Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Przyoblec nowego człowieka

W liturgii słowa na 18. niedzielę zwykłą czytamy w ostatnim zdaniu fragmentu Listu św. Pawła Apostoła do Efezjan, że trzeba nam „przyoblec się w człowieka nowego, stworzonego na obraz Boga, w sprawiedliwości i prawdziwej świętości”. Warto pochylić się nad przesłaniem owego sformułowania.

Wcześniej, w podanym fragmencie, jest mowa o tym, że chrześcijanin ma „porzucić dawnego człowieka, który podlega zepsuciu na skutek zwodniczych żądz”. Innymi słowy – ma wrócić do pierwotnego i jedynie prawdziwego wzoru człowieczeństwa. Biblijne pojmowanie człowieka (hebr. adam) jest zdeterminowane jego odniesieniem do Pana Boga jako Stwórcy wszechrzeczy. Człowiek bowiem to „obraz Boży” (por. Rdz 1, 26n). Został również przez Niego stworzony, ale wobec innych kreatur pełni funkcję nadrzędną, panuje nad nimi. Jest ich kustoszem z Bożego wyboru, ponieważ posiada w sobie „tchnienie życia”, które Pan w niego „tchnął” (por. początek Księgi Rodzaju).

Reklama

Kontynuując prezentację biblijnej koncepcji człowieka, Bóg stworzył go dla nieśmiertelności (por. np. Mdr 2, 23), czyniąc go „obrazem własnej wieczności” (tu można już dostrzec nowotestamentową ideę zmartwychwstania). W każdym razie człowiek nadal pozostaje istotą cielesną. Jest hebr. basar – ciałem, ale jego cielesność jest jednak na wskroś pozytywna, nowa. Ożywia ją bowiem hebr. nefesz – pewnego rodzaju siła żywotna. Dopełnia zaś hebr. ruah – duch, Boże tchnienie, które pozwala człowiekowi na twórcze życie, rozeznawanie i ocenianie rzeczywistości. W połączeniu z hebr. leb – sercem, które jest postrzegane jako siedlisko naszej woli, uczuć i emocji, człowiek rzeczywiście nabiera właściwego znaczenia.

Ono pochodzi od Boga, a w osobie Jezusa z Nazaretu i w kontekście wiary w Niego nabiera jeszcze większego, rzec można – blasku. Nowotestamentowy grec. kainos anthropos – nowy człowiek ma bowiem niejako błyszczeć w grec. dikaiosyne – sprawiedliwości i dosłownie grec. hosioteti aletheias, czyli „świętości (pobożności) prawdy”. Tak owa sprawiedliwość właśnie w nauczaniu Chrystusa, co doskonale rozumiał Apostoł Narodów, nabiera wyjątkowego charakteru. Nie dotyczy wyłącznie relacji międzyludzkich, ona sięga dalej – odnosi się do Boga. Bazuje na autentycznie bezinteresownej miłości, która prowadzi do zbawienia. Dzieje się tak również za sprawą owej świętości (pobożności). Człowiek pobożny to taki, który uznaje swoją zupełną zależność od Pana Boga. To człowiek, który niejako oddziela się, odseparowuje się od świata, by nie ulec skażeniu jego ułudnymi wartościami.

Przyoblec człowieka nowego to powrócić do źródła, do swojego prawdziwego wymiaru, obrazu, czyli tak naprawdę do Pana Boga. Nowy człowiek nieustannie odnawia się w swoim myśleniu w świetle osoby, czynów i nauki Syna Bożego. Przyoblec nowego człowieka to po prostu stać się realnym naśladowcą Jezusa z Nazaretu.

2021-07-27 12:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niemcy: przepis na świąteczne „ciasto biblijne"

[ TEMATY ]

Biblia

ciasto

Graziako

Święta Bożego Narodzenia to czas wielkich przeżyć religijnych, ale też rodzinnych spotkań przy wspólnym stole. Z myślą o tym, aby przygotowywanie świątecznych potraw zawierało również „coś dla ducha”, niemiecki tygodnik „Heinrichsblatt” katolickiej archidiecezji Bambergu zamieścił przepis na „ciasto biblijne". Okazuje się, że składniki na taki "wypiek" można znaleźć na stronach Starego Testamentu.

Przepis jest następujący:

CZYTAJ DALEJ

„Światło z Krzyża” - specjalny utwór z okazji 175. rocznicy objawień Matki Bożej w La Salette

2021-09-19 06:10

[ TEMATY ]

muzyka

muzyk

Utwór „Światło z Krzyża” jest zapowiedzią wydawnictwa „Zbliżmy się”, upamiętniającego 175 rocznicę zjawienia Matki Bożej w Alpach na La Salette. Cały projekt jest wyrazem wdzięczności Pięknej Pani za jej słowa skierowane do nas i dzisiejszą odpowiedzią na Jej nakaz „Moje dzieci, ogłoście to całemu memu ludowi”.

Maryja objawiająca się dwójce dzieci zapraszała do modlitwy i pojednania - o tym są powstałe do projektu teksty i piosenki. Niech każdy odpowie na to zaproszenie skierowane przed laty i bez lęku zbliży się do Boga. Niech słowa Matki Jezusa, które z gór przyniosło dwoje pastuszków będą, dla pielgrzymujących na ziemi umocnieniem.

CZYTAJ DALEJ

Bp Długosz: dziękujemy za św. Józefa

– Dzisiaj dziękujemy Bogu Ojcu za wielkiego patrona Kościoła i wszystkich rodzin – św. Józefa – powiedział 19 września biskup senior Antoni Długosz w Archidiecezjalnym Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym Kalwaryjskiej Matki Zawierzenia na Kalwarii w Praszce.

Tego dnia miejscowy kościół parafialny Świętej Rodziny był kolejnym kościołem stacyjnym archidiecezji częstochowskiej w Roku św. Józefa wyznaczonym przez abp. Wacława Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję