Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Nadzieja powszechnego zbawienia

Cała Liturgia Słowa dzisiejszej niedzieli skupia się na pytaniu: czy zbawienie dostępne jest wszystkim ludziom?

Możliwość taką dopuszczają już późniejsze księgi Starego Testamentu. Czytany dziś fragment ostatniej części proroka Izajasza (tzw. trzeci Izajasz) kieruje swe orędzie do repatriantów żydowskich, wracających z niewoli babilońskiej. Przebija w nim nadzieja powszechnego zbawienia, które może być udziałem nie tylko dawnego Izraela, ale też narodów pogańskich, „które się przyłączą do Pana”, strzegąc „prawa i sprawiedliwości”. Również psalm międzylekcyjny sławi Boga za to, że „przygotował zbawienie wszystkim narodom”.

Reklama

Podobnie św. Paweł, „apostoł pogan”, nawiązując do tych uniwersalnych tekstów, kieruje słowa nadziei do rzymskich chrześcijan pogańskiego pochodzenia. „Jeśli (czasowe) odrzucenie żydów przyniosło światu pojednanie, to czym będzie ich (ponowne) przyjęcie?”. To retoryczne pytanie Apostoła jest mocno zakorzenione w ewangelicznej scenie, w której Jezus spotyka się z kobietą kananejską. Scena ta wyjątkowo rozgrywa się na ziemi pogańskiej, w okolicy Tyru i Sydonu. Już sama sceneria dokonanego tam cudu ma wymiar symboliczny. Zanim Jezus uzdrowi pogańską dziewczynkę, najpierw musi wypróbować wiarę jej matki, proszącej Go o łaskę.

Na początku „nie odezwał się do niej ani słowem”, a potem zaznaczył, że został „posłany tylko do owiec, które poginęły z domu Izraela”. Faktycznie, w swej zbawczej misji Jezus najpierw skupił się na przekonywaniu Izraela o swoim posłannictwie mesjańskim. Dopiero po śmierci i zmartwychwstaniu dał uczniom sygnał, że nadszedł czas, aby ponieśli orędzie zbawcze do wszystkich narodów (Mt 28, 19). Dar, którym jest wieczne zbawienie, został objawiony najpierw Izraelowi, a potem także innym narodom (Rz 1, 16). Widząc głęboką wiarę pogańskiej matki, Jezus uzdrowił jej córkę. W ten sposób zapowiedział, że zbawienie jest przeznaczone dla wszystkich narodów.

Czy to znaczy, że wszyscy będą zbawieni? Nie! Oznacza tylko, że wszyscy mają jednakową szansę zbawienia. Bóg szanuje ludzką wolność: stworzył nas bez nas, ale bez naszej woli nie może nas zbawić. Chrystus nikogo nie zmusza do przyjęcia życia wiecznego. Podobnie jak każdy dar – można go przyjąć albo odrzucić. Odrzucenie zbawienia, które Jezus wysłużył na krzyżu, oznacza wybór wiecznego potępienia. Taka jest konsekwencja ludzkiej wolności. Jako ludzie nadziei jesteśmy przekonani, że nawet najwięksi grzesznicy mają szansę zbawienia – o ile się nawrócą. Oznacza to zejście z błędnej drogi, zmianę sposobu myślenia i postępowania, wreszcie wynagrodzenie wyrządzonych krzywd. „U kresu życia będziemy sądzeni z miłości” (św. Jan od Krzyża).

2020-08-12 08:35

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież dopuszcza kobiety do posługi lektoratu i akolitatu

Papież Franciszek zmienił zapisy Kodeksu Prawa Kanonicznego, czyniąc instytucjonalnym to, co już miało miejsce w praktyce: dostęp świeckich kobiet do służby Słowa i ołtarza, w formie lektoratu i akolitatu. Swą decyzję Papież wyjaśnił w liście do prefekta Kongregacji Nauki Wiary, kard. Luisa Ladarii.

Papież Franciszek ustalił, że posługi lektoratu i akolitatu będą odtąd otwarte również dla kobiet, w ustalonej i zinstytucjonalizowanej formie ze specjalnym mandatem.


Podziel się cytatem

Fakt, że kobiety czytają Słowo Boże podczas celebracji liturgicznych oraz pełnią posługę przy ołtarzu jako ministrantki lub szafarki Eucharystii nie stanowi szczególnej nowości: w wielu wspólnotach na całym świecie stało się to praktyką autoryzowaną przez biskupów. Do tej pory jednak wszystko odbywało się bez konkretnego i właściwego mandatu instytucjonalnego, na zasadzie odstępstwa od tego, co zostało ustalone przez św. Pawła VI, który w 1972 r. postanowił, że dostęp do tych posług będzie zastrzeżony tylko dla mężczyzn. Teraz Papież Franciszek, również w duchu rozeznania podjętego podczas ostatnich Synodów Biskupów, zdecydował o uczynieniu tej kobiecej obecności przy ołtarzu instytucjonalną.

CZYTAJ DALEJ

Benedykt XVI: negowanie natury człowieka prowadzi do samozniszczenia

2021-09-16 20:53

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

rodzina

małżeństwo

homoseksualizm

Vatican News/AFP

Benedykt XVI

Benedykt XVI

Również człowiek ma naturę, która została mu dana. Jej naruszanie bądź negowanie prowadzi do samozniszczenia – ostrzega Benedykt XVI w refleksji na temat konsekwencji przemian, jakie zachodzą w pojmowaniu małżeństwa i rodziny.

Papież Senior napisał tę analizę w związku z publikacją wyboru jego tekstów, które ukazały się dzisiaj we Włoszech w zbiorze pod tytułem: „Prawdziwa Europa. Tożsamość i misja”. Książkę wstępem opatrzył Papież Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Święty Zygmunt Szczęsny Feliński

2021-09-17 10:16

[ TEMATY ]

święty

Piotrus/pl.wikipedia.org

Święty Zygmunt Szczęsny Feliński, arcybiskup metropolita warszawski i założyciel Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi.

Urodził się w 1882 r. w Wojutynie na Wołyniu. Wychowany w atmosferze religijnej i patriotycznej. Już jako dziecko czcił gorąco Matkę Bożą. Skończył studia w Moskie i Paryżu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję