Reklama

Z prasy zagranicznej

Papieski Harley Sprzedany

Biały „papieski” motocykl marki Harley-Davidson został sprzedany 20 października br. na aukcji w brytyjskim Stafford za 48,3 tys. funtów (niemal 250 tys. zł). Pobłogosławiony i sygnowany przez Franciszka w lipcu br. motocykl jest darem grupy motocyklistów „Jesus Biker International” – przekazał go Papieżowi dyrektor Papieskich Dzieł Misyjnych w Austrii ks. Karl Wallner. Dochód ze sprzedaży harleya jest przeznaczony na pomoc dla prowadzonego przez austriacką „Missio” domu sierot w Ugandzie.

* * *

Pew Research Center

Religijna mapa USA

Zmienia się, i to szybko, mapa religijna Stanów Zjednoczonych. Na podstawie ostatniego badania, przeprowadzonego przez Pew Research Center, można powiedzieć, że USA są nadal krajem chrześcijańskim, ale katolicyzm stracił już tam pozycję największego wyznania. Dziś na pierwszym miejscu są tzw. nones, czyli osoby, które nie identyfikują się z żadną z grup religijnych. W podobnym badaniu sprzed 10 lat katolicy stanowili 23 proc. amerykańskiej populacji. Dziś tylko co 5. obywatel USA deklaruje przynależność do Kościoła katolickiego. „Nones” w 2009 r. stanowili 17 proc. amerykańskiego społeczeństwa, dziś – już 26 proc.

Najwięcej w USA jest protestantów (43 proc.), tyle że żadna z licznych protestanckich denominacji nie przewyższa liczbą katolików. Kościół katolicki poniósł najwięcej strat wśród hiszpańskojęzycznych Amerykanów. Dekadę temu 57 proc. z nich deklarowało się jako katolicy, dziś – 47 proc. Spadł także wskaźnik uczestnictwa w nabożeństwach. W poprzednim badaniu ponad połowa (52 proc.) dorosłych Amerykanów deklarowała, że odwiedza świątynię przynajmniej raz w miesiącu, pozostali nie chodzili do kościoła. Dziś te proporcje się prawie dokładnie odwróciły.

Reklama

* * *

Religion News Service

Prześladowani muzułmanie

40 proc. uczniów muzułmańskich doświadczyło znęcania się ze strony rówieśników ze względu na wyznawaną religię. Takie są wyniki najnowszego badania przeprowadzonego w USA.

Przebadano grupę 1,5 tys. muzułmańskich nastolatków w wieku 11-18 lat. W poprzednim badaniu, z 2017 r., 53 proc. uczestników deklarowało analogiczne doświadczenia. Oznacza to poprawę sytuacji, ale częstotliwość zachowań agresywnych wobec muzułmanów jest nadal wyższa niż w stosunku do przedstawicieli innych religii. W 2017 r. co 5. nastolatek przyznał, że doświadczył w szkole przemocy.

Plusem jest to, że amerykańscy nastolatkowie są coraz bardziej świadomi, iż ich muzułmańscy koledzy i koleżanki są częściej atakowani przez innych uczniów. W 2019 r. 39 proc. z nich przyznało, że było świadkiem agresji wobec muzułmanów, podczas gdy 2 lata wcześniej tylko 19 proc. zauważyło takie zachowania.

Reklama

* * *

Russian News Agency

Droga jeszcze daleka

Czy w najbliższym czasie dojdzie do ponownego spotkania papieża Franciszka i patriarchy Cyryla I? – zapytał metropolitę Hilariona dziennikarz Rosyjskiej Agencji Prasowej TASS. Duchowny odpowiedział: „Nie słyszałem, aby nowe spotkanie było planowane”. Jednocześnie zwrócił uwagę na znaczenie hawańskiego spotkania Franciszka i Cyryla, którego głównym celem była koordynacja pomocy dla chrześcijan na Bliskim Wschodzie.

Hilarion udzielił wywiadu z racji 10. rocznicy urzędowania jako „minister spraw zagranicznych” patriarchatu moskiewskiego. Poinformował przy tym, że teologia prawosławna została uznana za przedmiot akademicki i od strony formalnej nic nie stoi na przeszkodzie, aby na rosyjskich wyższych uczelniach powstawały wydziały teologii. Potrzeba tylko wykształcenia kadry naukowej.

* * *

Christian Headlines

Eutanazja pod presją

Z badań przeprowadzonych niedawno w USA przez Narodową Radę ds. Niepełnosprawności wynika, że po wprowadzeniu eutanazji sytuacja poważnie chorych osób nie wygląda różowo.

Eutanazja jest legalna w stanach: Kalifornia, Kolorado, Oregon, Hawaje, New Jersey, Vermont i Waszyngton. Wkrótce zalegalizuje ją również Maine. Okazuje się, że w wymienionych stanach chorzy nie mają swobodnego wyboru – wywierana jest na nich presja. W przypadku osób cierpiących na ciężkie choroby, wymagające kosztownych terapii już nie dla wyzdrowienia, ale dla poprawy stanu życia, towarzystwa ubezpieczeniowe niechętnie dają pieniądze na długotrwałe leczenie, za to o wiele chętniej „zwracają koszty” śmierci na życzenie. Poza tym pacjentów strachem napawają błędne diagnozy, pod których wpływem sięgają oni po ostateczne wyjście. Kolejna presja dotyczy chorych na depresję – są zachęcani, aby wybrali proponowane przez prawo wyjście. Wprowadzenie eutanazji jest niekorzystne również dla osób niepełnosprawnych – liczący każdego dolara system podsuwa im wybór „tańszej” alternatywy i „odciążenia” społeczeństwa.

2019-10-29 12:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znak Przymierza

Niedziela płocka 10/2003

Bożena Sztajner/Niedziela

"Łuk mój kładę na obłoki" - tak jest zatytułowany jeden z pięknych witraży Marka Chagalla w katedrze św. Stefana w Moguncji.
W pierwszej i ostatniej Księdze Pisma Świętego jest mowa o łuku tęczy. Po potopie Bóg mówi do Noego: "A ten jest znak przymierza, który Ja zawieram z wami (...) łuk mój kładę na obłoki, aby był znakiem przymierza między mną i ziemią" (Rdz 9, 13). Zaś w Księdze Apokalipsy św. Jan ogląda tron Boży i tęczę dokoła niego: "a tęcza dokoła tronu - z wyglądu do szmaragdu podobna" (Ap 4, 2-3).
W Piśmie Świętym, podobnie jak w witrażu Chagalla, rozciąga się barwna tęcza jako znak dziejów zbawienia, jako znak Przymierza.
Tęcza jest zjawiskiem fascynującym: światło rozszczepione w kroplach wody wydaje się łączyć niebo z ziemią, Boga z ludźmi. I choć ogląda się ją jedynie krótki czas, to widok tęczy wystarcza, aby nie tylko ziemię, ale i własne życie dostrzec w nowym świetle. Tęcza mówi o wspaniałości stworzenia.
Wspaniałość stworzenia? Jest w Biblii miejsce, w którym czytamy, iż Bóg żałował, że stworzył człowieka i zasmucił się (Rdz 6, 6). Czyżby się pomylił? Czy to negatywne doświadczenie Boga z dziełem Jego rąk nie stoi w sprzeczności ze słowami, które wypowiadał po każdym etapie stwarzania: "A widział Bóg, że były dobre"? (Rdz 1, 18).
Bóg pomyślał ziemię jako przestrzeń życia dla ludzi i stworzeń. Po upadku pierwszych rodziców w ludziach zaznaczyły się jednak inne siły: agresja, brutalność, pragnienie niszczenia. Tak ludzie, jak i zwierzęta, uczynili ziemię terenem walki. Gdyby Bóg pragnął położyć kres przemocy, pozostałoby mu tylko jedno rozwiązanie: zniszczyć całe stworzenie. Tak jednak nie postąpił. Znalazł alternatywę - przebaczenie. Znajduje ona pełny wyraz w przymierzu zawartym z Noem i jego potomstwem, to znaczy z wszystkimi narodami.
Tęcza jest znakiem tego przymierza. Możemy ja zrozumieć jako złamanie wojennego łuku. Bóg obiecuje: "nigdy już nie będzie potopu niszczącego ziemię" (Rdz 9,11). To przymierze między Bogiem i stworzeniem jest w pewnym sensie dopełnieniem dziejów stworzenia. Ziemia nie tylko wyszła z ręki Boga, ale także jej przyszłość spoczywa w Jego rękach. Bóg jest przecież Bogiem życia, a nie śmierci. Po potopie odnawia więc ziemię i powierza ją jeszcze raz człowiekowi - Noemu i jego potomstwu - jako przestrzeń życia.
Woda chrztu nas ocala... Już nie jesteśmy skazani na ciągłe uleganie Złemu. Wezwanie do nawrócenia (Ewangelia) jest zachętą do zerwania z grzechem i do zaufania Bogu Przymierza.
"Czas się wypełnił i bliskie już jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię". Takie są ostanie słowa dzisiejszej Dobrej Nowiny o zbawieniu.

CZYTAJ DALEJ

Papież spotkał się z prefektem apostolskim w Mongolii

2020-08-13 20:21

[ TEMATY ]

papież Franciszek

prefekt

Mongolia

PAP

Papież Franciszek przyjął na audiencji wyświęconego kilka dni temu na biskupa o. Giorgia Marengo, prefekta apostolskiego w Mongolii. We wrześniu, jeśli normy antypandemiczne na to pozwolą, wróci on do tego azjatyckiego kraju, w którym od 17 lat pełni posługę.

„Ponieważ wspólnota katolicka jest maleńka, bardzo ważne jest, aby troszczyć się o jak najlepsze relacje w władzami świeckimi. Trzeba kontynuować współpracę oraz wzajemną pomoc, które już istnieją. Także dlatego, że dla mojego poprzednika było to bardzo ważne. Istotne jest zwrócenie szczególnej uwagi na dialog międzyreligijny, zważywszy na to, że Mongolia jest krajem, który religijne punkty odniesienia znajduje przede wszystkim w buddyzmie i szamanizmie. Ważne jest dalsze tworzenie braterskich mostów relacji z przedstawicielami innych wyznań –uważa bp Marengo. – A więc dialog międzyreligijny, bliskość wobec biednych, najmniejszych, osób cierpiących w społeczeństwie. Podkreśliłbym również znaczenie pogłębienia kulturowego, czyli historii i tradycji, tożsamości kulturowej Mongołów, którzy mają wiele do powiedzenia i do ofiarowania reszcie ludzkości oraz pogłębienia wymiaru duchowego. Ludzi w Mongolii cechuje wielka wrażliwość i szczególnie ci, którzy przyjęli już wiarę chrześcijańską potrzebują uczynić ją bardziej swoją. Mówimy zatem o głębi, o autentyczności podążania w wierze, o szkole ciągłej modlitwy, aby ludzie mogli kroczyć łatwiej i pogodniej swoją drogą.“

Vatican News

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję