Na sławę, pełne sale koncertowe i spore nakłady płyt Kazik Staszewski ciężko sam sobie zapracował. Dziś ma taką pozycję, że cokolwiek wyda, zaśpiewa, to przyciągnie uwagę. Jednak „Tata Kazika kontra Hedora” – jego trzecia płyta z utworami do tekstów ojca – okaże się sukcesem nie tylko ze względu na markę twórcy. Dla wielbicieli twórczości Kazika Staszewskiego płyty „Tata Kazika” i „Tata 2”, nagrane z grupą Kult w latach 90. XX wieku, należą do najważniejszych w rozległej dyskografii artysty. Obie sprzedały się w kilkuset tysiącach egzemplarzy, a niektóre z piosenek (m.in. „Baranek”, „Celina”, „Knajpa morderców”) do dziś są przebojami.
Tym razem płytę prezentującą twórczość Stanisława Staszewskiego – poety, barda stołecznej bohemy wczesnych lat PRL-u Kazik nagrał z Kwartetem ProForma, reprezentującym nurt piosenki autorskiej. Wiersze Staszewskiego seniora, do których teraz skomponowano melodie, zostały odnalezione po latach w rodzinnych szpargałach. Efektem jest album zawierający kilkanaście piosenek o stylistyce podobnej do tych z poprzednich płyt, z balladowo-biesiadnym zacięciem. W użyciu są gitary, akordeon, pianino, tamburyn i trąbka, a więc zestaw obowiązkowy do wykonywania nagrań z miejsca wpadających w ucho. Bywa na płycie jarmarcznie, prześmiewczo, ale często robi się też nostalgicznie, poważnie. Programowe wyznanie braku ideałów z „Klubu Cynicznych Egoistów” sąsiaduje z pełnym melancholii i niespełnienia lirycznym „Mostem”.
+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu
E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.
Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.
Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.