Reklama

Niedziela w Warszawie

Polityka według Kościoła

Obowiązujący w naszym kraju model relacji Państwo – Kościół jest dominujący w Europie – mówili prelegenci na konferencji w Domu Arcybiskupów Warszawskich.

Niedziela warszawska 11/2023, str. IV

[ TEMATY ]

konkordat

Artur Stelmasiak/Niedziela

Polskie unormowania konkordatowe nie odbiegają od europejskich standardów – podkreślił ks. prof. Piotr Stanisz (na zdjęciu z prawej)

Polskie unormowania konkordatowe nie odbiegają od europejskich standardów – podkreślił ks. prof. Piotr Stanisz (na zdjęciu z prawej)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod koniec lutego minęła 25. rocznica ratyfikowania Konkordatu. Minione lata pokazały, że umowa zawarta między Polską a Stolicą Apostolską przyniosła korzyści państwu, polskim katolikom, ale także wiernym innych wyznań. Mimo to w ostatnich miesiącach część polityków zapowiada wypowiedzenie Konkordatu.

Na powyższe aspekty – historyczny i aktualny – zwrócił uwagę kard. Kazimierz Nycz, witając uczestników sympozjum Relacje państwo – Kościół, jakich potrzebuje dziś Polska. Ile autonomii, ile współpracy?. Metropolita wskazał także na potrzebę rzeczowej dyskusji, która pokaże prawdę o polskim konkordacie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Religia w unijnych szkołach

Konkordat to zwyczajowa nazwa umowy regulującej stosunki między danym państwem a Kościołem. W ocenie ks. prof. Piotra Stanisza w „naszym konkordacie” nie ma żadnych nadzwyczajnych zapisów, których nie znaleźlibyśmy w podobnych dokumentach obowiązujących w innych państwach Europy. – Przeciwnie, wykorzystywany w Polsce model relacji Państwo – Kościół jest reprezentatywny dla większości państw Starego Kontynentu – stwierdził naukowiec z KUL.

Reklama

Oczywiście, każda umowa jest nieco inna. Różnice wynikają z historii poszczególnych państw. Natomiast wspólną zasadą wszystkich konkordatów – potwierdzoną także przez unijne orzecznictwo – jest autonomia wspólnot religijnych. Wyklucza ona ingerencję państwa w sprawy wewnętrzne Kościoła. A nawet nakłada na władzę pewne obowiązki. I tak np. we Francji to państwo finansuje remonty świątyń.

Przeciwnicy Konkordatu w Polsce za sprzeczne z zasadą świeckości państwa uważają lekcje religii w szkołach. Tymczasem takie same rozwiązania są w innych krajach. A także w tzw. szkołach europejskich, gdzie lekcji religii uczą się dzieci urzędników unijnych.

– Porównanie rozwiązań obowiązujących w różnych państwach prowadzi do wniosku, że i w tym zakresie polskie unormowania nie odbiegają od europejskich standardów – podkreślił ks. prof. Stanisz.

Dwa aspekty polityki

W opinii bp. Piotra Jareckiego krytyka Konkordatu mniej dotyczy konkretnych zapisów umowy, a bardziej wynika z „nierespektowania nauki Kościoła odnośnie do relacji Kościół – polityka”.

Jak więc Kościół patrzy na politykę? – W swoim nauczaniu społecznym Kościół mówi o dwóch aspektach polityki – powiedział bp Jarecki. Pierwszy związany jest z ogólnie rozumianą kulturą, odwoływaniem się do świata wartości i zasad. W tym wymiarze polityki ma prawo uczestniczyć cały Kościół. Drugi wymiar to praxis polityczna, czyli aktywność związana z kształtowaniem rzeczywistości gminy, miasta czy państwa. Jest to polityka partyjna i ten wymiar aktywności zarezerwowany jest wyłącznie dla świeckich.

– Błędem byłoby utożsamianie się przez Kościół instytucjonalny z jedną formacją polityczną, choćby ona w swoim programie była najbliższą antropologii chrześcijańskiej czy wskazaniom nauki społecznej Kościoła – dodał bp Jarecki i podkreślił. – Kościół ma spełniać rolę krytycznego sumienia społeczeństwa.

2023-03-07 14:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś 27. rocznica podpisania Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską

[ TEMATY ]

konkordat

Dokładnie 27 lat temu - 28 lipca 1993 r. - podpisano Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską. Dokument sygnował Krzysztof Skubiszewski, minister spraw zagranicznych polskiego rządu i abp. Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce. Konkorsat reguluje w formie umowy międzynarodowej relacje między państwem a Kościołem w Polsce w oparciu o zasadę wzajemnej niezależności i autonomii, wynikającej z doktryny Soboru Watykańskiego II oraz najlepszych rozwiązań przyjętych w świecie demokratycznym. Polski konkordat był pierwszą umową państwa postkomunistycznego ze Stolicą Apostolską.

Polski konkordat jest jednym najnowocześniejszych z obecnie istniejących, a jego naczelnymi zasadami są ochrona wolności religijnej i wzajemna autonomia państwa i Kościoła. Rozwiązania w nim przyjęte są zgodne ze standardami współczesnych państw demokratycznych. Rzeczpospolita Polska podpisując Konkordat powróciła do grona liczących się demokracji - szanujących wolność religijną - i starających się tak ułożyć relacje z Kościołem, aby gwarantowały one pokój społeczny i stwarzały możliwość współdziałania państwa i Kościoła dla dobra ogółu obywateli.
CZYTAJ DALEJ

Wspomnienie Najświętszego Imienia Maryi

[ TEMATY ]

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Imię Maryi czcimy w Kościele w sposób szczególny, ponieważ należy ono do Matki Boga, Królowej nieba i ziemi, Matki miłosierdzia. Dzisiejsze wspomnienie - "imieniny" Matki Bożej - przypominają nam o przywilejach nadanych Maryi przez Boga i wszystkich łaskach, jakie otrzymaliśmy od Boga za Jej pośrednictwem i wstawiennictwem, wzywając Jej Imienia.

Zgodnie z wymogami Prawa mojżeszowego, w piętnaście dni po urodzeniu dziecięcia płci żeńskiej odbywał się obrzęd nadania mu imienia (Kpł 12, 5). Według podania Joachim i Anna wybrali dla swojej córki za wyraźnym wskazaniem Bożym imię Maryja. Jego brzmienie i znaczenie zmieniało się w różnych czasach. Po raz pierwszy spotykamy je w Księdze Wyjścia. Nosiła je siostra Mojżesza (Wj 6, 20; Lb 26, 59 itp.). W czasach Jezusa imię to było wśród niewiast bardzo popularne. Ewangelie i pisma apostolskie przytaczają oprócz Matki Chrystusa cztery Marie: Marię Kleofasową (Mt 27, 55-56; Mk 15, 40; J 19, 25), Marię Magdalenę (Łk 8, 2-3; 23, 49. 50), Marię, matkę św. Marka Ewangelisty (Dz 12, 12; 12, 25) i Marię, siostrę Łazarza (J 11, 1-2; Łk 10, 38). Imię to wymawiano różnie: Miriam, Mariam, Maria, Mariamme, Mariame itp. Imię to posiada również kilkadziesiąt znaczeń. Najczęściej wymienia się m.in. "Mój Pan jest wielki", "Pani" i "Gwiazda morza".
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: w obliczu wyzwań, powróćmy do biblijnego pytania: „Gdzie jest twój brat?”

2025-09-12 13:46

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Ojciec Święty spotkał się z uczestnikami Światowego Spotkania na rzecz Braterstwa Ludzkiego, które dziś i jutro odbywa się w Watykanie. Zachęcił, by w świecie podzielonym konfliktami, przemocą i obojętnością, powracać do pytania, jakie Pan Bóg zadał Kainowi: „Gdzie jest brat twój?” i własną postawą dawać na nie odpowiedź.

Ojciec Święty, nawiązując do nauczania swojego poprzednika, zwłaszcza do encykliki papieża Franciszka „Fratelli tutti”, przypomniał po raz kolejny, że wojna nie jest właściwą drogą rozwiązywania konfliktów. Mówił też o tym, że historia pierwszego konfliktu Kaina z Ablem, opisana na kartach Księgi Rodzaju nie powinna prowadzić nas do wniosków, że przemoc jest „czymś normalnym”, co istnieje „od zawsze”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję