Reklama

Aspekty

Jeszcze lepsza pomoc

Nie taki urząd straszny, a obywatel wcale nie jest zupełnie bezradny pośród przepisów, dokumentów i innych pozornie skomplikowanych spraw. Trzeba tylko wiedzieć, kogo się poradzić. W Zielonej Górze 12 czerwca zakończył się 3. Tydzień Poradnictwa Obywatelskiego

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 25/2015, str. 6

[ TEMATY ]

pomoc

poradnia

porady

Aleksandra Bielecka

Konferencja prasowa w siedzibie Stowarzyszenia Civis Sum przy al. Niepodległości 7a

Konferencja prasowa w siedzibie Stowarzyszenia
Civis Sum przy al. Niepodległości 7a

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Organizatorem Tygodnia było Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Obywatelskiej Civis Sum, które od wielu lat bezpłatnie pomaga nie tylko zielonogórzanom. – Nasze biuro w Zielonej Górze mieści się już od 11 lat. Powstało, by zaspokoić potrzebę bezpłatnego poradnictwa dla mieszkańców naszego miasta – wyjaśnia Dorota Kołkowska. – Początkowo udzielaliśmy niewielkiej liczby porad, od 300 do 600 porad rocznie. W 2014 r. udzieliliśmy 3 tys. porad, a w tym półroczu już 2 tys. Nie ograniczamy się tylko do zielonogórzan.

Z jakimi problemami ludzie przychodzą najczęściej? – Bardzo dużo porad dotyczy spraw spadkowych, zwykle ludzie obawiają się dziedziczyć długi po swoich krewnych. Rośnie liczba porad w sprawach rodzinnych, w szczególności dotyczących dochodzenia alimentów. Niezmiennie dużo jest też porad dotyczących zadłużenia. Na stałym poziomie utrzymują się też porady związane z problemami mieszkaniowymi. Nie udzielamy porad dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej i podatków – mówi Dorota Kołkowska. – Nasze biuro tworzy coraz liczniejsze grono doradców i wolontariuszy (wśród nich są studenci prawa).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pod rękę z asystentem

Reklama

Tydzień Poradnictwa Obywatelskiego był świetną okazją do otwarcia nowych biur mobilnych. Do tej pory takie punkty powstały już w Kargowej, w Sulechowie, w Czerwieńsku, w Niwiskach, w Nowogrodzie Bobrzańskim. Teraz doszły trzy nowe: w Żaganiu, Żarach i Krośnie Odrzańskim. – Widzimy, że zgłaszają się do nas mieszkańcy subregionu zielonogórskiego, dlatego od ubiegłego roku zaczęliśmy się starać o mobilne punkty naszego biura w różnych miejscowościach. W mobilnych punktach doradcy mają dyżur raz w tygodniu – tłumaczy Anna Kurp, członek Zarządu Civis Sum. – Widzimy, że nie tylko prawnik jest potrzebny. W rozbudowanych sprawach potrzebne jest często wsparcie psychologa oraz asystenta obywatelskiego, czyli osoby, która idzie z klientem bezpośrednio do urzędu i pomaga w załatwieniu sprawy albo po prostu towarzyszy, jest obok. Tak więc nie zatrzymujemy się tylko na poradzie, ale staramy się, żeby nasz klient rozwiązał swoje problemy do końca.

Nie tylko w różnych miejscowościach, ale i w różnych instytucjach pojawiają się doradcy Stowarzyszenia. Od lat współpracujemy z MOPS w Zielonej Górze, mamy swój dyżur w Komendzie Miejskiej Policji, u Pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w areszcie śledczym, właśnie uruchamiamy też punkt doradczy przy pogotowiu opiekuńczym – podkreśla Anna Kurp.

Do jednej bramki

Reklama

To właśnie z idei tej współpracy wyrósł Tydzień Poradnictwa Obywatelskiego. Civis Sum zaprosiło na pasaż na zielonogórskim deptaku różne organizacje i instytucje, które zajmują się szeroko pojętym poradnictwem. Ostatecznie zaproszenie przyjęło 16 placówek, a zielonogórzanie mogli skorzystać m.in. ze stoisk Biura Pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Centrum Integracji Społecznej, Powiatowego Urzędu Pracy, Agencji Rozwoju Regionalnego, Rzecznika Praw Mieszkańców Zielonej Góry, Powiatowego Inspektora Pracy, Delegatury Inspekcji Handlowej w Zielonej Górze, Stowarzyszenia na Rzecz Kobiet BABA, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, poradni rodzinnych i Ośrodka Wsparcia Rodziny, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, poradni psychologiczno-pedagogicznej, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej. – Reprezentujemy wszystkie instytucje i ośrodki zajmujące się pomocą rodzinie, a są związane w jakikolwiek sposób z duszpasterstwem rodzin – mówi Agnieszka Tokarz. – Jest z nami instruktor naprotechnologii, jest przedstawicielka Wspólnoty Trudnych Małżeństw „Sychar”, jest Ośrodek Wsparcia Rodziny SOS – stoimy razem i wszyscy gramy do jednej bramki. Rozdajemy ulotki z kontaktami, ale też odpowiadamy na bieżąco na pytania.

Między stoiskami kręcili się wolontariusze prowadzący quiz z nagrodami.

Razem zmieniać rzeczywistość

Z innych ciekawych wydarzeń wymienić można akcję „Zadaj pytanie prawnikowi”. W jej ramach uczniowie I LO oraz budowlanki mogli wrzucać do skrzynek pytania, na które później odpowiadał doradca. Okazało się, że młodzież najbardziej interesowały problemy cyberprzestrzeni.

Przez wszystkie dni Civis Sum udzielało też porad w ramach dyżurów telefonicznych.

W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej odbyło się wyjątkowe spotkanie. – W ramach organizacji, które reprezentujemy, pokazywaliśmy zakres swojej działalności, wymienialiśmy się doświadczeniami, wskazywaliśmy obszary, na których możemy łączyć siły. Chcielibyśmy zbudować między sobą sieć komunikacyjną, która pozwoli usprawnić naszą pracę – tłumaczy Barbara Szuszkiewicz. – Pomysł zaproszenia tych wszystkich organizacji zrodził się z potrzeby tego, by się spotkać przy jednym stole i rzeczywiście połączyć te działania, zobaczyć, co robimy i w jakich obszarach. Skierowaliśmy to zaproszenie do wszystkich organizacji, o których wiedzieliśmy, że zajmują się bardzo szeroko rozumianym poradnictwem. I muszę przyznać, że odzew był bardzo pozytywny, z czego się oczywiście cieszymy. Wiadomo, że na jednym spotkaniu się nie skończy. Chcemy razem zacząć zmieniać tę rzeczywistość społeczną, która nas otacza i w wielu dziedzinach sobie nawzajem pomagać. Bo kiedy przychodzi do nas klient i widzimy, że nasze pole działania się kończy, wiemy, do kogo możemy go skierować. Dzięki temu pomoc jest efektywniejsza.

2015-06-18 09:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie kupuj Pan cegły

W sklepie ładnie pachnie, z głośników płynie miła, energiczna muzyka, a na korytarzu można usiąść na wygodnej ławce koło fontanny... To się nazywa marketing sensoryczny. Jeśli na zmysły klienta oddziałują miłe doznania, wydaje on w sklepie więcej pieniędzy. Niekoniecznie jest to złe. Ale gdy czerpiemy przyjemność z zakupów, warto pamiętać również o tym, że podczas kupowania jesteśmy poddawani różnym trickom, które mają nas doprowadzić do decyzji niekoniecznie dla nas korzystnych i nie zawsze racjonalnych. Sklepy wielkopowierzchniowe są mistrzami w zachęcaniu do zakupów. Budują całą kulturę sprzedawania, która ma nas upewnić, że baraki, w których się zwykle mieszczą, są przyjaznymi, eleganckimi miejscami, a cała sieć pełni wobec nas jakąś misję, dba o nasze dobre samopoczucie i jest nastawiona patriotycznie (nawet jeśli centrala, mieszcząca się w innym kraju, od lat oszukuje polskiego fiskusa na gigantyczne kwoty). Zwiększaniu obrotów służy przede wszystkim samoobsługa w sklepie. Takie rozwiązanie jest wygodne dla klienta, ale też generuje większe obroty. Po drugie – wózek. W dużych sklepach często nawet nie ma koszyków. Jeśli klient wrzuci do olbrzymiego wózka cztery marchewki i serek, będzie miał naturalną ochotę dorzucić coś jeszcze.
CZYTAJ DALEJ

Sabotaż na torach w Katowicach? Istniało duże prawdopodobieństwo doprowadzenia do katastrofy kolejowej

2025-10-03 09:53

[ TEMATY ]

katastrofa kolejowa

Adobe Stock

Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne

Wszystko wskazuje na celowe odczepienie znalezionej na linii kolejowej w Katowicach Ligocie węglarki - poinformował w piątek wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Maciej Duszczyk. Istniało duże prawdopodobieństwo doprowadzenia do katastrofy kolejowej - powiedział.

Wiceszef MSWiA został zapytany w Polskim Radiu o informacje z piątkowej „Rzeczpospolitej”. Gazeta podała, że w nocy z 2 na 3 września na uczęszczanej linii kolejowej 141 w Katowicach Ligocie znaleziono odczepiony 20-tonowy wagon na węgiel. „Linią tą z powodu wielkiej inwestycji kolejowej puszczane są obecnie także pociągi pasażerskie. Węglarka nie odczepiła się samoistnie, ktoś fachowo przełożył sygnalizację końca składu na przedostatni wagon” - brzmi fragment tekstu.
CZYTAJ DALEJ

Trwają Rekolekcje Jasnogórskiej Rodziny Różańcowej

2025-10-03 20:14

[ TEMATY ]

rekolekcje

Jasna Góra

Jasnogórska Rodzina Różańcowa

BPJG

Na Jasnej Górze trwają rekolekcje Jasnogórskiej Rodziny Różańcowej. Przebiegają pod hasłem; „Maryjo, Matko Nadziei - módl się za nami!” – rekolekcje głosi przeor klasztoru paulinów w Toruniu, ojciec Łukasz Kręgiel. Podczas tych rekolekcji spoglądamy na życie Maryi i przekładamy to na nasze życie – powiedział rekolekcjonista.

–To taki czas zapatrzenia, adoracji Boga i Maryi. Spoglądamy na Maryję, na jej cnoty, na jej życie, na jej charakter, po to, aby wyciągnąć wnioski i przełożyć Jej życie na nasze życie. Uczymy się od Maryi, jak żyć, jak modlić się tak naprawdę na różańcu, jak wielka jest moc tej modlitwy. Uczymy się też nadziei, bo całe życie Maryi było przesiąknięte nadzieją już od chwili zwiastowania. Więc trzeba nam tę tajemnicę nadziei, odkrywać szczególnie w tym roku, do czego zaprosił nas papież – powiedział ojciec Łukasz Kręgiel.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję