Reklama

Porady

Specjalista radzi

Z autyzmu się nie wyrasta

Zarówno na świecie, jak i w Polsce liczba osób ze spektrum autyzmu stale rośnie. Dlatego 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Wiedzy o Autyzmie.

Niedziela Ogólnopolska 13/2022, str. 47

[ TEMATY ]

autyzm

Adobe.Stock.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Anna Wyszyńska: Jakie są objawy autyzmu? Co powinno zwrócić uwagę rodziców i skłonić ich do zdiagnozowania dziecka?

Joanna Grochowska: Przede wszystkim trzeba pamiętać, że diagnoza – spektrum autyzmu – może być stawiana w każdym wieku, od niemowląt po osoby dorosłe. Czasami objawy są słabo nasilone i jeśli dziecko ma dobre wsparcie ze strony otoczenia, to może całkiem dobrze funkcjonować, a inni mogą nie zauważyć, jak wielkiego wysiłku wymaga od niego radzenie sobie na co dzień.

U kilkumiesięcznych dzieci powinno zaniepokoić, że niemowlę ma osłabiony kontakt wzrokowy, nie odpowiada uśmiechem na uśmiech, nie okazuje zainteresowania, gdy w jego polu widzenia pojawiają się bliskie mu osoby. Niepokojące jest również, jeżeli dziecko często nie reaguje na wołanie po imieniu albo sprawia wrażenie, jakby nie słyszało, że coś się do niego mówi. Ważny jest gest wskazywania, gdy dziecko chce podzielić się swoim zainteresowaniem, np. tym, że zobaczyło coś ciekawego. Jeśli dziecko tego nie robi, powinno to wzbudzić niepokój. To ważny etap w rozwoju i w przypadku wątpliwości lepiej się skonsultować ze specjalistą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czy można określić wspólne objawy autyzmu u dzieci i u dorosłych?

Dzieci i dorośli ze spektrum autyzmu mają trudności w nawiązywaniu kontaktów i przestrzeganiu reguł społecznych, a także ze zrozumieniem reakcji i emocji innych ludzi. Często wyrażają własne uczucia w nietypowy sposób. Mogą w ogóle nie posługiwać się mową werbalną albo mieć ograniczony zasób słów. Mogą też mówić płynnie, ale mieć trudności z rozumieniem kontekstu. W relacjach z innymi nie okazują wzajemności, której inni oczekują. Denerwują ich zmiany w otoczeniu. Zdarza się, że mają niezwykłe dla swojego wieku lub wyjątkowo nasilone zainteresowania i ulubione tematy, którym poświęcają wiele czasu i uwagi. Częste są u nich nadwrażliwość lub ograniczone reakcje na bodźce dotykowe, bólowe, słuchowe, wzrokowe i zapachowe, co w wielu sytuacjach powoduje ich cierpienie. Mogą doświadczać przeciążenia sensorycznego, które objawia się płaczem, paniką, czasami złością.

Jak duże znaczenie ma wczesna interwencja?

Wczesna diagnoza ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Pozwala na adekwatne i skuteczne dostosowanie warunków rozwoju i działań do jego potrzeb. To zdecydowanie zwiększa jego szanse na samodzielne życie w przyszłości. Terapia musi być zindywidualizowana, bo każde dziecko z autyzmem jest inne. Powinna uwzględniać jego trudności i mocne strony. Nie ma jednej, uniwersalnej metody terapii, która byłaby odpowiednia dla każdego pacjenta. Stałego wsparcia potrzebują także rodzice, bo to oni spędzają najwięcej czasu z dzieckiem i są dla niego najważniejszymi osobami.

Gdzie rodzice mogą uzyskać wiedzę i pomoc?

Tak naprawdę w Polsce rodzice wciąż mają utrudniony dostęp do pomocy. Brakuje rozwiązań systemowych. Niewiele placówek prowadzi świadczenia w ramach NFZ. Projekty, np. z PFRON, są ograniczone w czasie i nie zawsze dostępne. A przecież terapia i różne formy wsparcia są potrzebne przez całe życie, bo z autyzmu się nie wyrasta. Dramatyczna jest sytuacja osób dorosłych z autyzmem, szczególnie tych z głębokim poziomem zaburzeń. W całej Polsce jest tylko kilka placówek, które oferują im wsparcie, a które ze względu na brak finansowania ze strony państwa borykają się non stop z problemami. Informacji i pomocy warto szukać na stronach organizacji pozarządowych. Adres internetowy naszej fundacji to: synapsis.org.pl .

2022-03-22 13:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zrozumieć dziecko z autyzmem

Niedziela Ogólnopolska 27/2021, str. 56

[ TEMATY ]

autyzm

Adobe.Stock

Na początek ważna informacja: autyzm nie jest chorobą.

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym o podłożu genetycznym, z którym dziecko przychodzi na świat i które zostaje na całe życie. Dla celów diagnozy zagrożenia autyzmem ważne jest zaobserwowanie, czy dziecko prawidłowo się rozwija w zakresie komunikacji z otoczeniem. Mam na uwadze rozwój mowy, a w przypadku gdy mowa jest opóźniona – czy dziecko próbuje kompensować brak języka mówionego komunikacją niewerbalną, np. gestami lub mimiką, czy ma z nami dobry kontakt wzrokowy, czy reaguje na swoje imię.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy papież nie może spać... uczy się języków obcych w internecie

2025-12-22 07:07

[ TEMATY ]

Leon XIV

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Gdy papież Leon XIV nie może w nocy spać, czasem uczy się np. języka niemieckiego w popularnej aplikacji - poinformowała w sobotę włoska „La Repubblica”. Wypatrzyli go tam inni użytkownicy tej platformy.

„Jesienią inny użytkownik (aplikacji) zauważył profil z imieniem Robert, ten sam, którego kardynał Prevost używał na Twitterze, nim został papieżem” - podkreślił rzymski dziennik. Osoba używająca tego konta najczęściej uczyła się, gdy w Rzymie było po godz. 3 - dodał. Jeden z użytkowników zwrócił się do niej bezpośrednio z pytaniem: „Ojcze Święty, jest trzecia nad ranem, co Ojciec tu robi o tej porze?”.
CZYTAJ DALEJ

Warsztaty dla małżeństw

2025-12-22 08:39

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W parafii św. Michała Archanioła w Ostrowcu Świętokrzyskim odbyły się warsztaty dla małżeństw pt. „Droga do Betlejem – małżeńska szkoła oczekiwania”.

Propozycja była skierowana do małżonków z różnym stażem, małżonkowie zostali zaproszeni do zatrzymania się nad sensem oczekiwania, odkrywania duchowego wymiaru codzienności oraz poszukiwania „Betlejem” w relacji małżeńskiej. Spotkania odbywały się przez trzy adwentowe piątki i zgromadziły łącznie 12 par. Każdy wieczór rozpoczynały konferencje ks. Krystiana Musiała oraz ks. Jana Siudaka, które wprowadzały uczestników w tematykę spotkań. Ważnym elementem były również świadectwa doświadczonych małżonków, którzy z dużą szczerością mówili zarówno o radościach, jak i trudnościach wspólnego życia. Całość dopełniała część warsztatowa, dająca przestrzeń do rozmowy i refleksji w parach. Cennym doświadczeniem było także spotkanie poprowadzone przez Halinę Głuszak, psycholog. Jej obecność pozwoliła uczestnikom spojrzeć na relacje małżeńskie również z perspektywy psychologicznej, pogłębiając refleksję nad komunikacją, emocjami i odpowiedzialnością za drugą osobę. O potrzebie organizowania takich inicjatyw mówił ks. Krystian Musiał, Dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Rodzin. - Współczesne rodziny mierzą się z wieloma wyzwaniami wychowawczymi i społecznymi. Dlatego widzimy wyraźną potrzebę organizacji warsztatów dla rodzin, które będą wspierać komunikację, wzmacniać relacje oraz rozwijać kompetencje rodzicielskie. Takie działania pomagają budować bezpieczne, świadome i wspierające środowisko dla dzieci i dorosłych, a jednocześnie sprzyjają integracji lokalnej społeczności – mówił ks. Musiał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję