Reklama

Aspekty

Drewniane kościoły. Szlakiem sztuki

Zabytkowe obiekty sakralne cieszą się coraz większą popularnością. Wiele osób z pewnością uraduje fakt, że mogą wybrać się na zwiedzanie nowym szlakiem, którego część przebiega przez naszą diecezję

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 38/2015, str. 6

[ TEMATY ]

sztuka

zabytki

Ks. Adrian Put

Kościół w Kosieczynie – najstarszy taki w Europie

Kościół w Kosieczynie – najstarszy taki w Europie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chlastawa, Kosieczyn, Bukowiec, Buk, Łomnica, Obra, Rakoniewice, Ruchocice, Granowo, Zielona Góra, Klępsk i Poznań Krzesiny – szlak drewnianych kościołów biegnie przez te miejscowości. W folderze „Drewniane kościoły. Szlakiem sztuki. Poznań – Zielona Góra”, którego pomysłodawcą jest ks. Olgierd Banaś – kustosz kościoła w Klępsku, znajdują się fotografie świątyń wraz z opisem. Ks. Banaś podkreśla, że wielu turystów słyszało o zabytkowych budynkach sakralnych, ale często nie wiedzieli, gdzie ich szukać. To właśnie stało się inspiracją do stworzenia folderu.

Co ciekawego znajdziemy na szlaku?

Szlak zaczyna się w Zielonej Górze w kościele Matki Bożej Częstochowskiej, jednym z niewielu całkowicie zachowanych obiektów wzniesionych jako zbór ewangelicki. W kościele św. Wawrzyńca w Łomnicy warto zerknąć na rokokowe polichromie w polach kopuły, a także na ambonę w kształcie łodzi. W Obrze kościół cmentarny św. Walentego posiada m.in. ciekawą wieżę w konstrukcji słupowej z baniastym hełmem zakończonym latarnią. W Rakoniewicach w dawnym kościele obecnie mieści się muzeum pożarnictwa oraz pracownia przyrodnicza im. Albina Łąckiego. Ruchocice szczycą się kościołem św. Urszuli, w którym znajdziemy m.in. rokokowy prospekt organowy z II połowy XVIII wieku. Kościół Świętego Krzyża w Buku wzniesiony został na planie krzyża greckiego w konstrukcji szkieletowej, oszalowanej. Z kolei w kościele św. Marcina w Bukowcu obejrzeć można dekorację w stylu art deco i obraz Matki Bożej Śnieżnej. W Chlastawie w kościele Narodzenia Najświętszej Maryi Panny podziwiać można unikatowe wsparcie otwartego wiązania dachu na jednym słupie. Natomiast kościół św. Marcina w Granowie wzniesiony dzięki wsparciu wojewodziny inowrocławskiej Doroty z Broniszów Radomickiej ma ciekawe prezbiterium zamknięte trójbocznie. W Klępsku znajduje się XIV-wieczny kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny – w jego prezbiterium znajdują się wyobrażenia ze Starego i Nowego Testamentu, nawiązujące do tzw. biblii pauperum. W Kosieczynie zaś można odwiedzić kościół Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza – najstarszy kościół konstrukcji drewnianej w Europie. Szlak kończy się w Poznaniu Krzesinach w kościele Matki Bożej Królowej Korony Polskiej, wzniesionym w stylu norweskim, niedawno gruntownie wyremontowanym – nowe wnętrze opiera się na przesłaniu liturgicznym o misterium paschalnym i zmartwychwstaniu Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Etapy inauguracji

Ks. Banasiowi bardzo zależy na promocji szlaku, stąd pomysł współpracy z PTTK. 19 września – jako jeden z elementów inauguracji szlaku – odbędzie się spotkanie księży opiekujących się drewnianymi kościołami. Będą zastanawiać się nad tym, w jaki sposób popularyzować zwiedzanie tych obiektów.

Na tym nie koniec, ponieważ inauguracja została rozłożona na 3 etapy. 3 i 10 października zostaną zorganizowane przejazdy połączone ze zwiedzaniem kościołów. Poniżej prezentujemy program.

3 października (sobota)
Godz. 10.00-10.40 – Zielona Góra – Klępsk
Godz. 11.15-12.00 – Klępsk – Kosieczyn
Godz. 12.30-13.10 – Kosieczyn – Chlastawa
Godz. 13.15-14.00 – Chlastawa – Łomnica
Godz. 14.20-15.00 – Łomnica – Bukowiec
Godz. 15.20-16.00 – Bukowiec (zakończenie)

10 października (sobota)
Godz. 10.00-10.40 – Poznań Krzesiny – Buk
Godz. 11.20-12.00 – Buk – Granowo
Godz. 12.30-13.10 – Granowo – Ruchocice
Godz. 13.30-14.10 – Ruchocice – Rakoniewice
Godz. 14.30-15.10 – Rakoniewice – Obra
Godz. 15.30-16.10 – Obra (zakończenie)

2015-09-17 13:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W poszukiwaniu istoty rzeczy

Niedziela łódzka 42/2012, str. 4

[ TEMATY ]

sztuka

teatr

Archiwum Teatru Logos

Jolanta Kowalska jako Ona w spektaklu "Rzeczy"

Jolanta Kowalska jako Ona w spektaklu

W piątek 2 listopada br. Teatr Logos, który powstał z inicjatywy ks. Waldemara Sondki, będzie obchodził dwudzieste piąte urodziny. Zbliżający się jubileusz skłania do ogarnięcia myślą lat, które minęły, ale także do spojrzenia w przyszłość. Począwszy od pierwszej premiery (2 XI 1987 r.) dokonania Logosu wychodziły naprzeciw ludziom poszukującym sensu, pragnącym żyć w harmonii z Dobrem - Prawdą - Pięknem. Kolejne przedstawienia, dotykające problemów związanych z kondycją ludzką, stawiały zarazem pytania fundamentalne - o sens istnienia, wiarę, miłość, cierpienie, samotność, śmierć, wieczność. W ten sposób teatr spełniał rolę narzędzia pomagającego widzom w uświadomieniu sobie tego, kim naprawdę jest człowiek, skąd przychodzi i dokąd zmierza. Inspirował też do głębszego namysłu nad wspaniałością i niedoskonałością istoty ludzkiej.
Dzisiaj Logos staje wobec poważnych wyzwań, gdyż współczesny świat przypomina wielkie „reality show”, w którym człowiek staje się jedynie konsumentem płytkiej, ujednoliconej, często prymitywnej rozrywki. Ludzie przestają panować nad wdzierającą się zewsząd antykulturą i poddają się dominacji kultury zgiełku, hałasu i pustki, w której nie ma miejsca na poważniejszą refleksję. Promocja łatwego sukcesu i bezmyślnej zabawy wyklucza namysł i odpowiedzialną dyskusję nad rzeczywistymi dylematami, przed którymi staje dzisiaj człowiek. Stąd też ulega on beztroskiej konsumpcji, gdyż jest mu łatwiej skupić się na „problemach” odwracających uwagę od prawdziwych wyzwań.
Wszystko to sprawia, że „zarówno jednostka, jak i społeczność potrzebują dzisiaj sztuki dla interpretacji świata i życia, dla rozjaśnienia epokowych wydarzeń, dla ujęcia wielkości i głębi istnienia. Potrzebują sztuki, aby zwrócić się ku temu, co przewyższa sferę samej użyteczności. Potrzebują literatury i poezji, słów łagodnych, a także proroczych i gniewnych, które częstokroć lepiej dojrzewają w samotności i cierpieniu. Według głębokiej myśli Ludwiga van Beethovena, artysta poniekąd powołany jest do służby kapłańskiej. Także Kościół potrzebuje sztuki nie tyle po to, aby jej zlecać zadania i w ten sposób zapewnić sobie jej służbę, ale przede wszystkim po to, aby lepiej wiedzieć, co kryje się w człowieku, w tym człowieku, któremu ma głosić Ewangelię” (Jan Paweł II, Wiedeń 1983 r.).
Słowa Jana Pawła II nie straciły na aktualności. Dzisiaj także ukazują wagę odpowiedzialności, która spoczywa na twórcach oraz wskazują na głęboki wymiar intelektualny i duchowy, który powinien wyróżniać ich dzieła. Niewątpliwie, iż od twórców związanych z Logosem wychodzi impuls do zgłębiania tego, co najważniejsze - rzeczywistości człowieka i świata.
Sezon jubileuszowy Logosu otworzyła premiera „Rzeczy” według Rainera Marii Rilkego w reżyserii Bogusława Kierca. Przedstawienie można by nazwać poetycką medytacją o istocie rzeczy, wokół których koncentruje się ludzki los. Zostały w nią wplecione pytania o Chrystusa, miłość, sztukę, dzieciństwo, które Rilke nazywa „królestwem wielkiej sprawiedliwości i głębokiej miłości”. Wykonawcy z ostrożnością zbliżają się do tego świata, w którym każda rzecz zdaje się przemawiać własnym, odrębnym językiem. Widz odnosi wrażenie, jakby świat rzeczy w twórczości Rilkego przeniknięty był duchem w takim samym stopniu, jak świat człowieka. Rzecz w świecie Rilkego, mimo iż nieruchoma, spowita ciszą, nie jest skostniała, może odgrywać różne role.
Reżyser wybrał koncepcję ograniczającą dramatyczną akcję na rzecz fenomenologicznej refleksji. Sens tej scenicznej rozprawy o istocie rzeczy został uwydatniony poprzez intensywne duchowe obcowanie związanych ze sobą ludzi, ich osobową interakcję. Te niełatwe zadania, wymagające szczególnego rodzaju koncentracji, z powodzeniem realizują wykonawcy: On - Marek Kasprzyk, Ona - Jolanta Kowalska, Dusza - Monika Tomczyk, Poeta - Marek Targowski, Król - Łukasz Bzura, Królewna - Luiza Łuszcz-Kujawiak.
Oszczędną, a zarazem funkcjonalną scenografię przygotowała Beata Tomczyk. Muzykę wpisującą się w poetycki charakter spektaklu skomponował Jacek Wierzchowski. Na światłem i dźwiękiem czuwali: Nina Tarłowska i Tomasz Gajewski.
Najnowszy spektakl Teatru Logos nie jest propozycją łatwą w odbiorze. Zmusza do skupienia i intelektualnego wysiłku, aby odczytać metafory i odkryć znaczenia zawarte w scenicznych obrazach.

CZYTAJ DALEJ

Siedlce: Pogrzeb dzieci utraconych

2024-04-26 18:01

[ TEMATY ]

pogrzeb

dzieci utracone

Siedlce

Magdalena Pijewska

- Jeśli rodzicami byliście przez pięć czy dziesięć minut, to rodzicami zostaliście na wieczność - wskazał ks. kanonik Jacek Sereda podczas Mszy św. w katedrze siedleckiej. Dziś odbył się pogrzeb 20 dzieci. Podczas liturgii modlono się dar pokoju i nadziei dla rodziców przeżywających ból po stracie dziecka.

Ks. Jacek Sereda, w nawiązaniu do odczytanej Ewangelii, wskazał, że bardzo ważne jest przeżycie okres żałoby, smutku. - To jest czas na nasz żal i łzy; ale Pan Jezus mówi do nas „nie trwóż się”. To mówi Ten, który Zmartwychwstał, jest zwycięzcą nad śmiercią - wskazał ks. Sereda.

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Caritas pomogła znaleźć pracę 70 tys. bezrobotnym w 2023 roku

2024-04-26 19:05

[ TEMATY ]

Caritas

bezrobotni

Hiszpania

Adobe.Stock.pl

W 2023 roku Caritas pomogła 70 tys. bezrobotnych znaleźć zatrudnienie, wynika z szacunków kierownictwa tej organizacji. Zgodnie z jej danymi w ubiegłym roku Caritas na rozwijanie programów wsparcia zatrudnienia wydała 136,8 mln euro, czyli o 16,4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.

Dyrekcja organizacji sprecyzowała, że z kwoty ten ponad 100 tys. euro zostało przeznaczonych na rozwój inicjatyw w ramach tzw. ekonomii społecznej. Działania te polegały przede wszystkim na prowadzeniu szkoleń zawodowych służących usamodzielnieniu się na rynku pracy, w tym podjęciu aktywności zawodowej na podstawie samozatrudnienia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję