Reklama

Wiara

GLOSSA MARGINALIA NA 25/11/2025

Rozważanie do Słowa Bożego: Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka

2025-11-24 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. czytanie (Dn 2, 31-45)

Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.

Historycznie autor patrzy z czasów Antiocha IV na pochód imperiów, ale sens jest szerszy. Wszelkie panowanie zbudowane na przemocy jest wewnętrznie skazane na rozpad. Królestwo Boga nie rodzi się z miecza ani dyplomacji. Jest darem „nie ludzkiej ręki”. Nie zajmuje miejsca obok innych, lecz je osądza. Daniel nie prorokuje kalendarza, tylko demaskuje iluzję absolutnych mocarstw. Statua stoi na glinianych stopach; kamień rośnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Apokaliptyczny język uczy patrzeć na historię bez naiwności i bez rozpaczy. Chrześcijańska lektura widzi w tym obrazie Chrystusa -„kamień odrzucony przez budujących”- i Kościół, który wyrasta z Jego Paschy. Nie chodzi o triumfalizm. Chodzi o zaufanie, że wśród kruchych systemów dojrzewa panowanie Tego, który nie przemija.

Ewangelia (Łk 21, 5-11)

Reklama

Uczniowie zachwycają się pięknem świątyni. Widzą szlachetny kamień, złocone wota. Jezus odpowiada chłodno, że „przyjdzie czas, kiedy z tego, na co patrzycie, nie zostanie kamień na kamieniu”. To wstrząs. Świątynia była osią świata i znakiem obecności Boga. Pytanie „kiedy?” i „jaki będzie znak?” rodzi pokusę religijnej ciekawości i lęku.

Jezus najpierw ostrzega przed pseudo mesjaszami, którzy przyjdą, mówiąc „Ja jestem” i „Nadszedł czas”. Nie chodźcie za nimi. Prawda o Bogu nie przychodzi przez sensację. Potem Jezus mówi o wojnach, przewrotach, trzęsieniach ziemi, głodach i zarazach. Księga dziejów nie będzie sielanką. Ale dodaje: „to jeszcze nie koniec”. Katastrofy nie są kodem do wyliczenia daty, lecz tłem historii zbawienia.

Łukasz spisuje prawdopodobnie te słowa już po zburzeniu Jerozolimy, a jednak kieruje wzrok dalej. Świątynia może upaść, Pan pozostaje. Chrystus przygotowuje uczniów do życia w długim „międzyczasie” między Paschą a ostatecznym przyjściem. Zakazuje paniki i naiwnej ufności politycznym zbawcom, zakazuje też odczytywania każdego wstrząsu jako bezpośredniego „końca”.

Królestwo nie rodzi się z kalkulacji znaków, lecz z wierności Słowu i wytrwałości w miłości. Ten fragment jest lekarstwem na religijną histerię i na obojętność. Uczy, że żaden system, nawet religijny, nie jest nienaruszalny. Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka. Gdy uczniowie uczą się tej wolności, mogą patrzeć na zawalające się mury bez utraty nadziei i bez ucieczki w iluzje.

Oceń: +80 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie do Słowa Bożego: modlitwa nie jest prywatnym hobby

2025-11-26 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Adobe Stock

Dekret Dariusza zakazuje przez trzydzieści dni modlitwy do kogokolwiek poza królem. To klasyczna „religia państwowa”. Władza żąda znaku absolutnej lojalności. Daniel nie robi demonstracji. „Jak zwykle” otwiera okna ku Jerozolimie i trzy razy dziennie modli się do Boga. Właśnie ta spokojna wierność rytmowi przymierza staje się powodem oskarżenia.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV w sanktuarium Harissie: skąd czerpać siły w kryzysie?

Od grobu św. Szarbela Leon XIV pielgrzymował dziś rano do sanktuarium maryjnego w Harissie. Czczonej tam Pani Libanu przekazał w darze złotą różę. Spotkał się też z libańskim duchowieństwem oraz osobami zaangażowanymi w duszpasterstwo. Przypomniał, że aby budować pokój, trzeba mocno „zakotwiczyć się” w Bogu i do Niego zmierzać. Tylko dzięki takim silnym i głębokim korzeniom, można rozwijać w sobie miłość i budować trwałe dzieła solidarności.

Sanktuarium Matki Bożej Pani Libanu to najważniejsze dziś sanktuarium maryjne w tym kraju. Przed Leonem XIV modlili się tam już Jan Paweł II w 1997 r. i Benedykt XVI w 2012 r.
CZYTAJ DALEJ

Świeccy katecheci apelują do Prezydenta RP o respektowanie prawa

2025-12-01 21:02

[ TEMATY ]

katecheza

religia

religia w szkole

Adobe Stock

Stowarzyszenie Katechetów Świeckich wystosowało oficjalny list do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zwracając uwagę na narastające próby marginalizowania wychowania do wartości w szkołach oraz na łamanie prawa w kwestii wliczania oceny z religii do średniej. W piśmie organizacja podkreśla konieczność obrony praw uczniów i rodziców, którzy domagają się zachowania miejsca religii w systemie edukacji.

W swoim liście Stowarzyszenie Katechetów Świeckich (SKŚ) wyraża głęboki niepokój wobec nasilających się działań zmierzających do eliminowania religii i wartości chrześcijańskich z przestrzeni szkolnej. Autorzy pisma przypominają, że gdy w 1990 roku przywrócono nauczanie religii, zdecydowana większość uczniów i rodziców wybrała tę formę wychowania – i robi to nadal. Jednocześnie organizacja podkreśla, że w debacie publicznej coraz częściej pojawiają się głosy o konieczności wypierania religii na rzecz relatywizmu czy marginalnych alternatyw, co – zdaniem katechetów – stanowi poważne zagrożenie dla formacji młodych ludzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję