Reklama

Edukacja

Dwa razy więcej specjalistów w szkołach

1 września rusza specjalistyczna reforma w edukacji włączającej. Dzieci z problemami w przedszkolach i szkołach mają mieć znacznie większy dostęp do pomocy psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nowi specjaliści w szkołach to dodatkowe kilkanaście tysięcy etatów. Tylko w tym roku rząd przeznaczył na ten cel 520 mln zł. Oznacza to, że w placówkach edukacyjnych zamiast 21 tys. etatów specjalistycznych będzie ich 38 tys., a w kolejnym roku – aż 52 tys. – To przełomowe zmiany w polskiej oświacie, na które od dawna wszyscy czekali. Od 1 września w polskich przedszkolach i szkołach zwiększamy liczbę specjalistów, którzy będą pomagać dzieciom i młodzieży z problemami, o prawie 100%. Po trudnym okresie covidowym i nauce zdalnej tym bardziej trzeba było sięgnąć po rozwiązania, które wyjdą naprzeciw oczekiwaniom uczniów, nauczycieli i rodziców – mówi dr hab. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki.

Problemy psychiczne

Problemy z deficytami rozwojowymi u dzieci i młodzieży są alarmujące. W roku szkolnym 2021/2022 aż 4% uczniów zostało objętych kształceniem specjalnym ze względu na niepełnosprawność. Co trzecie dziecko korzystało z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a u co dziesiątego ucznia zdiagnozowano zaburzenia psychiczne. – Nie możemy być obojętni na przekazywane nam alarmujące dane. Dlatego postanowiliśmy rozpocząć proces zmian edukacji włączającej, która będzie realną pomocą dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Szkoła to nie tylko wyniki w nauce, ale także nauka wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka – zaznacza Marzena Machałek, sekretarz stanu w MEiN.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Celem nowych przepisów edukacji włączającej jest to, by dzieci miały dostęp do pomocy jak najwcześniej, tak by likwidować bariery utrudniające im rozwój i naukę. Szkoły mają mieć więcej narzędzi do szybkiego diagnozowania problemów u dzieci i możliwość reagowania na problemy, tak aby każdy polski uczeń mógł korzystać z pomocy specjalistów niezbędnych dla jego indywidualnych potrzeb. Projekt uwzględnia także postulaty związane z poprawą sytuacji dzieci i młodzieży, które borykają się z problemami psychicznymi, oraz z opieką psychiatryczną. W praktyce oznacza to zatrudnienie większej liczby pedagogów, psychologów, logopedów, neurologopedów i terapeutów pedagogicznych. W szkołach mają być też tworzone nowe stanowiska pedagoga specjalnego, którego zadaniami będą wsparcie nauczycieli, a także ocena rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i osobowościowego dzieci.

Włączyć w dorosłe życie

Edukacja włączająca jest sposobem organizacji edukacji, który uwzględnia różnorodność uczniów wynikającą z niepełnosprawności oraz innych deficytów rozwojowych. Polega na dostosowaniu systemu szkolnego do indywidualnego tempa nauki, uzdolnień, trudności każdego ucznia. Chodzi o to, żeby każdy uczeń był jak najlepiej przygotowany do dorosłego życia. – Termin „edukacja włączająca” obrósł różnymi i nieprawdziwymi skojarzeniami. My rozumiemy go jako zbudowanie takiego systemu edukacji, który pozwoli każdemu uczniowi się rozwijać na miarę jego możliwości. Naszym zadaniem jako ministerstwa jest stworzenie takiej szkoły, która pozwoli każdemu uczniowi przygotować się do jak najlepszego funkcjonowania w społeczeństwie – podkreśla min. Machałek.

Reklama

Większość szkół w Polsce już teraz ma w swoim gronie uczniów z niepełnosprawnościami. Edukacja już dawno podjęła proces integracji społecznej uczniów z deficytami rozwojowymi, bo ponad 60% dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym uczy się w szkołach ogólnodostępnych. Nie da się stworzyć szkoły dla każdego typu problemów rozwojowych dzieci i młodzieży, a więc ogólny system edukacji musi być bardzo elastyczny i sprofesjonalizowany. – Dlatego przeznaczamy więcej pieniędzy na edukację specjalną, ale także wzmacniamy liczbę specjalistów w szkołach ogólnych i chcemy, aby te pieniądze były jak najlepiej spożytkowane – wskazuje min. Machałek, która od kilku lat koordynowała prace nad ustawowymi zmianami w oświacie nt. edukacji włączającej. – System edukacji musi tak funkcjonować, by wyprowadzić swych uczniów z problemów, ale także rozwijać talenty, żeby byli włączeni w życie społeczne, a nie żyli na jego marginesie – dodaje.

Diagnoza w przedszkolach

Na poszerzenie dostępu do pomocy specjalistycznej tylko w 2022 r. z budżetu państwa zostało przeznaczonych dodatkowo 700 mln zł, w tym 180 mln na organizację 3 mln dodatkowych godzin zajęć specjalistycznych oraz 520 mln zł na realizację zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach. W ciągu najbliższej dekady na ten cel przeznaczonych zostanie aż 25 mld zł. – Nie rozwiążemy wszystkich problemów od razu, ale działamy tak, by pokonywać problem po problemie. Zapewniamy większe wsparcie psychologiczne w szkołach, więcej specjalistów i znacznie lepsze narzędzia diagnozy oraz przeszkolonych nauczycieli – wyjaśnia wiceminister edukacji.

W pierwszym etapie wdrażania projektu najwięcej zmian można się spodziewać na wczesnym etapie edukacji i wychowania, bo prawie połowa kwoty trafi do przedszkoli. – Zaopiekowanie się dzieckiem i prawidłowa diagnoza na wczesnym etapie rozwoju dają o wiele większe szanse edukacyjne w przyszłości. Chodzi o to, by jak najmłodsze dziecko znalazło się u odpowiedniego specjalisty, który wówczas ma więcej możliwości, żeby zniwelować różnice rozwojowe i wyrównać szanse edukacyjne dziecka – dodaje min. Machałek.

Kształcenie specjalistów

Wdrożenie edukacji włączającej jest procesem. Reforma trwa już od lat, a obecne zmiany ustawowe były projektowane na długo przed pandemią. Obok dodatkowych setek milionów na etaty potrzebni są też specjaliści, którzy będą umieć pracować z uczniami i wdrażać te nowe rozwiązania. Dlatego już od pewnego czasu szkolonych jest kilka tysięcy nauczycieli, dostępne są poradniki metodyczne oraz wytyczne nowych standardów diagnostycznych.

Z myślą o edukacji włączającej utworzono nowe kierunki bezpłatnych studiów podyplomowych dla specjalistów we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wsparcia rodziny, doradztwa dla rodzin oraz studia z metodyki komunikacji językowej dzieci. Powstały też centra diagnostyczne przy szkołach specjalnych, które teraz mają dodatkową funkcję wspierania szkół ogólnodostępnych, by dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi otrzymały odpowiednie wsparcie. – Jestem nauczycielem, politykiem i wiceministrem, ale też babcią niepełnosprawnego dziecka. Wiem, jaka to jest trudna droga dla rodziców. Chcę takim dzieciom i ich rodzinom pomóc w sposób systemowy, by wsparcie dla nich było kierowane od samego początku edukacji – zapewnia min. Machałek.

2022-07-26 09:56

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Walka z grzechem w pracach młodych artystów

Niedziela częstochowska 11/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

sztuka

szkoła

Wielki Post

Bożena Sztajner/Niedziela

Młodzież bierze udział w wielu konkursach, m.in. w Ogólnopolskim Konkursie Złotników i Jubilerów

Młodzież bierze udział w wielu konkursach, m.in. w Ogólnopolskim Konkursie Złotników i Jubilerów

W tej placówce uzdolniona plastycznie młodzież ma możliwość odkrywania tajemnicy zawodu artysty i świętości uczucia sztuki. Młodzi artyści z Zespołu Sztuk Plastycznych w Częstochowie, wrażliwi obserwatorzy świata, sięgnęli również po tematykę wielkopostną

Korytarze tej szkoły to właściwie galeria prac uczniów i absolwentów szkoły. Zaprezentowane prace jubilerskie, ceramiczne, malarskie, graficzne to w głównej mierze prace dyplomowe absolwentów szkoły. Wśród tych dzieł sztuki warto zwrócić uwagę na dwie ubiegłoroczne prace dyplomowe, dotyczące tej samej tematyki – „Siedem grzechów głównych”, ale zobrazowane zupełnie inaczej. Pierwsza praca, której autorką jest Kinga Dobosz, to krótkometrażowa animacja lalkowa, w której główna postać prowadzi widza przez siedem pomieszczeń, a w każdym z nich mierzy się z kolejnym grzechem. Agnieszka Tyrman, nauczyciel grafiki, zwraca uwagę, że animacja ta składa się z tysięcy zmontowanych zdjęć. Podkreśla ogromny wkład pracy własnej autorki w przygotowanie scenerii. Jest to poruszający obraz człowieka przyglądającego się własnym grzechom. Na pooranej bruzdami twarzy bohaterki maluje się rozpacz. Jest sama. Być może to starsza kobieta, która czując zbliżający się kres życia, robi rachunek sumienia. Wskazują na to również przedmioty codziennego użytku, np. monety czy zegary. Są wśród nich i stare, i współczesne sprzęty. Nastrój grozy budują skrzypiące drzwi, tykające zegary, poruszające się tryby, a przede wszystkim muzyka, autorstwa Patryka Koprowskiego. Nauczyciel języka polskiego Leszek Szeląg uważa, że animacja ta ma wiele symboli, a otwartość tego dzieła sztuki polega na tym, że może być interpretowane za każdym razem na nowo. Film ten został wyróżniony i wziął udział w Konkursie Filmów Krótkometrażowych na Festiwalu w Kazimierzu Dolnym w sierpniu 2014 r., można go również obejrzeć w Internecie na stronie: www.youtube.com/watch?v=4MZcKLBteYI.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Pierwsza zasada - nie panikuj!

2025-05-16 07:30

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Wyjątkowe przesłanie niesie nowy Ojciec Święty, papież Leon XIV. Jego słowa o potrzebie miłości i jedności w trudnych czasach, kiedy chrześcijanie są często wyśmiewani i prześladowani, mają szczególne znaczenie. Papież, czerpiąc inspirację z nauk św. Augustyna, przypomina, że Słowo Boże może być źródłem siły i nadziei. Jego pontyfikat zaczyna się w momencie, kiedy świat potrzebuje nowych rozwiązań i otuchy w obliczu wielu wyzwań.

Warto podkreślić, że często to właśnie ludzie, którzy doświadczyli największych trudności, potrafią inspirować innych do działania. Wspomniana wcześniej Róża Czacka, dzięki swojej determinacji i wierze, stworzyła miejsce, w którym osoby niewidome mogą odnaleźć swoją drogę i pełnić ważną rolę w społeczeństwie. To przykład, że miłość do bliźniego i chęć niesienia pomocy może odmienić życie wielu ludzi.
CZYTAJ DALEJ

Rycerze Kolumba nagrodzili w Licheniu najlepsze programy i wybrali nowe władze

2025-05-17 19:26

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Licheń

Rycerze Kolumba/flickr.com

W Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Licheniu odbyła się XV Konwencja Stanowa Rycerzy Kolumba w Polsce. Doroczne spotkanie członków męskiej wspólnoty odbyło się pod hasłem nawiązującym do słów z Litanii do Najświętszego Serca Jezusa oraz encykliki papieża Franciszka Dilexit nos: „Serce Jezusa, gorejące ognisko miłości”.

Tradycyjnie, w czasie uroczystego spotkania Rycerzy z całej Polski wyróżniono najlepsze dzieła rad – wspólnot lokalnych działających przy parafiach. Specjalną nagrodą odznaczono m.in. wspólnotę Rycerzy z Sierakowic (diecezja pelplińska), którzy poprzez program „Krzyż symbolem wiary” podkreślają znaczenie symboli religijnych w przestrzeni publicznej i już od kilku lat odnawiają przydrożne krzyże, a także grupę Rycerzy z Pionek (diecezja radomska), która ofiarnie opiekowała się śp. bpem Piotrem Turzyńskim w czasie jego choroby.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję