Reklama

Niedziela Świdnicka

Trzy przesłania dla księży

W święto Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana duchowieństwo diecezji świdnickiej spotkało się na dniu skupienia.

Niedziela świdnicka 23/2021, str. I

[ TEMATY ]

dzień skupienia

Ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Wspólna modlitwa kapłanów diecezji świdnickiej

Wspólna modlitwa kapłanów diecezji świdnickiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czwartek po niedzieli Zesłania Ducha Świętego, 27 maja był to też czas odnowienia przyrzeczeń kapłańskich, które zwyczajowo dokonuje się w Wielki Czwartek, jednak na skutek restrykcji spowodowanych pandemią, niewielu z księży uczestniczyło we Mszy św. Krzyżma w świdnickiej katedrze. Czwartkowe wspólne świętowanie odbyło się w trzech kościołach: w Świdnicy, Kłodzku i w Wałbrzychu. Program spotkania był podobny: adoracja Najświętszego Sakramentu, koronka do Bożego Miłosierdzia, okazja do spowiedzi św. oraz Msza św.

Potrzebna jest wspólnota

Kapłani z dekanatów centralnych spotkali się w par. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Świdnicy, pod przewodnictwem bp. Marka Mendyka. Blisko stu kapłanów z uwagą słuchało słów biskupa diecezjalnego, który mówił o owocach miłości i jedności, które przynosi Eucharystia. Biskup zwrócił uwagę na pojawiające się w kapłanach emocje, a nawet przemoc, która ujawnia się w różnych sytuacjach duszpasterskich: – Już nie tylko na ambonie, ale nawet w konfesjonale czy w kancelarii. Ta przemoc sprawia, że burzymy relacje tak pieczołowicie budowane przez innych, a także przez nas samych. Dlatego potrzebna jest nam braterska wspólnota: wspólnota myśli, wspólnej modlitwy, wspólnego działania; potrzebujemy wspólnoty kontemplującej tajemnicę Chrystusowego Krzyża; Jego Kapłaństwa – podkreślał bp Mendyk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Troska o liturgię

W Kłodzku natomiast, ponad czterdziestu kapłanów w franciszkańskim kościele Matki Bożej Różańcowej modliło się pod przewodnictwem bp. Adama Bałabucha. Biskup pomocniczy diecezji świdnickiej w homilii zwrócił uwagę na troskę o wierne sprawowanie Mszy św., według norm liturgicznych, co jest wymowną, cichą, dyskretną miłością do Kościoła. – Nie jest to obojętne, jak ja sprawujemy Eucharystię. Wierność normom, które podaje mi Kościół, to jest moja miłość do Kościoła i wspólnoty, której przewodzę. Czy sam dostosowuję się do tych norm i staram się, by one były zachowywane? Starajmy się normy dotyczące liturgii poznawać i zachowywać je – zachęcał bp Bałabuch.

Wierzcie w moc kapłaństwa

Pięćdziesięciu księży przybyło do kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Wałbrzychu, aby wspólnie z biskupem seniorem Ignacym Decem sprawować Mszę św. – Przez wiele już lat użyczamy Chrystusowi naszych ust do głoszenia Ewangelii, do wypowiadania rozgrzeszenia win. Użyczamy naszych rąk do sprawowania Eucharystii i karmienia wiernych Ciałem Pańskim. Użyczamy naszych serc do miłowania chorych, biednych i źle się mających – mówił w homilii bp Dec, cytując słowa papieża Benedykta XVI: „Wierzcie w moc waszego kapłaństwa. Pamiętajmy, że nasze kapłaństwo mamy nie dla siebie, ale dla drugich, że udzielana przez nas moc nie pochodzi od nas, ale od Chrystusa.

2021-06-01 09:29

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Formacja w trudnych czasach

[ TEMATY ]

dzień skupienia

Rok św. Józefa

Salwatorianie Cygański Las

Plakat zapraszający na dzień skupienia dla małżeństw.

Plakat zapraszający na dzień skupienia dla małżeństw.

Salwatorianie organizują dni skupienia w Roku św. Józefa.

Najpierw zorganizowali spotkanie dla mężczyzn, następnie – dla małżeństw, a wkrótce zapraszają na spotkanie kobiety, oczywiście wszystko z dostosowaniem się do obowiązujących na ten czas obostrzeń epidemicznych.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Orszak Trzech Króli w Żernikach Wrocławskich

2025-01-06 20:57

Marcin Cyfert

Orszak Trzech Króli w Żernikach Wrocławskich

Orszak Trzech Króli w Żernikach Wrocławskich

II Orszak Trzech Króli przeszedł ulicami Żernik Wrocławskich. Wśród obecnych był m.in. król Bolesław Chrobry w 1000. rocznicę koronacji a orszakowi towarzyszył zespół Karkonosze z Gruszkowa.

Świętowanie rozpoczęło się Mszą św. w kościele NMP Pompejańskiej. Proboszcz parafii ks. Tadeusz Rusnak przypomniał, dlaczego świętujemy uroczystość Objawienia Pańskiego i zaprosił wszystkich do orszaku a na koniec na słodki poczęstunek do salki parafialnej.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję