Reklama

Wiadomości

Nie udało się

Polacy nie kupili bajki o „dobrym kelnerze”, który z czułością przejmie rachunek za cudzą winę.

2025-12-06 08:45

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sondaż SW Research dla Onetu jest w gruncie rzeczy politycznym memento dla Donalda Tuska: tylko jedna czwarta badanych popiera pomysł, by Polska – w razie odmowy Berlina – sama z własnej kieszeni wypłacała zadośćuczynienia ofiarom II wojny światowej. Ponad 43 proc. jest przeciw, a reszta wzrusza ramionami lub nie chce się przyznać ankieterowi, co naprawdę myśli. To nie jest techniczny spór o narzędzie pomocy, tylko symboliczny bunt przeciw logice, w której sprawca uchodzi bokiem, a ofiara jeszcze dopłaca do rachunku.

Kelnerska metafora wzięła się nie złośliwie, tylko z prostego doświadczenia życiowego. Wyobraźmy sobie restaurację, w której klient mówi wprost: „Nie zapłacę”. I w tym momencie nie wjeżdża menedżer egzekwujący należność, tylko kelner, który z uśmiechem zapewnia, że ureguluje rachunek z własnych pieniędzy. Tusk w Berlinie zagrał właśnie tę scenę – tylko stawką nie były prywatne oszczędności, lecz polski budżet i polska pamięć. Co gorsza, zrobił to bez podania choćby orientacyjnej kwoty, bez wyliczeń, bez poważnego przygotowania. Ważniejszy był efekt PR-owy i zachwyt zaprzyjaźnionych redakcji nad „genialnym ruchem premiera”, niż realne interesy państwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdziwienie za Odrą

Reklama

Niemiecka prasa tymczasem zastanawia się, dlaczego „nawet 80 lat po wojnie stosunki polsko-niemieckie nie są oczywiste” i ubolewa nad „brakiem werwy” w relacjach z Warszawą. Wystarczyłoby, żeby w redakcji „Der Spiegel” ktoś odłożył na chwilę szablon o trudnych Polakach i zapytał: może te relacje nie są oczywiste właśnie dlatego, że Berlin konsekwentnie odmawia elementarnego gestu wobec polskich ofiar? Że zamiast uczciwego uregulowania historycznego długu mamy polityczne „eksperymenty nad Wisłą”, sponsorowane medialnie, finansowo i kadrowo? Naród, który traktuje się poważnie, nie może godzić się na rolę ubogiego krewnego, który ma martwić się o „dobry nastrój” bogatszego sąsiada.

Prezydent Karol Nawrocki trafnie wskazuje szerszy wymiar tego sporu. To nie jest tylko kwestia pojedynczej wypowiedzi szefa rządu. W Europie ukształtowała się grupa polityczno-biznesowo-ideologiczna, która uzurpuje sobie prawo do definiowania, czym jest demokracja. Demokracja jest wtedy, gdy my rządzimy – tak brzmi niepisana zasada. Kto się sprzeciwia paktom migracyjnym, klimatycznym czy takim projektom jak Mercosur, ten natychmiast dostaje łatkę „antyeuropejczyka”, „populisty” albo „ekstremisty”. Wszystko po to, by nie dyskutować o meritum: o kosztach, o suwe-renności, o bezpieczeństwie obywateli.

Symptomatyczny jest przykład z Niemiec. Tekst Deutsche Welle o radykalizacji młodych ludzi ze-stawia islamizm i „prawicowy ekstremizm” w jednym akapicie, jakby chodziło o zjawiska symetryczne. Z cytowanych danych wynika wzrost liczby nieletnich i młodych podejrzanych o przestęp-stwa z użyciem przemocy – w kilka lat o około 13 procent. To już poważny sygnał alarmowy. Ale zamiast zadać sobie uczciwe pytanie o skutki własnej polityki migracyjnej, wygodniej jest rozmyć problem, wrzucić do jednego worka islamistyczny terror i bliżej nieokreśloną „prawicę”. Winny staje się ten, kto ostrzegał przed skutkami, a nie ten, kto je wywołał.

Polska zna takie mechanizmy aż za dobrze. Przez lata brak realnej dekomunizacji sprawił, że w kluczowych miejscach państwa, w biznesie, mediach czy strukturach wpływu trzymają się mocno lu-dzie dawnego systemu albo ich spadkobiercy. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w sprawie Komunistycznej Partii Polski nie jest więc wyłącznie gestem wobec historii. To sygnał, że w porządku prawnym Rzeczypospolitej nie ma miejsca na ugrupowania gloryfikujące reżim odpowiedzialny za śmierć milionów – w tym naszych rodaków. I że wreszcie ktoś ma odwagę powiedzieć wprost: nie można udawać, że komunizm to tylko „jeszcze jedna opcja polityczna”.

Jeśli nie uporządkujemy własnego domu, zawsze znajdzie się ktoś, kto zaproponuje, byśmy płacili cudze rachunki – finansowe, moralne i polityczne. Jeśli nie będziemy chronili pluralizmu, w którym demokracja to spór różnych racji, dominować będą ci, dla których udział Polski w Europie ma sens tylko wtedy, gdy jest to udział milczącego statysty. Sondaż o „kelnerskim” pomyśle Tuska pokazuje jednak coś pocieszającego: Polacy potrafią odróżnić solidarność z ofiarami od politycznego teatru. I wysyłają czytelny sygnał – nie będziemy płacić za to, że inni znowu chcą zmyć z siebie odpowie-dzialność za własną historię.

Oceń: +7 -4

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Serduszko pękło

[ TEMATY ]

felieton

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

W kampanii wyborczej wszystko jest dozwolone – to truizm, który od lat usprawiedliwia wszelkie polityczne ekscesy. Ale to, co obserwujemy w tegorocznej kampanii Rafała Trzaskowskiego, kandydata partii z logotypem w kształcie serca, przekracza nawet tę dość luźną granicę. Serduszko miało symbolizować empatię, otwartość, szacunek. Tymczasem kampania z nim w roli głównej wygląda raczej jak opowieść o nienawiści, strachu i obsesji na punkcie... Karola Nawrockiego.

To zdumiewające, że cała energia sztabu Trzaskowskiego nie idzie na prezentowanie jego zasług, planów, wizji. Ba – nikt nawet nie próbuje udawać, że chodzi tu o promowanie kandydata. Zamiast tego – codzienna, niemal rytualna nagonka na Nawrockiego. Wypowiedzi pełne straszenia, drwin, pogardy. Jakby cała ta kampania miała jeden cel: zohydzić przeciwnika, a nie przekonać do siebie kogokolwiek.
CZYTAJ DALEJ

Św. Ambroży obrońca Bożego Prawa

Niedziela łowicka 49/2002

[ TEMATY ]

święty

św. Ambroży

pl.wikiepdia.org

7 grudnia Kościół katolicki obchodzi wspomnienie liturgiczne św. Ambrożego, biskupa i doktora Kościoła, jedną z największych postaci Kościoła Zachodniego w IV w. Dane o wcześniejszym jego życiu są skąpe, natomiast biografia od chwili wybrania go na biskupa jest bardzo bogata.

Ambroży urodził się około roku 340 w Trewirze (dzisiejsze Niemcy), jako syn prefekta Galii. Otrzymawszy staranne wykształcenie w Rzymie, rozpoczął karierę państwową na terenie dzisiejszej Jugosławii. Około roku 370 został mianowany zarządcą - prefektem północnej Italii, mieszkając w Mediolanie. W roku 374 w Mediolanie zmarł tamtejszy biskup. Zapowiadał się burzliwy wybór nowego biskupa, gdyż dwie partie: jedna prawowierna, druga sympatyzująca z arianizmem, wysuwały swoich kandydatów, ale ponieważ głosy były równomierne, wybory się przeciągały. Ambroży, podejrzewając, że może dojść do zamieszek, nie chcąc do nich dopuścić, z urzędu udał się do katedry. Kiedy tam się znalazł, z tłumu jakieś dziecko zwołało: "Ambroży biskupem". Zebrani uznali to za znak opatrznościowy i mimo tego, że Ambroży - choć należał do rodziny chrześcijańskiej - nie był nawet ochrzczony i opierał się, wymogli na nim zgodę. Dla wybierających nie stanowiło to żadnej przeszkody. Wiedzieli, że jest człowiekiem sprawiedliwym i bardzo odpowiedzialnym, a to wystarczyło, by mógł być dobrym biskupem. Przyszłość potwierdziła, że mieli rację. W ciągu ośmiu dni Ambroży przygotował się, przyjął chrzest i pozostałe sakramenty, a 7 grudnia 374 r. został konsekrowany na biskupa Mediolanu. Nowy biskup wiedział, jak małe kompetencje posiada w zakresie znajomości Pisma Świętego i prawd objawionych, dlatego swoje duszpasterzowanie rozpoczął od gruntownego studiowania Biblii i literatury chrześcijańskiej. Miało to służyć jego przepowiadaniu. Wnet zasłynął jako kaznodzieja; podziwiał go św. Augustyn. Św. Ambroży żył i działał w okresie, kiedy dopiero zaczynały się kształtować stosunki Kościoła z państwem (władzą cesarską). Jego postawa i poczynania w tej dziedzinie miały znaczący wpływ na przyszłość tych stosunków. Inicjatywy biskupa Mediolanu były też próbą określenia miejsca Kościoła w społeczeństwie. Z tego też punktu widzenia należy oceniać słynne "potyczki" Ambrożego z władzą cesarską. Najgłośniejszym był konflikt Ambrożego z cesarzem Teodozjuszem. Powodem była rzeź dokonana z rozkazu cesarza w Tessalonikach. Podczas lokalnych zamieszek zginął tam jeden z oficerów rzymskich. W odwecie cesarz zarządził masakrę ludności; mieszkańców zgromadzonych w cyrku zaatakowali żołnierze. Zginęło prawie 700 osób. Wówczas biskup Ambroży nałożył na cesarza obowiązek odbycia pokuty. O dziwo, Teodozjusz uznał swój grzech i zgodził się na określoną przez biskupa pokutę, co było wyrazem wielkiego autorytetu biskupa Ambrożego. Za jego sprawą świat zrozumiał, że władca w Kościele jest tylko wiernym - niczym więcej - i obowiązują go te same zasady Bożego Prawa, które normują życie wszystkich. Sprecyzowane przez św. Ambrożego ustawienie władcy wobec Bożego Prawa, na straży którego stoi biskup, stało się normą w Kościele katolickim i obowiązuje do dziś. Potknął się o tę normę w XVI w. Henryk VIII, który po popełnieniu grzechu, nie chcąc pokutować, wolał oderwać cały Kościół angielski od biskupa Rzymu. Ten zaś, stając na straży Bożego Prawa, nie mógł przyjąć innego rozwiązania. Wspomnienie postaci św. Ambrożego przypomina bardzo trudne zagadnienie relacji Kościoła do państwa, zwłaszcza wtedy, gdy władzę w państwie sprawuje katolik. Ten bowiem jako wierzący musi się nieustannie liczyć z Bożym Prawem. Nie chodzi tu tylko o decyzje, ale i o zachowanie Bożego Prawa w życiu osobistym, które dla podwładnych jest niepisaną normą postępowania. Stąd do historii św. Ambroży przeszedł nie tyle jako teolog, ile jako odważny biskup, wzywający władców (dzisiaj sprawujących władzę na różnym szczeblu życia demokratycznego) do zachowania Prawa Bożego. Św. Ambroży zmarł w Wielką Sobotę 4 kwietnia 397 r. Został pochowany w Mediolanie. Do dziś pozostaje postacią wręcz symboliczną dla tego miasta. Zdumiewała jego aktywność, co podkreślił biograf, notując z podziwem, że po śmierci Ambrożego, jego obowiązki katechetyczne musiały być podzielone między pięciu kapłanów.
CZYTAJ DALEJ

Maryjne jubileusze w Oławie

2025-12-07 13:40

ks. Łukasz Romańczuk

W darach przyniesione ostały nowe naczynia liturgiczne: kielich, patena oraz puszka

W darach przyniesione ostały nowe naczynia liturgiczne: kielich, patena oraz puszka

Mija 25 lat od erygowania Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Oławie. Z tej okazji uroczystej Mszy świętej przewodniczył bp Jacek Kiciński CMF.

Zanim rozpoczęła się Eucharystia, biskup Jacek udał się do kaplicy MB Pocieszenia na modlitwę. We wstępie do Mszy świętej, ks. Tomasz Czabator, proboszcz parafii przypomniał motywy ustanowienia sanktuarium, które zostało erygowane przez kard. Henryka Gulbinowicza w 2000 roku oraz przywitał wszystkich przybyłych na wspólne świętowanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję