Dla wszystkich, którzy interesują się duchowością karmelitańską i chcą pogłębić swoją wiarę, we Wrocławiu powstaje Instytut Duchowości Karmel. Swoją działalność zainauguruje 15 października, w uroczystość św. Teresy od Jezusa i na zakończenie jubileuszu 500. rocznicy urodzin świętej
Jego główną motywacją jest chęć dostarczenia słuchaczom dobrej wiedzy, na której możliwe jest kształtowanie zdrowego ducha Ewangelii. Instytut funkcjonował już kiedyś we Wrocławiu, a wznowienie jego działalności w roku 500. rocznicy urodzin św. Teresy od Jezusa stało się możliwe w dużej mierze dzięki prośbom osób zainteresowanych, chcących ubogacić swoją wiarę – podkreślają karmelici bosi.
Reklama
Instytut proponuje słuchaczom 2-letnią formację, zajęcia odbywać się będą co dwa tygodnie w czwartki, od 17.00 do 20.10, w klasztorze karmelitów bosych przy ul. Ołbińskiej we Wrocławiu. W pierwszym semestrze będą to wykłady w ramach czterech przedmiotów: osoba i dzieło św. Teresy od Jezusa, filozofia, Biblia oraz historia z perspektywy świętych. Zapisy trwają do 25 września. Szczegóły dotyczące dokumentów można znaleźć na stronie www.walkaduchowa.pl, wśród wymagań dotyczących kandydatów jest świadectwo ukończenia szkoły średniej i odbycie rozmowy wstępnej w klasztorze karmelitów bosych. Terminy rozmów: 28 września, 2 października oraz 8 października – w każdy z tych dni od 17.00 do 20.00. Dokumenty można przesyłać w formie elektronicznej na e-mail: walkaduchowa@gmail.com lub pocztą pod adresem Stowarzyszenie Walka Duchowa, ul. Ołbińska 1, 50-259 Wrocław z dopiskiem: Instytut Duchowości Karmel oraz osobiście w klasztorze.
Wśród wykładowców na I roku uczyć będą dr Adam Workowski, filozof, uczeń ks. Tischnera, Gabriel Maciejewski zajmujący się tematyką historyczną, o. Antoni Rachmajda, karmelita bosy, koordynator Instytutu, będzie mówił o św. Teresie, a ks. dr Ryszard Kempiak o Piśmie Świętym. Z czasem wprowadzone zostaną zajęcia praktyczne, seminaria i ćwiczenia, np. z prowadzenia rachunku sumienia czy efektywnego korzystania z internetu.
Podobne instytuty karmelitańskie działają już w Krakowie, Poznaniu i Sopocie. Dla wrocławskiego wzorem będzie św. Teresa od Jezusa – nazywana doktorem Kościoła od modlitwy – i to ona „podpowiada” tematykę. Oczywiście na wykładach nie braknie miejsca także dla innych ważnych postaci Karmelu. Jak mówią ojcowie karmelici, wykłady będą miały jeden podstawowy cel: dążenie do prawdy o Bogu, o sobie, o świecie.
Góra Karmel zajmuje honorowe miejsce w mistyce chrześcijańskiej, w dziejach religii, w historii i w geografii.
Na wyżyny najwyższej wzniosłości mistycznej wyniósł górę Karmel św. Jan od Krzyża. Ten współreformator zakonu karmelitańskiego - wraz ze św. Teresą z Avili - dla potrzeb duchowych karmelitanek
napisał fundamentalne w mistyce dzieło Droga na Górę Karmel. Góra Karmel jest tu miejscem zjednoczenia się w najwyższym stopniu z Bogiem w duchu wzajemnej miłości Boga i człowieka. Księga traktuje o tym,
jak pokonać wszelkie przeszkody i trudności, piętrzące się na tej drodze. We właściwy temu świętemu i znakomitemu poecie sposób ukazana jest konieczność przejścia przez „noc czynną” zmysłów,
ducha, pamięci i woli, przez „noc ciemną”. Jest to wszystko konieczne po to, by każda dusza mogła zrozumieć, „jaką drogą idzie i jaką iść powinna, jeśli chce dojść na szczyt Góry”.
Geograficznie góra Karmel jest jednym z najpiękniejszych miejsc Ziemi Świętej. Jak kadłub okrętu wcina się w Morze Śródziemne swym wysokim na 546 m masywem, sąsiadującym z Hajfą. Piękno tej góry było
wielokrotnie opiewane, także w Biblii. Karmel znaczy po hebrajsku „ogród Boży”. W grotach wśród zieleni i strumyków tej góry już w zamierzchłych czasach biblijnych pędzili życie pustelnicy.
Góra Karmel w szczególny sposób związana jest ze świętym prorokiem Eliaszem, który na niej przebywał. Dramatyczne dzieje św. Eliasza - współpatrona zakonu karmelitańskiego - opisane są
w Pierwszej Księdze Królewskiej. To właśnie na Karmelu św. Eliasz złożył ofiarę przyjętą przez Boga, przez co rozgromił kapłanów Baala. Na Karmelu przebywał też uczeń Eliasza, św. Elizeusz. Przewodnik
Donata Baldi OFM W Ojczyźnie Chrystusa podaje, że „od czasów proroka Eliasza ciągnie się linia duchowego dziedzictwa aż do powstałego tutaj Zakonu Karmelitańskiego”.
Dla duchowości chrześcijańskiej i karmelitańskiej w szczególności niezwykle ważna jest wizja obłoku podnoszącego się nad morzem, jaką miał św. Eliasz, powszechnie uznawana za prefigurację objawienia
Niepokalanego Poczęcia.
Życie pustelnicze na górze Karmel szczególnie rozkwitło w czasach władania Ziemią Świętą przez krzyżowców. W początkach XIII w. pojawiła się idea nadania pustelnikom reguły. Uczynił to św. Brokard
wspólnie z patriarchą Jerozolimy - św. Albertem z Vercelli. Tak powstał zakon karmelitański - zakon pustelników Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Eremici zbudowali na Karmelu świątyńkę
ku czci Matki Bożej.
Po upadku Akki (1291) klasztor na Karmelu został zburzony, a większość zakonników poniosła śmierć męczeńską z rąk tureckich. Pozostali zakonnicy przenieśli się do Europy. Ale większość karmelitów
musiała emigrować do Europy już wcześniej, w I połowie XIII w. W 1251 r. w Aylesford w Anglii Matka Boża objawiła św. Szymonowi Stockowi Szkaplerz Święty jako znak, w którym zwycięży on piętrzące
się przed zakonem trudności, i wyraz opieki Maryi nad Jej poświęconym i umiłowanym przez Nią zakonem.
Karmelici dwukrotnie w historii wracali na Karmel. Dziś wznosi się tam sanktuarium „Stella Maris”, a pod prezbiterium bazyliki klasztornej znajduje się udokumentowana tradycją grota św.
Eliasza.
Ileż to więc wątków ludzkiej duchowości spina jedno pojęcie: Góra Karmel.
Z ks. Markiem Adaszkiem - liturgistą rozmawia Monika Łukaszów
Karol Porwich/Niedziela
Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?
W Wielką Środę przełożeni prowincji i klasztorów rodziny franciszkańskiej w Krakowie spotkali się w klasztorze św. Bernardyna ze Sieny pod Wawelem, aby złożyć sobie świąteczne życzenia i podzielić się wielkanocnym jajkiem – znakiem nowego życia.
Gwardian, o. Barnaba Olszewski podziękował wszystkim za obecność i życzył, aby łaska płynąca od Chrystusa Cierpiącego, Ukrzyżowanego i Zmartwychwstałego przeniknęła wspólnoty braci, aby Bóg im błogosławił, i aby Boże światło towarzyszyło przełożonym w ich codziennych obowiązkach i zadaniach.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.