Polska Grupa Energetyczna (PGE) podpisała umowę z Muzeum Narodowym w Warszawie, na podstawie której obejmie mecenatem jedną z największych wystaw polskiego malarstwa w kraju, czyli Galerię Sztuki XIX wieku. – Mecenat PGE to bardzo dobra decyzja, bo spośród wszystkich naszych ekspozycji ta wystawa cieszy się najwyższą frekwencją – podkreśla prof. Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego.
Dzięki wsparciu strategicznego partnera będą możliwe modernizacja wystawy, a także kampanie medialne promujące wystawę wśród młodszych odbiorców. – Ta ekspozycja stanowi bogatą panoramę polskiej sztuki, spośród której najsłynniejsze są: Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki, ale także Portret Leonii Blühdorn Henryka Rodakowskiego, Śmierć Ellenai Jacka Malczewskiego, Patrol powstańczy Maksymiliana Gierymskiego czy Babie lato Józefa Chełmońskiego. To dzieła najwyższej klasy, które niezmiennie cieszą się zainteresowaniem – mówi prof. Agnieszka Rosales-Rodríguez, kuratorka z Muzeum Narodowego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Nowe formy edukacji
Reklama
Początek prac nad modernizacją ekspozycji zaplanowano na jesień. Na stałą ekspozycję powróci kolekcja pasteli Stanisława Wyspiańskiego. Ze względu na surowe wymogi konserwatorskie, wynikające z kruchości papierowego podłoża i delikatności techniki, prace artysty będą jednak prezentowane rotacyjnie, w kilku układach. – To dla nas zaszczyt, że zostaliśmy wybrani przez jedną z najważniejszych instytucji kultury w Polsce – mówi Niedzieli Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Cieszę się, że nasza współpraca będzie się koncentrować wokół nowej odsłony jednej z najbardziej znanych kolekcji sztuki polskiej, a dzięki naszemu wsparciu Muzeum Narodowe będzie mogło m.in. rozwijać nowoczesne formy edukowania i informowania o swoich zasobach – dodaje.
PGE Polska Grupa Energetyczna to jeden z największych koncernów należących do spółek Skarbu Państwa. Od lat wspiera kilkanaście filharmonii w całej Polsce, co okazało się bardzo ważne szczególnie w trudnym czasie pandemii, kiedy to wspierała muzyczne wydarzenia on-line. – Przede wszystkim staramy się dotować instytucje kultury w tych rejonach Polski, gdzie prowadzimy swoją działalność. W ten sposób staramy się realizować społeczną odpowiedzialność biznesu – mówi Małgorzata Babska, rzeczniczka prasowa Grupy Kapitałowej PGE.
Obowiązek biznesu
Obok PGE również inne wielkie polskie koncerny wspierają kulturę narodową. Choć Orlen nastawił się głównie na mecenat sportowy, to wspiera także liczne festiwale oraz Teatr Wielki – Operę Narodową. Swoje mecenaty kultury ma także Lotos i PGNiG. Miedziowy gigant KGHM wspiera natomiast m.in. Operę Wrocławską i Zamek Królewski w Warszawie. Dzięki tej współpracy Zamek może zwiększać liczbę eksponatów na ekspozycji stałej. – Zgromadzone na Zamku zabytki świadczą o wspaniałej polskiej historii, a dzięki wsparciu KGHM nasza kolekcja stale się powiększa i może być udostępniana szerokiej publiczności – zwraca uwagę prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego.
Mecenat największych polskich firm nad wysoką kulturą jest również dbaniem o prestiż spółek. Bez wsparcia najwspanialsze polskie muzea, filharmonie i teatry musiałyby znacznie skromniej prowadzić swoją działalność. – Nasz mecenat wynika zarówno z potrzeby serca, jak i z poczucia obowiązku. To normalne, że duże spółki Skarbu Państwa wspierają takie dziedziny kultury narodowej, które z założenia nie są dochodowe – wyjaśnia Wojciech Dąbrowski, prezes Grupy PGE.