Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Roztoczański Festiwal Muzyczny

Niedziela zamojsko-lubaczowska 35/2015, str. 2

[ TEMATY ]

festiwal

Archiwum autora

Cerkiew w Radrużu

Cerkiew w Radrużu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielne upalne popołudnie 9 sierpnia w Zespole Cerkiewnym w Radrużu rozpoczął się trzeci Roztoczański Festiwal Muzyczny im. Anny Budzińskiej. Jej pomysłodawczynią jest rodaczka z Horyńca-Zdroju, a dziś ceniona sopranistka, która odbyła studia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim, gdzie pod kierunkiem prof. Magdaleny Krzyńskiej kształciła swój głos, a teraz zdobywa wiele nagród na renomowanych festiwalach i koncertach. Od trzech lat inauguracja Roztoczańskiego Festiwalu Muzycznego w Radrużu odbywa się w zabytkowej cerkwi, która została zbudowana w drugiej połowie XVI wieku, a od pięciu lat po renowacji jest filią Muzeum Kresów w Lubaczowie. Tę perełkę architektury drewnianej Magdalena Skawińska ubogaciła piękną muzyką i śpiewem.

– Roztoczański Festiwal Muzyczny nosi imię Anny Budzińskiej, wieloletniego pedagoga śpiewu, wychowawcy młodzieży, animatora kultury. Uczyła się śpiewu u prof. Lubomiły Bukowskiej w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Rzeszowie, a następnie u prof. Ireny Lewickiej w Akademii Muzycznej w Katowicach. Całe swoje pracowite życie poświęciła nauce śpiewu, najpierw w Szkole Muzycznej w Przemyślu, a następnie w Zespole Szkół Muzycznych nr 1 im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie. Anna Budzińska łączyła talent muzyczny i pedagogiczny z dobrocią serca. Była osobą pogodną, życzliwą ludziom, lubianą przez wszystkich, a dla nas mamą. Zmarła 23 kwietnia 2012 r. w Rzeszowie – tak mówiła o niej jej absolwentka Magdalena Skawińska, dyrektor artystyczny Roztoczańskiego Festiwalu Muzycznego. Na jej zaproszenie w tym roku przybył do Radruża inny absolwent rzeszowskiej średniej szkoły muzycznej z klasy śpiewu klasycznego Kamil Pękala, który w 2008 r. ukończył gdańską Akademię Muzyczną w klasie dr. hab. Leszka Skrla. Już w czasie studiów był solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a obecnie jest solistą Teatru Muzycznego w Lublinie, ma w swoim dorobku wiele ról operowych. W Zespole Cerkiewnym w Radrużu Magdalena Skawińska (sopran) i Kamil Pękala (baryton) wraz z żeńskim kwartetem smyczkowym „La stravaganza quartet”, grającym na instrumentach barokowych – dali piękny koncert, którego motywem były „Najpiękniejsze Ave Maria i wybrane utwory muzyki sakralnej”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Roztoczański Festiwal Muzyczny trwał cały tydzień. Wieczorem w czwartek (13 sierpnia) w Parku Zdrojowym w Horyńcu-Zdroju z programem „Henryk Wars Songbook” wystąpił pianista Bogdan Hołownia Trio. Wybór miejsca tego koncertu nie był przypadkowy. Zniszczony park zdrojowy kosztem 10 mln 300 tys. zł poddany został rewitalizacji, z czego 90 proc. to środki unijne z programu transgranicznego Polska – Białoruś – Ukraina. Oddany został uroczyście do użytku 4-5 lipca 2015 r. Jest w nim amfiteatr, w którym Bogdan Hołownia z kolegami dał koncert melodii jednego z najbardziej popularnych polskich kompozytorów Henryka Warsa, pioniera jazzu. Koncert ten był promocją płyty „Henryk Wars Songbook”, na której znajduje się 9 utworów tego przed- i powojennego twórcy przebojów muzyki filmowej i estradowej. Odżyły na nowo szlagiery znanych piosenek, takich jak: „Ach, jak przyjemnie”, „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Panie Janie”, „Już nie zapomnisz mnie” i innych, którymi Hołownia fascynował się od dawna. Słuchając tych utworów, mogliśmy się przekonać, że Hołownia eksponuje ich naturalną urodę, a tylko czasem wprowadza drobne ozdobniki, lekko wzbogaca harmonię powściągliwymi solówkami zgrabnie wpasowanymi w narrację. Zamiast hałaśliwej i agresywnej muzyki słuchacze mieli możliwość posłuchania koncertu nastrojowego, nieco sentymentalnego i zadawalającego miłośników swingującej ballady.

Przez tydzień odbywały się warsztaty wokalne dla pianistów w dwóch grupach wiekowych: od 6 do 12 i od 13 do 19 lat. Młodzież, pochodząca głównie z gminy Horyniec, zdobyte podczas warsztatów umiejętności zaprezentowała w czasie piątkowego (14 sierpnia) Koncertu Finałowego w Gminnym Ośrodku Kultury w Horyńcu-Zdroju. Przekonaliśmy się, że młodzi ludzie wykorzystali wakacje do rozwijania zdolności artystycznych, chętnie uczestniczyli w zajęciach z emisji głosu, aktorstwa, tańca, instrumentu czy zespołu muzycznego. Organizatorami Roztoczańskiego Festiwalu Muzycznego im. Anny Budzińskiej byli: Fundacja ArtMusic, Gminny Ośrodek Kultury w Horyńcu-Zdroju, Muzeum Kresów w Lubaczowie, Centrum Koncertowo-Wystawiennicze w Narolu i Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju.

2015-08-27 12:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzeszowski Festiwal Wiary 2014

Niedziela rzeszowska 22/2014, str. 4-5

[ TEMATY ]

festiwal

wiara

Archiwum Festiwalu Wiary

Przy przejściach dla pieszych zachęcali przechodniów do rozmowy, zatańczyli Taniec Uwielbienia na rzeszowskim Rynku, bawili się na chrześcijańskiej dyskotece. „Chcemy dotrzeć do jak największej liczby ludzi. Dlatego nie tylko się modlimy czy spotykamy we wspólnocie, ale zorganizowaliśmy akcje, które dla wielu były zaskoczeniem, ale i dały do myślenia. I oto chodziło” – mówią organizatorzy II edycji Rzeszowskiego Festiwalu Wiary. Wszystkie wydarzenia mają przygotować i zachęcić mieszkańców do wzięcia udziału w finale festiwalu, który odbędzie się w Rzeszowie w dniach 18-21 czerwca pod hasłem „Skosztujcie i zobaczcie jak dobry jest Pan”

IZABELA KOSZTYŁA: – Pierwsza, ubiegłoroczna edycja Festiwalu Wiary zakończyła się sukcesem.

CZYTAJ DALEJ

Madonno z Puszczy, módl się za nami...

2024-05-01 20:29

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Początki kultu Madonny z Puszczy sięgają przełomu XVII i XVIII w. Wiadomo, że w pierwszej połowie XVII stulecia w świątyni znajdowało się 18 wotów oraz 6 nici korali.

Rozważanie 2

CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: musimy pracować na rzecz zawieszenia broni

2024-05-02 16:29

[ TEMATY ]

pokój

strefa gazy

Pierbattista Pizzaballa

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

"Musimy pracować na rzecz zawieszenia broni jako pierwszego kroku w kierunku innych perspektyw politycznych, które jednak należy budować" - uważa kard. Pierbattista Pizzaballa. Dzień po objęciu kościoła tytularnego Sant'Onofrio w Rzymie łaciński patriarcha Jerozolimy, wygłosił "lectio magistralis" (wykład mistrzowski) na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim (PUL) na temat: „Postaci i kryteria duszpasterstwa pokoju”. Kardynał mówił o słabości społeczności międzynarodowej i wezwał religie, aby nie "dolewać benzyny do ognia": potrzebni są wiarygodni i uczciwi świadkowie, to w Ewangelii można znaleźć wszystkie kryteria budowania pokoju.

Spotkanie przebiegało w szczególnie serdecznej atmosferze ze względu na przynależność Instytutu Studiów Teologicznych Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy do Wydziału Teologicznego PUL. "Więź między Rzymem a Jerozolimą ma fundamentalne znaczenie dla dzisiejszego Kościoła”, zauważył kardynał. Wśród obecnych był o. Francis Patton, franciszkański Kustosz Ziemi Świętej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję