Reklama

Niedziela Przemyska

Pasterz wśród owiec 10

Przemieniajmy ten świat

Z metropolitą przemyskim abp. Adamem Szalem rozmawia ks. Zbigniew Suchy

Niedziela przemyska 4/2017, str. 6

[ TEMATY ]

wywiad

Ks. B. R.

Abp. Adamowi Szalowi towarzyszyli w Rzymie księża przemyscy, m.in. dyrektor Caritas ks. Artur Janiec i kanclerz Kurii ks. Bartosz Rajnowski

Abp. Adamowi Szalowi towarzyszyli w Rzymie księża przemyscy, m.in. dyrektor Caritas ks. Artur Janiec
i kanclerz Kurii ks. Bartosz Rajnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. ZBIGNIEW SUCHY: – Księże Arcybiskupie, chciałbym zaproponować trzy odcinki refleksji związanej ze św. Bratem Albertem. Brat Albert założył zgromadzanie sióstr albertynek i napisał dla nich dziewięciodniowe medytacje. W jednej z tych medytacji zauważył, że trzej są wrogowie człowieka: świat, szatan i sam człowiek. Czym zagraża nam świat dzisiaj?

ABP ADAM SZAL: – W rozumieniu biblijnym świat ma bardzo różne znaczenia, w tym także to bardzo pejoratywne. Przed światem w negatywnym rozumieniu przestrzegają teksty Pisma Świętego, mówiące szczególnie o pożądliwości ciała. Św. Jan pisał w swoim liście: „Wszystko bowiem, co jest na świecie, a więc: pożądliwość ciała, pożądliwość oczu i pycha tego życia, nie pochodzi od Ojca, lecz od świata, świat zaś przemija, a z nim jego pożądliwość; kto zaś wypełnia wolę Bożą, ten trwa na wieki”. Myśląc o świecie, musimy jednak zawsze pamiętać, że jest on przede wszystkim dziełem Bożym, dziełem Stwórcy. Kiedy Pan Bóg stworzył ten świat i spojrzał na swoje dzieło, widział piękno. Świat jest wielkim dziełem Bożym, dziełem, które zostało nam powierzone, byśmy czynili je sobie poddanym, byśmy nim gospodarowali.
Świat niesie ze sobą niebezpieczeństwa wówczas, kiedy ludzie żyją wbrew przykazaniom Bożym, wbrew Dekalogowi. Wtedy świat jest dla nas zagrożeniem, ponieważ odciąga nas od Pana Boga, proponuje swoją filozofię, odmienną od tej, która jest zawarta w Bożym objawieniu. Warto tu przytoczyć słowa św. Pawła Apostoła, który opowiedział się po stronie prawd głoszonych przez Chrystusa, sprzeciwiając się innym nauczycielom, którzy próbowali rozwodnić Ewangelię, pozbawić ją tych wymagań, które Chrystus stawiał. Jak pamiętamy, św. Paweł wypowiedział bardzo mocne słowa: „gdybyśmy nawet my lub anioł z nieba głosił wam Ewangelię różną od tej, którą wam głosiliśmy – niech będzie przeklęty!”. Zatem niebezpieczeństwa świata, bez względu na to, jak je nazwiemy, zawsze są związane z negacją Ewangelii i przykazań. Ten niebezpieczny dla nas świat głosi i wyznaje filozofię, która jest odmienna od tej, którą niesie Ewangelia.

– Czy nasze pokolenie było bardziej religijne, dlatego że nie mieliśmy tylu pokus czy alternatywnych propozycji? Czy to się zmieniło, dlatego że przyszły środki masowego przekazu i zaczęły eliminować po kolei praktyki religijne, które nas uświęcały i pogłębiały naszą wiarę? A może po prostu nie umieliśmy przekazać naszej religijności młodym. Może sami ulegliśmy tej laicyzacji, o której Cantalamessa mówi, że jest największym zagrożeniem ze strony świata.

– Odpowiadając na to pytanie i wracając do poprzedniego, chciałbym nawiązać do historii Kościoła, w której bardzo wyraźnie widać ewolucję, gdy chodzi o postawę wobec świata. Były takie momenty, kiedy gorliwi uczniowie Chrystusa uważali, że trzeba uciec od świata, odsunąć się od ludzi. Pojawiali się pustelnicy i uformowało się kontemplacyjne życie zakonne. Ale coraz większa grupa chrześcijan dochodziła do wniosku, że ucieczka od świata to nie jest zadanie ucznia Chrystusa. Bardzo mocny we współczesnym Kościele jest nurt mówiący, że mamy ten świat przemieniać. Pan Jezus mówi: Idźcie na cały świat i nawracajcie, przemieniajcie go (por. Mk 16, 15). Patrząc w historię, zauważamy, że ta zmiana podejścia do współczesnego świata jest ciągłym poszukiwaniem sposobów jego chrystianizacji, czynienia go lepszym, doskonalszym.
Trudno dzisiaj ocenić, na ile nasze pokolenie, urodzone w połowie XX wieku, potrafiło przekazać obowiązek przemieniania tego świata najmłodszemu pokoleniu. Tę ocenę trzeba chyba zostawić historii. Natomiast rzeczywiście, patrząc wstecz na nasze lata młodości, zauważyć można, że dla nas pewne rzeczy były bardziej oczywiste niż dla współczesnego pokolenia i chyba też bardziej proste. Stąd patrzymy na dzisiejszą młodzież naszymi oczyma sprzed kilkudziesięciu lat i dokonujemy ocen sprzed kilkudziesięciu lat. Z tej perspektywy rzeczywiście można wyłowić wiele mankamentów współczesnego życia religijnego, ale też trzeba powiedzieć o niezwykłym wysiłku Kościoła. Wydaje mi się, że ten wysiłek jest dzisiaj większy niż wówczas. Za czasów naszej młodości bardzo niewiele było ruchów czy grup duszpasterskich, a dzisiaj obserwujemy ich prawdziwą eksplozję. Nie było przecież Światowych Dni Młodzieży, nie było archidiecezjalnych spotkań młodzieży przed Niedzielą Palmową – to są wszystko próby podejmowane dzisiaj. My po prostu chodziliśmy do kościoła, byliśmy ministrantami, w niektórych parafiach może ktoś czytał Słowo Boże. Dzisiaj, kiedy w czasie niedzielnej Mszy św. celebrans sam odczytuje czytania, to wydaje nam się, że czegoś brakuje. Mamy już takie nastawienie, że powinni je czytać wierni czy ministranci. Z jednej strony więc bolejemy nad tym, że coraz trudniej jest dotrzeć do młodego pokolenia, że coraz więcej jest spektakularnych demonstracji ludzi owładniętych duchem tego świata, że pojawiają się akty apostazji, czego w naszych młodych latach właściwie nie było. Z drugiej strony widzimy np. małżeństwa zaangażowane w Domowy Kościół, które codziennie czytają Pismo Święte, prowadzą dialog małżeński i podejmują różne, bardzo wymagające zobowiązania związane z tym ruchem. Także dzieci i młodzież wstępują na drogę formacji i chcą żyć prawdziwie chrześcijańską duchowością. Czy to jest elita? Nazwałbym to raczej punktem, do którego winniśmy zmierzać i dążyć, przemieniając ten świat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2017-01-18 14:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pomagamy Ukrainie

Niedziela przemyska 16/2022, str. IV

[ TEMATY ]

wywiad

abp Adam Szal

pomoc dla Ukrainy

Ks. Maciej Flader

Abp Adam Szal z kard. Konradem Krajewskim na Dworcu Głównym w Przemyślu

Abp Adam Szal z kard. Konradem Krajewskim na Dworcu Głównym w Przemyślu

W świątecznej atmosferze, z abp. Adamem Szalem rozmawia ks. Zbigniew Suchy.

Ks. Zbigniew Suchy: W ramach naszych rozważań na temat drogi pokoju, chciałbym na ten świąteczny czas poprosić o podzielenie się wrażeniami. Pierwsze moje pytanie dotyczy wizyt Księdza Arcybiskupa u uchodźców; jakie wrażenia, jakie przeżycia temu towarzyszyły?

Abp Adam Szal: Normalny tok pracy duszpasterskiej, związany z wizytacją, którą przeprowadziłem w dekanacie brzozowskim, został jakby powiększony o te niezwykłe wydarzenia związane z wojną, która ma miejsce na Ukrainie. Cała nasza Ojczyzna, także i nasze Podkarpacie stanęło przed trudnym wyzwaniem, jakim jest pojawienie się tych, którzy uciekają ratując swoje życie. Na terenie naszej archidiecezji są trzy przejścia graniczne, gdzie przyjmujemy uchodźców i przekierowujemy w większości w głąb Polski czy na Zachód, do innych państw. Od samego początku władze lokalne korzystały z pomocy wolontariuszy, tych, którzy są wolontariuszami niejako z urzędu, to znaczy straż pożarna, ratownicy, ale także wolontariuszy, którzy z dobrego serca przyjechali nie tylko z terenu archidiecezji przemyskiej, ale i z całej Ojczyzny, a nawet i spoza Polski. Chciałbym podkreślić, że Kościół stara się być obecny na szlaku tych udręczonych ludzi. Szczególną rolę odgrywa tu Caritas Archidiecezji Przemyskiej, jak i Caritas Polska, bo żeby taka działalność była sensowna, musi być skoordynowana. Kilkakrotnie byłem na przejściu granicznym czy też na dworcu kolejowym. Często odbywało się to w takich ważnych okolicznościach, na przykład przy obecności kard. Konrada Krajewskiego czy też kard. Gerharda Müllera. Obaj byli otwarci na tę wizytę i taki był też cel ich przyjazdu do Przemyśla. Byłem także wtedy, kiedy trzeba było zobaczyć jak wygląda przejście w Korczowej, w noclegowni w Młynach, czy też w miejscach, gdzie zatrzymywali się uciekinierzy w parafii w Korczowej. Byłem także w Medyce na przejściu granicznym już w tym okresie późniejszym, kiedy ta główna fala uchodźców minęła. Jakie jest moje wrażenie? Jest oczywiście przejmujące, choćby dlatego, że w więcej niż w 90% są to matki z dziećmi, jak to fachowcy oszacowali – połowa z nich to bezbronne dzieci. To wielkie wyzwanie także dla służb publicznych, dla szkół, dla szpitali, dla tych, którzy się opiekują uciekinierami. Drugie spostrzeżenie to jest piękny odzew ludzi, którzy pospieszyli z pomocą potrzebującym. Chciałbym przy tej okazji podziękować tym wszystkim, którzy pospieszyli z pomocą, a więc rodzinom, bo wiele rodzin, nawet z własnej inicjatywy szukało tych uchodźców, żeby ich przyjąć. W jednej z parafii wizytowanej przeze mnie okazało się, że uczennica ze szkoły podstawowej niejako wymogła na rodzicach, żeby poszukali kogoś, kto potrzebuje pomocy i przyprowadzili do domu, bo jak mówiła: „u nas jest tyle pomieszczeń i można kogoś przyjąć”. Bardzo też dziękuję tym wolontariuszom, którzy pełnią służbę na dworcu czy na przejściach granicznych. Dziękuje także tym wszystkim, którzy przygotowują posiłki. To są wzruszające sytuacje, jak choćby dowiedziałem się od duszpasterza w Medyce, że połowa parafii robi kanapki. To było takie budujące, że ludzie nie odwrócili się od tych, którzy przybywają. Wiemy też, że jest wiele darów, które są przekazywane przez Caritas na Ukrainę przy pomocy zorganizowanego transportu z Leżajska czy z Przemyśla do Lwowa. Caritas zorganizowała przejazd ponad dwustu tirów. Oczywiście to są różne rzeczy docierające do nas z głębi Polski, ale trzeba je odpowiednio przepakować i przesłać. Trzeba też wspomnieć o takiej inicjatywie, że Caritas funduje paliwo do tirów, które jadą z Leżajska do Lwowa i tam są przez Caritas Lwowską przejmowane. Należy też wspomnieć o wrażliwości Ojca Świętego, który przekazał pewne środki na Ukrainę. Z tych środków zostały zakupione agregaty prądotwórcze. Te środki zostały przekazane przez pośrednictwo kard. Konrada Krajewskiego. Także kard. Gerhard Müller przekazał darowiznę dla Caritas po to, żeby wesprzeć tych, którzy tej pomocy potrzebują. Cieszę się też z otwartości poszczególnych parafii, ale też naszego Seminarium. Jeszcze raz podkreślam wielką życzliwość sióstr zakonnych, które przyjmowały uchodźców. Przykładowo wspomnę choćby te w Przemyślu Siostry Służebniczki czy Siostry Sługi Jezusa. Te ostatnie pomogły studentom z Ekwadoru, którzy uciekali z tą pierwszą falą. Pomogły tak, że przyjmowały do swojego domu, ale także dopomogły dostać się do Warszawy, skąd studenci odlecieli do swojej ojczyzny. Takich sposobów pomocy jest dużo, warto o tym pisać i mówić, żeby pokazać to otwarte serce dla potrzebujących. To doświadczenie pokazuje wielką solidarność mieszkańców Podkarpacia z tymi, którzy uciekają przed wojną.

CZYTAJ DALEJ

Biskup nominat Krzysztof Nykiel: pragnę z ojcowskim sercem służyć Chrystusowi w Kościele

2024-05-03 14:57

[ TEMATY ]

ks. Krzysztof Nykiel

@VaticanNewsPL

bp Krzysztof Józef Nykiel

bp Krzysztof Józef Nykiel

Pragnę z ojcowskim sercem służyć Chrystusowi w Kościele. Serce Ojca, to serce w którym jest miejsce dla każdego, dlatego pragnieniem jest to, aby moja posługa, jako następcy Apostołów, była właśnie w ten sposób przeżywana i realizowana - powiedział Vatican News - Radiu Watykańskiemu regens Penitencjarii Apostolskiej, biskup nominat Krzysztof Józef Nykiel, którego 1 maja Papież Franciszek mianował biskupem.

Motto biskupie ks. prałat Nykiel zaczerpnął z tytułu listu apostolskiego Ojca Świętego „Patris Corde” („Ojcowskim sercem”) ogłoszonego w 2020 roku i związanego z zapowiedzianym wówczas Rokiem św. Józefa. „Niewątpliwie ważną rolę w moim życiu i posłudze kapłańskiej odgrywa postać św. Józefa. Czuję się duchowo z nim związany” - podkreślił ks. Nykiel. Biskup nominat zaznaczył, że owocem przemyśleń i studiów nad postacią św. Józefa i jego rolą w życiu Maryi i Józefa jest książka jemu poświęcona, która w polskim tłumaczeniu ukaże się w najbliższych dniach.

CZYTAJ DALEJ

Chcemy zobaczyć Jezusa

2024-05-04 17:55

[ TEMATY ]

ministranci

lektorzy

Służba Liturgiczna Ołtarza

Pielgrzymka służby liturgicznej

Rokitno sanktuarium

Katarzyna Krawcewicz

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

Centralnym punktem pielgrzymki była Eucharystia przy ołtarzu polowym

4 maja w Rokitnie modliła się służba liturgiczna z całej diecezji.

Pielgrzymka rozpoczęła się koncertem księdza – rapera Jakuba Bartczaka, który pokazywał młodzieży wartość powołania, szczególnie powołania do kapłaństwa. Po koncercie rozpoczęła się uroczysta Msza święta pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. Pasterz diecezji wręczył każdemu ministrantowi mały egzemplarz Ewangelii św. Łukasza. Gest ten nawiązał do tegorocznego hasła pielgrzymki „Chcemy zobaczyć Jezusa”. Młodzież sięgając do tekstu Pisma świętego, będzie mogła każdego dnia odkrywać Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję