Mszy św. w gronie księży z dekanatu przewodniczył biskup legnicki Andrzej Siemieniewski. Wśród uczestników znaleźli się przedstawiciele kościołów siostrzanych, a władze reprezentowali m.in.: parlamentarzyści, wojewoda dolnośląski, starosta i burmistrz Lubania, czy też dowódca 23. Pułku Artylerii w Bolesławcu. Nie zabrakło też kompani honorowej Wojska Polskiego, licznych pocztów sztandarowych, a w oprawę muzyczną liturgii, a potem uroczystości włączyła się Orkiestra Reprezentacyjna Kopalni Węgla Brunatnego Turów.
Miłość Ojczyzny
W homilii bp Siemieniewski, nawiązując do tekstów liturgicznych, zwrócił uwagę, że przypomniano w nich o przykazaniu miłości. Obok miłości rodzinnej, małżeńskiej czy rodzicielskiej jest też wymiar miłości, która spełnia się wobec Ojczyzny, pojmowanej jako wspólnoty historii, kultury, języka i wspólnego zaangażowania. Nawiązując do obchodzonego święta stwierdził, że uczestników powinny cechować 3 postawy: modlitwy, wdzięczności i przyjęcia obowiązujących zasad.
– Kiedy myślimy o Polsce, o takich rocznicach, jak dzisiejsza, myślimy o potrzebie modlitwy, bo od modlitwy wszystko, co dobre się zaczyna i jest też gwarancją tego, że nasze dobre zaangażowania, z biegiem lat nie ulegną zniekształceniu – mówił bp Siemieniewski.
Reklama
Mówiąc o wdzięczności, stwierdził: – Tam, gdzie chrześcijanie myślą o Ojczyźnie, zawsze myślą o wdzięczności wobec Pana Boga. To dobry, skuteczny, pożyteczny i cenny dar, któremu na imię Polska, za który trzeba składać dzięki wobec Pana historii. Ale wdzięczność wobec Boga, przemienia się także we wdzięczność wobec ludzi.
Mówiąc o postawie przyjmowania zobowiązujących zadań, przywołał postać patrona dnia, św. Marcina. – Zapamiętany został w chrześcijańskiej tradycji głównie przez gest podzielenia się płaszczem. Podzielił się tym, co miał. Miało starczyć dla jednego, starczyło dla dwóch. Jakże nie odczytywać tej podpowiedzi na dziś, w perspektywie np. toczącej się na ukraińskiej ziemi wojny. Jakże nie odczytać tego, jako zachęty do dzielenia się. I myślę, że od 24 lutego dobrze to odczytywanie się realizuje. Nie brakuje gestów przyjaźni, otwartości, zainteresowania, które miały już miejsce na polskiej ziemi. Ileż tych gestów jest potrzebnych na „dziś”, ale także potrzebnych na „jutro”. To swoiste przyjęcie patronatu św. Marcina: dzielić się z potrzebującymi.
Apel w Rynku
Po Mszy św. nastąpił uroczysty korowód do lubańskiego Rynku, na którym zorganizowany został uroczysty apel z przemówieniami, ślubowaniem uczniów klas o profilu proobronnym z Lubania i koncertem orkiestry Dętej z Turowa. Zaprezentowały się różne służby mundurowe, a także grupy rekonstrukcyjne z okolicznościowymi wystawami sprzętu i stoiskami, informującymi o możliwości rekrutacji.
Uroczysta Msza święta pod przewodnictwem bp Marka Mendyka, w bazylice strzegomskiej
- Polska będzie żyła tak długo, jak długo będą biły dla niej nasze polskie serca. Nie wstydźcie się swojego pochodzenia, swojego języka. Poznawajcie karty swojej historii i pielęgnujcie patriotyczne postawy – mówił w Strzegomiu 11 listopada bp Marek Mendyk.
Uroczystą Eucharystię w intencji Ojczyzny poprzedziło podniesienie flagi państwowej przed strzegomską bazyliką przez poczet flagowy - kompanii honorowej Wojska Polskiego 10. Brygady Logistycznej w Opolu, która tworzyła asystę honorową.
Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako
Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi
umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą
chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać
Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany
dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany
dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi.
Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół
wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów
papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto
Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale
przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy
Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia.
Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu
charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę
jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na
Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego.
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny
towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej
randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj
w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach
stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce
sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne,
podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z
życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów
ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga.
Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach
św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle,
przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice
i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło
spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku
IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę
podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej
w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena
Zwiastowania (IV wiek).
W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI
wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim
domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z
wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu
w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania
uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto,
Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio.
Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku.
Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny
dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon
nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu
do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia.
Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat
przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju,
czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój
całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej
z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej,
wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych
gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała
myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm.
Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić
choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało
malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych
mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach,
gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie
dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje
świata.
Już 3 kwietnia 2025 o 7pm w Kaufman Music Center w Nowym Jorku odbędzie się „Concert Gala in Memory of John Paul II”, upamiętniająca jednego z największych autorytetów naszych czasów Jana Pawła II – papieża pokoju, dialogu i jedności. Będzie to wieczór pełen wzruszeń, refleksji i pięknej muzyki.
Wieczór rozpocznie premiera krótkiego filmu dokumentalnego ”Remembering John Paul II” przypominającego najważniejsze wydarzenia pontyfikatu w tym pielgrzymki apostolskie do Polski i Stanów Zjednoczonych. W części artystycznej usłyszymy "Maurice Ravel "Miroirs III Une Barque sur L'Océan", Jules Massenet 'Meditation" z Opery Thais, "Legenda" Henryka Wieniawskiego, "Contemplation," Johannesa Brahmsa, Giacomo Puccini ''O Mio Babbino Caro" z Opery "Gianni Schicchi", Kamil Saint-Saens ''Le Cygne' (Łabędź), Giulio Caccini 'Ave Maria'', "Pie Jesu" z Requiem A. L.Webber i wiele innych utworów, które poruszą serca słuchaczy. Wystąpią znakomici artyści, soliści Metropolitan Opera Brittany Renee (sopran), Paul Appleby (tenor), skrzypek Richard Lin, Kamil Pacholec, Laura Poe, Kyoung Im Kim, Nicholas Kaponyas, Halina Kalitka, Andrew Michon oraz Copernicus Children's Choir pod batutą Bożeny Konkiel. Soliści baletu wystąpią w specjalnie na ten wieczór przygotowanej choreografii. Projekt odwołuje się do nieprzemijających wartości Pontyfikatu JP2, przesłania pokoju, miłości i godności człowieka.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.