Przeżywamy czas przygotowania na przyjście Pana. Ze względu na pandemię wiele inicjatyw należało odłożyć. Jednak sytuacja ta stwarza też nowe możliwości i pobudza do kreatywności.
To Jan Paweł II w 2002 r. przemawiając do członków Papieskiej Radu ds. Środków Społecznego Przekazu powiedział: „Nie wolno nam zapominać, że nasza obecność w świecie środków przekazu jest istotnym elementem nowej ewangelizacji, do której Duch Święty wzywa obecnie Kościół na całym świecie”.
Od początku pandemii w parafiach podejmowane były różne działania, dzięki którym wierni mieli możliwość udziału w liturgii sprawowanej w kościołach np. przez transmisje internetowe, telewizyjne, radiowe. Ważnym źródłem informacji o życiu parafii pozostają parafialne strony internetowe. Duszpasterze wykorzystują możliwości, jakie dają portale społecznościowe i inne platformy komunikowania. Wszystko po to, aby z Ewangelią docierać do każdego.
Podobnie jest podczas Adwentu. I tak, Wydział Duszpasterski proponuje udział w adwentowych rekolekcjach diecezjalnych pt. Zagubieni. Jest to cykl 5 spotkań, które prowadzą duszpasterze: ks. Krzysztof Żmigrodzki, ks. Tomasz Ślazyk, ks. Jan Pazgan oraz ks. Dominik Jezierski. Piąty, ostatni odcinek będzie katechezą biskupa legnickiego Zbigniewa Kiernikowskiego. Nagrania video tych rekolekcji ukazują się na stronie diecezji w piątki o godz. 20. Stanowią one również doskonałe przygotowanie do przeżywania kolejnej niedzieli Adwentu.
W wielu parafiach przeprowadzane są bezpośrednie transmisje Mszy św., nauk rekolekcyjnych czy Rorat
Podziel się cytatem
Reklama
Ks. Tomasz Pązik, diecezjalny asystent Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży proponuje młodym (i nie tylko) rozważania do niedzielnej Ewangelii pt. Słowo Boże na niedzielę.
Nagrania audio ukazują się w poszczególne niedziele Adwentu o godz. 7. Znaleźć je można na stronie facebookowej KSM-u oraz na stronie Radia Plus Legnica.
Ks. Robert Bielawski, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego, proponuje natomiast rozważania roratnie w cyklu Otwórz oczy. Każdego dnia, od poniedziałku do soboty, przez 3 tygodnie na różnych platformach, oraz na stronie diecezjalnej publikowane są krótkie rozmyślania roratnie, które kończą się wezwaniem do podjęcia konkretnych postanowień na dany dzień. Rozważania te retransmitowane są także na antenie Radia Plus Legnica (www.legnica.fm) każdego dnia przed południem.
Natomiast parafia św. Michała Archanioła w Polkowicach zaprasza do kościoła św. Barbary na Seminarium Odnowy Wiary. Można w nim uczestniczyć osobiście przez 9 kolejnych niedziel o godz. 19.30 lub poprzez transmisje on-line. Osoby, które zarejestrowały się mailowo otrzymują ponadto każdego dnia teksty Pisma Świętego do osobistej modlitwy oraz rozważań.
Z internetową propozycją duszpasterską wyszedł także ks. Adam Bogdała, który na platformie Spotify, Facebook oraz YouTube zaprasza w każdą sobotę do rozważań nad niedzielną liturgią słowa, zatytułowanych Przejżyj w Adwent.
Na kanale YouTube ks. Tomasz Piątkowski prowadzi cykl katechez Krąg liturgiczny. Jeden z odcinków dotyczy wyjaśnienia znaczenia Adwentu.
W wielu parafiach przeprowadzane są bezpośrednie transmisje Mszy św., nauk rekolekcyjnych czy Rorat.
To tylko niektóre z propozycje, jakie wierni mają do dyspozycji w Adwencie.
Przestrzeń internetowa stała się forum ewangelizacji
Księża z naszej diecezji publikują w sieci podcasty o różnej tematyce, także wielkopostnej.
Podcast jest formą regularnej internetowej publikacji dźwiękowej lub filmowej, która staje się coraz bardziej popularna. Zaangażował się w nią bp Roman Pindel, publikując audycje o Biblii – słowie życia. W jednej z niedawnych przybliżył trzy filary Kościoła: posłuszeństwo wobec Boga, trwanie we wspólnocie z Apostołami i dawanie świadectwa. – Jak posłuszeństwo Bogu przynosi wzrost wspólnoty Kościoła, tak życie wspólnoty stanowi świadectwo dla świata, rozumiane jako pierwszy, stały, najbardziej naturalny i zwyczajny, jakby domowy, permanentny sposób ewangelizowania ze strony pierwszych wierzących w Jerozolimie wobec tych, którzy jeszcze nie wierzą w Chrystusa – podkreśla biskup.
15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej
Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych
w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym
i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone
Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym
świętem Matki Bożej.
Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki
Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się
wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie
w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie
Najświętszej Maryi Panny.
Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego
życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis)
. 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu
Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy
Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość
Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako
objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka,
zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została
wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły
prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy
Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy.
Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba
nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego
śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi
Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu,
a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została
od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego
skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć
nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy
Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego
przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem
Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. "
Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna
o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej,
dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została
do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego,
aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy
grzechu i śmierci" (nr 59).
"W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna)
oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia,
posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia
chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza
wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje,
współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa,
ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest
eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa,
które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych
próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w
Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności
i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II)
.
Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia
w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców.
Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej
wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to
w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce
osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje
się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za
coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia
Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i
odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem
pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy
z Jej postacią wdzięk róży i lilii.
Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka:
Zamroczyło nam Panną Nietkniętą
rozmarynem, maruhą t miętą
od kadzideł i kwiatów, i zielska
zachorzała nam Panna Anielska!
Zachorzała chwalebnie przy święcie
na tęsknotę i sen i wniebowzięcie,
w kwietnym durze, w obciążeniu powiek,
śmierć ze snem Ją naszły po połowie.....
Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął,
z rąk nam parną zwisła zieleniną,
z rąk Ją potem żywą a umarłą -
srebrny poszum skrzydłami podgarnął...
Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni
Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)
„Głupota, której nie tłumaczą żadne słowa” - napisał prezydent Karol Nawrocki na platformie X reagując na antypolski transparent, który pojawił się na stadionie podczas meczu Rakowa Częstochowa z Maccabi Hajfa.
Spotkanie w ramach 3. rundy eliminacji piłkarskiej Ligi Konferencji odbyło w węgierskim Debreczynie. W trakcie spotkania kibice z Izraela wywiesili absolutnie skandaliczny transparent. Izraelscy kibice napisali:
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.