Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Przyoblekliście się w Chrystusa

Niedziela Ogólnopolska 25/2022, str. 19

[ TEMATY ]

chrzest

Elementarz biblijny

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święty Paweł w 3. rozdziale Listu do Galatów przekonuje adresatów, że jedynie wiara w odkupienie dokonane przez Chrystusa jest źródłem usprawiedliwienia. Prawo Mojżeszowe, do którego wypełniania pragną powrócić Galatowie, nie może zagwarantować udziału w obietnicy złożonej przez Boga Abrahamowi.

W kontekście tej polemiki św. Paweł wylicza skutki przyjętego przez Galatów chrztu. Najważniejszym z nich jest przyobleczenie się w Chrystusa. Źródłem zbawienia jest sam Jezus Chrystus, z którym wierzący wchodzi w ścisły związek w momencie przyjęcia chrztu. Co więcej, głoszony przez Pawła chrzest stanowi fundament jedności między ludźmi, wobec której znikają wszelkie podziały etniczne i społeczne. Chrzest potwierdza zatem przynależność do Chrystusa wyrażającą się przez wiarę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sformułowanie: „przyoblec się w Chrystusa”, pojawia się w listach św. Pawła w kontekście właściwego sposobu postępowania, godnego chrześcijanina odkupionego przez Chrystusa (por. Rz 13, 14). Naśladowanie Chrystusa wymaga przyobleczenia nowego człowieka na miarę otrzymanego daru odkupienia (por. Kol 3, 10). Przyoblec się znaczy zatem otrzymać coś jako dar nieodłączny od istoty tego, który go przyjmuje. Przyoblec się w Chrystusa znaczy wejść na nowy poziom egzystencji, w którym wierzący nie tylko znajduje się w relacji ze Zbawicielem, ale też jest w Niego wszczepiony.

Reklama

Źródła metaforycznego obrazu „przywdziania” i „przyobleczenia” możemy szukać w praktyce chrzcielnej pierwotnego Kościoła, a także w tradycji biblijnej Starego Testamentu. Nowo ochrzczeni po przyjęciu chrztu otrzymywali białe szaty, czego ślad zachował się w obrzędach sakramentu aż po dziś dzień. Gest ten stanowi symbol duchowej przemiany, która dokonuje się w momencie włączenia w Chrystusa. W Starym Testamencie znajdujemy kilka motywów, które mogą rzucić światło na metaforę przyobleczenia wykorzystaną przez św. Pawła. Psalm 132 mówi o kapłanach mających odziać się w sprawiedliwość (por. w. 9). W trzeciej części Księgi Izajasza znajdujemy pieśń radości i dziękczynienia za „przyodzianie w szaty zbawienia” oraz „okrycie płaszczem sprawiedliwości” (por. Iz 61, 10). Wymienić tu warto także wizję przyodziania arcykapłana Jozuego w czyste szaty, zachowaną w Księdze Zachariasza – zapowiedź oczyszczenia kapłaństwa po okresie niewoli babilońskiej (por. Za 3, 1-10). Stary Testament podkreśla radykalność zmiany wyrażonej obrazem „odziania” i „okrycia”. Ten sam motyw możemy dostrzec w Liście do Galatów: przyobleczenie w Chrystusa zwiastuje nową rzeczywistość, nowy porządek życia.

„Przyoblekliście się w Chrystusa” – te słowa skierowane są dziś także do nas. Przypomnienie wartości przyjętego chrztu polega na uświadomieniu sobie ścisłej relacji łączącej Mistrza i ucznia, ucznia przyobleczonego w Mistrza.

2022-06-14 11:17

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Setnik Korneliusz

Niedziela Ogólnopolska 15/2023, str. 15

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Gerbrand van den Eeckhou

Postać setnika Korneliusza pojawia się w Dziejach Apostolskich. Jego funkcja dowódcy wojskowego i noszone imię wskazują na pogańskie pochodzenie. To imię wiąże się z rzymskim rodem patrycjuszy Cornelii. Korneliusz dowodził kohortą, zwaną Italską, czyli 600-osobowym odziałem złożonym z mieszkańców Italii. Wraz ze swym oddziałem stacjonował w Cezarei Nadmorskiej. Tu, w pałacu zbudowanym przez Heroda Wielkiego, mieli swą rezydencję prokuratorzy rzymscy. Pełnił zatem ważną funkcję. Dzieje Apostolskie wspominają również o jego silnym zaangażowaniu w sprawy religijne. Określają go jako pobożnego, co znaczy, że zależało mu na poznaniu Boga i postępowaniu zgodnym z Jego wolą. Boga szukał w religii żydowskiej – nazwano go bojącym się Boga. To wskazuje na jego wielki szacunek dla judaizmu i zainteresowanie jego sprawami. Nie był jednak wyznawcą religii żydowskiej i stał się prozelitą. Był raczej człowiekiem poszukującym prawdy o Bogu i człowieku. Gorliwie modlił się w godzinach, w których lud Izraela zwykł się modlić do Boga. Wspierał ten lud jałmużną. Starał się również kierować w swym postępowaniu sprawiedliwością. Z tak ukazanym życiem Korneliusza mógł się utożsamiać każdy, kto szczerze szukał Boga. Ono też posłużyło do wskazania drogi do zbawienia.

CZYTAJ DALEJ

Bp Michał Janocha: średniowieczne katedry budowano długo i na długo - na wieczność

Średniowieczne katedry budowano długo i na długo - na wieczność. Były zbiorowym dziełem kilku pokoleń i wszystkich stanów; wyrazem idei, która łączy – mówi PAP ksiądz biskup Michał Janocha, przewodniczący Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego Konferencji Episkopatu Polski.

PAP: Minęło 5 lat od pożaru katedry Notre Dame, który był niewątpliwym wstrząsem dla Europy. Niebawem znów będzie można ją zwiedzać po odbudowie. Jak wspomina ksiądz biskup swoją pierwszą wizytę w tej świątyni?

CZYTAJ DALEJ

Kulinarne potyczki w przemyskiej Caritas

2024-04-16 09:33

Caritas AP

Uczestnicy wykazywali się kunsztem kucharskim

Uczestnicy wykazywali się kunsztem kucharskim

W dniu 11 kwietnia br. na terenie Domu Pomocy Społecznej, im. św. Brata Alberta w Przemyślu miało miejsce wyjątkowe wydarzenie. Przedstawiciele Stowarzyszenia UNUO z Chorwacji przeprowadzili CUPI’S SPOON – finał międzynarodowego konkursu gastronomicznego dla osób z niepełnosprawnościami.

Konkurs zapoczątkowany został w zeszłym roku w Chorwacji i był już przeprowadzony w 23 państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz na Ukrainie. W tym roku odbywa się w 40 krajach, a dzięki współpracy z przemyską Caritas, ogólnopolski finał miał miejsce właśnie w Przemyślu. Celem konkursu jest promocja osób z niepełnosprawnościami, ich talentów i pasji, niwelowanie barier i stereotypów oraz integracja społeczna.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję