Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Sztuka w służbie ewangelizacji

Czasem stawiamy sobie pytanie: jakie jest znaczenie sztuki w życiu Kościoła. Na pewno rzeczywistość duchowa – niejednokrotnie trudna do wysłowienia – staje się dzięki niej łatwiejsza w odbiorze.

Niedziela sosnowiecka 47/2020, str. V

[ TEMATY ]

sztuka sakralna

Archiwum redakcji

Fragment polichromii Włodzimierza Tetmajera w sosnowieckiej katedrze

Fragment polichromii Włodzimierza Tetmajera w sosnowieckiej katedrze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy artysta, tworząc, naśladuje największego artystę – Boga. Bóg jest najwspanialszym budowniczym stworzonego przez siebie dzieła, a człowiek wobec tak pojętego świata staje zachwycony, kontemplując jego uroki.

Najpiękniej wyraził to Jan Kochanowski w jednej ze strof hymnu: „Tyś pan wszystkiego świata, Tyś niebo zbudował. I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował. Tyś fundament założył nieobeszłej ziemi. I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W stronę piękna

Zachwyt nad pięknem stworzenia i próba odpowiedzi na pytanie na czym polega piękno, nurtowało wielu znakomitych ludzi różnych czasów. Pitagoras mówił: „Wszystko jest piękne dzięki liczbie”. Platon pisał: „Zachowanie miary i proporcji jest zawsze pięknem”. A Arystoteles dodawał: „Piękno jest w wielkości i ładzie”. W okresie wczesnochrześcijańskim św. Augustyn twierdził, że „podoba się tylko piękno, w pięknie – kształty, w kształtach – proporcje, w proporcjach – liczby”. W okresie odrodzenia Alberti powiadał: „Piękno jest jakąś zgodnością i wzajemnym zgraniem części”. Wybitny malarz doby baroku Poussin, twierdził: „Idea piękna zstępuje w materię, jeśli w tej jest ład, miara i forma”.

Diecezja sosnowiecka posiada – wbrew opinii niektórych – bogatą tradycję i różnorodne obiekty sztuki sakralnej.

Podziel się cytatem

Dzięki sztuce – określanej również jako „umiejętność wytwarzania rzeczy estetycznie wartościowych i pięknych” – człowiek czerpie niewypowiedzianą przyjemność. Ludzie starali się opisywać i kategoryzować doświadczenie sztuki. Działem filozofii zajmującym się warunkami piękna, jest estetyka. Za jej ojca uważa się Alexandra Gottlieba Baumgartena, a jednym z największych XVIII-wiecznych badaczy piękna i odkrywców sztuki antycznej Grecji jest Johann Joachim Winckelmann. Wśród różnych działów sztuki, do Boga najbardziej zbliża jednak sztuka sakralna. Jej dzieje sięgają najdawniejszych form realizacji przedmiotów magicznych, śpiewu i tańca, jakie ludzie tworzyli w celach błagalnych wobec sił nadprzyrodzonych (np. jaskinie w Lascaux lub Altamirze). Współcześnie to określenie stosowane jest w odniesieniu do sztuki chrześcijańskiej i dotyczy m.in. architektury kościelnej, rzeźby i malarstwa świątyń oraz muzyki i pieśni wykonywanych podczas liturgii. Doświadczając jej najbardziej zbliżamy się do Boga, czego wyrazem z jednej strony jest wizualizacja scen biblijnych i życia świętych, a z drugiej – uczestnictwo w chwale Boga (np. romańskie czy gotyckie katedry).

Reklama

Skarby diecezji

Diecezja sosnowiecka, utworzona z terytoriów wchodzących w granice diecezji: częstochowskiej, kieleckiej i krakowskiej, posiada – wbrew opinii niektórych – bogatą tradycję i różnorodne obiekty sztuki sakralnej.

Zarówno wspaniałe świątynie, których tradycja sięga średniowiecza, jak i oryginalne wyposażenie wnętrz – są ważnym świadectwem wiary ludzi. Jak pisała Ewa Chmielewska, przestrzeń kościoła „to księga napisana przez ludzi posługujących się najcenniejszymi darami Boga – intelektem i inwencją twórczą, użytymi w celu głoszenia czci i chwały Boga oraz przybliżenia Go wiernym”.

W Liście do artystów Ojciec Święty Jan Paweł II wzywał, aby „na nowo odkryć głęboki wymiar duchowy i religijny sztuki, który w każdej epoce znamionował jej najwznioślejsze dzieła”, aby przez „przymierze istniejące od zawsze między Ewangelią a sztuką – niezależnie od swoich aspektów funkcjonalnych – odpowiedzieć na wezwanie do wniknięcia twórczą intuicją w głąb tajemnicy Boga Wcielonego, a zarazem w tajemnicę człowieka”.

Warto więc bliżej przyjrzeć się temu, co znajduje się wokół nas, a pozostaje niekiedy niezauważone i wciąż nieodkryte.

2020-11-18 11:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miejsca kultu i kultury

Niedziela częstochowska 25/2020, str. VII

[ TEMATY ]

sztuka

sztuka sakralna

Michał Janik/TV Niedziela

Przemienienie Pańskie Jerzego Dudy-Gracza w głównym ołtarzu kościoła w Toporowie

Przemienienie Pańskie Jerzego Dudy-Gracza w głównym ołtarzu kościoła w Toporowie

Potrzeby religijne wyrażają się również w wartościach estetycznych.

Parafie to miejsca, jakby przedsionki nieba, w których świat nadprzyrodzony styka się z ludzką rzeczywistością. Świątynie parafialne, z ich z całym bogactwem duchowym i materialnym, są znakiem głębokiej tęsknoty człowieka, by w jakiś sposób uczestniczyć w Bożej rzeczywistości już tu na ziemi.

CZYTAJ DALEJ

W świetle Eucharystii, w ciszy konfesjonału - paulini i Jasna Góra

2024-03-28 10:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

Patriarcha Zakonu Paulinów św. Paweł z Teb przez wielu skazany na śmierć głodową na pustyni, doświadczył Bożej troski i był z Bożej Opatrzności karmiony chlebem. Dziś prawie pół tysiąca paulinów każdego dnia Chlebem Eucharystycznym karmi ludzi na 4 kontynentach. W sercu Zakonu na Jasnej Górze żyje ponad 70 kapłanów. Misję tego miejsca i posługujących tu paulinów, wciąż określają słowa św. Jana Pawła II, że „Jasna Góra to konfesjonał i ołtarz narodu”. Sprawowanie Eucharystii jako centrum życia całej wspólnoty i pracy apostolskiej paulinów wpisane jest w ich zakonne konstytucje.

Na Mszę św…po cud

CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję