"Wielka cisza spowiła ziemię; wielka na niej cisza i pustka. Cisza wielka, bo Król zasnął". Słowa tej starożytnej homilii przypomina Kościół w Liturgii Godzin Wielkiej Soboty. Odzwierciedlają one w pełni
nastrój tego dnia. Z jednej strony powaga, bo Pan leży w grobie, ale już radość oczekiwania, bo wkrótce nastanie "błogosławiona noc, która godna była poznać czas i godzinę zmartwychwstania Chrystusa".
W takiej atmosferze dokonuje się poświęcenie pokarmów. Zwyczaj ten przetrwał w tak pięknej oprawie bodajże tylko w Polsce. Tylko u nas wśród "święconki" spotkamy barwne pisanki czy choćby kraszanki,
chociaż też coraz rzadziej. Ginie powoli piękna ludowa sztuka sporządzania pięknych pisanek tak charakterystycznych dla poszczególnych regionów naszego kraju.
"Święcone" wywodzi się podobno z tradycji pogańskiej. Zostało uznane przez Kościół i "ochrzczone"; nadano mu inny, głęboki sens. Chrystus zmartwychwstając wywyższył naszą ludzką naturę przeznaczając
ją do chwały wiecznej. Pokarm dający siły i zdrowie ciału godny jest, aby uczczono go przez poświęcenie. Godny jest, aby go szanowano, stąd przekonanie, że nic ze "święconego" nie może się sponiewierać,
a resztki należy spalić w ogniu.
W porze wieczornej rozpoczyna się nabożeństwo Wigilii Paschalnej. Rozpoczyna je poświęcenie ognia, a kończy Msza Zmartwychwstania Pańskiego z często powtarzającym się refrenem "Alleluja" - tak charakterystycznym
dla tych świąt. Liturgia bogata i długa, ale kto odmierzałby czas dla Pana w dniu, w którym On zmartwychwstał.
Szybko mijają godziny oczekiwania. Nim słońce wzejdzie, radość wybuchnie w nas głośnym śpiewem: "Wesoły nam dzień dziś nastał... tego dnia Chrystus zmartwychwstał. Alleluja!".
Czy wiesz kto wynalazł lampki na choinkę? Kiedyś takie lampki to był luksus. Dzisiaj luksusem jest „światło w sercu” – sens, spokój, przejrzystość. To nie jest film o „ładnej pobożności”. To jest odcinek o odwadze. Jeśli czujesz, że migające lampki nie wystarczą, jeśli męczy Cię udawanie, jeśli masz wątpliwości, których nikt nie rozumie – ten odcinek jest dla Ciebie.
Dzisiaj spotykamy Jana Chrzciciela – proroka Adwentu, człowieka radykalnie wolnego, który nie dał się systemowi „kupić” ani zaszantażować. Jego prostota jest nieprzyjemna jak wielbłądzia skóra na gołym ciele, ale dzięki niej może mówić prawdę bez kompromisów.
We Wrocławiu odbyła się uroczysta gala finałowa 40. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Maksymiliany 2025, zamykająca jubileuszową edycję wydarzenia, które od czterech dekad promuje kino inspirowane wartościami chrześcijańskimi, humanistycznymi i personalistycznymi. Tegoroczne hasło festiwalu – „A nadzieja zawieść nie może” (Rz 5,5) – wyznaczyło duchowy i artystyczny wymiar całego programu.
Galę poprowadzili Jerzy Skoczylas i Agnieszka Damrych, łącząc elegancję słowa, refleksję i charakterystyczny dla jubileuszu ton wspólnotowego święta kultury. Oprawę muzyczną zapewnił duet Paulina Jeżewska (wokal) i Olek Misiewicz (fortepian), a także sami prowadzący, wykonując przedwojenne utwory związane z filmem, które nadały wieczorowi szczególny, osobisty charakter.
Şanlıurfa, miasto w południowo--wschodniej Turcji, na równinie Charan
Archeolodzy w Turcji odkryli fresk z wczesnochrześcijańskiej epoki Anatolii, przedstawiającego Jezusa o rzymskich rysach jako „Dobrego Pasterza”. Malowidło odnaleziono w sierpniu br. w podziemnym grobowcu w pobliżu Izniku, miasta w północno-zachodniej Turcji, które zapisało się w historii chrześcijaństwa jako miejsce I Soboru Nicejskiego w 325 r. n.e. Papież Leon XIV niedawno odwiedził to miasto w ramach swojej pierwszej podróży zagranicznej.
W tamtym czasie region należał do Imperium Rzymskiego, a grobowiec w wiosce Hisardere datowany jest na III wiek, okres, gdy chrześcijanie wciąż doświadczali powszechnych prześladowań. Fresk Dobrego Pasterza ukazuje młodzieńczego, ogolonego Jezusa, ubranego w togę i niosącego kozę na ramionach. Badacze podkreślają, że jest to jeden z nielicznych przykładów w Anatolii, gdzie Jezus został przedstawiony z wyraźnie rzymskimi atrybutami.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.