Reklama

Prawo do lekcji religii

U podstaw decyzji o powrocie lekcji religii do szkół było nie tylko docenienie roli chrześcijańskich wartości etycznych w procesie wychowania – podkreśla bp Marek Mendyk. Było i jest to także potwierdzenie prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami

Niedziela Ogólnopolska 36/2015, str. 16

BOŻENA SZTAJNER/NIEDZIELA

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W demokratycznym ustroju rodzice mają niezbywalne prawo decydować o uczęszczaniu bądź nieuczęszczaniu swoich dzieci na lekcje religii – zaznaczył bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, podczas konferencji poświęconej 25-letniemu doświadczeniu nauczania religii w szkole, która odbyła się w siedzibie Sekretariatu Episkopatu Polski.

Przemiany po 1989 r. umożliwiły powrót lekcji religii do publicznych szkół i przedszkoli, co bp Mendyk nazwał „prawem rodziców do wolności religijnego wychowania swoich dzieci”. – Ten argument zachowuje swoje znaczenie – mówił i przypomniał o podstawach teologicznych i wychowawczych nauczania religii w szkole.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Głównym celem jest „doprowadzenie do spotkania z Panem Jezusem jako żywą Osobą – nie mglistą ideą, ale Bogiem żywym”. – Przez programy nauczania, ale i osobiste świadectwo katechetów staramy się pokazać, że wiara to decyzja o wejściu w bliską relację z Chrystusem – zaznaczył bp Mendyk. Zadaniem katechezy jest też rozwijanie wiary, formacja moralna, wychowanie liturgiczne i do życia we wspólnocie, nauczanie modlitwy i odpowiedzialności za drugiego człowieka, a także służenia innym i dzielenia się z nimi zdolnościami i osiągnięciami.

Reklama

Bez nauczania religii nie jest możliwe integralne wychowanie człowieka. – Dla osób wierzących przekonującym argumentem są humanistyczne wartości religii, ale dla niewierzących obecność religii w nauczaniu szkolnym można uzasadniać jej znaczeniem wychowawczym, społecznym i kulturowym – mówił bp Mendyk. Religia w szkole daje wiedzę o historii i kulturze. – Nie da się dobrze zrozumieć literatury i sztuki bez znajomości chrześcijaństwa – podkreślił.

– Religia jest ważna dla młodych ludzi, bo pozwala znaleźć odpowiedź na najbardziej fundamentalne pytania: o sens życia, początek i koniec istnienia; konfrontuje z cierpieniem i śmiercią – tłumaczył bp Mendyk. Nauczanie religii w szkole ma znaczenie społeczne i kulturowe. – Ignorowanie religii nie pozwala na odpowiednie zrozumienie własnej tożsamości i przeszłości – przekonywał przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego. Katecheza w szkole jest wsparciem w rozpoznaniu fanatyzmu, fundamentalizmu, nietolerancji i działalności sekt.

Ks. prof. Piotr Tomasik z UKSW zaznaczył, że lekcje religii organizowane są we współpracy Kościoła i szkoły. Kościół jest odpowiedzialny za treść nauczania religijnego, określenie, jakie zadania powinny być realizowane na lekcjach religii; zatwierdza programy, podejmuje nadzór merytoryczny nad lekcjami religii i kieruje nauczycieli religii do pracy w szkołach. Relacje między nauczaniem religii a instytucją szkolną ks. prof. Tomasik nazwał „podporządkowaniem i autonomią”. – Podporządkowanie wyraża podmiotowość szkoły, a autonomia wyraża podmiotowość Kościoła – ocenił.

Reklama

Podczas omawiania podstaw prawnych funkcjonowania katechezy w szkole ks. prof. Tomasik podkreślił, że regulują to już Konstytucja RP, Konkordat, a także Ustawa o systemie oświaty, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1992 r. oraz porozumienie między ministrem a KEP ws. kwalifikacji nauczycieli religii. Kościół reguluje nauczanie przepisami prawa kanonicznego oraz Dyrektorium katechetycznym, uchwalonym przez KEP w 2001 r. Te podstawy nazwał „bardzo mocnymi”, choć są podobne do rozwiązań dotyczących innych wyznań. – Każde z nich ma prawo do organizowania nauczania religii i część z tego korzysta – przypomniał.

Jak zaznaczył Sławomir Nowotny z Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, nauczanie religii w szkole w ciągu ostatnich 25 lat w Polsce jest zjawiskiem społecznie stabilnym. Utrzymuje się stały, wysoki poziom udziału uczniów w lekcjach religii, który oscyluje w okolicach 90 proc. Równie stabilna jest sytuacja, gdy chodzi o społeczne poparcie dla nauczania religii w szkole – wyraża je ok. 80 proc. Polaków.

* * *

@EpiskopatNews

Na Twitterze wystartował nowy profil Biura Prasowego KEP – @EpiskopatNews. Pierwszego tweeta wysłali podczas konferencji nt. nauczania religii w szkole bp Marek Mendyk i rzecznik KEP ks. Paweł Rytel-Andrianik. Konto będzie moderowane w 5 językach: polskim włoskim, angielskim, hiszpańskim i hebrajskim. Ma to być pomoc dla biskupów, którzy chcą być jeszcze bliżej wiernych.

Pierwszy tweet, który wyszedł z @EpiskopatNews, to powitanie w pięciu językach: „+ Witajcie, Wellcome, Benvenuti, Bienvenidos, Baruchim HaBaim”. Od razu konto to zyskało ponad 400 obserwujących.

2015-09-01 14:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Andrea Bocelli zaśpiewa przy Papieżu na otwarciu Borgo Laudato Sì

2025-08-25 11:17

[ TEMATY ]

Andrea Bocelli

www.vaticannews.va

5 września Leon XIV oficjalnie otworzy w Castel Gandolfo Borgo Laudato Sì – przestrzeń troski o stworzenie i godność człowieka. Pieśń przed błogosławieństwem Ojca Świętego wykona Andrea Bocelli z synem, którzy wezmą udział w tym wydarzeniu.

Oficjalne otwarcie Borgo Laudato Sì przez Papieża Leona XIV zaplanowane jest na 5 września o godzinie 16. To miejsce, historyczna rezydencja papieska, otwarte dla publiczności, poświęcone jest realizacji wizji Laudato Si’ – przełomowej encykliki papieża Franciszka o stworzeniu i godności człowieka. W tym roku przypada dziesiąta rocznica jej ogłoszenia.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Augustyna

[ TEMATY ]

nowenna

św. Augustyn

pl.wikipedia.org

Wizja św. Augustyna” Philippe de Champaigne

Wizja św. Augustyna”
Philippe
de Champaigne

Zapraszamy do wspólnej modlitwy nowenną za wstawiennictwem św. Augustyna. Nowenna do odmawiania między 19 a 27 sierpnia.

CZYTAJ DALEJ

Raport ONZ o macierzyństwie zastępczym: współczesna forma niewolnictwa

2025-08-25 14:49

[ TEMATY ]

niewolnictwo

macierzyństwo zastępcze

surogatki

raport ONZ

Adobe Stock

Raport ONZ wprost nazywa instytucję matek surogatek współczesną formą niewolnictwa

Raport ONZ wprost nazywa instytucję matek surogatek współczesną formą niewolnictwa

Do zakazu macierzyństwa zastępczego na całym świecie wzywa raport ONZ, przedstawiony 23 sierpnia przez specjalną sprawozdawczynię ds. przemocy wobec kobiet i dziewcząt Reem Alsalem. Instytucję matek surogatek nazywa on współczesną formą niewolnictwa.

Alsalem nie przebiera w słowach i stwierdza, że macierzyństwo zastępcze wiąże się z „wyzyskiem oraz przemocą wobec kobiet i dzieci”. Wzmacnia też zasady patriarchalne, traktując ciało kobiety „jako towar i przedmiot”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję