Reklama

Wiara

Tylko papierek czy coś więcej?

Jeśli ktoś sfałszował zaświadczenie o naukach przedmałżeńskich, to czy sakrament jest ważny?

Niedziela Ogólnopolska 25/2023, str. 12-13

[ TEMATY ]

ślub

Adobe Stock, montaż: A.Wiśnicka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Duszpasterze czasami spotykają się z przypadkami podrobienia zaświadczeń o ukończeniu katechez przygotowujących do zawarcia małżeństwa. Niektóre diecezje podjęły konkretne działania w celu ustrzeżenia się przed takimi fałszerstwami, wprowadzając specjalne wzory świadectw uczestnictwa w katechezach, rejestrowanych i zaopatrzonych w hologramy potwierdzające autentyczność dokumentu. Niezależnie od tego pojawia się pytanie o skutki takiej nieuczciwości. Czy podrobienie zaświadczenia o odbyciu nauk przedślubnych i wizycie w poradni przedmałżeńskiej ma wpływ na ważność małżeństwa?

Małżeństwo to nie „papierek”

Reklama

Zdarza się, że żyjący ze sobą bez ślubu i zachęcani do zawarcia małżeństwa mężczyzna i kobieta odpowiadają: „Do wspólnego życia nie jest nam potrzebny żaden papierek”. Owym „papierkiem” miałoby być urzędowe zaświadczenie o zawarciu małżeństwa, traktowane jako swoisty certyfikat, kościelne zezwolenie na wspólne życie. Takie postrzeganie małżeństwa jest fundamentalnie błędne i niebezpieczne. Błędne – bo sprzeczne z naturą małżeństwa, które jest wzajemnym osobowym oddaniem się oraz przyjęciem mężczyzny i kobiety, którzy prowadzeni szczerą miłością, pragną dzielić ze sobą życie we wszystkich jego wymiarach. Niebezpieczne – bo gdy się patrzy na małżeństwo w ten sposób, jego zawarcie redukuje się do formalności urzędowych i czynności organizacyjnych: trzeba kupić obrączki, suknię i garnitur, zorganizować przyjęcie weselne, a także załatwić w urzędzie stanu cywilnego i kancelarii parafialnej sprawy urzędowe, czyli właśnie te wszystkie „papierki”. Tymczasem małżeństwa nie można traktować jako czynności administracyjnej, polegającej na sporządzeniu dokumentu kościelnego, czyli aktu zawarcia małżeństwa, dzięki któremu będzie można już żyć „bez grzechu”. Bardzo mnie irytuje, gdy ktoś w zawarciu małżeństwa widzi jedynie czystą formalność i legalizację wzajemnego pożycia. Często powtarzam studentom, że zalegalizować można samowolę budowlaną, np. garaż postawiony bez zezwolenia administracyjnego, ale nie małżeństwo. Związku między mężczyzną i kobietą w kościele się nie legalizuje, ale małżeństwo się w nim zawiera, wypowiadając wobec Boga i zgromadzonej wspólnoty wypływające z miłości bezwarunkowe i dozgonne przyrzeczenia, które winny tkwić w sercach kochających się nawzajem mężczyzny i kobiety. Od tej chwili stają się oni mężem i żoną, należą do siebie jako najbliżsi spośród wszystkich ludzi na świecie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Fałszerstwo jest przestępstwem

Reklama

W tak dezintegrującą wizję małżeństwa, postrzeganego jedynie jako sprawa urzędowa do załatwienia, wpisuje się chęć uniknięcia katechez przedmałżeńskich. W zamierzeniu mają one pomóc młodym ludziom w odkryciu wartości i bogactwa małżeństwa. „Powinni oni mieć możliwość poznania atrakcyjności pełnej jedności, która uwzniośla i udoskonala społeczny wymiar życia, przyznaje seksualności jej najwspanialszy sens, a jednocześnie promuje dobro dzieci i daje im najlepsze warunki dla ich dojrzewania i wychowania” (adhortacja apostolska papieża Franciszka Amoris laetitia, n. 205). Jeżeli jednak katechezy te traktuje się tak jak jedną ze spraw, którą trzeba szybko załatwić i mieć z głowy (a jeśli tylko się da – jej uniknąć), pokusa zdobycia spreparowanego zaświadczenia o ich odbyciu może być bardzo silna. Zarówno sporządzanie fałszywego publicznego dokumentu kościelnego, jak i świadome posługiwanie się takim dokumentem dla jakiegokolwiek własnego celu stanowi kanoniczne przestępstwo (kan. 1391 Kodeksu prawa kanonicznego). Także z punktu widzenia polskiego prawa karnego podrabianie dokumentów zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5, za używanie podrobionego dokumentu grozi natomiast kara grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 270 § 1 i art. 273 Kodeksu karnego). Przypomnienie o konsekwencjach karnych w zakresie polskiego prawa nie jest bezpodstawne, bo małżeństwo kanoniczne może mieć skutki cywilne, o których w ramach przygotowania do małżeństwa narzeczeni winni zostać poinformowani (art. 10 ust. 2 konkordatu). Jest to zobowiązanie Kościoła wobec państwa, a fałszowanie odnośnych dokumentów uniemożliwia skuteczne wywiązanie się z tego obowiązku. Dlatego księża po stwierdzeniu, że zaświadczenie o naukach przedślubnych jest fałszywe, zawiadamiają państwowe organy ścigania.

Podrobione zaświadczenie a nieważność małżeństwa

Reklama

Posługiwanie się fałszywym zaświadczeniem, choć jest czynem niemoralnym (grzechem przeciwko ósmemu przykazaniu Dekalogu) i przestępstwem zagrożonym karą, samo w sobie nie skutkuje bezpośrednio nieważnością małżeństwa. Może jednak być przejawem takiej wady konsensu małżeńskiego, która sprawia, że małżeństwo będzie zawarte nieważnie. I choć to wewnętrzna zgoda – kanoniści mówią o „akcie woli” – jest przyczyną sprawczą małżeństwa, zewnętrzne zachowania osoby są wyrazem tego, co dokonuje się we wnętrzu człowieka. Trudno utrzymywać, że ktoś, kto do zawarcia małżeństwa wykorzystuje fałszywy dokument, traktuje sakrament z należytą powagą. Tymczasem zawieranie małżeństwa w kościele wyłącznie pro forma, bez żadnego poczucia zobowiązującego charakteru tego aktu, może być potraktowane jako symulacja, czyli pozorowanie małżeństwa, a to już jeden z powodów nieważności uwzględnianych w prawie kanonicznym (kan. 1101 § 2 KPK). Niełatwo także się zgodzić z tym, że nupturienci, którzy publicznie zobowiązują się do wzajemnej uczciwości – „ślubuję ci miłość, wierność i uczciwość małżeńską” – posługując się fałszywymi narzędziami, dążą uczciwie do złożenia małżeńskiej przysięgi. Szczerość takiej przysięgi łatwo może być podawana w wątpliwość. „Pomyślmy bowiem o szkodach, jakie w cywilizacji globalnego przekazu powodują inflacja niedotrzymanych obietnic w różnych dziedzinach i pobłażliwość dla niedochowywania wierności danemu słowu i podjętym zobowiązaniom!” (Amoris laetitia, n. 214).

Unikanie nauk przedślubnych może być też odbierane jako symptom niechęci do zawarcia małżeństwa zgodnie z nauczaniem Kościoła oraz wyraz pragnienia, by z małżeńskiego zobowiązania wykluczyć nierozerwalność, wierność bądź zobowiązanie do zrodzenia i wychowania potomstwa. To także przesłanki nieważności małżeństwa znane w prawie Kościoła.

Niechęć do katechez przedślubnych jest budzącym zaniepokojenie przejawem kryzysu małżeństwa w naszych czasach. Dla Kościoła to smutne zjawisko powinno jednak być również czynnikiem motywującym do tego, by przygotowanie do zawarcia małżeństwa było prowadzone w sposób atrakcyjny, interesujący, skłaniający do myślenia i poważnych rozmów między narzeczonymi – tak, aby było postrzegane jako coś dobrego i rzeczywiście przydatnego we wspólnym życiu.

2023-06-13 13:17

Oceń: +8 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Błogosławienie rozstań czy służba prawdzie?

Dokument papieski motu proprio „Mitis Iudex Dominus Iesus” wywołał dość zróżnicowane reakcje w kręgach odbiorców. Nie da się ukryć, że w niejednym przypadku wzbudził niepokój. Czy jednak obawy dotyczą konkretnych zmian dokonanych przez Papieża, czy też w istocie dotykają samej kwestii orzekania o nieważności małżeństwa, która nawet pośród wiernych wciąż kojarzy się z rozwodem albo unieważnieniem małżeństwa?

Kościół od początku był przeciwny rozwodom. Wskazują na to słowa Chrystusa, który odrzuca praktykę wprowadzoną przez Mojżesza ze względu na zatwardziałość ludzkich serc (por. Mk 10, 5). Nie ma potrzeby wyjaśniać, dlaczego tak istotna jest trwałość związku, który przez Zbawiciela podniesiony został do godności sakramentu. Z drugiej jednak strony należało zdać sobie sprawę, że do zawarcia małżeństwa konieczne są pewne przymioty i warunki, bez zaistnienia których małżeństwo nie może zostać zawarte. Stąd też na przestrzeni dziejów wykształciła się praktyka dotycząca orzekania w sprawach małżeńskich, która opiera się na gruntownej wiedzy teologicznej, prawniczej i antropologicznej i którą Kościół we właściwym zakresie nieustannie pogłębia. Rzeczą oczywistą jest, że wraz z rozwojem tej wiedzy – a także zmieniających się warunków życia społeczeństwa – z jednej strony zmieniać się będą powody, które uniemożliwią skuteczne zawarcie związku, jak niedojrzałość, niektóre choroby wykluczające itp., a z drugiej – konieczne będą nowe narzędzia prawne dostosowane do nowej rzeczywistości.
CZYTAJ DALEJ

Pytania o Anioła Stróża

Anioł Stróż jest zawsze bliski człowiekowi wierzącemu. Towarzyszące nam od dzieciństwa proste modlitwy do Anioła Stróża, obrazki przedstawiające kroczącego za dzieckiem zatroskanego anioła z rozpostartymi skrzydłami rodzą wciąż pytania: Kim jest Anioł Stróż? Jaki on jest? Ilu jest Aniołów Stróżów? To oczywiste, że chcemy więcej wiedzieć o kimś, kto jest nam szczególnie bliski

Pytamy więc: Czy wszyscy ludzie mają swego Anioła Stróża czy wyłącznie chrześcijanie? Każdy człowiek ma swojego Anioła Stróża. W starotestamentalnej Księdze Tobiasza archanioł Rafał pojawia się w roli towarzysza młodego Tobiasza (por. Tb 5, 4n). Dzieje Apostolskie wspominają anioła św. Piotra (por. Dz 12, 15). Anioła Stróża ma każdy człowiek, także wyznawca innej religii czy osoba niewierząca. Jest on więc dany każdemu człowiekowi. A więc, ilu jest ludzi na świecie, tylu jest Aniołów Stróżów.
CZYTAJ DALEJ

Stuletni kardynał objął swój kościół tytularny. To prawdopodobnie pierwszy taki przypadek w historii Kościoła

2025-10-03 15:31

[ TEMATY ]

stuletni kardynał

kościół tytularny

pierwszy przypadek

BP KEP

Kard. Angelo Acerbi, który niedawno ukończył 100 lat, 2 października objął swój kościół tytularny Świętych Aniołów Stróżów w Rzymie. Hierarcha ma 77 lat kapłaństwa, 51 lat biskupstwa i prawdopodobnie jest jedynym kardynałem w historii Kościoła, który objął kościół tytularny mając ukończone 100 lat.

Przed rozpoczęciem celebracji kard. Angelo Acerbi ucałował krzyż i pobłogosławił wiernych wodą święconą. Następnie przeszedł w procesji wejścia. Na początku Mszy św. ks. Marco Agostini, ceremoniarz papieski, odczytał bullę papieża Franciszka, który mianował go kardynałem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję