Reklama

Niedziela Wrocławska

Cykl wielkopostny

Sztuka pasyjna

We Wrocławiu i jego okolicach znajduje się wiele miejsc wartych odwiedzenia szczególnie w okresie Wielkiego Postu, dostępne są również aktywności pomagające właściwie przeżyć ten wyjątkowy czas.

Niedziela wrocławska 10/2023, str. VI

[ TEMATY ]

sztuka sakralna

Ks. Łukasz Romańczuk/Niedziela

W Muzeum Narodowym we Wrocławiu można zobaczyć dzieła o tematyce pasyjnej

W Muzeum Narodowym we Wrocławiu można zobaczyć dzieła o tematyce pasyjnej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedną z takich angażujących i skłaniających do refleksji aktywności może być wizyta we wrocławskim Muzeum Narodowym, gdzie elementem stałych wystaw jest sztuka pasyjna. Należą do niej dzieła przedstawiające mękę Chrystusa poprzedzającą Jego śmierć na krzyżu. Motyw ten zaczął rozpowszechniać się w sztuce w XIV wieku, stał się przedmiotem wielu dzieł artystycznych, muzycznych, czy literackich.

W Muzeum Narodowym znajdują się dzieła o tematyce pasyjnej sakralnej, przedstawiające cierpienie i mękę Chrystusa, jak również takie, które obrazują Jego zmartwychwstanie i triumf nad śmiercią. Do dzieł tych należą zarówno obrazy malowane na płótnie, jak i rzeźby. Wystawą gromadzącą największą ilość sztuki o tej tematyce jest znajdująca się na pierwszym piętrze ekspozycja późnogotyckiej sztuki Śląska XIV-XVI wieku. Wystawione są tam dzieła przedstawiające ewangeliczne sceny Męki Pańskiej oraz obrazujące stacje Drogi Krzyżowej. Podziwiać można obrazy pokazujące między innymi upadek Jezusa pod ciężarem krzyża, opłakiwanie, koronowanie cierniem czy zdejmowanie Syna Bożego z krzyża. Powtarzającym się motywem jest również Jezus złożony w grobie, przedstawiony zarówno na obrazach, jak i w formie imponujących rozmiarów rzeźb.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Szczególnie liczne i stanowiące dużą część zbiorów sztuki śląska tamtego okresu są piety – obrazy oraz rzeźby Matki Bożej trzymającej na kolanach swego martwego Syna. Ten rodzaj sztuki sakralnej ma swój początek już w XIV wieku, natomiast w późnym gotyku spopularyzował się w całej Europie, aż stał się najpowszechniejszym motywem łączonym ze sztuką pasyjną. Piety mogą przedstawiać zarówno Chrystusa jako małe dziecko, jak i również dorosłego już człowieka. W zasobach Muzeum Narodowego znaleźć można oba te rodzaje.

W zbiorach muzeum znajdują się również obrazy przedstawiające Chrystusa po zmartwychwstaniu. Znamienna jest szczególnie ewangeliczna scena, w której zmartwychwstały Jezus ukazuje się apostołom. Dzieła te mają szczególną wartość, ponieważ pokazują najważniejszy dla wiary chrześcijańskiej moment, do którego prowadziła, rozważana w trakcie trwania Wielkiego Postu, męka i cierpienie Chrystusa.

Najbogatszą i najbardziej obfitą w dzieła sztuki pasyjnej ekspozycją jest zdecydowanie wspomniana już wystawa sztuki Śląska. Autorzy dzieł powstałych w średniowieczu nie są wprawdzie znani, ze względu na panujące wówczas przekonanie, że sztuka powinna być ofiarowana Bogu, a nie służyć chwale i sławie człowieka. Wśród zasobów Muzeum znajdują się jednak również prace znanych artystów, które dotyczą tematyki podejmowanej w okresie Wielkiego Postu. Do tych dzieł należy na przykład Opłakiwanie Chrystusa Giovanniego Stantiego. Obraz ten jest częścią wystawy sztuki europejskiej XV-XX wieku znajdującej się na drugim piętrze.

Zwiedzanie Muzeum Narodowego może być sposobem na pogrążenie się w refleksji w samotności lub też aktywnością dla całej rodziny, która jednocześnie może służyć wspólnej kontemplacji nad tematyką Wielkiego Postu, poprzedzającego radosny czas Świąt Wielkanocnych. Warto poświęcić więcej namysłu okresowi Wielkiego Postu i samego Wielkiego Tygodnia, który może umykać uwadze w ferworze przygotowań do świąt. Sposobem na znalezienie chwili zadumy, prócz uczestnictwa w nabożeństwach Drogi Krzyżowej czy Gorzkich Żali, mogą być inne, być może niesprawdzone dotychczas aktywności dostępne na terenie Wrocławia. Wizyta we Wrocławskim Muzeum Narodowym jest przystępna dla wszystkich, prócz licznych zniżek na bilety, obowiązuje darmowy, wolny wstęp na wszystkie wystawy stałe w każdą sobotę.

2023-02-28 13:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miłosierdzie XXI wieku

Niedziela warszawska 17/2022, str. VI

[ TEMATY ]

sztuka sakralna

Archiwum PBM

Kaplica Bożego Miłosierdzia z obrazem Eugeniusza Kazimirowskiego w obchodzącym 25-lecie ustanowienia Archidiecezjalnym Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Ożarowie

Kaplica Bożego Miłosierdzia z obrazem Eugeniusza Kazimirowskiego w obchodzącym 25-lecie ustanowienia Archidiecezjalnym Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Ożarowie

Czy współczesna sztuka przypomina nam o Bogu? Jakie jest najważniejsze przesłanie naszej wiary w dzisiejszych czasach? Czy można namalować katolicyzm od nowa?

Obraz Jezusa Miłosiernego, którego obstalunek znamy z objawień św. Faustyny, jest jednym z najsłynniejszych i najpopularniejszych wizerunków Chrystusa w Kościele katolickim. Od tamtych czasów minęło jednak już ponad 90 lat. Czasy się zmieniły. Zmieniła się także kultura. Czy jest ona zrozumiała dla współczesnego człowieka? A może mamy do czynienia w Kościele z kryzysem kultury?
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Wstąpił

2025-05-26 08:53

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

John Singleton Copley, "Wniebowstąpienie Chrystusa"/commons.wikimedia.org

Przypisywana Homerowi „Odyseja” powstała w VIII w. przed Chr. Łukasz pisał kilkadziesiąt lat po zmartwychwstaniu Chrystusa. Homer w swoim geniuszu fabułę poematu zakuł w kształty heksametru. Ewangelista z Antiochii pisał wyszukaną nieco, aczkolwiek zrozumiałą prozą. „Odyseja” składa się z dwudziestu czterech części, dzieło Łukasza natomiast podzielone zostało na dwadzieścia cztery rozdziały. Ta ostatnia zbieżność to oczywiście zwykły przypadek. Nie wiadomo jednak, czy przypadkiem jest również i to, iż Łukaszowa Ewangelia rozpoczyna się i kończy w świątyni jerozolimskiej.

Podobnie jak wędrówka mitycznego Odyseusza rozpoczyna się i kończy na Itace. Homer sięgnął po znany później w literaturze greckiej motyw wędrówki cyklicznej. Akcja narracji rozpoczyna się w tym samym miejscu, w którym się kończy, jednak w toku narracji mają miejsce wydarzenia, które całkowicie odmieniają sytuację początkową. Pierwsza scena dzieła Łukasza to modlitwa Zachariasza w świątyni, podczas której otrzymuje on zapowiedź narodzin poprzednika Chrystusa. Ostatnia scena Ewangelii to modlitwa uczniów Chrystusa, również w świątyni, już po Jego zmartwychwstaniu: „z wielką radością wrócili do Jerozolimy, gdzie stale przebywali w świątyni wielbiąc i błogosławiąc Boga” (Łk 24,52-53).
CZYTAJ DALEJ

Diamentowi

– Dziękuję Bogu, że chciał nas zjednoczyć w matce naszych kościołów – powiedział abp Wacław Depo. 1 czerwca w bazylice archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie metropolita częstochowski przewodniczył Mszy św. dziękczynnej w intencji biskupa seniora Antoniego Długosza oraz ks. prał. Stanisława Gębki i ks. kan. Józefa Ośródki, którzy obchodzili 60. rocznicę przyjęcia święceń kapłańskich.

Eucharystię koncelebrował m.in. arcybiskup Tomasz Peta, metropolita Astany w Kazachstanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję