Reklama

Rodzina

Elbanowska w Sejmie: Dajcie nam, rodzicom, wybór!

Wracamy tutaj znowu z wnioskiem obywatelskim „Rodzice chcą mieć wybór”. Rodzice są w tym kraju dyskryminowani! — powiedziała z mównicy sejmowej Karolina Elbanowska ze Stowarzyszenia Rzecznik Praw Rodziców, prezentując parlamentarzystom obywatelski projekt edukacyjny.

[ TEMATY ]

dzieci

rodzice

YouTube

Karolina Elbanowska

Karolina Elbanowska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dajcie nam, rodzicom, wybór! Nie prosimy o przywileje, nie prosimy o pieniądze, nie prosimy o nic więcej, jak tylko żebyście dali nam nasze konstytucyjne prawo do decydowania o edukacji naszych dzieci! — podkreślała Elbanowska.

Zwróciła uwagę, że żadna z ostatnich ministrów edukacji nie jest zainteresowana problemami zgłaszanymi przez rodziców. Przypomniała, że na sali sejmowej nieobecna była minister Hall, gdy prezentowany był wniosek 360 tys. obywateli, ani minister Szumilas, gdy przedstawiany był wniosek z podpisami miliona obywateli. Również na dzisiejszym posiedzeniu Sejmu nie pojawiła się minister Kluzik-Rostkowska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W tym roku szkolnym do klas pierwszych ministerstwo chce wysłać dwa najliczniejsze roczniki dwutysięcznych lat — podkreśliła Elbanowska, wskazując że aż 650 tysięcy pierwszaków zostanie przyjętych do szkół.

Skutkiem tego będą takie sytuacje jak na warszawskiej Białołęce, gdzie są klasy do literki p. Za chwilę zabraknie alfabetu Taką edukację chcecie dzieciom dać dzisiaj. To jest państwo polskie. — mówiła.

Podkreśliła, że ministerstwo edukacji wielokrotnie wprowadza opinię publiczną w błąd, twierdząc że obowiązek edukacji dla sześciolatków jest unijną normą. To nie jest prawda tylko 13 państw z 37 Unii Europejskiej ma obowiązek szkolny dla sześciolatków. Pozostałe kraje dają wybór rodzicom — podkreśliła.

Ministerstwo wysyła już do pierwszej klasy dzieci pięcioletnie. Różnica między dziećmi może wynosić nawet półtora roku — mówiła przedstawiając realia innych krajów świata, w których do takich sytuacji nie dochodzi.

Mamy w stowarzyszeniu kilka linii. Na wszystkie telefony rodzice dzwonią z pytaniami w sprawie odraczania. Rodzice czują się jak w PRL-u. Pedagogowie boją się wydawać zaświadczeń o odroczeniu, żeby nie zostali zwolnieni — mówiła. Zwróciła uwagę na odgórne dyrektywy, które nakazują pedagogom i psychologom zachwalanie obowiązku szkolnego i nie pozwalają na wystawianie zaświadczeń o wskazaniu do odroczenia obowiązku szkolnego.

Reklama

Naciski na psychologów są też udziałem władz samorządowych. Psychologowie są zastraszani, nie pozwala się im mówić prawdy o tym, że sześciolatek nie ma gotowości szkolnej — podkreślała Elbanowska, przytaczając liczne opinie pedagogów i psychologów, które docierają do Stowarzyszenia.

Rodzice którzy chcą odroczyć obowiązek szkolny w innych krajach mogą to zrobić i nie ma tam żadnych nacisków — dodała.

Przekonywała, że rząd zamiast przygotować bazę szkolną, bezrefleksyjnie wprowadził program dla pięciolatków. Problem polega na tym, że brakuje przedszkoli. Wskazywała też na kwestię łączenia placówek edukacyjnych. W wielu miejscowościach maleńkie, nawet pięcioletnie dzieci chodzą do jednej szkoły z gimnazjalistami.

Dzisiaj dzieci płacą za statystykę — dodała. Podkreśliła, że z punktu widzenia samorządów najtańsze miejsca są przy szkołach, dlatego dzieci są do nich przekierowywane, a przedszkola publiczne, gdzie jest całodzienna opieka i dobre wyżywienie są likwidowane

Karolina Elbanowska przedstawiła też kwestię edukacji zmianowej. Jak się okazuje, nigdzie w Europie takiego zjawiska nie ma. Pojawia się jedynie w Pakistanie, Meksyku, Libanie i Białorusi. Liban, Indie, Pakistan to są standardy, na których wzoruje się nasze ministerstwo edukacji, mimo że nie mamy miliarda ludności jak Indie — powiedziała Elbanowska, wskazując że jeśli występuje pojęcie edukacji zmianowej, to dotyczy ono kierowców autobusów, a nie maleńkich dzieci jak sześciolatki.

Wyniki badań mówią jednoznacznie, że nauka na drugą zmianę nie jest wartościowa, dzieci uzyskują gorsze wyniki w nauce. To jest fikcja, nie edukacja — mówiła Elbanowska.

Podkreśliła też, że rząd wielokrotnie mówi o edukacji sześciolatków jako o skoku edukacyjnym. Wcześniejsze rozpoczynanie nauki nie przynosi wcale sukcesów edukacyjnych — powiedziała Elbanowska, przytaczając badania.

Reklama

Podkreśliła, że reforma obniżenia obowiązku szkolnego jest reformą przeprowadzoną z myślą o reformie emerytalnej i jak najwcześniejszemu wprowadzenia nowego pokolenia w życie zawodowe.

Karolina Elbanowska przytoczyła szereg argumentów, wskazujących że rozwój psychofizyczny sześciolatków nie pozwala na podjęcie odgórnej zasady o obowiązku szkolnym dla sześciolatków. Właśnie z tego powodu w innych krajach Unii jest ona dopuszczona tylko w formie możliwości.

Elbanowska wskazała też liczne konsekwencje wprowadzenia do szkół cateringu po wcześniejszej likwidacji stołówek szkolnych. Po tanich posiłkach dostarczanych do szkół w plastikowych opakowaniach dzieci cierpią na różnego rodzaju powikłania zdrowotne, często jedzą w pośpiechu a w przeładowanych szkołach zmuszone są do spożywania obiadu w porze drugiego śniadania. Podała przykład przetargu posiłki dla więźniów, gdzie sam opis chleba obejmował pół strony. W przetargu dla szkół widnieje jedynie punkt: chleb. Postulowała przy tym o przywrócenie stołówek szkolnych.

Szefowa Stowarzyszenie Rzecznik Praw Rodziców omówiła też sprawę darmowego podręcznika. Powołując się na ekspertyzy specjalistów, wskazała że „Nasz Elementarz” jest bublem, a większość nauczycieli twierdzi, iż jakość nauczania spada w wyniku jego zastosowania.

Przypomniała też, że była minister Katarzyna Hall prowadzi prywatną szkołę, za którą rodzice płacą 1000 zł. miesięcznie. Założenie tej szkoły możliwe było dzięki wprowadzeniu przepisów, z których sama - jako właścicielka szkoły - teraz korzysta.

Masowa likwidacja szkół jest właśnie zasługą tej samej reformy wprowadzonej przez panią minister w 2011 roku — podkreśliła Karolina Elbanowska. Na zakończenie swojego przemówienia otrzymała owacje na stojąco.

2015-03-05 07:46

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jezusowi zależy, aby bardziej kochać Jego, niż swoich najbliższych

[ TEMATY ]

pielgrzymka

miłość

homilia

rodzice

Licheń

Fot. Janusz Rosikon/Rosikon Press

- Jezusowi zależy, aby bardziej kochać Jego, niż swoich najbliższych i samego siebie – powiedział ks. Janusz Kumala MIC do pątników, którzy w dniach 7-8 września uczestniczyli w I Ogólnopolskiej Pielgrzymce Rodziców do Domu Matki w Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej.

Podczas Mszy Św. inauguracyjnej rodzice dziękowali za powołanie rodzicielskie, a małżonkowie odnowili tradycyjnie śluby małżeńskie. Pierwszy dzień pielgrzymki zwieńczył Apel maryjny z procesją. Drugi dzień modlitw za rodziców rozpoczął się modlitwą różańcową w intencji matek i ojców samotnie wychowujących dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Panie! Spraw, by moje życie jaśniało Twoją chwałą!

2024-04-26 11:09

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Człowiek nierzadko boi „odsłonić się” w pełni, pokazać, kim w rzeczywistości jest, co myśli i w co wierzy, co uważa za słuszne, czego chciałby bronić, a co odrzuca. Obawia się, że ewentualna szczerość może mu zaszkodzić, zablokować awans, przerwać lub utrudnić karierę, postawić go w złym świetle itd., dlatego woli „się ukryć”, nie ujawniać do końca swoich myśli, nie powiedzieć o swoich ukrytych pragnieniach, zataić autentyczne cele, prawdziwe intencje. Taka postawa nie płynie z wiary. Nie zachęca innych do jej przyjęcia. Chwała Boga nie jaśnieje.

Ewangelia (J 15, 1-8)

CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję