Laureat I miejsca Piotr Knapik (w granatowej koszuli) z Gimnazjum nr 18
z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie
brawurowo wykonał wiersz pt. „Czas niedokończony”
Pod honorowym patronatem Andrzeja Kwapisza, starosty częstochowskiego, i Lidii Dudkiewicz, redaktor naczelnej Tygodnika Katolickiego „Niedziela”, w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie odbył się Powiatowy Konkurs Recytatorski Poetyckie Krajobrazy. 6. edycja imprezy poświęcona była poezji ks. Jana Twardowskiego, największego poety wśród kapłanów, którego 10. rocznica śmierci przypada w bieżącym roku (zmarł 18 stycznia 2006 r. w Warszawie). Motto imprezy stanowiły ponadczasowe słowa zaczerpnięte z wiersza księdza pt. „Jak źle”: „Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza – uśmiech”. Jak informują organizatorzy – Publiczna Biblioteka Pedagogiczna RODN „WOM”, tegoroczny konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem uczniów szkół gimnazjalnych, bo do tej grupy wiekowej jest on skierowany, a do zmagań finałowych zgłosiło się 23 gimnazjalistów. Ostatecznie rywalizowało 21 osób, reprezentujących 13 gimnazjów z terenu miasta i 8 z powiatu częstochowskiego.
Poziom wykonania i interpretacji tekstów, bez mikrofonu i materiałów audiowizualnych (pod uwagę brano: dobór repertuaru, stopień opanowania tekstu, artystyczną interpretację utworu, kulturę słowa i ogólne wrażenia artystyczne), był – co podkreślali zarówno organizatorzy, jak i jury w składzie: Beata Raczyńska, Agnieszka Grudzińska, Anna Kostrzewa, Irmina Młynarczyk, Tadeusz Luterek – bardzo wyrównany. Po naradzie jury postanowiło przyznać: I miejsce Piotrowi Knapikowi, uczniowi Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Wielkiego w Częstochowie za brawurowe wykonanie wiersza pt. „Czas niedokończony”; II miejsce ex aequo Wiktorii Nocoń z Gimnazjum w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Jana Kochanowskiego w Aleksandrii za wiersz „Na Anioł Stróż” i Julii Matuszczyk z Gimnazjum w Zespole Szkół w Kłomnicach, która wykonała utwór „O firankach w stajni”; III miejsce przypadło Paulinie Musik z Gimnazjum w Woźnikach za wiersz „Powieszony, pomylony”, Joannie Migalskiej z Gimnazjum w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Przyrowie za interpretację „Listu do Matki Boskiej” i Beacie Kołodziejczyk z Publicznego Gimnazjum Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. św. Józefa w Częstochowie za utwór „Dziękuję”.
Konkursowi przyświecało kilka celów, wśród nich m.in.: upamiętnienie i popularyzacja twórczości ks. Jana od Biedronki wśród młodego pokolenia odbiorców, rozwijanie zdolności recytatorskich, a co za tym idzie aktorskich uzdolnień młodzieży, upowszechnianie kultury języka polskiego oraz uwrażliwianie i zainteresowanie uczniów poezją, w tym religijną, a szerzej kulturą w ogóle. Patrząc na zaangażowanie młodych artystów, z pewnością zostały one osiągnięte. Wydarzenie miało miejsce 20 października br.
Senat RP uczcił w przyjętej dziś uchwale ks. Jana Twardowskiego z okazji przypadającej w tym roku setnej rocznicy urodzin wybitnego poety. "Uczył mądrej życzliwości i pokory, wiary i patriotyzmu" - napisali senatorowie.
Senatorowie przypomnieli w uchwale, że 1 czerwca upływa sto lat od urodzin ks. prałata Jana Twardowskiego, wybitnego lirycznego poety religijnego - uczestnika Powstania Warszawskiego, katechety, rektora kościoła sióstr wizytek w Warszawie, wykładowcy w warszawskim seminarium duchownym.
22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości.
Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską.
Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie
noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz,
że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz,
że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana.
Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła.
Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż
i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ
przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”.
Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając
jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki.
Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei
w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną
Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki.
Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus
organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy.
W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos
zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r.
Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii
Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
Z okazji wspomnienia św. Cecylii – patronki muzyki i muzyków kościelnych, w Salezjańskiej Szkole Muzycznej w Lutomiersku odbył się koncert połączony z inauguracją nowego instrumentu – klawesynu oraz wręczeniem honorowego wyróżnienia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.