Reklama

Wiadomości

Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Wartości chrześcijańskie w społeczeństwie cyfrowym”

Pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki oraz Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II Lublin. KUL, 11 kwietnia 2022 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

PROGRAM

9:00-9:30 Otwarcie

• Ks. prof. dr hab. Mirosław Sitarz, Fundacja „Myśląc Ojczyzna”

• Prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki

• Ks. prof. dr hab. Mirosław Kalinowski, rektor KUL

• Dr hab. Magdalena Sitek, rektor WSGE

9:30-11:00 Panel Główny Moderator – dr hab. Małgorzata Such-Pyrgiel, prof. ucz. dr hab. Arkadiusz Jabłoński

• Cyfrowy demontaż architektury ludzkiej cywilizacji: procesy spontaniczne i sterowane – prof. dr hab. Andrzej Zybertowicz, ASzWoj

• Persona e valori morali nella societa tecnologica – prof. Michele Indellicato, Uniwersytet w Bari

• Wyzwania społeczne w czasach cyfryzacji. Rola międzynarodowych projektów edukacyjnych – dr Paweł Poszytek, FRSE – Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności

• Świat wartości w dobie płynnej nowoczesności (Kryzys człowieczeństwa) – prof. dr hab. Stanisław Leszek Stadniczeńko, AEH • Prawa człowieka a wartości chrześcijańskie w społeczeństwie cyfrowym. Wybrane zagadnienia – dr hab. Magdalena Sitek, WSGE

• Czy więcej znaczy bardziej? Jak rozwój technologii zmienił dyskurs w świecie. Czy możemy mówić o kryzysie wartości? – mgr Beata Jakoniuk-Wojcieszak, TVP INFO

• Dyskusja

11: 15-12: 45 Panel I

Dekompozycja wartości w społeczeństwie cyfrowym (panel włoskojęzyczny) Moderator – prof. Bronisław Sitek

• Trasformazione digitale, mercato del credito e umanesimo cristiano – prof. Ferdinando Parente, Uniwersytet w Bari

• Anachronizm wartości religijnych pośród wartości definiujących człowieka informatycznego – prof. Piotr Krajewski, UWM • Il diritto di fratellanza e le regole della pacifica convivenza: alla ricerca di nuovi parametri giuridici – prof. Gaetano Dammacco, Uniwersytet w Bari

• Le tecnologie digitali nel cambiamento di prospettiva dell’educazione ai valori cristiani – prof. Rosa Indellicato, Uniwersytet w Bari

• La diplomazia de la Santa Sede nel secolo XXI – prof. Jaime Bonet Navarro, Uniwersytet w Walencji

• Equita ed eticita della tassazione nel diritto post-moderno – prof. Salvatore Parente, Uniwersytet w Bari

• L’Etica della comunicazione nella societa tecnologica – prof. Antonio Zingarelli, Uniwersytet w Bari

• Esperienza religiosa e formazione umana oggi – prof. Elsa Maria Bruni, Universita di Chieti-Pescara „Gabriele d’Anunzio”

• Dyskusja

11:15-12:45 Panel II Wartości i potrzeby a wzory zachowań w społeczeństwie cyfrowym Moderator – Prof. Karol Karski

• Wychowanie religijne i patriotyczne w dobie techniki cyfrowej – prof. ucz. dr hab. Mieczysław Ryba, KUL

• Obowiązek przekazywania wartości chrześcijańskich przez rodziców – ks. prof. dr hab. Mirosław Sitarz, KUL

• Współczesna młodzież a kryzys wartości religijnych. Konstatacje empiryczne – dr hab. Maria Sroczyńska, UKSW

• Problem „dostępu epistemicznego” do wartości chrześcijańskich: odrzucenie czy niespełnione pragnienia? – prof. ucz. dr hab. Marek Lechniak, KUL

• Miejsce i rola wartości religijnych w światowych programach rozwojowych – dr hab. Piotr Stawiński, UP

• Wartości i potrzeby w społeczeństwie cyfrowym – dr hab. Małgorzata Such-Pyrgiel, WSGE

• Odpowiedzialność rodzicielska w cyber świecie – dr Justyna Stadniczeńko, AEH

• Dyskusja

12:45-13:30 Przerwa obiadowa

13:30-14:40 Panel III Nowe technologie a przekaz ewangeliczny? Moderator – ks. prof. dr hab. Marian Nowak

• Kościół w świecie baniek informacyjnych – ks. dr hab. Marcin Wrzos, OMI

• Memy biblijne w kontekście współczesnego przekazu ewangelicznego – dr hab. Paweł Plichta, UJ

• Religia a polityka w świecie cyfrowym. Sylwetki kapłanów w audycjach Rozgłośni Polskiej RWE (1952-1989) – dr hab. Evelina Kristanova, AEH

• Ekologizm i metal. Analiza zawartości treści w tekstach chrześcijańskiego metalu – dr hab. Tomasz Korczyński, UKSW

• Słowo życia w świecie cyfrowym. Wartości chrześcijańskie w hiszpańskich mediach i sieciach społecznościowych – dr Pablo de la Fuente de Pablo, KUL, prof. ucz. dr hab. Cezary Taracha, KUL

• Ewangelizacja poprzez social media – szanse i zagrożenia dla życia religijnego jednostki i wspólnoty – mgr Artur Banaszak, WSGE

• Dyskusja

13:30-14:40 Panel IV Indywidualizm a świadomość zbiorowa, dobro ogółu i więzi społeczne Moderator – ks. prof. Mirosław Sitarz

• Z zagadnień aksjologii prawa – rzecz o wartościach w polskiej ustawie zasadniczej – dr Dawid Kostecki, KUL

• Zasada poszanowania tożsamości narodowej państw członkowskich w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości – dr Edyta Krzysztofik, KUL

• W kierunku zmodernizowanej moralności? Amoris Leattita w zawartości internetowych tygodnikach katolickich – dr Wojciech Klimski, UKSW

• Ryzykowne zachowania cyfrowe – elementy stylów życia młodzieży? – dr Katarzyna Uklańska, UKSW

• Aksjologiczny kontekst konsumpcji umiaru – dr Agnieszka Klimska, UKSW

• Człowiek zbędny – syndrom pojawiający się we współczesnych, postsekularnych społeczeństwach w reakcji na obecny w nich „kryzys wartości duchowych” – dr Łukasz Kutyło, UŁ

• Dyskusja

14:55-15:55 Panel Kończący (Re)konstrukcja lokalnej i globalnej sceny religijnej Moderator – prof. Stanisław Leszek Stadniczeńko

• Wychowanie i wartości chrześcijańskie w świecie nowych technologii informatycznych – ks. prof. dr hab. Marian Nowak, KUL

• Prześladowania chrześcijan we współczesnym świecie: Analiza na gruncie międzynarodowego prawa ochrony praw człowieka – prof. Karol Karski, UW

• Współczesna emigracja a problemy integracji – ks. prof. ucz. dr hab. Waldemar Cisło, UKSW

• Środkowa kraina i jej morze. Kryzys migracyjny jako wyzwanie w erze cyfrowej – dr Michaela Moravčíková, Trnavská univerzita v Trnave, Słowacja

• Racja stanu w społeczeństwie cyfrowym – prof. ucz. dr hab. Arkadiusz Jabłoński, KUL

• Samorząd terytorialny a kościoły i związki wyznaniowe – wzajemne relacje – dr hab. Stanisław Bułajewski, UWM

• Dyskusja

Organizatorzy:

• Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi

• Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności

• Fundacja „Myśląc Ojczyzna” im. ks. inf. Ireneusza Skubisia

• Katedra Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

• Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-04-05 13:22

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież na watykańską konferencję o Syrii i Iraku

[ TEMATY ]

Syria

konferencja

Irak

papież Franciszek

„Każdy wysiłek, mały lub duży uczyniony dla budowania pokoju jest jak położenie cegły w budowaniu sprawiedliwego społeczeństwa, które otwiera się na przyjęcie innych i gdzie wszyscy mogą znaleźć miejsce, aby zamieszkać w pokoju”. – to słowa z przesłania skierowanego przez Papieża do uczestników konferencji zorganizowanej dziś po południu przez Dykasterię ds. Integralnego Rozwoju Człowieka na temat sytuacji w Syrii, Iraku i krajach ościennych. Biorą w niej udział przedstawiciele różnych organizacji katolickich niosących pomoc uciemiężonym krajom Bliskiego Wschodu.

Ojciec Święty wspomniał najpierw o osobach, które musiały opuścić swoje domy, aby uciekać przed okropnościami wojny w poszukiwaniu lepszych warunków życia dla siebie i swoich bliskich. Przypomniał o sytuacji chrześcijan, którzy zostali zmuszeni do pozostawienia miejsc, gdzie się urodzili i wzrastali, gdzie rozwijała się i dojrzewała ich wiara.
CZYTAJ DALEJ

Święty Józef - oblubieniec Maryi

Niedziela podlaska 11/2002

[ TEMATY ]

św. Józef

Karol Porwich/Niedziela

Św. Józef, oblubieniec Najświętszej Maryi Panny, w kalendarzu liturgicznym Kościoła zajmuje miejsce specjalne, skoro jego wspomnienie Kościół obchodzi w sposób uroczysty. Miesiąc marzec jest w sposób szczególny poświęcony św. Józefowi. Jego święto obchodzimy 19 marca jako uroczystość. Bardzo pięknie wyrażają prawdę o św. Józefie niektóre pieśni: "Szczęśliwy, kto sobie patrona Józefa ma za Opiekuna. Niechaj się niczego nie boi, gdy św. Józef przy nim stoi Patronem...". Hebrajskie imię Józef oznacza tyle, co "Bóg przydał". Św. Józef pochodził z królewskiego rodu Dawida. Pomimo tego, że pochodził z takiego rodu, zarabiał na życie trudniąc się obróbką drewna. Mieszkał zapewne w Nazarecie. Nie był on według ciała ojcem Jezusa Chrystusa. Był nim jednak według żydowskiego prawa jako małżonek Maryi. Zaręczony z Maryją stanął przed tajemnicą cudownego poczęcia. Postanowił wówczas dyskretnie się usunąć, ale po nadprzyrodzonej interwencji wziął do siebie Maryję, a potem jako prawdziwy Cień Najwyższego pokornie asystował w wielkich tajemnicach. Chociaż Maryja porodziła Pana Jezusa dziewiczo, to jednak według otoczenia św. Józef był uważany za Jego ojca. On to kierował w drodze do Betlejem, nadawał Dzieciątku imię, przedstawiał Je w świątyni jerozolimskiej i uciekając do Egiptu ocalił przed prześladowaniem króla Heroda. Widzimy jeszcze św. Józefa w czasie pielgrzymki z dwunastoletnim Jezusem do Jerozolimy na święto Paschy. Potem już się w Ewangelii nie pojawia. Niektórzy sądzą, że wkrótce potem zakończył życie w obecności Pana Jezusa i Najświętszej Maryi, na Ich rękach i miał uroczysty pogrzeb, bo w ich obecności. Może dlatego św. Józef jest uważany za szczególnego patrona dobrej śmierci. Św. Józef był rzemieślnikiem, być może cieślą, co oznacza hebrajski wyraz charasz. Zajmował się pracą w drewnie, w metalu, w kamieniu. Wykonywał zatem narzędzie codziennego użytku, konieczne również w gospodarce rolnej. Jest rzeczą uderzającą, że w wydarzeniach z dziecięcych lat Pana Jezusa, św. Józef odgrywa znaczącą rolę. Jemu anioł wyjaśnia tajemnice wcielenia Syna Bożego, jemu poleca ucieczkę i powrót do Nazaretu po śmierci Heroda. Na obrazach widzimy zwykle św. Józefa jako starca, by w ten sposób podkreślić prawdę o dziewiczym poczęciu Pana Jezusa. W rzeczywistości jednak św. Józef był młodzieńcem w pełni urody i sił. Pisarze podkreślają, że do tak wielkiej godności, opiekuna Pana Jezusa, oblubieńca Najświętszej Maryi Panny i żywiciela - głowy Najświętszej Rodziny, powołał Pan Bóg męża o niezwykłej cnocie. Dlatego słusznie stawiają oni św. Józefa na czele wszystkich świętych Pańskich, a Kościół obchodzi jego doroczną pamiątkę, pomimo Wielkiego Postu, jako uroczystość. Szczególnym nabożeństwem do św. Józefa wyróżniała się św. Teresa z Avila. Z wielkim zaangażowaniem szerzyła ona kult św. Józefa słowem i pismem. Twierdziła, że o cokolwiek prosiła Pana Boga za przyczyną św. Józefa, zawsze to otrzymała. Jego też obrała za głównego patrona zreformowanego przez siebie zakonu karmelitańskiego. Za swojego patrona św. Józefa obrały sobie również Siostry Wizytki. Św. Jan Bosko, założył stowarzyszenie św. Józefa dla młodzieży rzemieślniczej. Papież bł. Jan XXIII, który na chrzcie św. otrzymał imię Józef, do kanonu Mszy św. (pierwsza modlitwa eucharystyczna) dołączył imię św. Józefa. W 1961 r. tenże Papież wydał list zalecający szczególne nabożeństwo do tegoż Orędownika. Liturgiczne święto św. Józefa po raz pierwszy spotykamy w IV w. w pobliżu Jerozolimy w klasztorze św. Saby. Papież Sykstus IV w 1479 r. wprowadził to święto do mszału rzymskiego i brewiarza, a papież Grzegorz XV rozszerzył je na cały Kościół. W pierwszej połowie XIX w. przełożeni generalni 43 zakonów wystąpili do Stolicy Apostolskiej z prośbą o ustanowienie osobnego święta Opieki Świętego Józefa nad Kościołem Chrystusa. Papież bł. Pius IX przyczynił się do ich prośby i w 1847 r. ustanowił to święto. Natomiast papież św. Pius X podniósł je do rangi uroczystości. Papież Pius XII wprowadził na dzień 1 maja wspomnienie św. Józefa Robotnika. Papież Benedykt XV w 1919 r. do Mszy św., w której wspomina św. Józefa dołączył osobną o nim prefację. Pierwszą w dziejach Kościoła encyklikę o św. Józefie wydał papież Leon XIII. Wreszcie papież św. Pius X zatwierdził litanię do św. Józefa, do odmawiania publicznego. Są sanktuaria św. Józefa. Największe i najbardziej znane jest w Kanadzie, w Montrealu. Powstało ono w 1904 r. i posiada 61 dzwonów. Cudowna figura św. Józefa została ukoronowana koronami papieskimi w 1955 r. Kanada, Czechy, Austria, Portugalia, Hiszpania obrały sobie św. Józefa za patrona. W Polsce kult św. Józefa jest bardzo żywy. Już na przełomie XI i XII w. w Krakowie obchodzono 19 marca jego święto. W XVII i XVIII w. nastąpił największy rozwój nabożeństwa do św. Józefa. W 1645 r. ukazały się godzinki ku czci św. Józefa. W XVII w. wybudowano największe sanktuarium św. Józefa w Polsce, w Kaliszu. Znajduje się tam obraz pochodzący z tegoż wieku, który w 1786 r. Prymas Polski Władysław Aleksander Łubieński, ogłosił urzędowo za cudowny. Papież Pius VI w 1783 r. wydał dekret zezwalający na koronacje obrazu, ale dokonała się ona dopiero w 1796 r. W Polsce jest około 270 kościołów ku czci św. Józefa. W 1818 r. diecezja kujawsko-kaliska obrała go sobie za patrona, a później diecezja wrocławska i diecezja łódzka. Powstały 4 rodziny zakonne pod wezwaniem św. Józefa. W Polsce swego czasu imię Józef było bardzo popularne. Ojciec Święty w adhortacji apostolskiej Redemptoris Custos z 15 sierpnia 1989 r. ukazuje św. Józefa i jego posłannictwo w życiu Chrystusa i Kościoła. Pisze o nim, że był powołany na opiekuna Zbawiciela, był powiernikiem tajemnicy samego Boga, mężem sprawiedliwym i oblubieńcem Dziewicy Maryi, był pracowity, a jego praca była wyrazem miłości. Ojciec Święty kończy adhortację słowami: "Mąż sprawiedliwy, który nosił w sobie całe dziedzictwo Starego Przymierza, równocześnie został wprowadzony przez Boga w początki Przymierza Nowego i Wiecznego w Jezusie Chrystusie. Niech nam ukazuje drogi tego zbawczego Przymierza na progu Tysiąclecia, w którym ma trwać i dalej się rozwijać ´pełnia czasu´ związana z niewysłowioną tajemnicą Wcielenia Słowa. Niech św. Józef wyprasza Kościołowi i światu, każdemu z nas, błogosławieństwo Ojca i Syna i Ducha Świętego".
CZYTAJ DALEJ

W ub.r. do diecezji i zakonów zgłoszono 67 zarzutów dot. wykorzystania nieletnich od 1969 r.

W 2024 r. do diecezji i zakonów w Polsce zgłoszono 67 zarzutów z lat 1969-2024, które zostały potwierdzone lub są w trakcie badania - poinformowało biuro delegata KEP ds. ochrony dzieci i młodzieży. Z rocznego raportu wynika, że wsparcie ze strony Fundacji Św. Józefa KEP otrzymało 131 skrzywdzonych.

Roczny raport "Ochrona małoletnich i bezbronnych oraz pomoc skrzywdzonym wykorzystaniem seksualnym w Kościele w Polsce" za 2024 r. zawiera wyniki kwerendy statystycznej oraz informacje na temat działań prewencyjnych i pomocy osobom skrzywdzonym wykorzystaniem seksualnym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję