Reklama

Recepta na unijny centralizm

Instytucje Unii Europejskiej coraz częściej ideologicznie ingerują w prawa rodzinne, opiekę zdrowotną, edukację, a nawet w kwestie ustrojowe państw członkowskich. W jaki sposób Polska może się bronić?

Niedziela Ogólnopolska 33/2021, str. 48

Collegium Intermarium

Prezentacja raportu „Między Europą narodów a superpaństwem”

Prezentacja raportu „Między Europą narodów a superpaństwem”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uczelnia Collegium Intermarium opracowała obszerny raport – „Między Europą narodów a superpaństwem” – na temat zachodzących w Unii Europejskiej procesów, które mogą prowadzić do jej przeobrażenia w superpaństwo. Analitycy wskazują, że coraz więcej kompetencji państw członkowskich jest przekazywanych do europejskich instytucji. – Ten raport to bardzo dobry opis problemów Unii Europejskiej, ale oprócz diagnozy musimy opracować także skuteczną terapię – podkreśla eurodeputowany Jacek Saryusz-Wolski.

Brexit bez refleksji

Odgórne działania centralizacyjne wpływają na wspólnotę destabilizująco. Aktywność instytucji unijnych w obszarach, które nie zostały im powierzone, godzi w traktatowe fundamenty UE. Działania pogłębiające integrację europejską są pozbawione oddolnego charakteru, przez co budzą opór społeczeństw poszczególnych państw członkowskich, które nie chcą się wyrzekać własnej tożsamości narodowej, a najdobitniejszym tego przykładem był brexit. – Po odejściu Wielkiej Brytanii wielu polityków liczyło na to, że będzie jakaś ogólnoeuropejska refleksja. Nic takiego się jednak nie stało i dążenie do budowy superpaństwa nabrało jeszcze szybszego tempa – mówi prof. Zbigniew Krysiak, prezes Instytutu Myśli Schumana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Proces federalizacji i centralizacji na rzecz odejścia od wspólnoty państw narodowych zaczął się na długo przed wejściem Polski do UE. Zbudowana m.in. przez Roberta Schumana wspólnota zaczęła być niszczona już w latach 80. ubiegłego wieku, gdy do głosu doszły teorie lewicowego zwolennika europejskiego federalizmu Altiera Spinellego. – Brytyjczycy wchodzili do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, która szanowała podmiotowość państw członkowskich, a wychodzili z bardzo mocno scentralizowanej UE. Już wiele lat wcześniej Schuman przewidział, że centralizacja we wspólnocie doprowadzi do jej rozpadu – wskazuje prof. Krzysiak.

Oligarchiczny centralizm

Wyjście Brytyjczyków z UE jest wielką stratą dla Polski i całej wspólnoty. Anglicy zawsze hamowali zapędy Brukseli, Berlina i Francji do dalszej centralizacji Europy. Teraz krytycy tego procesu często powtarzają, że nie godzą się na dalszą federalizację UE. – To, co się dzieje w Europie, to nie jest żadna federalizacja, która zakładałaby współpracę na równych prawach – zaznacza Jacek Saryusz-Wolski, który był jednym z negocjatorów przystąpienia Polski do UE.

Pomysł na federalizację został pogrzebany w Nicei, gdy w traktacie z Lizbony odchodzono od respektowania praw poszczególnych państw. – Po Lizbonie mówiłem o koncercie europejskich mocarstw, a teraz mamy już następny etap. Obecnie UE to system centralistycznej oligarchii – podkreśla europoseł i dodaje: – Obecnie naszym Westerplatte jest obrona traktatów i zgadzanie się tylko na to, co jest w nich zapisane. Musimy budować polityczny sprzeciw i takim jest np. deklaracja szesnastu partii – podkreśla Saryusz-Wolski.

Zespół oceniający TSUE

W ostatnich latach wygodnym narzędziem do poszerzania kompetencji UE, redefiniowania traktatów, a nawet ingerencji w ustrojowe sprawy państw członkowskich stał się Trybunał Sprawiedliwości UE. – TSUE powinien stać na straży traktatów, by unijne instytucje nie przekraczały swoich kompetencji, ale tego zadania często nie realizuje. Dlatego też powołamy zespół 27 ekspertów prawnych ze wszystkich państw członkowskich, którzy będą monitorować i oceniać działalność TSUE – podsumowuje dr Tymoteusz Zych, rektor Collegium Intermarium.

2021-08-10 14:01

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Apostoł Armenii

Niedziela Ogólnopolska 39/2024, str. 20

[ TEMATY ]

patron

commons.wikimedia.org,

Święci Juda Tadeusz i Bartłomiej jako pierwsi ewangelizowali tereny Armenii, ale to dzięki św. Grzegorzowi Oświecicielowi chrześcijaństwo stało się tam religią panującą.

Życiorys Grzegorza pełen jest luk, które uzupełniają legendy. Miał on być synem księcia Armenii, który wraz z całą rodziną został zamordowany w wyniku walki o władzę. Ocalał jedynie Grzegorz, którego mamka w porę wywiozła do Cezarei Kapadockiej. Tam wychował się w wierze chrześcijańskiej. Był gorliwy, chciał się poświęcić Bogu, ale nakłoniono go do małżeństwa, by zachować ród. Z tego związku narodziło się dwóch synów, którzy wykazali się pobożnością godną swojego ojca. Wkrótce żona Grzegorza poświęciła się na służbę Bogu, a on sam wrócił do Armenii.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Ciepło kurtki, ciepło serca – o dawaniu i dzieleniu się w czasie zimy

2025-09-30 20:44

[ TEMATY ]

ciepło kurtki

ciepło serca

dawanie

dzielenie się

czas zimy

Materiał sponsora

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Zima to czas, w którym szczególnie odczuwamy potrzebę ciepła. Grube kurtki, szaliki i rękawiczki stają się codziennymi towarzyszami drogi, chroniąc nas przed mrozem i zimnym wiatrem. Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich. W chrześcijańskim spojrzeniu możemy dostrzec w niej również przypomnienie o tym, że każdy człowiek potrzebuje ochrony, zarówno fizycznej, jak i duchowej. Tak jak dbamy o ciepło ciała, tak też powinniśmy troszczyć się o ciepło serca i relację z Bogiem.

Ewangelia przypomina nam słowa Jezusa: „Byłem nagi, a przyodzialiście Mnie” (Mt 25,36). Ten fragment uświadamia nam, że każdy dar, nawet tak prosty jak ciepłe ubranie, ma ogromną wartość w oczach Boga. Dając komuś kurtkę, której już nie nosimy, albo kupując nową dla potrzebującego, nie przekazujemy jedynie tkaniny i zamka błyskawicznego. Przekazujemy ciepło, nadzieję i poczucie godności. W tym sensie kurtka zimowa staje się nie tylko odzieżą, ale także narzędziem budowania wspólnoty i praktycznym świadectwem miłości bliźniego. To właśnie w takich gestach realizujemy chrześcijańskie powołanie do troski o słabszych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję