19 stycznia 2003 r. w domu rekolekcyjnym w Szczawinie rolnicy diecezji łódzkiej spotkali się, jak co roku, by w serdecznej atmosferze podzielić się opłatkiem. Wprawdzie w ostatnich latach konsekwentnie
realizowano zamysł, by wspomnienie wieczernika miało miejsce w coraz to innych punktach diecezji, jednak z uwagi na jubileusz - 20-lecie duszpasterstwa rolników archidiecezji łódzkiej - tegoroczne spotkanie
opłatkowe odbyło się tam, gdzie rozpoczynała się regularna praca formacyjna duszpasterstwa i gdzie przez wiele lat rolnicy ziemi łódzkiej spotykali się przy wigilijnym stole (taki ogólnodiecezjalny charakter
rolniczy opłatek zyskał w połowie lat 90.).
Tradycyjnie spotkanie zorganizowane zostało przez duszpasterstwo rolników we współpracy z NSZZ Rolników Indywidualnych "Solidarność" Ziemi Łódzkiej. Duży wkład w przygotowania wniósł też dyrektor
gospodarczy szczawińskiego gospodarstwa rolnego naszej archidiecezji Robert Durka.
Mszy św. o godz. 15.00, rozpoczynającej uroczystość, przewodniczył bp Ireneusz Pękalski, który zwrócił się do rolników ze słowami otuchy i wsparcia. Uznanie dla trudu ludzi wsi Ksiądz Biskup podkreślił
też, składając rolnikom życzenia z okazji świąt Narodzenia Pańskiego.
Następnie w kaplicy domu rekolekcyjnego, gdzie sprawowana była Liturgia, wystąpił zespół śpiewaczy "Wiśniowa Góra" pod kierownictwem Teresy Chmieleckiej. Na zaprezentowany program słowno-muzyczny
złożyły się kolędy i poezja o tematyce bożonarodzeniowej.
W pogodnych nastrojach zebrani przeszli do refektarza, by składać sobie indywidualne życzenia, a potem wspólnie zasiąść do wigilijnego stołu. Spożywaniu wieczerzy towarzyszyły rozmowy i śpiewanie
kolęd. Opłatek zgromadził rolników z całej diecezji, nie zabrakło wśród nich pszczelarzy, sadowników, hodowców, a także przedstawicieli przetwórstwa mięsnego.
Po spotkaniu opłatkowym odbyło się zebranie wiejskich działaczy społecznych, na którym wymieniono się poglądami na temat stanu polskiego rolnictwa. Rozmawiano o funkcjach, działalności i formach pracy
związków zawodowych i zrzeszeń rolników. Wyrażono też wątpliwości odnośnie do wejścia Polski do Unii Europejskiej.
Diecezja Cleveland, w stanie Ohio, w której zanotowano ok. 50 proc. wzrost liczby konwertytów na wiarę katolicką w okresie wielkanocnym, nie jest czymś wyjątkowym. Zdaniem katolickich mediów jest ona częścią tego, co dzieje się obecnie w wielu diecezjach w Stanach Zjednoczonych. Według katolickiej platformy „National Catholic Register" jest zbyt wcześnie, aby powiedzieć, jaka będzie całkowita liczba nawróconych na Kościół katolicki w całym kraju w 2025 roku, ponieważ wiele diecezji nie podaje oficjalnych danych aż do końca roku. Wiosną tego roku skontaktowano się ze wszystkimi 175 diecezjami terytorialnymi obrządku łacińskiego w kraju i otrzymano porównywalne dane od około 50 z nich. Według platformy liczby pokazują, że znaczny wzrost liczby konwertytów jest powszechnym zjawiskiem.
„Jak to się dzieje? Krótką odpowiedzią dla wielu jest Duch Święty. Ale inny czynnik, na który też powołują się diecezje, to narodowe odrodzenie eucharystyczne. Wzbudziło ono większe zainteresowanie wiarą. Częścią naszych lokalnych inicjatyw odnowy eucharystycznej było umieszczanie dużych billboardów w widocznych miejscach w naszych głównych skupiskach ludności, zapraszających ludzi do przyjścia do naszych parafii” - powiedział biskup Michael Sis, ordynariusz diecezji San Angelo w Teksasie.
Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.
Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.
Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.
To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.