Reklama

Niedziela w Warszawie

Dwadzieścia minut dla zdrowia

Studenci dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego zorganizowali akcję „Cała Polska myje ręce”. Niepozorny projekt przerodził się w ogólnopolską kampanię, którą wspierają znane osoby

Niedziela warszawska 4/2016, str. 6

[ TEMATY ]

akcja

facebook/cała Polska myje ręce

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wszyscy wiemy, że trzeba dbać o higienę osobistą. Gorzej z praktykowaniem tej zasady w codziennym życiu. Badania przeprowadzone wśród Brytyjczyków pokazały, że po wyjściu z toalety rąk nie myje aż 70% panów oraz 36% pań. Na polskim gruncie ten wynik jest bardzo podobny. Wielu z nas zapomina także o dezynfekcji dłoni po powrocie z podwórka, po kontakcie ze zwierzętami czy nawet przed posiłkiem.

Tymczasem na jednym centymetrze kwadratowym nieumytej dłoni znajdować się może aż 5 milionów groźnych dla zdrowia drobnoustrojów! Są one przyczyną większości chorób. Uświadomić to wszystkim Polakom postanowili studenci dziennikarstwa UKSW.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wyjść do ludzi

Akcję zainaugurowano ponad rok temu. Dziś kontynuowany jest on przez kolejny rocznik studentów, a idea dokładnego mycia rąk już dawno przestała ograniczać się do społeczności stolicy. Dziesiątki osób zaangażowanych w kampanię pracuje nad tym, aby jak najwięcej osób dowiedziało się, jak ważne jest dbanie o higienę rąk.

Reklama

– Mamy wielkie ambicje, jeśli chodzi o rozszerzanie się naszej kampanii w całym kraju! Jednak ponieważ to tu, w Warszawie wszystko się zaczyna, nasze najbardziej intensywne działania skupiają się na edukacji mieszkańców miasta – mówi Izabela Polańska, studentka UKSW biorąca czynny udział w kampanii. – Uważamy, że od rozgłosu w mediach ważniejsza jest realna praca, wyjście do ludzi. Nie chcemy, żeby to była tylko anonimowa kampania „jakichś studentów”, ale przede wszystkim spotkania z realnymi ludźmi, którzy chcą światu coś ważnego przekazać i uświadomić. To dlatego organizujemy w Warszawie liczne wydarzenia.

Na swoim koncie grupa ma już między innymi spotkanie z kibicami Legii Warszawa i ze strażakami z Ochotniczej Straży w Skierniewicach.

– Zawsze jest dużo zabawy, ale i nauki. Najchętniej w myciu rąk szkolą się dzieci, ale jak pokazuje przykład strażaków, z którymi nasi przedstawiciele mieli przyjemność się spotkać, dorośli też mogą dowiedzieć się czegoś – dodaje Iza.

Małe łapki bez bakterii

Jednym z głównych działań młodych twórców jest przeprowadzanie lekcji pokazowych w szkołach i przedszkolach, które mają podwójny cel: uświadomienie dzieci jak powinny prawidłowo dbać o czystość rąk oraz zainteresowanie rodziców i nauczycieli kampanią CPMR.

W ostatnim czasie reprezentacja studentek odwiedziła między innymi Szkołę Podstawową nr 357 na Bemowie. W zajęciach uczestniczyło aż 6 klas, a dzieciaki za każdym razem były rozgadane i chętne do współpracy.

– Lekcje pokazowe w szkołach nigdy nie wyglądają tak samo. Nie tylko dlatego, że każdy konspekt zajęć układamy biorąc pod uwagę wiek dzieci, ale także dlatego, że każda lekcja toczy się inaczej – mówi Dominika Zygmunt, która w ostatnim czasie odwiedziła 4 szkoły i przedszkola.

Reklama

– Praca z dziećmi jest trudna, ale za to przynosi wiele satysfakcji. Kiedy widzę, jak maluchy uważnie słuchają o technikach mycia rąk i próbują to robić „na sucho”, aby jak najlepiej się nauczyć, to wiem, że to co robimy ma sens. Oczywiście na końcu każdej lekcji idziemy do łazienki i wspólnie ćwiczymy już z prawdziwym mydłem i wodą. To tak prosta czynność, a dzieci bawią się przy niej świetnie! – cieszy się Marta Obłąkowska, która wraz z koleżankami odwiedziła niedawno Przedszkole nr 417 na Bielanach.

Czyste ręce w Internecie

Projekt można śledzić w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube) pod nazwą „Cała Polska myje ręce”. Każdy fanpage działa bardzo prężnie. Można tam znaleźć zarówno posty motywacyjne, jak też praktyczne wskazówki dotyczące poprawnej techniki i częstotliwości mycia rąk. Treści dla dużych i dla małych, bez względu na miejsce zamieszkania.

Kampania jest także obecna w mediach tradycyjnych. Koordynatorka projektu, Karolina Słojewska, już dwukrotnie wystąpiła w telewizji, gdzie opowiadała o idei kampanii. Ostatnio pojawiła się w TVP Warszawa.

– Kampania skierowana jest do wszystkich Polaków, bo wszystkich ten problem dotyczy. Polacy przeznaczają na mycie rąk średnio około 6 sekund, a to za mało. 80 proc. chorób, które nas dotykają, zaczyna się od brudnych rąk. A tymczasem wystarczy regularnie poświęcić tylko 20 sekund na spotkanie z wodą i mydłem, aby cieszyć się zdrowiem – mówiła na antenie Karolina.

Znani też myją

Kampanię „Cała Polska Myje Ręce” wsparło wiele sławnych osób. Na Facebooku można znaleźć zdjęcia gwiazd trzymających kartkę z hasłem projektu lub będących w trakcie mycia rąk. CPMR wspierają m.in.: modelka Ilona Felicjańska, aktorzy Dorota Czaja i Łukasz Nowicki.

Zachęcamy wszystkich do śledzenia kampanii w Internecie, a przede wszystkim do dbania o higienę rąk!

2016-01-21 10:07

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szczecin: Caritas pomaga dzieciom ze Wschodu

Caritas Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej przygotowała ok. 700 plecaków w ramach akcji "Tornister pełen uśmiechów". W tym roku jednak głównie trafią one do dzieci z Białorusi i Ukrainy.

Ks. Maciej Szmuc, dyrektor Caritas Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, podkreśla, że dzięki pomocy socjalnej w ramach programu „Rodzina 500 plus” i 300 zł z programu "Dobry Start" można było ograniczyć pomoc dla dzieci z archidiecezji. W poprzednich latach organizowano pomoc dla ponad dwóch czy trzech tysięcy wyprawek dla polskich dzieci. Teraz wsparcie otrzymają dzieci ze Wschodu i to niekoniecznie dzieci z regionów zamieszkałych przez Polaków czy potomków dawnych polskich mieszkańców – mówi ks. Szmuc.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: 13. wezwanie dotyczy Polski

2025-02-28 07:24

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Jakie owoce przynoszą nasze działania? Historia Ignacego Jana Paderewskiego, wybitnego pianisty i polityka, jest pięknym przykładem tego, jak jeden akt dobroci może przynieść niespodziewane owoce. W 1892 roku, kiedy Paderewski zgodził się pomóc dwóm biednym studentom, nie mógł przewidzieć, jak jego gest zmieni bieg historii.

Jezus pokazuje Figę - dlaczego? Figa, której kwiat znajduje się wewnątrz owocu, symbolizuje naszą wewnętrzną przemianę i konieczność duchowego zaszczepienia, aby wydawać prawdziwe owoce. Bez wewnętrznej przemiany i otwarcia się na Bożą łaskę, nasze życie może wydawać owoce pozorne, które nie przynoszą prawdziwej radości i wartości.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Teodor Sawielewicz: Diabeł będzie jątrzył, próbował nas odciąć od wpatrywania się w niebo

2025-02-28 21:40

[ TEMATY ]

książka

GK

Nakładem Domu Wydawniczego „Rafael” ukazała się najnowsza książka ks. Teodora Sawielewicza zatytułowana "Pokonać zło".

Kiedy wszedłem w proces nauki rozeznawania złych duchów, natrafiłem na takie imię demona jak duch kłamstwa. Początkowo myślałem, że pod jego wpływem człowiek jedynie wypowiada nieprawdy. Jednak z czasem zauważyłem, że ten duch nie tylko skłania człowieka do posługiwania się kłamstwem, lecz także wpływa na jego umysł, podsuwając mu różne kłamliwe wyobrażenia.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję