Reklama

Kościół

Dwa chrześcijańskie płuca

„Europa musi rozwijać ducha wzajemnego zrozumienia i współpracy, oddychając swymi dwoma chrześcijańskimi płucami – wschodnim i zachodnim – dobrym powietrzem solidarności” – podkreślili biskupi w komunikacie po obradach Zgromadzenia Plenarnego Rady Konferencji Episkopatów Europy

Niedziela Ogólnopolska 38/2018, str. 14

[ TEMATY ]

Kościół

BP KEP

Pamiątkowe zdjęcie uczestników Zebrania Plenarnego CCEE

Pamiątkowe zdjęcie uczestników
Zebrania Plenarnego CCEE

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zgromadzenia Rady (CCEE), w której skład wchodzą przewodniczący episkopatów oraz hierarchowie będący jedynymi ordynariuszami w swoich krajach, odbywają się co roku. Teraz zgromadzenie miało miejsce w dniach 13-16 września br. w Poznaniu, a obrady skoncentrowały się wokół tematyki wolontariatu i solidarności, a także wyzwań, przed którymi stoi Kościół w Europie. Wolontariat, solidarność międzyludzką – dziś powszechne, żywe i poruszające miliony chrześcijan – warto umacniać i rozwijać, tym bardziej że problemy, z jakimi borykają się Europa i współczesny świat, są coraz większe.

– Gdyby Europa straciła poczucie solidarności między poszczególnymi osobami, narodami i państwami, zdradziłaby swe chrześcijańskie przesłanie, a to oznaczałoby zubożenie i regres cywilizacji europejskiej – zaznaczył w swoim wystąpieniu kard. Angelo Bagnasco.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Właściwe drogi

Reklama

Biskupi zwrócili uwagę na nowy rodzaj ubóstwa, które wiąże się z brakiem poszanowania dla życia, rozbiciem rodziny, narzucaniem kultury gender, ograniczaniem wolności, także tej religijnej, oraz na kwestie dotyczące migrantów. Podkreślili też konieczność dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego oraz dialogu obywatelskiego w czasie narastania napięć na naszym kontynencie. „Także na tym froncie chrześcijanie zaangażowani w wolontariat mogą pielęgnować istotne wspólne działania w ramach odnowionej solidarności na rzecz sprawiedliwości, pokoju i zasady pomocniczości” – wskazali w komunikacie biskupi.

Dyskusja na temat migracji też znalazła odzwierciedlenie w komunikacie. „ (...) Stwierdzamy za Ojcem Świętym Franciszkiem, że solidarność jest właściwą i niezbywalną drogą stawiania czoła problemom narodowym, międzynarodowym i światowym. Składa się na nią przyjęcie, integracja oraz każda możliwa forma” – napisali biskupi.

Jak wyjaśnił abp Stanisław Gądecki, wiceprzewodniczący CCEE, okazją do spotkania w Poznaniu było 1050-lecie biskupstwa poznańskiego oraz 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, do czego bardzo przyczynił się Kościół. W Kościele były obecne polska kultura, dzieła edukacyjne, społeczne i charytatywne. Prześladowania Kościoła ze strony zaborców – powiedział abp Gądecki – nie zdołały go zniszczyć, a nawet wzmocniły jego autorytet.

Polska marka

Gośćmi zgromadzenia byli szef rządu i prezydent Polski. Premier Mateusz Morawiecki – w wystąpieniu nawiązującym do głównego tematu zgromadzenia – zaznaczył, że Polskę i Europę łączy solidaryzm, który jest dzieckiem Kościoła. Solidarność jest polską marką, żywym wcieleniem polskiego ducha, a także „koroną drzewa wyrastającego z chrześcijańskich korzeni i naszym najcenniejszym wkładem w teraźniejszość i przyszłość Europy”. Solidaryzm i wolność budowana przez polskie państwo są zakotwiczone w nauce Kościoła, w tradycji chrześcijaństwa i tradycji Europy, która tak wysoko postawiła godność człowieka, ale również zawsze przypominała o obowiązkach wobec wspólnoty i bliskich.

Do 100-lecia odzyskania niepodległości nawiązał prezydent RP Andrzej Duda. – W dziejach narodu Kościół zawsze odgrywał rolę wyjątkową, a jego misja nabierała znaczenia w czasach niewoli – zaznaczył. Państwo i tradycja narodu mieszkały przez te trudne lata – jak podkreślił – w kaplicach, kruchtach kościoła i w liturgii. Polscy bojownicy sprawy narodowej w świątyniach, klasztorach i plebaniach znajdowali oparcie i schronienie przed prześladowcami, sami zaś duchowni aktywnie włączali się w działania konspiracyjne i powstańcze, sprawując posługę kapelanów; umacniali wiarę i morale żołnierzy, powstańców – ocenił prezydent.

2018-09-19 10:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrystusowa geneza Kościoła (2)

Niedziela świdnicka 27/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

Kościół

Ks. Zbigniew Chromy

Rzym. Plac św. Piotra. Pałac Apostolski

Rzym. Plac św. Piotra. Pałac Apostolski
W konstytucji soborowej „Lumen gentium” dominuje teologiczne ujęcie genezy Kościoła. Czytamy tam m.in., że: „Misterium Kościoła ujawnia się w jego założeniu. Pan Jezus bowiem zapoczątkował swój Kościół, głosząc radosną nowinę, a mianowicie nadejścia królestwa Bożego obiecanego od wieków (...) Królestwo to zajaśniało ludziom w słowie czynach i w obecności Chrystusa (...) Dlatego Kościół (...) otrzymał posłannictwo głoszenia i krzewienia królestwa Chrystusa i Boga wśród wszystkich narodów i stanowi zalążek tego królestwa na ziemi” (KK 5). Widać więc, że Kościół i królestwo pozostają ze sobą w ścisłej relacji. W encyklice „Redeptoris missio” Jan Paweł II, nawiązując do soborowej konstytucji, pisze, że „Kościół niebędący celem samym w sobie jest przyporządkowany królestwu Bożemu, którego jest zalążkiem” (RMi 14). W takie przedpaschalne rozumienie początków Kościoła włącza się dokument Międzynarodowej Komisji Teologicznej z 1985 r., podpisany przez ówczesnego prefekta Kongregacji Nauki Wiary kard. Josepha Ratzingera, który omawia rozwój i poszczególne etapy w procesie zakładania Kościoła. W życiu Jezusa można wskazać na wiele aktów, które mają charakter aktów założycielskich – poczynając od powołania Dwunastu. We wspomnianym dokumencie Międzynarodowej Komisji Teologicznej etapami tymi są: „starotestamentalne obietnice dotyczące Ludu Bożego, które dostrzega się w nauczaniu Jezusa i które zachowują swą moc zbawczą; wezwanie Jezusa do nawrócenia i wiary w Niego, kierowane do wszystkich ludzi; nadanie imienia Szymonowi Piotrowi, jego szczególne miejsce w gronie uczniów i jego misja; odrzucenie Jezusa przez Izrael i pękniecie pomiędzy ludem Starego Przymierza i uczniami Jezusa; historyczny fakt, że Jezus podczas ustanowienia Eucharystii oraz w swej dobrowolnie przyjętej męce i śmierci nieustannie głosi powszechne królestwo Boże, które polega na darze życia wszystkim ludziom; odbudowanie, dzięki zmartwychwstaniu Pana, złamanej wspólnoty pomiędzy Jezusem i Jego uczniami oraz wprowadzenie ich – po wydarzeniach paschalnych – we właściwe życie eklezjalne; zesłanie Ducha Świętego, który czyni z Kościoła prawdziwe dzieło Boga; posłanie uczniów do pogan i powstanie Kościoła pogan; ostateczne zerwanie między prawdziwym Izraelem a judaizmem”. Według tego dokumentu, żadna z tych faz nie może być traktowana oddzielnie jako moment ustanowienia Kościoła, a razem złączone pokazują, że założenie Kościoła trzeba rozumieć jako proces historyczny. Uzupełniającym w tym względzie jest inny dokument tejże Międzynarodowej Komisji Teologicznej na temat świadomości Jezusa (1985), który stwierdza, że Jezus, aby zrealizować swoją misję zbawczą, chciał wprowadzić ludzi w porządek królestwa i zgromadzić wokół siebie, a dla dokonania tego zamysłu dokonał konkretnych aktów, które w całości mogą być rozumiane wyłącznie jako
CZYTAJ DALEJ

Dziewica i męczennica o wypróbowanej wierze

Niedziela kielecka 40/2015, str. 4-5

[ TEMATY ]

święta

WD

Św. Tekla z kościoła w Krzyżanowicach

Św. Tekla z kościoła w Krzyżanowicach

Tekla to patronka czczona jako święta Kościoła katolickiego i prawosławnego, uznawana jest za pierwszą męczennicę Kościoła. W Polsce znana jest od wieków. W diecezji kieleckiej jej wezwanie noszą kościoły w Wolicy k. Gór Pińczowskich, w Gnojnie, gdzie patronuje kościołowi razem ze św. Janem, w Piotrkowicach – ze św. Pawłem i w Krzyżanowicach. W tej świątyni każdy odnajdzie ducha i charyzmat św. Tekli, ale i esencję klasycyzmu w architekturze oraz piękne malarstwo epoki stanisławowskiej

Parafia istniała tutaj już na przełomie XII i XIII wieku. Pierwszy kościół ufundował Benedykt Jaksa, ale konsekrowany był dopiero przez bp. Tomasza Oborskiego w 1626 r.
CZYTAJ DALEJ

Dyrektor krajowego biura ŚDM: w spotkaniu z papieżem w Seulu spodziewamy się ok 2,5 tys. Polaków

2025-09-25 07:16

[ TEMATY ]

Światowe Dni Młodzieży

sdmpolska.pl

Szacujemy, że w Światowych Dniach Młodzieży w Seulu w 2027 roku weźmie udział ok. 2-2,5 tys. młodych z Polski - powiedział PAP dyrektor Krajowego Biura Organizacyjnego ŚDM ks. Tomasz Koprianiuk. Dodał, że szacowany koszt dwutygodniowego wyjazdu wyniesie ok. 7 tys. zł.

W Polsce rozpoczęły się już przygotowania do 41. Światowych Dni Młodzieży (ŚDM), które odbędą w dniach 3-8 sierpnia 2027 roku w stolicy Korei Południowej. Wydarzenie będzie przebiegało pod hasłem „Odwagi! Ja zwyciężyłem świat!”. Słowa zostały zaczerpnięte z mowy pożegnalnej Jezusa do uczniów z Ewangelii św. Jana.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję