Reklama

Z Jasnej Góry

Niedziela Ogólnopolska 21/2018, str. 12

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szkoły prymasowskie

Pod patronatem kard. Stefana Wyszyńskiego

Słowa kard. Stefana Wyszyńskiego: „Kocham Ojczyznę więcej niż własne serce” towarzyszyły 9. Pielgrzymce Szkół Prymasowskich, która odbyła się 16 maja br. i zgromadziła ok. 500 osób reprezentujących środowisko szkół noszących imię kard. Wyszyńskiego z całej Polski. – Hasło pielgrzymki wiąże się ze 100-leciem odzyskania przez Polskę niepodległości, które przeżywamy. Chcemy od patrona naszych szkół uczyć się miłości do Ojczyzny, ale też szacunku do drugiego człowieka i tego wszystkiego, o czym nauczał Prymas Polski w czasie swojego posługiwania – podkreśliła Iwona Czarcińska, wiceprezes Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół im. kard. Stefana Wyszyńskiego.

Mszy św. przewodniczył bp Andrzej Przybylski z Częstochowy. – Naprawdę nigdzie nie można lepiej zrozumieć czcigodnego sługi Bożego Prymasa Tysiąclecia kard. Stefana Wyszyńskiego niż tutaj, na Jasnej Górze. To właśnie w tym miejscu bije serce Matki Jezusa, w tym miejscu bije serce naszego narodu, Polski – podkreślił. – A my możemy dodać, że w tym sercu, tu, na Jasnej Górze, bije też serce Księdza Prymasa. Dlatego tu jesteśmy jako rodzina jego szkół, żeby wpatrzeć się i wsłuchać w to, co mówi do nas Matka Boża, bo tak żył, tak działał, tak myślał Ksiądz Prymas – dodał bp Przybylski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

***

Bankowcy

Wdzięczność za odzyskaną wolność Polski

Reklama

Blisko 4 tys. pracowników sektora bankowego przybyło 12 maja br. na 33. Pielgrzymkę Bankowców. Mszy św. na Szczycie Jasnogórskim przewodniczył bp Antoni Długosz z Częstochowy, a koncelebrował m.in. ks. Ryszard Umański – częstochowski duszpasterz bankowców. Obecni byli m.in.: Krzysztof Pietraszkiewicz – prezes Związku Banków Polskich, Rafael Lelito – prezes Podkarpackich Banków Spółdzielczych, a także Karol Zarajczyk – prezes Zarządu firmy Ursus SA, wieloletniego darczyńcy Jasnej Góry. Spotkanie przygotowało Duszpasterstwo Bankowców Nazaret z Częstochowy.

***

Powołania

Modlitwa za osoby powołane

Z udziałem kilkuset osób 12 maja br. odbyła się 55. Pielgrzymka Rodzin Osób Powołanych i Wspierających Powołania. Obecny był bp Marek Solarczyk – delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Powołań. – Ta pielgrzymka jest okazją do podziękowania, do modlitwy za tych, którzy systematycznie, każdego dnia, w każdej chwili życia swoją życzliwością, swoją modlitwą stają przy osobach przeżywających powołanie i je wspierają – powiedział.

***

Kierowcy

W duchu i prawdzie na drogach

Reklama

Pod hasłem: „W duchu i prawdzie na drogach” w dniach 11-12 maja br. odbyła się 17. Ogólnopolska Pielgrzymka Kierowców na Jasną Górę. Główną intencją była prośba o poprawę bezpieczeństwa na drogach i pomoc dla misjonarzy. Na pielgrzymkę przybyli zawodowi kierowcy rajdowi z zespołu Orlen Team – motocykliści Jacek Czachor i Marek Dąbrowski. Wzięli w niej udział nie tylko kierujący pojazdami i duszpasterze kierowców, ale także ludzie bezpośrednio odpowiedzialni za bezpieczeństwo ruchu drogowego i związani z tą dziedziną, przedstawiciele mobilnych służb celnych, instruktorzy jazdy, przedstawiciele instytucji związanych z ruchem drogowym, uczniowie szkół samochodowych, przyjaciele i ofiarodawcy MIVA Polska. Pielgrzymowali też misjonarze, którzy dzięki Akcji św. Krzysztof – 1 grosz za jeden bezpiecznie przejechany kilometr stali się posiadaczami środków transportu, z ks. Marianem Midurą – krajowym duszpasterzem kierowców oraz ks. Jerzym Kraśnickim – dyrektorem MIVA Polska. Ks. Kraśnicki zwrócił uwagę, że zaangażowanie wielu kierowców i ludzi dobrej woli przyczyniło się do zrealizowania prawie 100 projektów na pojazdy misyjne.

Mszy św. przewodniczył bp Jerzy Maculewicz – administrator apostolski w Uzbekistanie.

***

Krótko

* 11 maja br. na Jasnej Górze modlił się kard. Giuseppe Versaldi – prefekt Kongregacji Edukacji Katolickiej, który przybył do Polski, aby przewodniczyć uroczystościom ku czci św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Krakowie na Skałce. – Jestem bardzo szczęśliwy, że mogłem przybyć tutaj, na Jasną Górę. Słyszałem wiele o tym sanktuarium maryjnym, które jest dla Polaków najważniejszym sanktuarium narodowym, słyszałem o wierze polskiego ludu i chciałem tutaj przybyć – wyznał kard. Versaldi.

* 13 maja br. z parafii pw. Świętych Cyryla i Metodego w Knurowie k. Gliwic przybyła 4. Pielgrzymka Biegowa. Do biegaczy (18 osób) dołączyła 22-osobowa grupa rowerzystów. Organizatorami pielgrzymki byli ks. Mirosław Pelc – proboszcz parafii w Knurowie oraz Marian Płaszczyk – rycerz Czarnej Madonny.

www.jasnagora.com

2018-05-23 10:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrystus Król i Jego Królestwo

Niedziela przemyska 47/2004

[ TEMATY ]

Chrystus Król

uroczystość Chrystusa Króla

wikipedia.org

Sąd Ostateczny (fresk Michała Anioła)

Sąd Ostateczny (fresk Michała Anioła)

W 1980 r. rozpoczęto gruntowne czyszczenie i restaurację Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Po usunięciu pyłu i brudu nagromadzonego przez ponad czterysta lat zostały odsłonięte w pierwotnym blasku wspaniałe malowidła znamienitych artystów. Wśród nich, na ścianie ołtarza, znajduje się monumentalny fresk Michała Anioła „Sąd Ostateczny”, który powstał w latach 1536-1541. To jedno z najwspanialszych arcydzieł sztuki renesansu. Artysta w mistrzowski sposób posługując się kolorami oraz z wielkim poczuciem ruchu, ukazał na obrazie wzrastające napięcie i oczekiwanie osób, które otaczają Chrystusa. Pośrodku On, surowy i nieubłagany, sprawuje Sąd. To wyobrażenie zakłada sędziowską, a zarazem królewską godność Chrystusa.

W 34. niedzielę zwykłą, ostatnią w roku liturgicznym, staje także przed nami Jezus Chrystus jako Król Wszechświata. Kult Chrystusa Króla wyrósł z nabożeństwa do Serca Jezusowego. Na prośbę biskupów polskich, za pontyfikatu papieża Klemensa XIII w 1765 r. została wprowadzona uroczystość Serca Jezusowego, w piątek po oktawie Bożego Ciała. Papież bł. Pius IX w 1856 r. rozciągnął obchody tego święta na cały Kościół. W 1925 r. papież Pius XI wydał encyklikę Quas primas i na mocy posiadanej władzy zaprowadził do liturgii kościelnej osobne święto Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Wyznaczył je na ostatnią niedzielę października i polecił, aby w tym dniu corocznie oddawano całą ludzkość Najświętszemu Sercu Jezusowemu. Podczas reformy kalendarza liturgicznego, po Soborze Watykańskim II, papież Paweł VI przeniósł to święto w 1969 r. na ostatnią niedzielę roku liturgicznego nadając mu nazwę Uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Chociaż uroczystość została wprowadzona stosunkowo niedawno (79 lat temu), to odniesienie tytułu królewskiego do Boga było używane w Biblii dla wyrażenia tajemnicy Pana, który zasiadając na niebieskim tronie jest władny objąć, prowadzić cały kosmos i nim rządzić. Na kartach Pisma Świętego obraz króla zasiadającego na tronie pierwszy raz zjawia się w pieśni Mojżesza i Miriam: „Pan jest królem na zawsze, na wieki!” (Wj 15,18). Idea wiecznego królowania Boga powraca wielokrotnie w innych księgach. Jego panowanie trwa od niepamiętnych czasów (por. Ps 74; 93). W starotestamentowych Księgach Sędziów i Samuela królowanie Pana nad swym ludem wyklucza ludzką władzę królewską jako właściwą formę sprawowania rządów nad ludem Przymierza. Ustanowienie Saula, a potem Dawida królem wymagało szczególnego przyzwolenia Bożego. Królewski dom Dawidowy nie obala najwyższej władzy Boga, jest On nadal najwyższym Władcą, Panem całej ludzkości i Królem Izraela. Bóg panuje nad swoim ludem i nad królem Izraela. Biblijny obraz panowania Bożego ogarnia swym zasięgiem wszystkie narody. Bóg sprawuje nad wszystkimi suwerenną władzę, a w czasach ostatecznych wszystkie narody oddadzą Mu cześć. Psalm 93 pięknie chwali królowanie Boga: „Pan króluje, oblókł się w majestat, Pan przywdział potęgę i nią się przepasał: tak utwierdził świat, że się nie zachwieje…” (w. 1). Podobnie Psalm 47 oraz Psalmy 96-99 są pięknymi hymnami na cześć Boga-Króla. Panowanie Boga obejmuje wszystkie siły natury oraz wszystkich bogów, których czczą ludzie. Pan Bóg panuje w niebie, a Stary Testament wymienia Arkę Przymierza jako tron Boży (1 Sm 4,4; Ps 99,1). Prorok Izajasz ukazuje Boga na wysokim i wyniosłym tronie w otoczeniu serafinów oddających Mu cześć. Prorok Zachariasz głosi, że Bogu należy się chwała od wszystkich narodów. Nowy Testament ukazuje często Pana Jezusa jako króla. Ten obraz nawiązuje do przepowiedni króla z rodu Dawida oraz pochodzącej ze Starego Testamentu idei Mesjasza. Mesjasz - z języka hebrajskiego - znaczy „namaszczony, pomazaniec”. Te określenia zostały przejęte przez język grecki (messias), co po przetłumaczeniu zostało odzwierciedlone w formie „christos”. Jezus Chrystus, jak wykazuje Ewangelista Mateusz (1,1) i Apostoł Narodów w Liście do Rzymian (1, 3), jest potomkiem Dawida. Jest więc królewskim pomazańcem, jak wskazują na Niego liczne proroctwa ze Starego Testamentu. W Ewangeliach Jezusa nazwano Synem Dawida, królem Żydów lub królem Izraela. Podczas procesu sądowego przed Piłatem tych tytułów używają Jego wrogowie - oskarżyciele. Jezus potwierdził wprost swą królewską godność odpowiadając na pytanie najwyższego arcykapłana: „Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?” (Mk 14,61). Jezus odpowiedział wtedy: „Ja Jestem [Mesjaszem]. Ujrzycie Syna Człowieczego siedzącego po prawicy Wszechmocnego i nadchodzącego z obłokami niebieskimi” (Mk 14,62). Opis królewskiego panowania Chrystusa osiąga swoje apogeum w Księdze Apokalipsy. Bóg przez św. Jana przedstawia Jezusa jako Króla królów i Pana panów (por. 19,16; 17,14). Jezus Chrystus zajmuje w proroczej wizji Nowego Testamentu miejsce należne Bogu w tekstach Starego Testamentu mówiących o Jego panowaniu. Jezus Chrystus jest Królem narodów lub wieków. Apokaliptyk ukazuje w większej części swej księgi zwycięstwo Boga nad mocami zła. W Nowym Testamencie, w osobie Jezusa Chrystusa połączone są urzędy proroka, kapłana, sędziego i króla ze Starego Testamentu. Jezus jest królem wywyższonym ponad wszystko i ponad wszystkich; przed Nim zegnie się każde kolano, jak trafnie ujął to św. Paweł w Liście do Filipian (por. 2,9-11). Jezus Chrystus jest Królem. A Jego królestwo? Liturgia mszalna mówi w prefacji - uroczystym wezwaniu do dziękczynienia - że jest to „wieczne i powszechne Królestwo: królestwo prawdy i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju” (MR 205*). Odwołajmy się jednak do Pisma Świętego Nowego Testamentu, w którym jest o nim mowa ponad 100 razy, najczęściej w przypowieściach. Niektóre przypowieści są przedstawione przez różnych Ewangelistów. Założenie Królestwa Bożego opisuje Jezus w przypowieści o zasiewie i jego różnych wynikach. To królestwo charakteryzuje się dynamizmem rozwoju. Ukazany jest on jako zasiew rosnący własną siłą lub jako ziarno gorczycy czy zaczyn chlebowy. Najwyższą wartość Królestwa Bożego przedstawiają przypowieści o skarbie ukrytym w roli i drogocennej perle, o wieży i wojnie. Pomimo zainaugurowania Królestwa Bożego na ziemi, na świecie istnieje zło, co odzwierciedla przypowieść o chwaście oraz o sieci zagarniającej różne ryby: dobre i złe. W Królestwie Bożym obowiązują inne, nowe kryteria oceny, w stosunku do ludzkich królestw. O tej nowej skali opowiadają przypowieści o faryzeuszu i celniku, o głupim bogaczu, który zbudował nowe spichlerze; bogaczu, który się świetnie bawił i o Łazarzu; robotnikach w winnicy, o dwu skreślonych długach (jawnogrzesznica), zaginionej owcy, zagubionej drachmie oraz o synu marnotrawnym. Cechy królestwa, które można poznać z nauczania Jezusa budzą w niektórych słuchaczach zasadniczy opór. Kapitalnie przedstawia to przypowieść o dziatwie na rynku, przypowieść o dwóch synach wobec rozkazu ojcowskiego, przypowieść o wielkiej uczcie i niegrzecznych zaproszonych, o nieurodzajnym drzewie figowym i o przewrotnych rolnikach - dzierżawcach winnicy. Dla Królestwa Bożego potrzeba się poświęcić. Wzywa nas do tego przypowieść o obrotnym (nieuczciwym) rządcy oraz o minach i talentach. Wobec takich wymagań Pan Jezus daje wskazówki w postaci nowego przykazania, aby się nie pogubić w drodze. Odzwierciedlają je przypowieści o nielitościwym współsłudze i miłosiernym Samarytaninie. W Królestwie Bożym obowiązuje modlitwa, która czyni prawdziwymi synami. Przykładem ducha modlitwy jest przypowieść o natrętnym przyjacielu i ukazująca niesprawiedliwego sędziego, który ugina się wobec wielkiej wytrwałości ubogiej wdowy. Królestwo Boże już się rozpoczęło. Kościół jest - jeszcze niedoskonałą - fazą jego realizacji. Kiedy nadejdzie Król, królestwo Boże stanie się w całej pełni. Do gotowości i czujności na Jego przyjście wzywają nas przypowieści o czujnym odźwiernym, czujnym gospodarzu, słudze wiernym i niewiernym, dziesięciu pannach i sługach nagrodzonych za czujność. Z okazji uroczystości ku czci Chrystusa Króla spojrzeliśmy na samego Chrystusa i na Jego Królestwo. W dobie powszechnej demokratyzacji; w epoce, gdy już królestwa ziemskie można policzyć na palcach - odwołaliśmy się nieco do biblijnej idei królowania Boga, która w nauczaniu Chrystusa otrzymała swój definitywny kształt, stając się synonimem zbawienia człowieka. Docierając bowiem w liturgii do końca roku, trzeba spojrzeć na rzeczy ostateczne, na cel ludzkiego życia, którym jest wieczne zbawienie. W archidiecezji przemyskiej majestatyczny tytuł Chrystusa Króla noszą parafie w: Jarosławiu, Łańcucie, Łubnie Opacem, Przeworsku, Sanoku i Trzcianie-Zawadce. Godną zauważenia jest monumentalna figura Chrystusa Króla stojąca w Rakszawie przy drodze Łańcut - Leżajsk, wskazująca drogę do kościoła. Z kolei w Jarosławiu, w pobliżu kościoła pw. Ducha Świętego, stoi od niedawna figura, jako materialny znak poświęcenia miasta Chrystusowi Królowi. Kult Chrystusa Króla jest bardzo żywy, bo wyrasta z dobrze rozwiniętego nabożeństwa do Bożego Serca, zaprowadzonego przez św. bp. Józefa Sebastiana Pelczara. Jezus Chrystus - Odkupiciel ludzkości, jest darem Ojca ze swego ukochanego, Jednorodzonego Syna, darem tym większym, że z Bożego Serca płyną dla nas życiodajne, oczyszczające zdroje Krwi. Królestwo Boże jest także darem, wobec którego, tak jak w przypadku Chrystusa, trzeba zająć osobiste stanowisko: przyjąć je z wdzięcznością lub odrzucić. Przyjąć królestwo - i to jako wartość bezwzględnie najwyższą - to przyjąć samego Chrystusa-Króla, a przyjąć nie tylko z Jego programem, prawem i wymaganiami, ale i z Jego miłością, która przemienia świat. Przyjąć zaś, to nie znaczy uznać tylko w teorii, ale całkowicie się zaangażować w tę jedyną sprawę, która wszystko przetrwa. Nasze pragnienie wyrażajmy w słowach z Modlitwy Pańskiej: „Przyjdź Królestwo Twoje!”
CZYTAJ DALEJ

Papież dziękuje za nowych błogosławionych i ogłasza daty kanonizacji dwóch nowych świętych

2024-11-24 13:05

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty przypomniał o wczorajszej beatyfikacji w Barcelonie dwóch męczenników z okresu hiszpańskiej wojny domowej, a także ogłosił, że 27 kwietnia przyszłego roku ma zamiar kanonizować bł. Karola Acutisa, a 3 sierpnia bł. Piotra Jerzego Frassatiego.

Podziel się cytatem Jak już ogłoszono, 27 kwietnia, w ramach Jubileuszu Młodzieży Szkolnej, ogłoszę świętym błogosławionego Karola Acutisa. Ponadto, poinformowany przez Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych, że pozytywnie dobiega końca sprawa Piotra Jerzego Frassatiego, mam zamiar kanonizować go 3 sierpnia przyszłego roku, podczas Jubileuszu Młodzieży, po uzyskaniu opinii kardynałów. Oklaski dla kolejnych nowych świętych!
CZYTAJ DALEJ

Dzień wspólnot ERM w Chojnowie.

2024-11-25 06:46

[ TEMATY ]

ERM

Chojnów

Chrystusa Króla

ks. Waldemar Wesołowski

Miejsce nie jest przypadkowe, bowiem w tej parafii znajdują się relikwie bł. Imeldy Lambertini, patronki dzieci komunijnych. Jest także ikona i figura błogosławionej, które parafia otrzymała z Bolonii. Dlatego też parafia stała się centrum Eucharystycznego Ruchu Młodych.

Tegoroczne spotkani przebiegało w duchu przygotowań do Jubileuszu 2025, jaki już wkrótce zostanie zainaugurowany w Rzymie. Na dzień wspólnot przyjechało ponad 70 dzieci wraz z opiekunami. Wszystko rozpoczęło się od adoracji Najświętszego Sakramentu. Eucharystii przewodniczył proboszcz ks. Marek Osmulski, który wyjaśnił dzieciom historię znaczenie powstania uroczystości Chrystusa Króla, wyjaśnił też znaczenie słowa „jubileusz”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję