Reklama

Wiara zapisana w nutach

Koncertem finałowym na Jasnej Górze poświęconym Feliksowi Nowowiejskiemu zakończył się XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Na festiwal, który odbywał się w dniach 30 kwietnia – 7 maja, złożyło się 14 koncertów, a wzięli w nich udział artyści z 4 krajów – Iranu, Francji, Włoch i Polski. Głównym motywem tegorocznej edycji była forma mszy i różnorodne jej odsłony

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal swoim honorowym patronatem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, a komitet honorowy stanowili: minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. dr hab. Piotr Gliński, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki, metropolita częstochowski abp Wacław Depo oraz przeor Jasnej Góry o. Marian Waligóra. Tegoroczna edycja festiwalu gościła w: Bydgoszczy, Częstochowie, Kłomnicach, Nowej Brzeźnicy, Radomsku, Toruniu oraz Brauweiler k. Kolonii w Niemczech.

Inauguracja z 300-leciem w tle

Miejscem nierozerwalnie związanym z festiwalem „Gaude Mater” jest klasztor jasnogórski. Podczas kolejnych edycji w programie znajduje swoje miejsce prezentacja muzyki ze zbiorów jasnogórskich, na Jasnej Górze każdego roku mają miejsce zarówno inauguracja liturgiczna, koncertowa, jak i finał festiwalu. Nie inaczej było w tym roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uroczystej Mszy św. inauguracyjnej, odprawionej w Bazylice Jasnogórskiej, przewodniczył o. Nikodem Kilnar, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych, a oprawę muzyczną Liturgii przygotowała goszcząca na festiwalu już po raz czwarty Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński pod dyrekcją Michała Sławeckiego, która bierze udział w projekcie nagrywania jasnogórskich jednogłosowych zbiorów muzycznych edytowanych w serii „Musica Claromontana”.

W słowach powitania ks. prof. Kazimierz Szymonik, muzykolog i dyrygent, członek Rady Artystyczno-Programowej festiwalu, wskazał, że wielu światowych artystów zgadzało się na udział w nim, bo chcieli być na Jasnej Górze. W homilii natomiast podkreślił, że festiwal „od 27 lat realizuje najwyższy wymiar kultury w muzyce sakralnej, bo kultura poszukuje w swoich dziełach najwyższego wymiaru piękna, a najwyższe piękno jest przymiotem Boga”.

Potwierdzeniem tych słów był z pewnością koncert inauguracyjny z okazji jubileuszu 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, podczas którego w Bazylice Jasnogórskiej zabrzmiała muzyka twórców barokowych: A. Corellego, G. F. Haendla, A. Vivaldiego i N. Porpory. A wszystko w mistrzowskim wykonaniu włoskich artystów: Venice Baroque Orchestra – jednego z najznakomitszych europejskich zespołów specjalizujących się w grze na dawnych instrumentach oraz Rominy Basso – mezzosopranistki.

Reklama

Zanim rozbrzmiała muzyka, oficjalnego otwarcia festiwalu dokonał abp Stanisław Gądecki.

Festiwalowe promieniowanie

Festiwal „Gaude Mater” – mający swe korzenie i serce w Częstochowie – od kilku lat za sprawą zmiany formuły promieniuje swą świetnością na wiele miejsc w Polsce, także na te, których mieszkańcy nie mają okazji na co dzień obcować z kulturą wysoką. I tak melomani w Kłomnicach mogli wysłuchać doskonałego koncertu wokalnego „Laudate Dominum” w wykonaniu Aliny Adamskiej-Raitarovskyi (sopran) i Małgorzaty Łyczakowskiej (pozytyw), w którego repertuarze znalazły się utwory: W. A. Mozarta, G. F. Haendla, J. Pachelbela, J. Haydna i J. S. Bacha. Do mieszkańców Nowej Brzeźnicy zawędrował koncert muzyki górami natchnionej – „Podhalańskie nuty”, podczas którego wysłuchać można było muzyki Karola Szymanowskiego i poezji Jana Kasprowicza w wykonaniu m.in. Jana Karpiela-Bułecki, Świętojańskiej Kapeli Klimatycznej i Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej. W Radomsku powtórzone zostały dwa koncerty zaprezentowane wcześniej w Częstochowie: „Z tradycji perskiej” oraz „Requiem ludowe”.

Ekumenia i dialog w praktyce

Od początku istnienia festiwalu przyświecają mu dwa cele: promocja polskiej muzyki sakralnej – zarówno współczesnej, jak i dawnej – oraz dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu. W tym roku w festiwal wpisał się także nurt ekumeniczny – koncertami z okazji 500-lecia reformacji zaprezentowanymi w Częstochowie i Bydgoszczy. Wyjątkowy koncert w Częstochowie, zatytułowany „Solus Christus”, miał miejsce w kościele ewangelicko-augsburskim pw. Wniebowstąpienia Pańskiego z udziałem Orkiestry i Chóru Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” pod dyrekcją Jeana-Claude’a Hauptmanna. „Solus Christus” to sakralny projekt muzyczny, który powstał na jubileusz 500-lecia reformacji, a na jego program składają się m.in. dzieła J. S. Bacha, W. A. Mozarta, G. F. Haendla i C. Franca, kompozycje Stanisława Hadyny – założyciela i patrona zespołu „Śląsk” oraz opracowania muzyczne utworów sakralnych Jeana-Claude’a Hauptmanna, wśród których znajdują się utwory Marcina Lutra.

Reklama

Ukłonem w stronę kultury islamu był koncert „Z tradycji perskiej”, który odbył się w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Częstochowie, w Radomsku oraz na Dworze Artusa w Toruniu. Irańscy artyści – Maryam Akhondy i zespół wokalny Banu z towarzyszeniem tradycyjnych instrumentów perkusyjnych i dętych wykonali perskie pieśni, zarówno religijne, jak i tradycyjne, zabierając słuchaczy w podróż odkrywającą różne regiony Iranu.

Sakralna różnorodność festiwalu

Jedną z prezentacji głównego motywu tegorocznego festiwalu, czyli formy mszy, była „Missa ex tempore” Marcela Pérèsa, francuskiego kontratenora i kompozytora, nawiązująca do kunsztownych mszy J. Ockeghema, wykonana w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana w Częstochowie. Dzieło wykonali: Marcel Pérès oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak.

Koncert połączony został z wręczeniem nagród w kategorii chóralnej 13. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra Nova” 2017. Zostały podczas niego wykonane kompozycje laureatów konkursu: „Misericordias Domini” Katarzyny Danel (Polska) – I nagroda, „O Emmanuel” Andreja Makora (Słowenia) – II nagroda oraz „Cum enim quietum silentium contineret omnia” Janusza Krzysztofa Korczaka (Polska) – III nagroda.

Podczas koncertu uhonorowana została także dyrektor festiwalu Małgorzata Zuzanna Nowak, która z rąk abp. Wacława Depo otrzymała statuetkę „Marka Częstochowskie – lubię to!”.

Reklama

Inspirowane polską ludową muzyką żałobną było zaprezentowane w tym samym kościele seminaryjnym „Requiem ludowe” w wykonaniu zespołu Kwadrofonik i śpiewaka, instrumentalisty, poety, autora piosenek i kompozytora Adama Struga. „Requiem ludowego” powinien posłuchać każdy – przekonywano w programie festiwalu. Słuchacze koncertu przekonali się, z jaką prostotą można opowiedzieć o odchodzeniu.

Muzyka polskich mistrzów

Pewnym zaskoczeniem mógł być dla melomanów koncert „Chopin – sacrum-profanum”, podczas którego zabrzmiały I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 i II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Dzieła wykonywane zwykle w salach koncertowych zabrzmiały tym razem w Bazylice Jasnogórskiej. Przed koncertem Małgorzata Nowak zdradziła, że od wielu już lat jej marzeniem było, aby niezwykle duchowa i głęboka muzyka Chopina zabrzmiała na festiwalu, w murach Jasnej Góry. – Sfera sacrum zaczyna się tam, gdzie jest serce. A muzyka Fryderyka Chopina sercem była pisana, bo Chopin dotyka najbardziej wrażliwych strun ludzkiego serca otwartego na miłość, prawdę i piękno – powiedziała dyrektor festiwalu. Muzyka wybitnego polskiego kompozytora zabrzmiała w jasnogórskich murach w prawdziwie mistrzowskim wykonaniu polskich artystów: pianistów Piotra Palecznego i Konrada Skolarskiego oraz Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal i Anny Duczmal-Mróz.

Bazylika Jasnogórska była również miejscem koncertu finałowego, poświęconego Feliksowi Nowowiejskiemu w 140. rocznicę urodzin kompozytora, w którym wystąpiły Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. W koncercie zaprezentowane zostały dwa utwory Feliksa Nowowiejskiego: uwertura „Swaty polskie” na orkiestrę symfoniczną oraz „Missa pro pace” na chór mieszany, organy i orkiestrę op. 49 nr 3, za którą m.in. kompozytor otrzymał w 1935 r. od Piusa XI tytuł papieskiego szambelana.

Reklama

Przed rozpoczęciem koncertu odbyła się ceremonia wręczenia stypendium im. Krzysztofa Pośpiecha. Tegorocznym stypendystą został Cyprian Baszyński, trębacz jezzowy.

Przekraczanie granic

XXVII Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” towarzyszyły wystawa fotografii Grupy Twórczej „Motycz” – „Zbaw i ochraniaj” (OPK „Gaude Mater” w Częstochowie) oraz 13. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra Nova” 2017, który wyłonił po trzech laureatów w dwu kategoriach – chóralnej i organowej. W kategorii chóralnej Nagrodę Specjalną Metropolity Kolońskiego kard. Rainera Marii Woelkiego otrzymała Irina Rebhuna (Łotwa) za utwór „Libera me, Domine”. W kategorii organowej I nagrody nie przyznano. II nagrodę otrzymał Michał Schaefer (Polska) za utwór „...Et verbum caro factum est... And He dwells among us...”. III – Katarzyna Danel (Polska) za utwór „Anastasis”. Pani Katarzyna otrzymała również Nagrodę Specjalną Konsula Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Kolonii dla najlepszego polskiego kompozytora. Wręczenie nagród w kategorii organowej konkursu odbędzie się 13 maja br. w kościele pw. św. Mikołaja w opactwie benedyktyńskim w Brauweiler w Niemczech.

Organizatorem festiwalu po raz piąty było Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater, a współorganizatorami: Kuria Metropolitalna w Częstochowie, Klasztor Ojców Paulinów na Jasnej Górze, Instytut „Musica Sacra” w Warszawie, Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana , Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie, Centrum Kultury „Dwór Artusa” w Toruniu, Fundacja Przetwórnia Sztuki w Krasicach, Miejski Dom Kultury w Radomsku, Gminny Ośrodek Kultury w Kłomnicach, Parafia św. Jana Chrzciciela w Nowej Brzeźnicy oraz Freundeskreis Abtei Brauweiler.

2017-05-09 13:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

To praca jest dla człowieka

2024-04-29 15:37

Magdalena Lewandowska

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

W parafii Opatrzności Bożej na Nowym Dworze we Wrocławiu modlono się w intencji ofiar wypadków przy pracy.

Eucharystii, na którą licznie przybyły poczty sztandarowe i członkowie Solidarności, przewodniczył o. bp Jacek Kiciński. – Dzisiaj obchodzimy Światowy dzień bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy oraz Dzień pamięci ofiar wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Cieszę się, że modlimy się razem z bp. Jackiem Kicińskim i przedstawicielami Dolnośląskiej Solidarności – mówił na początku Eucharystii ks. Krzysztof Hajdun, proboszcz parafii i diecezjalny duszpasterz ludzi pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję