Reklama

Rodzina

Specjalista radzi

Zrozumieć dziecko z autyzmem

Na początek ważna informacja: autyzm nie jest chorobą.

Niedziela Ogólnopolska 27/2021, str. 56

[ TEMATY ]

autyzm

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym o podłożu genetycznym, z którym dziecko przychodzi na świat i które zostaje na całe życie. Dla celów diagnozy zagrożenia autyzmem ważne jest zaobserwowanie, czy dziecko prawidłowo się rozwija w zakresie komunikacji z otoczeniem. Mam na uwadze rozwój mowy, a w przypadku gdy mowa jest opóźniona – czy dziecko próbuje kompensować brak języka mówionego komunikacją niewerbalną, np. gestami lub mimiką, czy ma z nami dobry kontakt wzrokowy, czy reaguje na swoje imię.

W najwcześniejszym dzieciństwie najważniejsi dla dziecka są: mama, tata i rodzeństwo – trzeba obserwować, czy dziecku zależy na kontakcie z tymi osobami. Dzieci ze spektrum autyzmu boją się nowych miejsc, lubią schematy i rutynę, powtarzające się czynności. Jakakolwiek zmiana – nawet miejsca krzesła przy stole czy kubeczka – wywołuje silną reakcję w postaci krzyku, płaczu, złości lub panicznego strachu. Rodzice często sygnalizują, że dzieci specyficznie reagują na bodźce zewnętrzne, np. dźwięki, światło, zapachy itd.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pewne cechy stają się bardziej widoczne, kiedy dziecko idzie do przedszkola i nie potrafi nawiązać relacji, nie chce się bawić z rówieśnikami, izoluje się. Pamiętajmy, że nietypowe zachowania mogą wynikać z różnych przyczyn, chodzi więc o to, żeby nie wpadać w panikę, ale obserwować dziecko, a jeżeli coś nas zaniepokoi – zwrócić się do specjalisty. Ważne jest, by diagnoza była jak najszybsza i rzetelnie postawiona.

Obecnie dysponujemy wieloma testami, które pozwalają potwierdzić bądź wykluczyć nieprawidłowości wczesnodziecięce. Diagnoza: „To jest autyzm”, jest trudnym momentem dla rodziny. Dziś jednak jest lepiej niż w latach 90., kiedy to w Polsce dopiero powstawały pierwsze fundacje pomocowe i kształcili się pierwsi terapeuci. Rodzice dzieci ze spektrum autyzmu mogą teraz korzystać z różnych form pomocy, terapii i rehabilitacji.

Spektrum zaburzeń autyzmu jest bardzo szerokie, co oznacza, że chociaż Kasia, Pawełek i Marysia mają stwierdzony autyzm, to dotknięte są tym zaburzeniem w różnym stopniu i mogą mieć różne objawy. Znaczną część dzieci z autyzmem cechuje trudne zachowanie i w związku z tym mają one trudne dzieciństwo.

Czasami funkcjonuje fałszywy stereotyp osoby autystycznej jako wybitnej osobowości, laureata Nagrody Nobla. Prawda jest bardziej skomplikowana: część dzieci dzięki terapii funkcjonuje dobrze, kończy studia, podejmuje pracę, ale część komunikuje się alternatywnie, nie radzi sobie z samoobsługą. Na początku trzeba oswoić rodziców z tematem autyzmu, przekonać ich, że nie wystarczy przeczytanie książki na ten temat czy przestudiowanie forów internetowych, ale konieczna jest stała współpraca z profesjonalistą.

Nawet jeżeli zaangażujemy zespół najlepszych terapeutów, to bez współdziałania środowiska rodzinnego nie ma szans na sukces terapeutyczny. Wynika to z faktu, że dzieci z autyzmem uczą się nowych czynności bądź zachowań przez ogromną liczbę powtórzeń. Zadaniem terapeuty jest m.in. naprowadzanie rodziców na drogę różnych sposobów skutecznej pracy z dzieckiem, pomoc w odreagowaniu napięcia emocjonalnego i zaakceptowaniu sytuacji dziecka. Osobiście zawsze staram się pozyskać rodziców do współpracy, nauczyć ich, jak w trakcie codziennego życia uczyć dziecko autystyczne umiejętności, które są mu niezbędne. Nie ukrywam też, że wymaga to wielu lat pracy.

Najważniejsze jest to, by rodzice zaakceptowali dziecko i jego zaburzenie. Kolejny krok to szukanie terapeuty, do którego będą mieli zaufanie, który będzie pracował metodami uznanymi w świecie. Ważną sprawą jest, by rodzice i całe środowisko rodzinne uczestniczyło w procesie terapeutycznym oraz by te oddziaływania były adekwatne do możliwości dziecka. O sukcesie w terapii autyzmu możemy mówić wtedy, kiedy osiągniemy maksimum potencjału dziecka, z jak najmniejszymi skutkami negatywnymi dla jego rodzeństwa i rodziców.

Notowała: Anna Wyszyńska

2021-06-29 13:49

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra zapali się na niebiesko dla autyzmu

[ TEMATY ]

Częstochowa

Jasna Góra

Europejski Tydzień Autyzmu

autyzm

wieża

Mazur/episkopat.pl

Jasna Góra

Jasna Góra

Jasna Góra po raz drugi dołącza do obchodów Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu. Od godz.20.00 do 22.00 wieża jasnogórska rozbłyśnie na niebiesko. To znak solidarności z autystykami.2 kwietnia na niebiesko podświetlane są co roku najsłynniejsze budynki na świecie np. opera w Sydney czy Wieża Eiffla. Na dziś zaplanowana była I ogólnopolska pielgrzymka osób z autyzmem i ich opiekunów.

Organizatorzy Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w Częstochowie i w tym roku zwrócili się do przeora klasztoru, by Jasna Góra mogła dołączyć do akcji „Zapal się niebiesko dla autyzmu”.
CZYTAJ DALEJ

Rzeszów: Ojciec Tadeusz Rydzyk stawił się na przesłuchanie w prokuraturze

2025-12-10 14:27

[ TEMATY ]

Rydzyk Tadeusz

O. Tadeusz Rydzyk

PAP/Darek Delmanowicz

Ojciec Tadeusz Rydzyk został na środę wezwany do Prokuratury Regionalnej w Rzeszowie. Redemptorysta będzie przesłuchany jako świadek w sprawie dotyczącej finansowania budowy Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II. Stawił się w prokuraturze ok. godz. 13.

Pół godziny przed rozpoczęciem przesłuchania przed bramą wjazdową do budynku zebrała się grupa około 60 osób. Zgromadzeni odmawiali różaniec, mieli biało-czerwone flagi i transparenty: z wizerunkiem św. Andrzeja Boboli, a inny z hasłem: „Nie tęczowa, nie laicka, ale Polska katolicka”. Na miejsce przybyli też policjanci.
CZYTAJ DALEJ

Podlaskie: Śledztwo ws. śmierci 10-latki, która w szkole uderzyła głową o podłogę

2025-12-10 20:13

[ TEMATY ]

śmierć dziecka

Karol Porwich/Niedziela

Prokuratura wyjaśnia okoliczności śmierci 10-latki z Gródka (Podlaskie). Pierwsze ustalenia wskazują, że upadła ona w szkole, uderzając głową o podłogę, ale nie została wezwana do niej pomoc medyczna, o wypadku nie powiadomiono też jej rodziców. Dziewczynka zmarła w domu, we śnie.

Śledztwo w tej sprawie wszczęła Prokuratura Rejonowa w Białymstoku. Dotyczy ono podejrzeń narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia 10-letniej uczennicy przez osobę, na której ciążył obowiązek sprawowania nad nią opieki i nieumyślnego spowodowania śmierci tej dziewczynki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję