Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Droga na szczyt

Skąd się wzięła Msza św.?

W Wielkim Poście próbowaliśmy zrozumieć, czym jest liturgia. Od dzisiaj skoncentrujemy się na Eucharystii, by móc lepiej przeżywać ją duchowo.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 14/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

Msza św.

Ks. Krzysztof Hawro/Niedziela

Obraz z kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Horyszowie Polskim

Obraz z kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Horyszowie Polskim

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już w Starym Testamencie starano się, by kult na ziemi odwzorowywał to, co dzieje się w niebie. Namiot Spotkania, w którym przechowywano Arkę Przymierza, powstał na podstawie wizji zesłanych przez Boga. Podobnie przepisy, dotyczące liturgii Starego Przymierza, zostały objawione przez Pana i zapisano je w Pięcioksięgu Mojżeszowym. Z Mszą św. jest bardzo podobnie – powstała z ustanowienia Bożego.

Ostatnia Wieczerza

Przeżywamy Święta Paschalne, więc raczej nie trzeba nikomu przypominać wydarzeń z Wieczernika. Wciąż brzmią nam w uszach słowa usłyszane w ostatni czwartek: „Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: «To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na moją pamiątkę». Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: «Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę»”. Najważniejsze zdania liturgii eucharystycznej, podczas których dopełnia się przeistoczenie, są słowami samego Chrystusa. To On ustanowił sakrament Eucharystii, bo kocha nas tak bardzo, że postanowił zostać z nami pod postacią chleba i wina. Samo serce Mszy św. jest całkowicie Jego działaniem (bo przecież nie ksiądz przemienia wino w krew i chleb w ciało, ale robi to Chrystus), zgodnym z Jego świętą wolą. Podobnie pozostałe elementy liturgii mszalnej wynikają z czynów Jezusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Najważniejsze zdania liturgii eucharystycznej, podczas których dopełnia się przeistoczenie, są słowami samego Chrystusa.

Podziel się cytatem

Msza św. ukryta w Biblii

Wiele fragmentów Nowego Testamentu zawiera swoiste aluzje do struktury Mszy św. Większość znaków, które czynił Jezus, poprzedzonych było słowem, nauczaniem. Nasz Pan najpierw nauczał, a potem rozmnożył chleb i ryby. Wpierw porozmawiał z Bartymeuszem, później go uzdrowił. Analogicznie podczas Mszy św.: słuchamy natchnionych tekstów (liturgia Słowa), po czym doświadczamy największego z cudów (liturgia eucharystyczna).

Reklama

Bardzo wyraźnym nawiązaniem do liturgii jest fragment, którego akcja dzieje się dzisiaj, w niedzielę, trzeci dzień po ukrzyżowaniu. Dwaj uczniowie szli do Emaus i w pewnej chwili dołączył do nich Zmartwychwstały Pan, którego jednak nie rozpoznali. Jezus wyjaśnił im Pisma i mówił o proroctwach, które się do Niego odnoszą, czyli przeprowadził ich przez liturgię Słowa. Następnie „Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy oczy im się otworzyły i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu”. Wbrew pozorom Chrystus ich nie opuścił, ale po przeistoczeniu wciąż z nimi był, obecny pod postacią chleba. Te 2 linijki z Ewangelii wg św. Łukasza opisują pierwszą liturgię eucharystyczną, celebrowaną przez Jezusa po Jego zmartwychwstaniu. Podobny układ odnajdujemy w Apokalipsie św. Jana. Początkowa część tej ostatniej księgi Nowego Testamentu zawiera listy do siedmiu Kościołów, a dalej znajdują się opisy wizji, ukazujących misterium zwycięstwa Baranka.

W trzecią Niedzielę Wielkanocy zobaczymy, jak obiecany przez Chrystusa Duch Święty prowadził liturgię Mszy św. w pierwszych wiekach Kościoła.

2021-03-30 10:54

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: Msza św. w przeddzień 74. rocznicy Akcji Kutschera

[ TEMATY ]

Msza św.

Cezary Piwowarski/ pl.wikipedia.org

Pamięć żołnierzy Batalionu „Parasol” uczczono wieczorem Mszą św. w katedrze polowej Wojska Polskiego. Eucharystii przewodniczył ks. kmdr Janusz Bąk, kapelan kombatantów i środowisk żołnierzy AK. Jutro przypada 74 rocznica wykonania wyroku na Franku Kutscherze, nazywanego „katem Warszawy”. Ataku na dowódcę SS i policji dystryktu warszawskiego Generalnej Guberni dokonali 1 lutego 1944 r. żołnierze oddziału specjalnego Kedywu Komendy Głównej AK „Pegaz”, późniejszego powstańczego Batalionu „Parasol”.

We Mszy św. uczestniczyli m.in. żołnierze Jednostki Wojskowej Komandosów z Lublińca, którzy dziedziczą tradycje bojowe oddziałów AK. Do katedry wprowadzone zostały sztandary wojskowe oraz instytucji kombatanckich i szkół noszących imiona jednostek i bohaterów AK.

CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: szatan połknął haczyk

2024-03-28 23:26

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Jak wygląda walka dobra ze złem na zupełnie innym, nieuchwytnym poziomie? Jak to możliwe, że szatan, będący ucieleśnieniem zła, może zostać oszukany i pokonany przez dobro?

Zagłębimy się w niezwykłą historię i symbolikę Hortus deliciarum (grodu rozkoszy) Herrady z Landsbergu (ok. 1180). Ten odcinek to nie tylko opowieść o starciu duchowych sił, ale także głębokie przemyślenia na temat tego, jak każdy z nas może stawić czoła pokusom i trudnościom, wykorzystując mądrość przekazywaną przez wieki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję