W księgarni IPN odbyła się promocja książki ks. dr. Jarosława Wąsowicza Defensor Ecclesiae (Obrońca Kościoła) o postaci znanej w środowisku księży salezjanów.
Bohater tej publikacji to postać niezwykła i pozostająca trochę w cieniu wielkich Polaków Kościoła katolickiego. Postać abp. Antoniego Baraniaka stała się trochę bardziej rozpoznawalna dzięki działaniom abp. Marka Jędraszewskiego, czy filmom Jolanty Hajdasz.
Najbardziej znanym faktem jest jego trzyletnie więzienie i tortury w kazamatach przy ul. Rakowieckiej w Warszawie w 1953 r. Komunistyczne władze internowały wówczas prym. Wyszyńskiego, a bp. Baraniaka pod zarzutem rozmów z Łukaszem Cieplińskim – przywódcą WiN. Przeżył 145 przesłuchań, tortur fizycznych i psychicznych, których celem było zdobycie od niego informacji, by wytoczyć proces prymasowi Wyszyńskiemu. W biografii znajdziemy informację, że np. w święto Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych bp Baraniak miał wizję, że w jego intencji trwają modlitwy ks. salezjanów – które okazały się rzeczywistością. Gdy komuniści uwolnili go, był wrakiem człowieka. Wkrótce zorganizowano pielgrzymkę, a na transparentach wiernych po raz pierwszy pojawiły się napisy: „Defensor Ecclesiae” – Obrońca Kościoła i stąd tytuł tej biografii.
Ksiądz Wojtyła powiedział mu kiedyś: „Kościół w Polsce nigdy nie zapomni tego, co ksiądz dla Kościoła zrobił”.
„Wiara w sytuacji globalizmu. 1050 lat od Chrztu Polski” – pod takim hasłem odbyło się 14 listopada pierwsze z trzech zaplanowanych w roku akademickim 2015/16 spotkań Polskiego Towarzystwa Teologicznego w sekcji szczecińskiej
Przewodniczący PTT ks. prof. dr hab. Andrzej Offmański, otwierając debatę, zaznaczył, że „Teologia jako nauka o Bogu i człowieku jawi się jako teologia życia”, a pochylając się nad zagadnieniem Chrztu Polski, „pragniemy, by wspomnienie historycznego wydarzenia o fundamentalnym znaczeniu dla chrześcijaństwa i państwowości na naszej ziemi, jakim było przyjęcie chrztu przez naszych pierwszych władców przyczyniło się do odnowienia i umocnienia naszej wiary”. Rok 2016 będzie zatem szczególnym czasem łaski, gdyż w jego trakcie dziękować będziemy Bogu za dar wiary otrzymany przez naszych przodków. Ks. prof. Offmański wręczył dyplomy przynależności do PTT nowym członkom i powitał prelegentów: ks. prof. dr. hab. Grzegorza Wejmana i ks. dr. Romana Misiaka.
Dykasteria ds. Duchowieństwa wydała dekret ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Dekret został zatwierdzony przez Ojca Świętego Franciszka, w dniu 13 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Palmową. Papież nakazał ogłoszenie dekretu i ustalił, że wchodzi on w życie w dniu 20 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Dekret podpisał kard. Lazzaro You Heung-sik, prefekt Dykasterii ds. Duchowieństwa.
Publikujemy robocze tłumaczenie fragmentu zawierającego przepisy zawarte w Dekrecie Dykasterii ds. Duchowieństwa ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Oficjalne tłumaczenie całego dekretu zostanie wkrótce opublikowane w polskim wydaniu L’Osservatore Romano:
W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!
W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.