objawienia oraz wykorzystując myśl arystotelesowską szeroko i trafnie we własnych pismach teologicznych. Ostatecznie Tomasz z Akwinu pokazał, że między wiarą chrześcijańską a rozumem istnieje naturalna zgodność” – podkreślił Benedykt XVI (2 czerwca 2010 r.). Tomasz w swoich dziełach wykazał, że wiara i rozum są sobie potrzebne.

Reklama

„Całe życie i nauczanie św. Tomasza z Akwinu można zilustrować pewnym wydarzeniem, przekazanym przez dawnych biografów. Kiedy święty, jak to było w jego zwyczaju, wczesnym rankiem trwał na modlitwie przed Ukrzyżowanym w kaplicy św. Mikołaja w Neapolu, Domenico da Caserta, zakrystian, usłyszał toczący się tam dialog. Tomasz pytał z niepokojem, czy to, co napisał o tajemnicach wiary chrześcijańskiej, było słuszne. Ukrzyżowany odpowiedział: «Dobrze o Mnie napisałeś, Tomaszu. Czego pragnąłbyś w nagrodę?». A odpowiedź Tomasza, którą i my, przyjaciele i uczniowie Jezusa, chcielibyśmy zawsze Mu dawać, brzmiała: «Nic prócz tylko Ciebie samego, Panie!»” – przypomniał Benedykt XVI.

O tym, jak duże znaczenie ma dzisiaj św. Tomasz z Akwinu, przypomniał papież Franciszek w liście z okazji 700. rocznicy kanonizacji Akwinaty, 750. rocznicy jego śmierci i 800. rocznicy urodzin (29 czerwca 2023 r.). „XIII-wieczny doktor Kościoła – św. Tomasz z Akwinu jest trwałym wzorem ewangelizacji i mistrzem uwagi skierowanej na rzeczywistość. To czyni go inspiracją dla Kościoła jutra” – napisał.

Z dziejów kanonizacji Akwinaty

W 1319 r. Kościół rozpoczął wstępne postępowanie w sprawie kanonizacji Tomasza z Akwinu. Potem, w czasie jego kanonizacji w 1323 r., papież Jan XXII wypowiedział niezwykle ważne słowa: „Więcej dał on światła Kościołowi niż wszyscy inni doktorzy i więcej człowiek wyniesie korzyści z jego dzieł w ciągu roku niż z nauk innych uczonych przez całe życie”. Bardzo ciekawe okazuje się samo ocalenie akt potrzebnych do kanonizacji. Podkreśla się nawet, że to sam Akwinata w cudowny sposób przyczynił się do własnej kanonizacji. Otóż pojawiło się niebezpieczeństwo, że akta procesowe dotyczące Tomasza mogły zostać utracone i nie dotarłyby bezpiecznie do Jana XXII. Wydarzenie miało przebiegać w sposób następujący: o. Wilhelm z Tocco w towarzystwie lektora Roberta z Benewentu wiózł wspomniane akta dotyczące Tomasza z Neapolu do Kurii Rzymskiej w Awinionie. Obaj dominikanie płynęli statkiem. Wówczas w nocy na morzu rozpętał się sztorm, a silny wiatr skierował statek w stronę skał półwyspu Monte Argentario. Groziło to roztrzaskaniem się okrętu. Kiedy ojcowie wezwali pomocy Tomasza z Akwinu, powstał przeciwny wiatr, który skierował statek na otwarte morze, z dala od niebezpiecznych skał. Uznano to za cud przez wstawiennictwo Akwinaty.

Tomasz z Akwinu zmarł 7 marca 1274 r. w opactwie Cystersów w Fossanova, w drodze na II sobór lyoński.

2023-07-11 14:12

Ocena: +19 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Tomasz z Akwinu

Niedziela legnicka 7/2003

[ TEMATY ]

św. Tomasz z Akwinu

pl.wikipedia.pl

Święty Tomasz uchodził za niezwykle milczącego i nietowarzyskiego człowieka. W szkole nazywano go "milczącym wołem". Obracając się ustawicznie na wielkich dworach (papieskim, francuskim, neapolitańskim), znał wszystkie wybitniejsze osobistości swojego czasu, ale sam wielokrotnie odrzucał ofiarowywane mu stanowiska. Ścisła przyjaźń łączyła go z uczniem Reginaldem Piperino, jego sekretarzem, oraz z Albertem Wielkim, nauczycielem. Podobno innym jego przyjacielem był św. Bonawentura, kolega z uniwersytetu paryskiego. Prowadził życie niezwykle proste i surowe. Wszystkie swoje podróże odbywał pieszo. Już za życia otoczony był podziwem nie tylko ze strony swoich uczniów, ale nawet przeciwników. Św. Tomasz z Akwinu pozostanie zapewne na zawsze klasycznym wzorem myśliciela, który wszystkie swoje siły skierował ku nauce i potrafił żelazną wolą osiągnąć w tej dziedzinie, mimo krótkiego życia, ogromne wyniki.
Akwinata reprezentuje niemal w czystej formie ideał naukowej beznamiętności. W jego pismach nigdzie prawie nie znajdujemy śladu jakiejkolwiek emocji, podziwu albo oburzenia, tym bardziej emocji religijnych w stylu św. Augustyna albo św. Bonawentury. Tak np. swoje rozważania o Bogu potrafił zakończyć słowami "I to wystarczy o Bogu". Praca filozoficzna i teologiczna wykonana przez niego jest gigantyczna, równać się w niej możne tylko Arystotelesowi. Pracował niezmiernie dokładnie. Zachowany rękopis Sumy filozoficznej wykazuje, że niemal każde słowo rękopisu było poprawione, niekiedy do pięciu razy. Na usługach tej pracy stał nie tylko jego genialny umysł, ale także niezwykła pamięć, której dowodem jest np. cytowanie niemal całego tekstu Pisma Świętego z pamięci.
Św. Tomasz to nie tylko wielki uczony, filozof, to również człowiek wielkiej wiary. Jest on autorem poezji religijnych świadczących o głębi jego ducha religijnego. Jest autorem tekstów: Przed tak wielkim, O Przenajświętsza, Adorate.
Fakt, że ten święty potrafił mówić bez zbędnych emocji o najbardziej pasjonujących go zagadnieniach, jest niezwykłym triumfem nowego, europejskiego typu charakteru. Pod tym względem, jak i pod wieloma innymi, jesteśmy wszyscy jego uczniami.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II

2024-04-27 07:11

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

© Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

W sobotę przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II, który został wyniesiony na ołtarze wraz z innym papieżem Janem XXIII. Była to bezprecedensowa uroczystość w Watykanie, nazwana „Mszą czterech papieży”, ponieważ przewodniczył jej papież Franciszek w obecności swego emerytowanego poprzednika Benedykta XVI.

O godz. 17 w bazylice Świętego Piotra Mszę św. z okazji kanonizacji papieża Polaka odprawi dziekan Kolegium Kardynalskiego, jego wieloletni współpracownik kardynał Giovanni Battista Re.

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji dwóch Papieży – czcicieli Matki Bożej Jasnogórskiej

2024-04-27 15:16

[ TEMATY ]

Jasna Góra

rocznica

Adam Bujak, Arturo Mari/„Jan Paweł II. Dzień po dniu”/Biały Kruk

Eucharystię młodzieży świata na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło nocne czuwanie modlitewne, podczas którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż, ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

Eucharystię młodzieży świata
na Jasnej Górze w 1991 r. poprzedziło
nocne czuwanie modlitewne, podczas
którego wniesiono znaki ŚDM: krzyż,
ikonę Matki Bożej i księgę Ewangelii

10. rocznica kanonizacji dwóch wielkich papieży XX wieku, która przypada 27 kwietnia, jest okazją do przypomnienia, że nie tylko św. Jan Paweł II był człowiekiem oddanym Matce Bożej Jasnogórskiej i pielgrzymował do częstochowskiego sanktuarium. Był nim również św. Jan XXIII.

Angelo Giuseppe Roncalli, późniejszy papież Jan XXIII, od młodości zaznajomiony z historią Polski, zwłaszcza poprzez lekturę „Trylogii”, upatrywał w Maryi Jasnogórskiej szczególną Orędowniczkę. Tutaj pielgrzymował w 1929 r. Piastując godność arcybiskupa Areopolii, wizytatora apostolskiego w Bułgarii ks. Roncalli 17 sierpnia 1929 r. przybył z pielgrzymką na Jasną Górę. Okazją było 25-lecie jego święceń kapłańskich. Późniejszy papież po odprawieniu Mszy św. przed Cudownym Obrazem zwiedził klasztor i sanktuarium, a w Bibliotece złożył wymowny wpis w Księdze Pamiątkowej: „Królowo Polski, mocą Twojej potęgi niech zapanuje pokój obfitości darów w wieżycach Twoich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję